Rebuild Marantz PM7000

Gestart door thanatos, december 29, 2013, 00:49:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ja  bij  deze  versterkers  en ook  andere   moet  er  vaak meer  gedaan worden  dan alleen  elko's  en wat  tin bindingen.   Maarja  Daar  pleit  ik al een langere  tijd  voor.   byebye

Ik moet zeggen  dat   deze  versterker behoorlijke  vocht schade  had zeg.  frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Daarin verschillen wij van inzicht. Bij deze versterker was alles op spec. Zelfs temperatuur gecontroleerd en alles ruim binnen de marges. Bij vollast op 4 ohm begon eea wel warm te worden. Maar dat haalt niemand in de praktijk.

Ook alle div. voltages zijn gecontroleerd volgens s.m. op de scope. Nergens afwijkingen en allemaal schone signalen.

Optisch alles ook in orde. Dan is er voor mij echt geen enkele reden om preventief torren te gaan swappen.

Kijk daar waar er bekende probleem gevallen zitten. Of waar blijkt dat ze tegen de max. toleranties aan moeten functioneren wil ik je gelijk geven. Maar dan praat je over een slecht ontwerp en zul je veel specifieke uitval zien. De PM7000 is een direct directe afgeleide van de PM68/78 her en der kleine wijzigingen/doorontwikkeling. Als er knelpunten inzaten zijn die er bij een nieuwe revisie er wel uit  :wink:

Wat de vochtschade betreft.. geen idee wat er mee is gebeurd.. heb hem als sloper gekocht. Maar vond het zonde daar het front nog netjes is. Beetje vrije tijd rondom kerst en voila  :-)

bas focal marantz

Netjes , niet stiekum omgeruilt met een nieuwe  8-)

HAL9000

CiteerKijk daar waar er bekende probleem gevallen zitten. Of waar blijkt dat ze tegen de max. toleranties aan moeten functioneren wil ik je gelijk geven. Maar dan praat je over een slecht ontwerp en zul je veel specifieke uitval zien. De PM7000 is een direct directe afgeleide van de PM68/78 her en der kleine wijzigingen/doorontwikkeling. Als er knelpunten inzaten zijn die er bij een nieuwe revisie er wel uit 

Inderdaad  verschillen wij van inzicht,  want er  zitten duidelijk wel  knel  punten in de  eindversterker. Ik vind  als een  transistor  binnen 10 jaar al  van zwart naar een bruine kleur  is  gegaan  en  waar het print ook van groen naar bruin is  gegaan door  de  extreme  hitte, mag je  daar best nieuwe  frisse  componenten inzetten.  Het zijn nu geen  hoge  kosten die   2sc2240 2sa970 complementaire paartjes.  :-)  Ik bedoel  je gaat toch niet met oude  verkleurde  meuk zitten  als je voor  paar  euro  nieuw spul erin kan plaatsen.  Of  haal jij ook 4e hands  V snaren  voor  je  auto? met als argument: ja maar er  zit nog  5000KM op.  Ipv 100.000km+ nieuw  :roll:

Maar  er  zijn ook meerdere  theorieën  over  als  een transistor  wel of  geen branduur  heeft  t.o.v  een  triodebuis.  :wink:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

In een ander topic verweet je mij gebrek aan inzicht. Nu geef ik je hem terug.

Je vergelijking met v-snaren en transistors gaat nergens over. De v-snaar is een mechanisch deel wat aan hele andere fysieke belastingen wordt blootgesteld. Geen vergelijk dus.

Ook vergelijk je transistor met een triode buis. Als je op school goed had opgelet had je daar geleerd dat de TR in het leven geroepen is om de tekortkomingen van een buis te beperken.

Het sterke punt van een transistor is juist zijn levensduur. Heel geleidelijk nemen ze af in kwaliteit. Maar gaan merkbaar een leven lang mee. Mits binnen tolerantie toegepast en niet zijn overbelast door een sluiting. Neem een standaard general purpose TR bv een BC550 die heeft een max werktemperatuur van 150gr.

Nu op dit specifieke geval. een TR van 10 jaar oud die een beetje verkleurd is. Dat is voor mij geen indicator van de conditie. Als ze voldoende gain hebben is er niks aan de hand. En zelfs als de versterkingsfactor fiks lager is nog niet. Maar dan komen we bij het punt waar ik naar toe wil. Zolang er geen fouten te meten zijn. Output is keurig geen afwijkingen. Dan is er geen reden de transistoren te vervangen. Of het moet een zwak ontwerp zijn. Maar dan krijg je hele specifieke uitval in de betreffende serie. Zijn de pootjes zwaar geoxideerd valt er wat voor te zeggen. Maar je kunt ze gerust schoonmaken en terugplaatsen. Maar de 'vrees' dat ze nog maar een paar uur te gaan hebben is ongegrond. Verkleuren van de print is een indicator van een hogere temperatuur. Maar ook dat kan bij goede kwaliteit prints weinig kwaad. Voorzichtig met de tracings en padjes.

Ik heb bakken vol gangbare transistoren liggen en de kosten zitten in de centen/dubbeltjes reeks. Maar ik ga geen onnodige ingrijpen in het origineel doen als het niet nodig is.

HAL9000

Dat met  de  BC550  klopt,  staat  namelijk in  de  datasheet.   Andere  hebben  120  en sommige maar tot  100 graden.  Echter wil  dat niet  zeggen dat  ik een BC 550  continu in stress  zet met  120 graden +  als  gevolg. Zal  je snel zien dat  het  toch niet zo  goed  idee is.  :roll:

Het mij erom dat  ik niet na  x tijd  een  apparaat terug  krijgt  omdat  die  faalt  bij 1  transistor  die  juist  bij een  knelpunt  geplaatst  is.  ''had  ik dan maar  een nieuwe  erin gezet'' Had  ik tenminste  wel  de  zekerheid  dat die   niet stuk gaat.  Het is  tenslotte een nieuw  component.   Hetzelfde  met een  geoxideerd  component Transistor  of IC  ik zet er  liever gelijk een nieuwe  in dan dat  het  stuk gaat en vervolgens  de  eigenaar weer  een rit  heen en terug moet maken voor  niks.

Als  alles  maar  blijft  werken,  het  blijft  een hobby.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Ik zoek geen gelijk. Ieder zijn eigen inzichten en methoden. Maar je werkwijze en motivering kan ik het niet mee eens zijn

Als er een sluiting in een schakeling is geweest en je laat de overige componenten zitten die op hun donder gehad hebben. Dan heb je een goede kans dat een versterker terug komt ja. Waarom iets defect is gegaan is even belangrijk als het defect zelf.

Maar om nu van alles als 'knelpunten' te duiden en preventief alles te vervangen ga ik niet in mee. Dat is meer met grof geschut een klein geschil oplossen.

Kijk heb je te maken met beruchte 'daders' dan ga je over tot vervangen. Maar zoveel zijn dat er nu ook weer niet.

HAL9000

Inderdaad  zijn dat er niet zo heel veel. 
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!