Rebuild Marantz PM7000

Gestart door thanatos, december 29, 2013, 00:49:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Laatst heb ik een PM7000 gekocht als opknapper. Bij inspectie bleken er 2 ventilators ingebouwd, het chassis verroest en klonk niet helemaal zoals het hoort te zijn.

Schrik niet. Denk dat de versterker ooit in een zwembad of zo gestaan heeft  :-o :-D



Roest door alle kieren en gaten..



Mouwen opgestroopt en met de staalborstel op de accuboor even goed tekeer gegaan.



Na stevig ontvetten een goede laag Hammerite aluminium spray er over. Het resultaat mag er zijn.



In de droogtijd maar aan het binnenwerk begonnen. De hele versterker is getript in losse parts. Werkt wel makkelijk. Hier de eindversterker. Recap gedaan. Alle tin bindingen overnieuw gedaan en checkup van de cruciale parts. Print was er slecht aan toe.



Phono print / input board volledige recap, controle en alle nodige soldeer connecties hersteld.



Power board recap gedaan. Schoongemaakt en de diverse componenten gecontroleerd. De voedings elco's waren gelukkig nog in perfecte staat.



Onderzijde voorversterker / tone control / Speaker switch board. Idem recap, controle en doorsolderen. Was ook weer geen overbodige luxe.



470uF elco fix verlopen. Deze serie Elna's staan er om bekend. Een versterker is best vergevingsgezind. Maar het houdt een keer op...



De opbouw. Frame is mooi droog. Ondertussen ook de kap even egaal zwart gespoten.



Opbouw klaar en de .tjes op de i gezet.



Na een eerste testrit de versterker laten opwarmen en de ruststroom afgeregeld exact op spec.



DC strak afgeregeld. Ideaal is 0. Maar met de meeste instelpotjes is dat niet te doen. Maar eens een zwik meerslagen instelpotjes op voorraad nemen.



Keurige sinus bij 1kHz



Rechte blokgolf met toonregeling in. Idem zo op source direct.



Beetje slechte foto van een niet gepoetst front maar als de kap er op zit na zo'n rebuild geeft dat toch wel een goed gevoel. Klaar!



Al met al een fikse berg werk. Maar het resultaat mag er zijn. Zoals hij meet klinkt hij ook. Het chassis bijwerken was wel even een uitdaging. Maar pakte goed uit.

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Thnx Cor  :-D

Ik bedenk me nu ineens dat hier nog wat ligt wat jou kant op moet... Kom er morgen op terug wanneer ik tijd heb. Even met de vrouw overleggen.


Cornelis1921

Citaat van: thanatos op december 29, 2013, 01:38:14
Thnx Cor  :-D

Ik bedenk me nu ineens dat hier nog wat ligt wat jou kant op moet... Kom er morgen op terug wanneer ik tijd heb. Even met de vrouw overleggen.
OK John, ik lees het wel in jouw PMmetje.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thesource

Wow, dat is echt mooi gedaan! Mooie reportage ook.

Rob46

Dit is echt gaaf! De eerste foto inderdaad schrikken. Respect en knap hoor dat je deze versterker weer een nieuw leven geeft. Zeer fraaie presentatie. Puik stuk werk :yes:

Cornelis1921

@thesource & @Rob46, Ik ga niet over jullie commentaren heen, maar terecht zijn zeker: ik onderschrijf hen geheel. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

QuattroNL

Marantz PM15S2-LE+SR5006 - Totem Arro+Dreamcatcher+Model One Signature center - Loewe Art 42" LCD - Dune Smart D1 - Squeezebox Touch+BOTW - Oppo BDP83 - Synology DS409+ - CA Diamond 2 dempingsplaat+cable clamps.
Cables: Nordost - W&M - RU Connected - JIB

lo

Inderdaad, van een schroothoop weer een mooie versterker gemaakt. Knap!
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Cornelis1921

#10
stupid Ja, hoe heurt het eigenlijk niét...?
Dáár hebben wij onze stamtechneuten veur, nietwaar?! :yes: notworthy ;-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

thanatos

Thnx voor de complimenten.

Je ziet velen slordig werken. Als je al niet in staat bent om componenten netjes te plaatsen hoe is dan de rest van de kwaliteit ?

Ik heb in mijn werk geleerd netjes te werken. De klant betaald ervoor en het doel is kwaliteit te leveren. Secuur werken is onderdeel van kwaliteit.

Tot zover mijn visie  :-D

lo

De juiste arbeidsethos/mentaliteit ... notworthy
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

WilliamB

Mooi voor elkaar. Knap werk zeg  notworthy
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Rob46

Ik heb onder de rubriek techniek nog een vraag over mijn eindversterkertjes geplaatst Thanatos. Misschien wil je daar nog op reageren?