marantz 2325 probleem opgelost en zufrieden

Gestart door leo de M, mei 10, 2013, 21:19:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Citaat van: leo de M op mei 31, 2013, 19:49:13
spanningsindicatie wat normale waardes zijn uit de voorversterking staat op schema nergens aangegeven
Dat de voorversterker in orde zou zijn heb ik in dit topic nergens aangegeven, wel dit:

dus als dit geen normale waardes zijn dan zou ik zeggen dat ik voor de eindversterkers moet  gaan zoeken.
en dan weet ik vermoedelijk al waar, daar waar je het moeilijkst bij kan komen, het pu01 board (low blend, hi filter etc)

Ik denk wel  dat het die paar  signaal torretjes  zijn bij de  eindversterker. 
Echter  de voorversterker  is  er een van meerdere  versies.   Als jij  hitachi's  ziet  zitten met  zwarte pootjes  syndroom  c1344 ,c1345  e.d   die  gaan  ook stuk.   Van mijn 4400 zijn ze een keer  gegaan.   :eerie:


Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

klaas1965

Vandaag de goede eindtrap op het linkerkanaal aangesloten , en ja hoor , weer een ontiegelijke verstoring.
Dus ik de eindtrap waarvan ik dacht dat hij stuk was aangesloten op het rechterkanaal en raad eens . blijft helemaal goed.
Dus waarschijnlijk zit het defekt ergens daarvoor. op de tulpingangen van de eindversterkers gemeten.
Aan de goede kant meet ik 5mV gelijkspanning en op de defekte 165mV. lijkt mij niet goed

Ik denk toch dat er een verpekelt transistortje in de voorversterker zit als ik dit lees.....

leo de M

#32
Oke Jon, dus die 165 mV DC die op eindversterker binnenkomt is niet de boosdoener ?
ik constateer dat wanneer ik de versterker aanzet er een gelijkspanning oplopend tot wel 4 volt DC op de ingang van de eindversterkers komt te staan. wanneer deze terugloopt tot 1,2 VDC schakelt het protectierelais in. rechts wordt ong 5 mVDC. links loopt langzaam op  begint bij 100mVDC naar ......
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

#33
Deze afgelopen avonden druk aan het meten geweest, het geluid (fluitoon) is  niet meer teruggekomen maar ligt wel op de loer heb ik het gevoel. op het linkerkanaal blijft op de uitgang van de voorversterking (ingang eindversterker) een signaal van 100 mVDC geleidelijk aan oplopend naar 180 mVDC staan, terwijl dat op het andere kanaal niet het geval is. (2mVDC)
Is dit normaal ???? HLP

Opmerkelijk was dat toen ik aan het meten was op het PU01board op een transistor met de universeelmeter op de stand MilliVolts ,het geluid (harde fluittoon) tevoorschijn kwam.( kost mij straks nog mijn tweeters).
Kan dat iets te betekenen hebben ??? HLP

Ik wil de elco's en de transistoren gaan vervangen.
Nu zit ik met verschillende dillema's : de transistoren zijn : 2sc828 , 2sc1327 , 2sa722.
opgezochte vervangers zijn dan respectievelijk : bc560 , bc550 , bc560 (let op,deze hebben de base in het midden,is dus niet juist ,ben ik nu achter)Mijn vraag is : weet iemand of dit dit goed is want je krijgt zoveel verschillende mogelijkheden ? HLP

Ook heb ik mijn twijfels om Panasonic FC in de signaalweg te zetten omdat de geluidskwaliteit daar niet beter van wordt vind ik .
Maar ik kan nergens andere bijvoorbeeld elna simic2 bemachtigen .
Weet iemand waar je dit soort kan bestellen zonder al te hoge verzendkosten ?
de winkel met de grote C heeft niet zoveel opties ook niet qua grote voedingselco's. HLP

Dan hoor ik ook graag waar ik mijn foto's kan zetten wan van[mijn album] zijn niet zo duidelijk meer op het forum. HLP


Alle tips zijn welkom.

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Citaat van: leo de M op mei 31, 2013, 21:54:36
Oke Jon, dus die 165 mV DC die op eindversterker binnenkomt is niet de boosdoener ?
ik constateer dat wanneer ik de versterker aanzet er een gelijkspanning oplopend tot wel 4 volt DC op de ingang van de eindversterkers komt te staan. wanneer deze terugloopt tot 1,2 VDC schakelt het protectierelais in. rechts wordt ong 5 mVDC. links loopt langzaam op  begint bij 100mVDC naar ......

Ik had  dat niet gelezen ik dacht  165mvdc  op de  speakers.  maar  mag  geen  dc  staan bij  het input  kanaal.

sluit  er  eens  een andere eindversterker  op.   of   wissel  beide   even.

Er  zijn betere  japanners  en  europeanen  voor  die   c828  c1327 a722
2sc1327  zou ik 2sc2240 doen
2sa722  =  2sa970 
2sc828  = 2sc2240 

Ik zou geen ELNA  silmic  nemen.   Die  troep  is  al  verrot  na  5  jaar.    neem anders  panasonic  NHG  FR  of  rubycon zxy
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

SB_Marantz

Citaat van: klaas1965 op mei 31, 2013, 21:39:48

Ik denk toch dat er een verpekelt transistortje in de voorversterker zit als ik dit lees.....

Zou zomaar kunnen..........
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

leo de M

#36
 HLP
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

Citaat van: HAL9000 op juni 05, 2013, 13:08:36

Er  zijn betere  japanners  en  europeanen  voor  die   c828  c1327 a722
2sc1327  zou ik 2sc2240 doen
2sa722  =  2sa970 
2sc828  = 2sc2240 


Oke Jon, maar deze zijn lastig te vinden. bij de andere vervangers (bc type)zitten de collector en de base aansluitingen omgedraaid. pas je die weleens toe ?of is dat uit den boze ? nonono
anders wordt dit weer een hele zoekpartij......
wie heeft hier nog meer ervaring mee...... HLP
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

leo de M

#38
En is het nu werkelijk zo dat de aansluitingen bij bijvoorbeeld de BC type transistoren verschillend kunnen zijn  ?(Ja, dat is dus zo, ben ik nu achter )
of zijn dat foutjes in de datasheets ?
bijv de BC639 heeft de base aan de buitenkant en de BC 560 heeft de base in het midden ?
wordt hier gestoord van   violent1
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

bc639  heeft  dezelfde aansluiting  als  die  gebruikt  worden  bij  die  types  die  marantz  gebruikt. 

TENZIJ:  jij misschien deze  bedoeld.



model van  de behuizing  even  bedoeld.  2sc458  is niet  relevant.


Op het print is  het  trouwens  aangegeven hoe je het moet   plaatsen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

Ja, blijkt dus dat van de bc types alleen de 635 t/m 640 kunnen volstaan. als de base dus aan de buitenkant zit. echter deze transistoren hebben 'transition frequency 'van 50mhz. de originele zijn 110mhz. wat voor invloed heeft dit ?
de transistoren die Jon aangeeft kan ik nergens vinden.
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Citaat van: leo de M op juni 15, 2013, 16:10:23
Ja, blijkt dus dat van de bc types alleen de 635 t/m 640 kunnen volstaan. als de base dus aan de buitenkant zit. echter deze transistoren hebben 'transition frequency 'van 50mhz. de originele zijn 110mhz. wat voor invloed heeft dit ?
de transistoren die Jon aangeeft kan ik nergens vinden.


electro  andijk  kan  je  ze ook bestellen.   2sc2240  2sa970.

Electro-Andijk <info@electro-andijk.nl>

Siem  heeft  ze wel  liggen. 

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

#42
Nou Jon bedankt en je moest de groeten nog hebben van Siem.

Zo hehe, nadat ik alle spulletjes bij elkaar heb verzameld maar weer even verder gegaan en het ziet er goed uit . heb van het pu01 board (wat overigens lastig uit te bouwen is ) de transistoren en de elco's vervangen. alles weer teruggebouwd en ...... geen storing meer , meet nu aan de uitgangen van de voorversterking op beide kanalen 30mVDC.


pu01 board,lastig bij te komen, transistoren en elco's vervangen

bij het recappen van mijn voorversterking de 2 bipolaire elco's uitgewisseld voor wima maar dat bleek niet zo'n goede zet te zijn . nonono het geluid klonk gelijk heel blikkerig..


geen goed idee dus, helpt de sound om zeep.

ik heb maar zo lang de oude bipolaire elco's teruggezet . klonk gelijk weer een stuk beter

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EF37JMYC-D.jpg

bipolaire elco's van een goed merk zijn lastig te vinden.
ook zou ik wat zogenaamde audio elco's willen toepassen voor het beste resultaat
weet iemand een goed adresje voor deze jongens ?evt een pm.   :angel:
heeft iemand ervaring met de verzendkosten van digikey ?
mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200

HAL9000

Leuk van Siem! 
groeten  terug.


Ik heb zelf nog  geen goede   bi polaire  elko's  gevonden  allemaal  flut  claxcon  en merkloos.

die  dingen zijn?  4.7  uF?   2x 10  uF  met minnen aan elkaar  gedraaid en gesoldeerd  en de +  polen  in het print.
Tada!  Bi-polaire  5 uF.  En zo  voor   alle  waarde.   

trouwens  daar mag geen  MKT/P  zitten.   Is geen goed  idee,  gewoon elko  moet daar.
Als  je  echt die  condensatoren erin wilt hebben, moet je die  2  grijzen doen en al  die  bruin gepaneerde  vervangen.  Dat is  oude  MKT.   Echter ik vervang ze  pas  als  ze  ''zweten''.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

leo de M

#44
OKe Jon, dit was ook een beetje experimenteel  ter leering en vermaak....
Ik had als voorbeeld een topic van Audiokarma genomen waar jij ook nog ooit op gereageerd hebt..
is van een poosje geleden en dit was het opgebouwde toonboard....
de reviseerder had wima en elna simic 2 genomen..en originele elna bip. elco's
ziet er wel professioneel uit vind ik zelf
en die persoon was er zeer te spreken over namelijk


maar goed ...ik heb die van mij even teruggebouwd naar panasonic fc. kijken hoe dit weer klinkt en klingelt...


alleen ik twijfel nog over de 2elco's in serie (bi-polair) ..
al dat in en uit solderen komt niet ten goede van de printbanen.
misschien dat ik toch maar even op zoek ga naar een paar juiste typetjes...
wordt vervolgd..................

mission 753 freedom
tannoy sixes 611
marantz sm8-sc8
marantz model 2325 silver
marantz model 4240 silver
marantz model 140
marantz model 1070
marantz model 104
marantz model 5020
marantz dv6200