RHODIUM FURUTECH FI-E25R (IEC) voor voeding

Gestart door 100%Marantz, januari 13, 2013, 14:18:26

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Perfect_audio

Citaat van: Zoldar op januari 14, 2013, 09:13:28
met meten bedoel ik dat je in een aantal sweeps met een microfoon toch echt verschillen ziet in wat er uit de speakers komt. 1-2db bij bepaalde frequenties. ik kan het niet verklaren, maar elke keer blijkt weer dat er meetbare verschillen zijn. terwijl de theorie, imho terecht zecht, dat het geen zier uit zou moeten maken.

Nu even serieus:
Rhodium is een metaal uit de platinagroep (uit het periodieke systeem der elementen) en is hard, heeft een lage overgangsweerstand en is corrosiebestendig. Vandaar dat het nog wel eens wordt gebruikt in elektronische componenten zoals de Furutech steker en bijvoorbeeld op aansluitklemmen van luidsprekers (zoals op mijn Von Schweikerts).

De kernwoorden zijn dus hard, corrosievrij en lage weerstand.

Nu naar de toepassing in de steker voor 230V 50Hz. De genoemde eigenschappen kunnen geen kwaad, maar hebben de aansluitpennen in je apparaat ook een rhodiumcoating? En de andere componenten in de 230V-keten?
Je ziet dus de beperking van het concept.

Met hetgeen ik hierboven heb uitgelegd, zal het duidelijk zijn dat een eventueel mimiem piepklein verschil in (overgangs)weerstand in de 230V-keten geen invloed kan hebben op hetgeen er aan de secundaire zijde van de trafo plaatsvindt, laat staan aan het einde van de gestabilseerde voedingsketen in de versterker enz.
En dat dan nog een verschil meetbaar is bij de door jou genoemde sweep, van 1-2 dB bij bepaalde frequenties, is al helemaal onmogelijk. Nou ja, het zou mogelijk kunnen zijn, maar niet als gevolg van de rhodiumcoating op de 230V-steker!
Meten is een vak apart. Ik ben zeer benieuwd hoe jouw meetopstelling is geweest en welke apparatuur je hebt gebruikt.

Maar goed, je geeft al aan dat volgens je gezond verstand er geen verschil zou kunnen zijn. Net zo min als Hans Klok een meisje kan doorzagen en weer herstellen. Maar je staat er bij en je ziet het gebeuren!

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Zoldar op januari 14, 2013, 09:13:28
met meten bedoel ik dat je in een aantal sweeps met een microfoon toch echt verschillen ziet in wat er uit de speakers komt. 1-2db bij bepaalde frequenties. ik kan het niet verklaren, maar elke keer blijkt weer dat er meetbare verschillen zijn. terwijl de theorie, imho terecht zecht, dat het geen zier uit zou moeten maken.

dus zowel subjectieve observatie als objectieve metingen geven aan dat er verschillen zijn. het is alleen vrijlastig uit te leggen of te verklaren.

in de gezondhieds zorg zijn ook voorbeelden van stofjes waar we van weten dat ze iets DOEN, maar het niet kunnen verklaren.

kijk dat de fabrikanten meteen op hol slaan met marketing en absurde prijzen, dat is bekend. luisteren en het kaf van het koren scheiden.

oke thx voor de uitleg, ja dat is dan wel vreemd want met mijn "logica" is stroom stroom en maakt de trafo er de gewenste waarde van die de amp wil hebben


verrast door je meting Zoldar
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

mountainbiker

versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Zoldar

#18
Citaat van: Perfect_audio op januari 14, 2013, 10:14:18
Nu even serieus:
Rhodium is een metaal uit de platinagroep (uit het periodieke systeem der elementen) en is hard, heeft een lage overgangsweerstand en is corrosiebestendig. Vandaar dat het nog wel eens wordt gebruikt in elektronische componenten zoals de Furutech steker en bijvoorbeeld op aansluitklemmen van luidsprekers (zoals op mijn Von Schweikerts).

De kernwoorden zijn dus hard, corrosievrij en lage weerstand.

Nu naar de toepassing in de steker voor 230V 50Hz. De genoemde eigenschappen kunnen geen kwaad, maar hebben de aansluitpennen in je apparaat ook een rhodiumcoating? En de andere componenten in de 230V-keten?
Je ziet dus de beperking van het concept.

Met hetgeen ik hierboven heb uitgelegd, zal het duidelijk zijn dat een eventueel mimiem piepklein verschil in (overgangs)weerstand in de 230V-keten geen invloed kan hebben op hetgeen er aan de secundaire zijde van de trafo plaatsvindt, laat staan aan het einde van de gestabilseerde voedingsketen in de versterker enz.
En dat dan nog een verschil meetbaar is bij de door jou genoemde sweep, van 1-2 dB bij bepaalde frequenties, is al helemaal onmogelijk. Nou ja, het zou mogelijk kunnen zijn, maar niet als gevolg van de rhodiumcoating op de 230V-steker!
Meten is een vak apart. Ik ben zeer benieuwd hoe jouw meetopstelling is geweest en welke apparatuur je hebt gebruikt.

Maar goed, je geeft al aan dat volgens je gezond verstand er geen verschil zou kunnen zijn. Net zo min als Hans Klok een meisje kan doorzagen en weer herstellen. Maar je staat er bij en je ziet het gebeuren!

ron

Ik had het ook niet over rhodium. geen ervaring mee.  wel een testje gedaan met standaart kabels vs merk kabels in de stroom en signaalweg.
- koelkast uit, hond op de gang, CV uit, baterijen uit de klokken. zondag middag. met zen meditatie mijn harstslag terug gebracht. nee ok, dat niet.
- pro audio microfoon standaart, adsy mic erop, op oor positie, waterpas.
ik heb er geen foto van maar het komt hier op neer

- 10X een sweep gedaan met merk kabels (gebied 20 hz - 1khz)
-  die 10 metingen bekeken op verschillen tussen de metingen zelf. Die zijn er maar miniem. ik heb de 2 meest uitwijkende genomen.
- power kabel en IC verwisseld
- nog  2 sweeps gedaan.

Verwacht resultaat:  geen enkel verschil buiten de grenzen van de fluctuaties binnen de standaart metingen.

uiteindelijke resultaat: bij 1 a 2 frequenties verschillen van 1-2db. dit moet niet kunnen.





de 2 lijnen dicht bij elkaar zijn de 2 meest afwijkende van de 10 sweeps met merk kabels. de andere met merk standaart dropveter en standaart powerkabels.

ik kan het niet verklaren. ik wil jullie geloven. ik wil geloven dat het onzin is.




Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Perfect_audio

Citaat van: Zoldar op januari 14, 2013, 11:51:49
....
- 10X een sweep gedaan met merk kabels (gebied 20 hz - 1khz)
-  die 10 metingen bekeken op verschillen tussen de metingen zelf. Die zijn er maar miniem. ik heb de 2 meest uitwijkende genomen.
- power kabel en IC verwisseld
- nog  2 sweeps gedaan.

Verwacht resultaat:  geen enkel verschil buiten de grenzen van de fluctuaties binnen de standaart metingen.

uiteindelijke resultaat: bij 1 a 2 frequenties verschillen van 1-2db. dit moet niet kunnen.


de 2 lijnen dicht bij elkaar zijn de 2 meest afwijkende van de 10 sweeps met merk kabels. de andere met merk standaart dropveter en standaart powerkabels.

ik kan het niet verklaren. ik wil jullie geloven. ik wil geloven dat het onzin is.

Oké, dat is leuk.
Ik zie dat je gemeten hebt tussen ca 38 en 70 Hz.
Eigenlijk is dit het interessantste stukje (de rest valt binnen de foutmarge):

Het speelt zich af rond 50Hz. Dan beginnen bij mij de alarmbellen al te rinkelen.
De hele dip in de grafiek komt door de staande golf die op de meetpositie net in een dip (knoop) zit. Toevallig ook rond 50 Hz, maar met de afmetingen van de nederlandse huiskamers zeer verwacht. Bij ca 65 Hz zit tie op z'n top (=buik).
Maar de gemeten afwijking (in de grafiek onderste groene lijn) moet toch wel toe te schrijven zijn aan de 50Hz van het net die door de gebruikte kabels worden opgepikt. Welke dat is, is moeilijk te zeggen want:
- regel 1 bij experimenteren: wijzig één parameter per meting;
- regel 2 bij experimenteren: schrijf ieder stap die je doet op (uit de diktaten van mijn labopleiding).

Je bent goed op weg! Nu nog even precies werken en de oorzaak zoeken. Welke kabel is de zwakke schakel?

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

100%Marantz

Bedankt voor jullie uitleg. Ik heb niet de indruk dat ik door 75 €, of meer, uit te geven ik mijn set ga verbeteren.
Wat ik ook niet had verwacht  :-D

Wel interessant te zien wat er uit metingen kan komen.

In dit soort zaken investeren is ook niet leuk, als je het niet hoort en voor het oog ook niets geeft is het niet de moeite, al de rest is al duur genoeg, en toch blijven we er geld aan uitgeven.  violent1
marantz, what else?