Vragen SR6001 en DV6001 of DV7600 wordt PM7001KI met B&W CM1

Gestart door herman78, september 23, 2014, 09:26:01

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herman78

Beste forumleden,

Ik ben hier nieuw op het forum en heb een paar vragen:

Zelf heb ik een DV7600 die ik wil koppelen aan een stereo/surround receiver. Het is de bedoeling om hierbij luidsprekers aan te schaffen die moeten dienen in stereo setup.

Mijn vraag is:
Is de SR6001 hiervoor geschikt in combinatie met mijn DV7600? Ik kan namelijk een SR6001 2e hands kopen voor circa € 250. Deze persoon heeft ook een DV6001 te koop. Zouden jullie deze kopen en de DV7600 daarvoor weg te doen. Ik luister zelf geen superaudio cd's.

Ik sta open voor suggesties.

Alvast bedankt.

Mvg.

Herman

Maurice

De vraag die bij mij opkomt: wat zoek je? Stereo of Surround? Twee speakers of 5.1 speakers?

De DV7600 kan op elke surround receiver, dus ook op de SR6001. Ook op zo goed als elke stereo versterker, maar dan meestal alleen analoog aangesloten.
Als de DV7600 nog goed werkt, zie ik geen aanleiding om deze te vervangen.

De SR6001 is een leuke receiver, heeft Audyssey aan boord waar je ook stereo wat aan kunt hebben. En natuurlijk een tuner. Maar indien je alleen stereo wilt, dan is een normale stereoversterker mogelijk eenvoudiger en makkelijker.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

herman78


Ik ben op zoek naar stereo, geen surround. Ik zoek een goed vol stereogeluid wat ik met 2 luidsprekers kan creeren. Gaat om luisteren van muziek op radio en cd/dvd. Surround gebruik ik niet. De luidsprekers moeten een goede en volle maar wel warme klank en bass geven, maar niet een bass waar je bij weg dreunt. Ik ben geen echte kenner qua geluid, maar het moet wel lekker klinken. Een tuner voor de radiozenders is wel handig en verder bevalt en doet de dv7600 het prima. Een tijd geleden nog een servicebeurt gehad en helemaal geen klachten.

Maar door de vele technische specs zie ik door de bomen het bos niet meer. Ik dacht eerst aan uitbreiding van de Marantz setup, toen weer sonos qua gemak, en nu toch weer Marantz voor kwaliteit en geluid.


herman78

En een prijs van € 250 voor een SR6001 is dat reeel?

Maurice

Citaat van: herman78 op september 23, 2014, 21:29:10
En een prijs van € 250 voor een SR6001 is dat reeel?
Voor dat bedrag kom ik op marktplaats ook al een SR6003 of een SR7002 tegen, die is twee danwel 1 series jonger en een frisser uiterlijk. De 6006 voor €300.

Waar speel je op dit moment mee?
Ik zou eerst speakers zoeken die je bevalt, ga lekker luisteren bij een hifi zaak. Daarna kunnen we je wel helpen met een passende versterker, maar in dat geval zou ik wel voor een PM serie gaan. Geen tuner, maar wel stereo en daar is deze ook goed in. Neem er dan nog een mediastreamer bij en dan kun je afspelen wat je wilt.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Kleine bedenking op mijn vorige post. Indien je ca €250-300 te besteden hebt, dan zou ik mogelijk toch voor een 2ehands receiver gaan, ook al gebruik ook ik alleen stereo. De receivers zijn in overvloed op de markt en dat drukt de prijs behoorlijk. Audyssey werkt wel erg mooi, heb dit ook al in een stereo modus kunnen beluisteren in een voor mij bekende akoestiek en mijn eigen speakers (die een tijdje gelogeerd hebben en dus ook ingemeten waren). Dat doet toch echt veel met het geluid, misschien wel meer dan een betere stereo versterker. Je akoestiek blijft toch een zwakke schakel en dat lost Audyssey gedeeltelij op.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Sander

Citaat van: herman78 op september 23, 2014, 09:26:01

Het is de bedoeling om hierbij luidsprekers aan te schaffen die moeten dienen in stereo setup.

Mvg.

Herman

Hey Herman, er staat hier op het forum een sr6001 voor 165,- te koop.
Toch als je voor stereo gaat zou ik gewoon een dedicated stereo amp halen.

Verder de DV gewoon laten staan en van dat geld een leuke bluray spelert kopen als je films wil kijken.
Of als dat je niet boeit ook een dedicated stereo cd speler :)


Grtz Sander

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

xander32

#7
Ik heb een SR6001 destijds (2009) nieuw gekocht, die zat toen al aan zijn eind/diens opvolger stond al in de schappen. Betreffende receivers kenden de nodige problemen (sprongen in protect waar ze niet meer uit te krijgen waren zonder de inzet van de deskundigen in Elst).

Voor een dergelijke receiver zou ik nu zeker niet meer dan €150,- betalen. Binnen jouw budget moet er echt meer uit te slepen zijn. Receivers kennen door alle ontwikkelingen en de continue stroom aan nieuwe lichtingen, een zeer beperkte houdbaarheid en waardevastheid.

Die door Maurice genoemde SR7002 is echt alweer fraaier betreft specs :yes:.


Citaat van: herman78 op september 23, 2014, 21:29:10
En een prijs van € 250 voor een SR6001 is dat reeel?

xander32

#8
Overigens zag ik een van de reparateurs hier op het buurforum een SR8005 aanbieden binnen jouw budget, die zou je mogelijk kunnen overwegen. Deze is nog ietwat ouder maar volgens mij wel een relatief potente versterker, uit een hogere serie.


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145510.0

Maurice

Citaat van: xander32 op september 24, 2014, 07:11:36
Overigens zag ik een van de reparateurs hier op het buurforum een SR8005 aanbieden binnen jouw budget, die zou je mogelijk kunnen overwegen. Deze is nog ietwat ouder maar volgens mij wel een relatief potente versterker, uit een hogere serie.


http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145510.0
Is een SR8500, geen SR8005. Ook geen Audyssey aan boord.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Dan is die niet interessant :no:

Citaat van: Maurice op september 24, 2014, 09:19:41
Is een SR8500, geen SR8005. Ook geen Audyssey aan boord.

herman78


Ik ben vanmiddag bij Hobohifi in Kampen geweest om te kijken en luisteren wat geschikt kan zijn.

De verkoper van Hobo gaf aan dat je het beste geluid, zoals ik dan wil, haalt met een stereoversterker. Bijv met de pm6005. Een andere optie was nog de NAD d3020. Een hele goede en zeer compacte versterker die zeker niet onderdoet voor de pm6005. Hij was er erg duidelijk en helder over dat je met een sr of nr1604 er op geluidskwaliteit op achteruit gaat als je alleen maar stereo wilt luisteren. De nr1604 leek mij wel handig qua internetradio en gebruik dmv app en denk ik nog over. Zijn er mensen met ervaring met een nr1604?

Dus eigenlijk is de keus: een pm of een NAD d3020. Nadeel van de NAD vind ik dat je het geluid van de speakers niet kunt bewerken door de bass iets op te schroeven.

Heb ook nog geluisterd naar speakers en kwam daar uit op B&W CM1. Erg mooie speaker met een mooi geluid.
Qua speakers ben ik er wel uit dat het of een CM1 of CM5 moet worden.

Qua stereoversterker vind ik het nog lastig.

Om iets te kopen zit ik te denken aan een goede 2e hands zowel versterker als luidsprekers.

Wat vinden jullie?





xander32

Weet dat; de speakers in samenwerking met de akoestiek voor zeker 80% a 90% het geluid, het eindresultaat bepalen. Een goede bron en een met de speakers matchende versterker maken het geheel af.

Heb je heel veel en verschillende aansluitmogelijkheden/ingangen nodig, dan ontkom je niet aan een receiver. Maar kan je met wat minder uit en wil je gaan voor het pure stereo dan is een geïntergreerde stereoversterker de mooiste oplossing.

En ja; op de tweede hands markt krijg je vaak meer waar voor de euris, al zijn er ook een aantal zaken die zeer scherpe prijzen kennen. Neem bijv. eens vrijblijvend contact op met Marcel van H&C Hifi.

WilliamB

Ik zelf heb laatst een PM7004 gekocht via mp. Voordeel van deze PM is dat je laag, midden en hoog apart kan regelen.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

herman78


De luidsprekers heb ik inmiddels gevonden. Het zijn de B&W CM1 geworden in matwit.

Ik ga ze a.s. zondag ophalen en nog even beluisteren.

Ben nu aan het zoeken naar een stereoversterker. Ik heb een PM7001KI gevonden, maar qua prijs kunnen we het nog niet eens worden. Nog even verder zoeken dan maar.