Heeft een subwoofer "nut" bij grote front speakers ?

Gestart door CBdicX, augustus 24, 2014, 09:21:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lion of Judah

Citaat van: xander32 op augustus 25, 2014, 17:02:15
Goed advies om een keer een meting te (laten) verrichten :yes:. De specs van de ls. zoals opgegeven door de fabrikant zelf, geven wel richting maar zijn steevast erg optimistisch.

Meting laten verrichten staat erg hoog op mijn verlanglijstje :kwijl:
Naim Supernait
Avondale TPX2
TeddyPardo U2S
Spendor A5
Intel NUC

CBdicX

Bedankt voor alle info, ik ga eens kijken wat ik ga doen.....  HB

Cornelis1921

Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2014, 20:20:52
Bedankt voor alle info, ik ga eens kijken wat ik ga doen.....  HB
Succes en plezier, CBdicX!
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

CBdicX

Zijn er trouwens meer subwoofer merken buiten SVS die bekent staan als pure LFE subs, dus meer geschikt voor film effecten ?

WilliamB

Kijk anders even naar BK Monolith. Deze is ook erg geschikt voor films.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

CBdicX

Maakt voor de plaatsing uit of het front of downfire is ?
Ik moet de sub 2 meter achter de zitplaats in het midden van de muur plaatsen......

WilliamB

Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2014, 22:13:00
Maakt voor de plaatsing uit of het front of downfire is ?
Ik moet de sub 2 meter achter de zitplaats in het midden van de muur plaatsen......
Ik heb alleen ervaring met downfire. Mijn sub staat ook twee meter achter de zitplaats, en dat gaat prima.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

CBdicX

Is een plaatsing in het midden van een achtermuur juist goed of slecht voor een sub, dan wel front of downfire ?

xander32

Trial & error; een subwoofer is een speaker en dient net zo zorgvuldig te worden opgesteld als de overige speakers. Ergens klakkeloos wegzetten in een hoekje uit het zicht, is er niet bij :no:.



Citaat van: CBdicX op augustus 25, 2014, 23:21:49
Is een plaatsing in het midden van een achtermuur juist goed of slecht voor een sub, dan wel front of downfire ?

CBdicX

#39
Jammer, dat lukt met mijn schoonmoeder wel.....  :-D

Dat is, en blijft toch het grootste probleem met deze speakers.
Waar wij "vroeger" gewoon een paar joekels van front speakers neer zette, of dit nu in een normale kamer was of een zolderkamer, het werkte altijd (of wij dachten dat het werkte).
Sinds de komst van subwoofers moet je een soort universitaire opleiding hebben in golven en dalen om zo'n kreng goed te laten werken.
Om maar te zwijgen over MultiEQ, Audyssey. Sub EQ HT, LFC, of hoe die zooi allemaal genoemd word.

Vroeger kocht je de grootste Magnat of Wharfedale die je kon betalen van je krantenwijk (en daar zaten nagenoeg subwoofers in), sleepte die met een vriend naar je zolderkamer, een tikkie naar binnen draaien, en laat de meiden maar komen.....  :-D

Het was toen toch een stuk makkelijker, of misschien leek het zo kijkend door de roze jaren 70-80 bril......

xander32

.... ik hoop voor jou dat ze niet computervaardig is en hier niet mee kan lezen :-o



:-D


Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2014, 08:09:25
Jammer, dat lukt met mijn schoonmoeder wel.....  :-D

CBdicX

Ik weet zeker dat ik tegen een paar schenen ga trappen nu, maar wat is jullie idee over deze sub ?

Hij zou goed passen in de serie die ik nu heb staan (Quantum 1009 / 1000 center en Neos Tower) en tegen een op zich betaalbare prijs rond de 680,00 euro.

http://www.magnat.de/en/home-audio/home-cinema-speaker/quantum-sub/quantum-731-a

jeffkef

is dit niet wat voor je?
https://hificorner.nl/speakers/subwoofers/quadral-qube-10?gclid=CM6X7b_usMACFVIPtAodOU0A8w

ik heb zelf de 12`` inch gehad en was daar uitermate tevreden over! mooi strak en laag en wel degelijk een meerwaarde in HT incl grote fronts.
die woofer geeft net even een bonk meer als de fronts
'HT' marantz sr 7009 ,quadral platinum,klipsch r115 , mede8er oehlbach. 'stereo'advance acoustic x pre amp en xa160 eind , Vincent LS speakers, Jibb speaker kabel, van den hull interlinks,labb net snoer, pro-ject 1.3 platenspeler, cambridge cd,tuner.dvd

Cobraatje

18 Hz bij hoeveel -db, dat is de vraag.
Niet dat prijs alles zegt, maar gezien de prijsklasse verwacht ik geen waardevolle toevoeging met deze sub.
Ik zou altijd voor een subwooferexpert gaan, deze leveren bijna altijd meer kwaliteit.

Ik heb tijdens mijn zoektocht, ik ben van vloerstaanders naar monitoren gegaan en vond mijn DT Supercube Reference niet zo geschikt voor muziek, veel subs beluisterd:
SVS SB13 Ultra, Monitor Audio GXW15, JL Audio F112, Rel 528SE, REL Gibraltar G2, Rythmik F15.

Voor wat ik wilde goed met muziek en goed met film staken er 2 duidelijk boven uit: JL Audio en Rythmik.
Beide hebben snelheid en output en de bas klinkt strakker dan bij de andere subs die ik gehoord heb.

Ik heb zelf de Rythmik E15 aangeschaft en ben daar zeer tevreden mee.
Gaat tot 14HZ en vervormd niet.
Voor alleen film zou ook SVS een goede optie zijn.

xander32

Geen verkeerde specs, maar voor minder geld heb je een meer potente BK XXLS 400.


Citaat van: CBdicX op augustus 26, 2014, 13:12:05
Ik weet zeker dat ik tegen een paar schenen ga trappen nu, maar wat is jullie idee over deze sub ?

Hij zou goed passen in de serie die ik nu heb staan (Quantum 1009 / 1000 center en Neos Tower) en tegen een op zich betaalbare prijs rond de 680,00 euro.

http://www.magnat.de/en/home-audio/home-cinema-speaker/quantum-sub/quantum-731-a