Center speaker als front speaker

Gestart door TV218, december 13, 2009, 00:23:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Ach, als Thomas er maar gelukkig mee wordt toch :yes:.
Het is/wordt zijn set en dat komt waarschijnlijk uit zijn eigen knip 8-).

Maar ik was zelf nieuwsgierig of er voordelen zijn en waarom dat concept dan niet/nauwelijks verder wordt toegepast.


Sander.

Marvin

5 centerspeakers of 5 monitoren, hoe dan ook een homogeen geluidsbeeld..
centerspeakers zijn vaak (beter) magnetisch afgeschermd dan de andere speakers, reden zal bekend zijn bij beeldbuis kijkers....

xander32

#17
Citaat van: marvin op december 13, 2009, 10:43:02
5 centerspeakers of 5 monitoren, hoe dan ook een homogeen geluidsbeeld..
centerspeakers zijn vaak (beter) magnetisch afgeschermd dan de andere speakers, reden zal bekend zijn bij beeldbuis kijkers....
Kijk, daaar heb je wel een punt. Al zijn veel monitoren tegenwoordigs ook behoorlijk afgeschermd.

Een uitsnede/quote uit een MA advertentie, wel een andere serie maar dat zal allicht weinig uitmaken;
"...The versatile RS-LCR will perform beautifully as a centre or surround channel loudspeaker in a Silver RS multi-channel system or in its own right as a high quality hi-fi monitor ..."

Het kan dus. Echter de RX2 kost €675,- voor een paar terwijl de RX center €450,- per stuk kost. Maal 5 is het prijsverschil aanzienlijk.

Sander.

Marvin

zozo..
dan zou ik lekker voor 3 paar rx2 gaan, 1 voor de center en dan ook nog een backsurround kanaal ofzo.
of je verkoopt die weer los, dit doordat speakers vaak niet per stuk worden verkocht.
wat gek is omdat ze vaak wel per stuk geprijsd zijn....  :-D

TV218


Heren,

bedankt voor jullie adviezen. Met enig verschil in reacties komt het er op neer dat het moet kunnen en dat het een goede geluidskwaliteit oplevert, met discussie over het waarom, waarom bv niet een setje RX2. Even ter verheldering. In eerste instantie ging ik voor deze AV set met met alleen twee front speakers, de RX 6. Af en toe een filmpje kijken, de verdere mogelijkheden van de SR 5004, en het niet slechte stereo geluid brachten mij bij deze keus. Mogelijk zal ik er later een kleine center en een paar achter speakers in klein formaat bijzetten (het oog wil ook wat en ik wil niet heel de woonkamer vol met speakers).

Thuis aangekomen viel de RX6 echter af vanwege zijn afmetingen. We hebben net een audio meubel op maat laten maken (180 breed, 50 diep, 55 hoog). Daar de twee relatief kleine vloerstaande RX6 luidsprekers naast was geen gezicht, het hele audio meubel viel in het niet. Enfin toen terug naar dealer en kijken naar de mogelijkheden. Dit zijn een kleinere vloerstaander (niet te vinden) een monitor (RX2) of de center. Uitgangspunt daarbij is dat de speaker niet hoger mag komen dan een 62 a 63 cm. De monitor heeft daarbij als nadeel dat als je hem op de grond plaatst hij wel erg laag staat (geluid!) en dat op stands het geen gezicht is (20 cm stand en 37 cm speaker is geen verhouding) en dat een setje stands (bv atacama SL200) circa euro 229,- kost. Weg prijsvoordeel tov center.

Nu de center op zijn kant meet 50 cm, met een paar spikes eronder past dit prima. Circa 10/12 cm hoger zal nog beter passen, maar ik weet niet waarmee om een goed resultaat (geluid en visueel) te krijgen. iemand ideeen?

Overigens als iemand een suggestie heeft voor een gode vloerstaander onder de 65 cm dan hoor ik het ook graag. Ik heb zelf nu een philips set staan van zo een 17 jaar oud met 2 maal FB 830 (62 hoog, 26 breed). Deze afmeting wordt naar ik weet niet meer gemaakt, maar past vaak beter in het interieur. Gat in de markt voor een kwalitatief goede speaker met deze afmetingen?

Tot zover,

m.v.g. Thomas Verbeek





Marvin

en ook jij weer bedankt voor een goede duidelijke uitleg!
je hoeft trouwens niet gelijk een ander topic te openen met een 2e vraag hoor.
kan gewoon in je vorige, anders snappen we straks allemaal niet meer wat we wat gepost hebben of waar wat terug te vinden...  :-)

zoals gemeld, alles kan...!
hoe kwam je nu precies bij monitor audio terecht?
klank of uiterlijk....?

Marantz 81

ik zou voor 4 van deze gaan is de RS serie http://www.hobo.nl/default.aspx?page=product&id=5205&title=Silver%20RS%201  en 1 ceter uit dezelfde serie

RS serie is de voorloper zelfde lijn als de RX serie

en later nog een subwoofer erbij of gelijk als je budget het toelaat

monitor bouwt hele mooie muzikale speakers  :yes:

en bijvoorbeeld deze muurbeugels ( i.v.m ) ruimte

xander32

#22
CiteerUitgangspunt daarbij is dat de speaker niet hoger mag komen dan een 62 a 63 cm. De monitor heeft daarbij als nadeel dat als je hem op de grond plaatst hij wel erg laag staat (geluid!) en dat op stands het geen gezicht is (20 cm stand en 37 cm speaker is geen verhouding) en dat een setje stands (bv atacama SL200) circa euro 229,- kost. Weg prijsvoordeel tov center.

Nu de center op zijn kant meet 50 cm, met een paar spikes eronder past dit prima. Circa 10/12 cm hoger zal nog beter passen, maar ik weet niet waarmee om een goed resultaat (geluid en visueel) te krijgen. iemand ideeen?

Ik snap Thomas in z`n geheel niet: speakers welke niet hoger mogen zijn dat 63 cm shutup.
Een tweeter (van een frontspeaker) dient op oor-hoogte te staan / hangen ...

Met 63 cm ga je dat niet redden of je moet Van Velzen heten :lol:.

Zuilen van dat formaat ga je dan ook niet tegen komen.

Jammer van het geld dat je in de speakers gaat investeren, dan kun je m.i. net zo goed een willekeurige all-in-one-made-in-taiwan-setje kopen voor €150,- bij de Blokker :yes:.


Sander.

Stadium III

Citaat van: xander32 op december 13, 2009, 18:21:25
Ik snap Thomas in z`n geheel niet: speakers welke niet hoger mogen zijn dat 63 cm shutup.
Een tweeter (van een frontspeaker) dient op oor-hoogte te staan / hangen ...

Met 63 cm ga je dat niet redden of je moet Van Velzen heten :lol:.

Zuilen van dat formaat ga je dan ook niet tegen komen.

Jammer van het geld dat je in de speakers gaat investeren, dan kun je m.i. net zo goed een willekeurige all-in-one-made-in-taiwan-setje kopen voor €150,- bij de Blokker :yes:.


Sander.

Hier kan ik me eigen dan wel weer in vinden !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

TV218


heren,

Ik weet zelf ook hoe speakers idealiter geplaatst moeten worden, maar graag een advies om binnen de genoemde uitgangspunten goede speakers danwel een goede opstelling te vinden. Graag zou ik gaan voor de RX6, zoals gemeld, maar die vind ik echt te groot, maar tussen de RX6 en een blokker setje zit toch nog een hele range, of niet, m.a.w centers op spikes op de grond is blokker niveau?

groet Thomas. 

Marvin

ik vind het ook nogal overtrokken gereageerd.....  :wink:


Marvin

aangezien het een voorstel van de winkelier is zal hij toch wel begrijpen dat je dit eerst wilt proberen.
de rx2 zou nog steeds mijn voorkeur hebben, een speaker standaard hoeft geen 300 euro per paar te kosten.
beetje op marktplaats zoeken leverd vaak al leuke standaards op voor weinig...

gerard

In jouw geval zou ik ook zeker voor de 2 center speakers gaan.
Vooral als je voorlopig stereo wilt blijven draaien.

Als je ze niet te hoog wilt laten komen kun je eens kijken naar luidsprekervoeten, die zijn er wel van zo'n 15 à 20 cm hoog ( tenminste, ik heb ze jaren geleden wel gehad, hellen je speakers licht achterover).

Bovendien zijn de centers gesloten, wat me een enorm voordeel lijkt om ze probleemloos op te stellen.
De RS6 (en dus waarschijnlijk de RX6 ook) hebben best veel ruimte nodig, anders kan het laag nogal overheersen.
De centers zijn ook in d'Appolito opstelling wat de geluidsafstraling ten goede komt.
En met die dubbele woofer heb je toch iets meer druk in het laag.

Misschien heb je zelfs niet eens een sub nodig, hangt af van de opstelling en de ruimte en je eigen smaak.
Soms beter gecontroleerd minder lagetonen dan overheersende pieken in het sublaag.
Uiteraard is een goed afsgestelde sub wel een mooie aanvulling.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes