Center speaker als front speaker

Gestart door TV218, december 13, 2009, 00:23:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TV218


Besten,

Als start AV set was mijn keuze gevallen op SR5004, DV 4003 en Monitor audio silver RX6. Speakers eventueel later uit te bouwen. Thuis bleek de RX6 niet mooi te staan en om die reden valt deze speaker af. Aangezien ik de monitor audio wel een fantastische speaker vind gaf de verkoper mij het advies de center speakers (http://www.monitoraudio.co.uk/products/silver-rx/rx-centre/your-speaker) als front speaker te gebruiken. Visueel kan dit prima, maar kan dit ook ivm geluidskwaliteit (Center heeft nagenoeg zelfde speakerunits met zelfde specs)  of moet ik er niet aan beginnen.

groet Thomas Verbeek

Marvin

jahoor, dat kan gewoon.
zou ze wel eerst eens beluisteren in een stereo opstelling, die centerspeakers.
een subwoofer komt er ook bij?
een centerspeaker op deze wijze heeft wel een ander geluid dan de staande speakers, dat kan nu eenmaal niet anders vanwege het afwijkende formaat van de klankkast.
en de één is een bass-reflex en de ander een gesloten-kast.
er zal dus wel degelijk laag uit komen, maar wél van andere aard dan de vloerstaanders.

is die rx2 niets voor je?
daar zit een grotere woofer in, gaat daardoor een paar toontjes lager.
lijkt me echt een hele mooie speaker, kan uiteraard ook als centerspeaker gebruikt worden.

Marvin.


Slashhead

Ik weet het zo nog niet. Ik heb zelf een Mission systeem en de center speaker heeft een specifiek frequentie respons waardoor je de stemmen beter kunt verstaan. Om een dergelijke speaker als front in te zetten zal niet echt ten goede komen van de muziek denk ik.

Marvin

sorry hoor, maar dat is dan per definitie een slecht speaker concept.
het moet een speaker zijn die meer dan alleen goed stemmen kan weergeven...
ik heb hier wat muziek dvd's die meer van de center eisen qua laagvermogen dan van de fronts.
hier zal een stemmenspeaker óók op de plek van de centerspeaker door de mand vallen.
het moet gewoon een speaker zijn met een normaal frequentie verloop.
en dat vindt Monitor Audio gelukkig ook....  :wink:

xander32

#4
 stupid  we zijn `t een x eens!


Idd. waarom geen monitoren?
Er zal best (acceptabel) geluid uit komen maar een center is toch anders van opbouw(kast / units / filters). Ik zie totaal geen meerwaarde t.o.v. monitoren, enkel nadelen.

Monitoren uit dezelfde serie zijn vast ook een stuk voordeliger, je zou dan zelfs voor monitoren uit een hogere serie kunnen gaan zonder meer uit te moeten geven t.o.v. de RX center / RX 6.

Sander.

Stadium III

Nou jah ik ga er altijd voor om alles uit dezelfde serie te pakken

Dus waarom zou de center dan niet kunnen voldoen
Het is wel de bedoeling dat de center tussen je fronts moet samen smelten als 1 beeld
Dus zullen ze hem dan een ander klankbeeld geven nee denk het niet

Het enige wat zal zijn is dat het laag minder ver door al lopen maar dat kun je mooin aan vullen met een subwoofer !!!

Hier is het zo dat als ik de kleinste boekplank pak dat die wat lager gaat maar ook de power handeling is minder en de gevoeligheid schilt 1 db

Dus jah zoals ik het zie lekker center speakers neerzetten en goedafregelen met een subwoofer en klaar ben je !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

#6
Citaat van: Stadium III op december 13, 2009, 09:37:19
Nou jah ik ga er altijd voor om alles uit dezelfde serie te pakken

Dus waarom zou de center dan niet kunnen voldoen
Het is wel de bedoeling dat de center tussen je fronts moet samen smelten als 1 beeld
Dus zullen ze hem dan een ander klankbeeld geven nee denk het niet

Het enige wat zal zijn is dat het laag minder ver door al lopen maar dat kun je mooin aan vullen met een subwoofer !!!

Hier is het zo dat als ik de kleinste boekplank pak dat die wat lager gaat maar ook de power handeling is minder en de gevoeligheid schilt 1 db

Dus jah zoals ik het zie lekker center speakers neerzetten en goedafregelen met een subwoofer en klaar ben je !
Maar wat is dan de meerwaarde van de centers t.o.v. monitoren?
Waarom zou je voor een center gaan als fronts i.p.v. een monitor?
Wat zijn de grote voordelen ¿

Tell me :?.


Sander.

Stadium III

Zoals de topic starter als aangaf wil hij eventueel centers gaan gebruiken

Als ik zelf zou moeten kiezen voor mijnzelf in mijn situatie zou ik wel voor monitoren gaan heb ze zelf ook achter staan

Dus jah de meerwaarder erin is dat je met monitoren een wat beter doorlopend laag hebt als een center  in de front
Meer waarde van de center is dat ze een wat hogere powerhandeling hebben en zo wat meer kunnen hebben ( altans hier)

Maar basic punt blijft als hij centers wil gebruiken als front speaker dat dat zeker kan !
ALLEEN een mooie monitor zal een wat volwassener laag geven
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Marvin

wat monitor audio in deze wel 'leuk' heeft gedaan is dat het appels met peren vergelijken is als je naar het frequentie bereik kijkt in vergelijk van de center tov de andere speakers.
bassreflexen gaan lager door het in laag, maar na de poortfrequentie valt het laag af met 18db per octaaf.
gesloten boxen gaan iets minder diep, maar de afval is maar 6 db ofzo.
zou dus goed kunnen dat op 25hz de centerspeaker meer druk leverd dan de monitoren.
maar dat is uit de losse pols, zomaar even een 'geinige' wetenswaardigheid.....

Stadium III

Kunt de bassreflex poort ook nog dempen he  :-P
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Het kan dus maar het grote voordeel heb ik nog steeds niet helder...
Waarom doen fabrikanten dan al die moeite om een center dan wel monitor te ontwerpen?

Ik weet wel dat bijv. Nubert ook 1 of 2 ht-sets in z`n programma heeft welke zijn opgebouwt met "centerspeakers".


Sander.

Marvin

het kan, toch zou ik het zelf rond de rx2 opbouwen.


Stadium III

#12
Ik denk dat fabrikanten op de WAF willen inspelen met ontwerp van centers en monitoren

Denk dat als ik hier anouk de keuze moet geven als ik een center zal pakken als front of een monitor dat het toch de monitor zal worden
Dit wil verder niet zeggen dat het allebij niet gebruikt kan worden als front

Maar wat zie jij als nadelen dan van een center tov monitoren ?

http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_range/Aelite_series/Aelite_1%202%203_specs.asp
http://www.acoustic-energy.co.uk/Product_range/Aelite_series/Aelite_others_specs.asp
Kijk maar eens goed naar de units van de centre en one en two
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

xander32

Ik zie geen directe voordelen en als essentieel nadeel een behoorlijke meerprijs t.o.v. een monitor uit dezelfde serie. Vijf x een moitor, dan wel 4 x monitor en 1 x center of 5 x center: dat gaat heel veel euri`s verschillen :yes:.

Resume: ik zie voor de consument alleen een nadeel en het voordeel zit hem bij de handel.

Sander.

Stadium III

Kwa prijs kan ik je idd wel het voordeel meegeven dat centers meestal wel duurder zijn als de monitoren
Dus de consument meer moet gaan betalen zoals je al aangaf
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4