Upgrade stereo / HT installatie advies gevraagd

Gestart door jmvvliet, december 06, 2009, 12:29:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jmvvliet

Beste mensen,

ik ben hier nieuw, en nog relatief onervaren op het gebied van goede stereo / home theatre. Nu heb ik pak 'm beet een jaar geleden bij een vriend van mij muziek gehoord wat dusdanig veel beter was dan mijn huis-tuin-keuken set dat ik dacht: dat wil ik ook! Zo gezegd, zo gedaan, en mijn eerste stappen gezet. Uitgebreid luisteren, bekijken wat ik wil (stereo of toch ook home theatre). Uiteindelijk een voorzichtige eerste stap gezet door dit aan te schaffen:

SR6003 HT receiver
CD5003 cd speler
Focal 816W front speakers

Later aangeschaft: Monster power unit (zeg maar grote stekkerdoos) en BD7004 omdat dvd speler de geest had gegeven. Ook andere luidsprekerkabels. Powerunit + luidsprekerkabels vergrootte de rust in de muziek.

Dit alles onder het motto: dan houd ik het uitbreidbaar. Maar nu, na een jaar, ben ik tot de ontdekking gekomen dat met name stereo erg flets klinkt via de SR6003. Dus weer wat luistertests gedaan, door een PM8003 als eindversterker achter de SR6003 te zetten, en door de PM8003 los op de cd-speler te beluisteren. Met name het 'laag' en het 'hoog' was veel winst mee te behalen (Mark Knopfler - Shangri La als referentie cd gebruikt, die ken ik vrij goed), maar ook het middengebied was veel meer hoorbaar (vingers over snaren, nuances in zang). Ook was ineens de plaatsing van de muziek stukken beter (hammond orgel niet naast, maar achter de zanger).

Tot zover de achtergrond. Zoals je merkt ga ik dus nu ook dingen horen die een jaar geleden niet meteen opvielen. Zo zijn de alu tweeters van de 816W's soms erg scherp en schel (zowel thuis als in de luisterruimte bij de dealer met dezelfde muziek).

Maar wat nu te doen, en daar zou ik advies over willen vragen. Ik wil graag zowel goede stereo, maar ook mijn HT mogelijkheden behouden voor toekomstige uitbreidingen. De verkoper raadde mij aan om dan niet nu een PM8003 te kopen, maar te sparen. Geen zelfzuchtige verkoper dus die snel geld wilde verdienen.

Hij raadde mij aan om door te sparen voor een AV8003 / MM8003 combi, en daar dan in een later stadium andere speakers bij te zoeken (b.v. uit de Focal Electra 1027 BE serie). Uiteraard weet ik dat dan ook de bekabeling om de hoek komt kijken... en de bronapparatuur, maar dat is van later zorg.

Mijn vraag aan jullie is: is dit een goed advies als stereo even belangrijk is als HT? Is het verschil in stereo weergave tussen een PM8003 en een AV8003 / MM8003 combi groot als het gaat om stereo? De AV8003 lijkt me daar niet primair voor gemaakt. Of zijn er andere mogelijke upgradepaden om langzaamaan richting high-end te gaan?

Alvast bedankt voor de reacties!

Marco

Marvin

welkom!

om nu een av/mm combi aan te schaffen om je stereo geluidje naar je zin te krijgen lijkt me een verkeerde investering. nogal prijzig namelijk. wel mooi!
je zou ook enkel de eindversterker uit de combi kunnen pakken, die past ook op de 6000 die je nu hebt.
maar dat is een complete eindversterking voor alle kanalen, dat heb je voor je stereo weergave niet nodig.
dus een eindversterker aan de pre-out van de receiver zou een makkelijkere én goedkopere én snellere oplossing zijn. (niet door hoeven sparen).

maar ja het is allemaal zo persoonlijk dat audio gedoe.
met een einversterker voor je stereo paar, krijgt je receiver het ook makkelijker met surround.
hij hoeft immers de hoofdspeakers niet meer van sap te voorzien.
dat is dus een winst aan 2 kanten. vergeet niet dat je nu wél 2 apparaten aan en uit moet zetten!
heb ik ook, ik vind het niet irritant. kan me voorstellen dat een ander daar gek van zou worden.

dan zou je eens kunnen kijken wat een receiver uit een hogere klasse doet, of een ander merk aan de focals knopen. of visa versa, it's all up to you!

maar, mogelijkheden te over!!

Marvin.


WimPeu

Allereerst welkom hier op het forum.

jij maakt grote stappen. Van een huis-tuin-keuken set naar misschien de Focal Electra 1027 BE met de AV/MM-8003. :-D

Ik heb de AV-8003 ook maar heb niet voor de MM-8003 gekozen. Zeker als je naar die Focal's gaat zou ik naar andere EV's gaan luisteren.

Ik ben zeer te spreken over de stereo kwaliteiten van de AV. Ik ken de PM-8003 niet kwa geluid maar wel de PM-7001, en hoewel ik toen een compleet andere set had durf ik te stellen dat de AV zeker niet onder doet voor de Range' series versterkers van Marantz.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

#3
Beste Marco,

Welkom eerst.

Jouw ervaring met de Focal alu tweeter komt mij niet geheel onbekend voor 8-): deze maken de speakers erg eerlijk en daarmee gevoelig voor matching met overige hardware, bekabeling en de akoestiek van de ruimte waarin ze staan opgesteld.

Daarmee geef ik ook gelijk een aantal mogelijke verbeterpunten aan: akoestiek(bouw, indeling en aankleding van de ruimte), bekabeling(Ls-kabels, interlinks) en de match met bijvoorbeeld de versterking.

Zelf ervaar ik de combi Focal - Marantz als prettig. Ik heb wel ervaren dat de 816W`s (verder) opbloeien met een stevige versterking; d.w.z. een versterker met voldoende vermogen en controle. Door een betere aansturing van het laag en het mid komt het totale geluidsbeeld beter in balans, verdwijnen de soms mindere eigenschappen van de alu tweeter meer naar de achtergrond. Dat kan middels een losse eindversterker welke je achter de SR zet of nog beter een stereoversterker(met ht-pass-thru). In dat laatste geval haal je vaak ook een beter voorversterking in huis.

Daarnaast heb ik recent een andere interlink gekocht welke de nodige verbetering bracht. De eerst volgende tweak worden mijn Ls.-kabels. Op mijn shortlist staan nu: Slinky Links single wire, Cardas Crosslink en LUA Blue reference. Deze ken ik nog geen van allen maar ga ik de komende maand(en) proberen te luisteren bij mij thuis op mijn eigen set.


Sander.

Marvin

Citaat van: xander32 op december 06, 2009, 14:08:58
of nog beter een stereoversterker(met ht-pass-thru). In dat laatste geval haal je vaak ook een beter voorversterking in huis.

Sander.


waar in de receiver omzeil je de voorversterker dan?

jmvvliet

#5
Beste mensen,

Bedankt voor de (snelle) antwoorden . Ik heb voor Marantz icm Focal gekozen vanwege de natuurlijke weergave. Ook geluisterd naar o.a. een Denon receiver uit dezelfde prijsklasse, maar die matchte minder mooi op de speakers, klonk iets te warm, 'lijzig' naar mijn smaak. Wel had die een grotere voeding, waardoor de speakers beter werden aangestuurd, de klankkleur beviel me alleen minder.

Ik 'hoor' hier verschillende opties die ik heb. Speakers, bekabeling en bronapparatuur buiten beschouwing gelaten, dat kan altijd later nog:

1. Sparen voor een betere HT receiver, en daarna op zoek gaan naar  een goede stereo eindversterker (eventueel van een ander merk).

2. Sparen voor een goede stereo eindversterker (eventueel van een ander merk) en later de SR6003 vervangen door een betere HT receiver.


Dan nog wat vragen:
1. wat doet eigenlijk de pre-out precies? Nog voordat het signaal geprocessed wordt door de SR6003 het doorzetten naar de eindversterker? Dus alle circuits omzeilen?

2. hoeveel ga ik horen van een topklasse eindversterker (b.v. SM11S1) achter mijn SR6003 t.o.v. een versterker uit de Range serie achter mijn SR6003? Is dat het geld waard, of alleen als ik later ook mijn SR6003 vervang? Is het dan ook niet zo dat, als ik uiteindelijk ook center- en achterspeakers ga gebruiken, deze 'uit balans' zijn ten opzichte van de stereo eindversterker omdat de eindversterker meer vermogen te verdelen heeft over slechts twee uitgangen?

3. Wat zijn 'gebalanceerde ingangen / uitgangen' en wat is de meerwaarde hiervan?

Zouden jullie kiezen voor de eerste of de tweede optie? Belangrijker is dan te weten waarom je dat doet. Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik me vooral aan het oriënteren ben...

O ja, ik heb de set nu in mijn woonkamer staan (6,5 x 3,8), maar wil op termijn zeker verhuizen naar een apartement met grotere woonkamer. Er licht nu laminaat, en ik heb spachtelputz wanden (ik weet het, niet de beste combi als het gaat om geluid).

Marco

WimPeu

#6
Citaat van: marvin op december 06, 2009, 14:30:02
waar in de receiver omzeil je de voorversterker dan?

Dat vraag ik mij ook altijd af. Zo gauw je de pre-outs gaat gebruiken is het signaal ook door het VV gedeelte gegaan, kan niet anders. Je sluit nl ook een EV aan op de zelfde out-puts. Eenigste winst is volgens mij dat je niet meer met 2 volume regelaars zit. :|

Edit:

Je winst is dan natuurlijk dat je bij een CD afspelen niet meer de SR er tussen hebt en dus in dat geval naar de VV van de externe versterker luisterd...ik heb hem weer hoor... :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marantz 81

als het alleen om de verbetering van de stereo weergave gaat zou ik zeker zo,n SM11S1 aanschaffen ,maar dan moet ook de CD speler uit de 11 serie niet vergeten ,dan krijg je een echt goed stereo geluid

als je dan films kijkt via de 6001 gebruik je de SM11S1 alleen als eindversterker voor de hoofdluisprekers

Marvin

een pre-out is een gewone tulp uitgang op je receiver, hieraan verbind je de externe eindversterker.
alle klankregelingen blijven dus gewoon van kracht zoals dat zonder eindversterker zou zijn.
het enige wat je doet is de interne eindversterker omzeilen, verder blijft het hetzelfde.
ook kan je er actieve speakers aanhangen, deze hebben ook een eigen versterker. vaak zelfs ééntje per driver.
dus een 3-weg kan dan 3 versterkers in de speakerkast hebben verstopt..
eigenlijk weer een stapje 'beter' dan een losse eindversterker, maar dat is dan ook weer niet goedkoop.
beide hebben dezelfde invloed op de receiver, het ontkoppelen van de eindversterkers.
meer niet.

hoeveel je gaat horen is niet van te voren te zeggen, dat moet je echt gewoon proberen!

gebalanceerd of niet, daar hoef je niet druk om te maken.
gebalanceerd kan over hele lange afstanden zonder verlies, dat is meer iets voor evenementen ed.
staat wel stoer, zo'n dikke kabel maar doet verder weinig voor ons.

http://members.home.nl/sipko.nannenberg/Microfoontechniek/Audioketen.htm

om te weten wat ik zou kiezen zou ik het eerst eens moeten horen, ik weet het dus niet.
denk een eindversterker...

xander32

#9
Citaat van: marvin op december 06, 2009, 14:30:02
waar in de receiver omzeil je de voorversterker dan?
Ik ben geen technicus maar heb even de handleiding van de MF open geslagen. Deze zegt:

"The HT DIRECT sockets are intended for
home theatre use. When selected, they are
routed inside the A5 directly to the power
amplifier circuit, which is not controlled by
the volume adjustment."


CiteerJe winst is dan natuurlijk dat je bij een CD afspelen niet meer de SR er tussen hebt en dus in dat geval naar de VV van de externe versterker luisterd...ik heb hem weer hoor...
Dat zeg ik - Gamma :lol:.

@Marco: indien je voornamelijk het stereo naar boven wil halen, wil upgraden, dan zou ik voor een stereoversterker gaan. En daarmee ontlast je de SR tevens fors bij het meerkanaals-gebeuren, daar de SR dan twee kanalen (fronts) minder van sap heeft te voorzien en al zijn capaciteit ten goede kan komen aan de center en (back-) surrounds. En ja, de Range of de daarop volgende range ... Indien uit de Range zou ik gaan voor de PM8003 maar een S1/S2 15 of 11 is wel meer versterker. En er is natuurlijk nog meer dan Marantz te koop (stereoversterkers met ht-pass-thru o.a.: Vincent SV-234, Lyngdorf SDAI-2175, Denon PMA 2000, Musical Fidelity A3,3 - A5 - A5.5, ...).

Sander.

Marantz 81

ik denk zelf wel dat je toch tegen de speakers blijft aanlopen dat ze een beetje schel zijn ik heb ze ook beluisterd 816w en vondt dat zelf ook , en dat er betere speakers te koop zijn voor dat geld , en als je gelijk voor premium apparatuur wilt gaan zou ik ook wel voor speakers uit een hoger segment gaan , Focal elektra, Totem , DLS M-serie , Tannoy ,Audio physic om er maar paar op te noemen

heb je nu al 5 speaker uit dezelfde focal serie ?  het is wel aan te raden om alle 5 de speakers uit dezelfde serie merk te nemen

waarom zou je een betere HT reciever willen hebben dan ?

Marvin

Citaat van: WimPeu op december 06, 2009, 16:08:01
Edit:
Je winst is dan natuurlijk dat je bij een CD afspelen niet meer de SR er tussen hebt en dus in dat geval naar de VV van de externe versterker luisterd...ik heb hem weer hoor... :-D

ja die oplossing heb ik vaker voorbij zien komen, ik vind het niet handig.
cd speler op de stereo.
dvd op de sr.
bluray op de sr.
tv op de sr.
radio, tja dan moet je een stereo receiver hebben wil je die ook via de stereo laten gaan.
pc, tja stereo bron, maar kijk je weleens een filmpje via dat ding dan wil je die ook via de sr laten gaan.
hdx, sr.
laptop, stereo?
xbox, sr.
ipod, stereo.

cd luisteren, knop op stereo.
dvd kijken, knop op passtru.
tering wat staat het volume raar met dvd's, oh ja. knop vergeten om te zetten.

dat jij dan zelf nog begrijpt wat je in moet drukken om iets te luisteren vind ik knap.....  :-D
laat staan dat moeders de vrouw nog begrijpt waar ze mee bezig is.

Marvin

""The HT DIRECT sockets are intended for
home theatre use. When selected, they are
routed inside the A5 directly to the power
amplifier circuit, which is not controlled by
the volume adjustment."
"

als dit het verhaal van de stereo versterker is dan betekend dat dus dat hij in passtru de voorversterker van de av-receiver gebruikt.

xander32

#13
Citaat van: marvin op december 06, 2009, 16:28:16
cd luisteren, knop op stereo.
dvd kijken, knop op passtru.
tering wat staat het volume raar met dvd's, oh ja. knop vergeten om te zetten.

dat jij dan zelf nog begrijpt wat je in moet drukken om iets te luisteren vind ik knap.....  :-D
laat staan dat moeders de vrouw nog begrijpt waar ze mee bezig is.

Citeerals dit het verhaal van de stereo versterker is dan betekend dat dus dat hij in passtru de voorversterker van de av-receiver gebruikt.

Alle stereo-bronnen sluit je op de stereoversterker aan en dan heb je voor het stereo niets met een receiver of multikanaalsbron van doen. Alle multikanaalsbronnen sluit je aan op de receiver. Betreft volumeregeling heb je bij meerkanaals niets van doen met die van de stereoversterker want die wordt juist omzeilt (ht-pass-thru), de stereoamp. gedraagt zich dan als een eindversterker, de voorversterking gaat dan via de receiver en ook de volumeregeling geschied dan via de reciever. Dat is alleen de eerste keer goed inregelen en dan ben je klaar.



Sander.

Marantz 81

klopt marvin je gebruikt dan de voorversterker van je HT reciever en je schakelt de HT pass thru aan op je stereo reviever en zo regel je het volume van de stereo reciever VIA JE HT reciever en gebruik je van de stereo versterker  alleen de eindversterker

toen ik de sr5002 nog had wel eens aangesloten op de pm7001 en dan sloot je hem ook zo aan pre out van de 5002 naar pre in van 7001 en dan schakelaar omzetten op de 7001 zodat je de voor versterker uitschakelt en die van de 5002 dan gebruikt ,maar dan kon je het volume van de pm7001 niet regelen via de sr5002 , kan met HT PASS THRU dus wel