SR5003 - Saaie Versterker

Gestart door Duzzan, november 10, 2009, 12:02:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Duzzan

Dears,

Een kleine 3 maanden geleden heb ik een SR 5003 gekocht. Leuke versterker maar na 3 maanden serieus luisteren, instellen, met speakers schuiven etc kan ik bijna niet tot een andere conclusie komen dan dat het een saaie versterker is ...

Als het volume zacht staat, bijvoorbeeld als er visite is en je een achtergrond muziekje opzet, dan is het gewoon huilen met de pet op. Ik mis een hele hoop detail, diepte, bass (noem al die termen maar) die ik met mijn Musical Fidelity XA-1 wel had. Nu begrijp ik dat je die 2 totaal niet met elkaar kan vergelijken, maar ik had wel wat meer van de Marantz verwacht ...

Als ik het volume open draai (zeg maar vanaf -20Db) pas dan heb ik het idee dat het een beetje vol klinkt. Alleen staat ie dan wel keihard!!
Dit is zowel met muziek als met films ... ik ben dus geneigd om aan het begin van de film het volume flink open te draaien (-15Db) en na een kwartier eigenlijk te merken dat ie echt te hard staat... Maar bij lagere volumes mis ik gewoon die sound.

De Speakers die ik gebruik zijn:

Front: B&W 603 S2
Center: B&W CC6 S2
Rears: B&W 601 S2

(Nu ben ik ook niet helemaal tevreden over de CC6. Mooie speaker en geluid is prima alleen vind ik 'm qua geluids beeld helemaal niet passen bij de 603's ... komt (mischien) binnen kort te koop ...)
De Oplettende lezer ziet natuurlijk dat hier een Subwoofer mist. Deze luisteraar mist 'm ook alleen moet ik nog de vrouw des huizes overtuigen dat er toch echt een sub moet komen ;)

Nu zit ik dus te twijfelen om eerst de Marantz de deur uit te doen en op zoek te gaan naar een andere AV Receiver of een Sub aan te schaffen in de hoop dat dat flink uit gaat maken ik dan wel tevreden ben.

De 603's heb ik jaren gebruikt samen met de Musical Fidelity XA-1, de speakers zelf missen de 'bas' niet want met de MF was het op alle volumes genieten. Ik weet dus eigenlijk wel zeker dat de Marantz de diepte, details, laagte en dergelijke mist bij lage volumes ....

Dus de vraag;
Marantz weg doen of 'm nog een kans geven een een Sub halen?






Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC

Jeroen

Misschien zou je de speakers eens moeten gaan luisteren op een Yamaha of een denon Reciever, ik heb gehoord dat dit een goed combinatie zou zijn. Niet dat ik hiermee wil bevestigen dat de SR5003 een saaie versterker is alleen het kan zijn dat de combinatie tussen marantz en B&W niet geweldig is. Ik kan het weten want ik heb een PM7001 en B&W685 speakers gehad en vond dit ook niet geweldig.
Al hoewel ik in de huidige situatie het anders zou kunnen zijn (heb nu een SR7001 en klinkt wat frisser en meer gecontroleerd). Misschien kun je de speakers ook eens proberen op een SR7002 die klinkt hetzelfde als een SR7001 alleen die heeft meer specificaties dan de SR7001 (dolby true HD en DTS Master audio).

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Duzzan

Jeroen,

Thanks voor de reply.
Ik zit nu idd naar een Yamaha te kijken, de RX V 1065 ...
Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC

Marvin

ik zou toch eens kijken of je een subwoofer kunt lenen om dat eens te proberen.
qua instellingen is een Yamaha helemaal een ramp.
Denon zou eerder op mijn lijstje staan.
maar denk ook eens aan Pioneer, tegenwoordig weer zéér krachtige receivers....

WimPeu

....of een leuke EV erachter hangen. Keus genoeg. Voor een 2ehands EV van ´pak ´em beet´ €300, heb je een beter stereo geluid dan alleen met een Receiver upgrade.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Duzzan

Marvin,

Om te proberen heb ik de Sub uit m'n auto eens neergezet en op een oude versterker aangesloten. Die komt zo veel vermogen tekort om de sub aan te sturen dat ie amper aanwezig is.

Verder heb ik de Sub van m'n Logitech Z-5500 ook aan de Marantz gehangen. Dat klinkt al een stukkie beter maar da's gewoon een sub die hard gaat en niet gehinderd wordt door enige vorm van detail ;) Voor de PC prima maar voor het serieuse werk is het natuurlijk niet bedoeld.

Denon is natuurlijk prachtig spul, alleen het uiterlijk vind ik jammer. Pioneer design vind ik wel prachtig.
Ik denk dat ik maar een shortlist ga maken met de welbekende merken:
Denon
Pioneer
Yamaha
Onkyo
en last but not least
Marantz.

Uiteraard geef ik Marantz een 2de kans (Hey, dat rijmt ;) )
Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC

Marvin

weet niet in welke omgeving je woont, maar een degelijke subwoofer van iemand uit de buurt proberen moet lukken denk ik. een eind versterker proberen moet ook geen probleem zijn...

subs heb ik wel, geen EV...

Stadium III

Zoals ik het lees zit er wat plaatsing problemen in een idd een sub probleem

De verandering van MF naar Marantz is wel wat maar opzich moet B&W en Marantz wel een warme sound opleveren

Ik zou de set eens goed afstellen en een actieve sub erbij

Dan eens kijken hoe en wat en anders een losse stereo verterker erbij
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Duzzan

Gents,

Allen bedankt voor alle replies tot nu toe. Fijn dat jullie allemaal even meedenken ;)

ben op het moment een beetje aan het 'klussen' in huis, althans een poging aan het wagen met m'n 2 linker handen, dus de hele setup gaat even uit de woonkamer op een veilige plek.

Ook meteen wat aan de akoestiek van de kamer doen.
Vloer kleed, schilderijtje hier en daar, mischien wat dikke gordijnen (is vriendin dan weer niet blij mee  :? ) en daarna weer schuiven met de speakers, versterker helemaal resetten uithuilen en opnieuw beginnen ...

De eerste keer heb ik de instructies van Stadium III gevolgd, maar mischien toch niet goed gedaan. Zou zo maar kunnen.

De front speakers zijn trouwens Bi-Amped.
Subwoofer moet er zoiezo komen, dus mischien dat ik die beter eerst kan halen voordat ik de Marantz de deur wijs.

I'll keep you guys posted!
Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC

Stadium III

Nou jah zoals ik het zie de marantz de deur weizen niet zo snel  :-D

Naar de verbouwing alles terug zetten en dan de tijd nemen voor een goeie afstelling en eventueel met subwoofer

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

drees62

Citaat van: WimPeu op november 10, 2009, 17:05:14
....of een leuke EV erachter hangen. Keus genoeg. Voor een 2ehands EV van ´pak ´em beet´ €300, heb je een beter stereo geluid dan alleen met een Receiver upgrade.

Of geef nog iets meer uit en je gaat richting High End met een 2e handsie EV. Ik ben volop aan het testen met eindversterkers/monoblokken en het maakt echt een groot verschil.
Maar je moet natuurlijk eerst uitvinden of de match BW en Marantz voor jouw de juiste is.

Maurice

Ik zou ook voor een losse eindversterker gaan. Die B&W's kunnen wel aardig wat current gebruiken die de Marantz receiver niet kan leveren.
2ehands of nieuw: Rotel is een erg goed merk.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Duzzan

Gentlemen,


Het klussen is even uitgesteld, dus ik heb weer tijd om aan m'n setup te klooien!  pompom

Ben gister aan het schuiven geweest met de Front Speakers en weer met de instellingen op de receiver aan de gang gegaan. De afstanden van de Front speakers heb ik gelijk gezet, dit geeft naar mijn mening een veel beter stereo beeld.

Wat ik echter niet helemaal snap is dat de sub altijd mee blijft spelen, zelfs al zet ik de Subwoofer op NO ...
Verder zijn de fronts veel dichter tegen de muur gezet en dan valt me dus op dat er geen volledig signaal naar de fronts gestuurd wordt. Er komt gewoon geen laag uit die fronts. Als ik de Pure Direct mode gebruik kan ik sommige opties in het menu niet meer aanpassen, waaronder die van 'Mix' settings. Ik zou verwachten dat ie dan de sub bypassed ...  :|

Over Subs gesproken, ben de speur tocht naar een leuke sub begonnen.
Aangezien ik alles van B&W heb heb als eerst gekeken naar de ASW 610, een sub voor de 600 series.
De specs :

Frequency range           -6dB at 20Hz and 25/140Hz adjustable (EQ at A)
Frequency response       ±3dB 27Hz - 40/140Hz adjustable (EQ at A)

(Betekend dit dat de sub -6dB @ 20Hz is of -3 @ 27?!)

Dimensions                   Height: 310mm (12.2 in) not including feet
                                 Width: 310mm (12.2 in)
                                 Depth: 375mm (14.8 in) including grille and controls

Net weight                   12.5kg

Prijs 600e

en voor 100e meer kan je ook het volgende halen :

Frequency range           –3 dB @ 20 Hz
Dimensions                   Height 604mm
                                 Width 540mm
                                 Depth 420mm

Net Weight                  46,75 kg

Prijs 700e

Dat is 34.25kg meer Subwoofer!  :-D
De oplettende lezer heeft natuurlijk meteen door dat die laatste de BK Monolith is  :wink:
de WAF van de B&W is denk wel wat hoger (hij is wat kleiner) maar ik heb het gister even tactisch voorgesteld aan m'n vriendin. Heb ze allebij laten zien en alleen de maat van de BK Monolith niet genoemd, vond ze de Monolith toch mooier om te zien! (je ziet geen speaker of speaker doek, het is gewoon een bijzet tafel :-D ).

Als jullie nog andere suggesties hebben voor een sub voor om en nabij de zelfde prijs als deze 2 dan hoor ik dat graag. Dan rest mij niets anders meer dan ze te gaan beluisteren en er 1tje in huis te halen.
Op papier (en wat ik er van gelezen heb) gaat m'n voorkeur uit naar de BK Monolith. Een sub van bijna 48kg schoon aan de haak schopt natuurlijk gewoon kont  HB

Sorry voor het hele verhaal, het is toch zondag en heb dus alle tijd om te typen ...
Dan rest mij alleen nog even te reageren op de Eind Versterkers;

Klinkt idd als een hele goeie optie.
Een collega heeft een 6 Kanaals Rotel EV (weet alleen het type niet precies) die ik een keer mag proberen van hem.
Als dat veel en veel beter bevalt dan de Marantz dan is dat ook een serieuse optie waar ik naar ga kijken. Maar eerst eens de Sub uit proberen.
Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC

xander32

CiteerAls jullie nog andere suggesties hebben voor een sub voor om en nabij de zelfde prijs als deze 2 dan hoor ik dat graag. Dan rest mij niets anders meer dan ze te gaan beluisteren en er 1tje in huis te halen.
Op papier (en wat ik er van gelezen heb) gaat m'n voorkeur uit naar de BK Monolith. Een sub van bijna 48kg schoon
Waar ligt bij jou de prioriteit: film of muziek? Draai je veel muziek (stereo en/of meerkanaals) dan is allicht de BK XXLS 400 een betere optie(welke het ook bij film niet laat afweten hoor), ligt echter jouw prioriteit puur bij film en heb je er de ruimte voor: gaan voor die Monolith :yes:.

Betreft de instellingen van de SR: voor stereo gewoon standje pure direct gebruiken (klinkt het dan niet: dan heb je een hardware-matig probleem, d.w.z. bijv. een niet fijne match of een slechte akoestiek)voor meerkanaals gewoon uitproberen wat voor jou het beste resultaat geeft. Het door jou ervaren gemis aan bas zit hem denk ik in een onvoldoende controle door de SR(in vergelijk met de MF). Een eindversterker zou daar al een hele verbetering in kunnen brengen.


Sander.

Duzzan

Xander,

Prio is momenteel film, ik luister niet zo serieus meer naar muziek zoals vroeger, daarom heb ik toen de MF verkocht en ben een HT gaan maken ;)
Ik ga er vanuit dat de Monolith ook bij muziek z'n mannetje staat?

De Monlith is mischien wel een beetje te groot voor m'n huidige woonkamer ( 5x5 m) .... En de buren zullen er ongetwijfeld ook niet blij mee zijn, maar ik ben natuurlijk niet van plan om hier de rest van m'n leven te wonen ;)
Panasonic - Marantz SR 5003 - Rotel RB-976MkII - B&W DM 603 S2 - B&W 601 S2 - B&W CC6 S2 - BK Monolith - HTPC