Aangename verrassing Dolby (Atmos) en DTS (X)

Gestart door CBdicX, maart 27, 2023, 13:21:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

#45
Citaat van: RHK op januari 29, 2024, 16:56:55Het gaat er op lijken, maar het is nog niet wat we willen horen. Het lijft surrogaat Atmos.

In audioshow setups met 4 Enabled speakers werdt dit als prettiger ervaren dan met Top of Height speakers.
Het geluid met enabled komt meer naar voren in de kamer terecht, alsof de speakers boven je hangen.
Dit werkt alleen als je redelijk in het midden van de kamer zit, niet als je tegen de achtermuur zit !!
x.x.2 en x.x.4 zijn beide mogelijk als je centraal in de kamer zit.
Bij andere zit posities lijkt mij Front en/of Rear Height of een Top (ingebouwde plafond speakers) setup nodig.

Enabled kan wel goed in de juiste ruimte en zit posities, maar dat geld voor iedere setup.

Helaas zijn wij hoe dan ook afhankelijk wat de film mixer doet met de hoogte kanalen, hoe goed en correct de speakers ook geplaatst zijn voor die ruimte.

CBdicX

#46
Atmos test

Ik heb een "Atmos" test(je) op stapel staan, het verschil tussen de gehoor ervaring tussen Front Heights en Front Enabled, de zogenaamde "kaats"  speakers.

In Dolby setups met Enabled vergeleken met Height of Top speakers kwam er bij iedere show uit dat Enabled toch een betere Atmos ervaring gaf dan de 2 andere opties.
En waarom, omdat Enabled het geluid dan wel kaatst, maar meer boven de luisterplek plaatst.

Ik wil dit testen en meten of dat hoorbare, als dat er is, ook misschien uit metingen komt.
Ik laat mijn bevindingen spoedig weten, ik wacht nog op wat hulpmiddelen voor de meting en setups.

Marvin

Test, test123....
Staat die microfoon aan?!

Lekker bezig hoor..!

CBdicX


dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 08, 2024, 19:52:20Atmos test

Ik heb een "Atmos" test(je) op stapel staan, het verschil tussen de gehoor ervaring tussen Front Heights en Front Enabled, de zogenaamde "kaats"  speakers.

In Dolby setups met Enabled vergeleken met Height of Top speakers kwam er bij iedere show uit dat Enabled toch een betere Atmos ervaring gaf dan de 2 andere opties.
En waarom, omdat Enabled het geluid dan wel kaatst, maar meer boven de luisterplek plaatst.

Ik wil dit testen en meten of dat hoorbare, als dat er is, ook misschien uit metingen komt.
Ik laat mijn bevindingen spoedig weten, ik wacht nog op wat hulpmiddelen voor de meting en setups.

De reden dat je Atmos soms beter klinkt met enabled speakers is dat ze het geluid meer diffusen en dus een bredere spreiding geven.
Atmos dien niet alleen om hoogte effect maar ook om geluid vrij exact te localiseren en ik vermoed dat dit laatste niet zo goed gaat met enabled speakers. Maar anderzijds hoeveel films maken daar ook echt gebruik van. En al doen ze dat hoeveel hebben eennideale setup in hun woonkamer.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Emiel77

Hmm zonder HT kenner te zijn...
Positie van de hoogte speakers is ook van belang, niet alles kan maar simpel gecorrigeerd worden met metingen en software lijkt me.

Acoustiek van de ruimte speelt hier dan ook weer een grote rol in.

Reflectie kan goede effecten hebben, maar is wederom afhankelijk van plaatsing en acoustiek naar mijn mening.

Om dat hele gezeik te voorkomen, samen met een voorkeur voor muziek, houdt ik het bij 2.1 :-D

Komt nog bij: waarom zouden we allemaal maar lekker mee gaan met alle beweringen van "Dolby" bullshit en "verbeteringen" door de jaren heen??
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#51
Dit gaat een test worden voor mijzelf, puur om te kijken wat in mijn situatie de beste opstelling zal zijn.
Dat zal voor andere ruimtes en setups anders uitpakken.

Ik ben dus gewoon benieuwd of er sowieso een hoorbaar verschil in zit, en of het Atmos effect verbetert kan worden door een ander type opstelling te gebruiken met dezelfde speakers.

Ik deel mijn bevindingen, doe ermee wat eenieder ermee wil doen  :yes:

TurboMarco

CiteerOm dat hele gezeik te voorkomen, samen met een voorkeur voor muziek, houdt ik het bij 2.1 :-D

Komt nog bij: waarom zouden we allemaal maar lekker mee gaan met alle beweringen van "Dolby" bullshit en "verbeteringen" door de jaren heen??

In het geval van stereo weergave is er helemaal niets veranderd, maar juist in dat kamp zie ik de meest vreemde beweringen voorbij komen.

Dat er in het geval van meerkanaals weergave in de loop der jaren enorme stappen gezet zijn kan je wel degelijk als een verbetering zien, vooral wanneer het om muziek gaat  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

RHK

Ik heb mijn Dolby enabled speakers op mn fronts staan. Heb ze als experiment(tip van CBdicX) ingemeten als heights. Een hoorbare verbetering t.o.v. inmeting als enabled. Ik laat het voorlopig even zo en de tijd geven om verschillende Atmos bronnen te vergelijken. Mogelijk later weer eens inmeten als heights om te horen of dat verschil tussen de oren wederom bevestigd wordt.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#54
Citaat van: Emiel77 op februari 08, 2024, 22:11:22Hmm zonder HT kenner te zijn...

Om dat hele gezeik te voorkomen, samen met een voorkeur voor muziek, houdt ik het bij 2.1 :-D

Komt nog bij: waarom zouden we allemaal maar lekker mee gaan met alle beweringen van "Dolby" bullshit en "verbeteringen" door de jaren heen??

Dat is nu wat ik wil uitzoeken voor mijzelf, die Dolby beweringen.......
Alhoewel die gunstige beweringen over een Enabled opstelling voor Atmos niet door Dolby zelf gedaan worden, die blijven zeggen plaats een speaker op de plek waar je geluid wilt hebben,  maar door luisterraars op audio shows waar er geschakeld kon worden tussen de 3 opstellingen Front en Rear Hight / Front en Rear Top / Front en Rear Enabled.

En er zijn wel degelijk verbeteringen tov jaren terug, een van die verbeteringen speciaal voor muziek gebruik met meer dan 2 speakers is Auro2D.
De meest fervente liefhebbers van Stereo zweren hierbij.......

Voor mijzelf is de minimale opstelling 3.1 dus met een Center.
Ik vind zeker in aktie films waar veel in gebeurt dat puur Stereo snel "vol loopt", er moet teveeel worden weergegeven door 2 speakers.
En dat heeft niets met het type speakers te maken, hoe duur ze zijn, of hoe goed ze opgesteld staan, schieten, explosies, en vele andere effecten, en dan vocalen, is een lastige combi voor 2 speakers.
Dat wordt direct 100% verbeterd met een Center erbij, en de mogelijkheid vocalen harder te kunnen zetten dan de hoofd speakers is voor mij een grote plus en eigenlijk de belangrijkste.

Bij mij ligt de focus op de Center, daar heb ik het meeste geld aan uit gegeven, samen met de subwoofer.

Maar dat ben ik, trek je er niets van aan, doe wat fijn is voor jezelf, ik sta weer dit weekend met een laser pen, een hoek en dB meter in mijn handen  violent1 , dat hoef jij en andere Stereo jongens niet te doen.....  :-D  :-D 

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 09, 2024, 08:09:39Ik heb mijn Dolby enabled speakers op mn fronts staan. Heb ze als experiment(tip van CBdicX) ingemeten als heights. Een hoorbare verbetering t.o.v. inmeting als enabled. Ik laat het voorlopig even zo en de tijd geven om verschillende Atmos bronnen te vergelijken. Mogelijk later weer eens inmeten als heights om te horen of dat verschil tussen de oren wederom bevestigd wordt.

Ik ben dan ook benieuwd of dat verschil, want dat is er 100%, tussen Height en Enabled voor mij in het voordeel van Enabled gaat uitvallen.
Zo niet, dan gaan de speakers weer terug op de Height plek, de pluggen zitten nog in de muur  :-)

Wat je kan doen, mocht je dat nog niet gedaan hebben, is een inmeting doen als Height, en als Enabled, en die onder een Smart Select knop zetten, zo kan je makkelijk schakelen en 1 op 1 het verschil horen  :yes:  notworthy

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 09, 2024, 08:31:50Ik ben dan ook benieuwd of dat verschil, want dat is er 100%, tussen Height en Enabled voor mij in het voordeel van Enabled gaat uitvallen.
Zo niet, dan gaan de speakers weer terug op de Height plek, de pluggen zitten nog in de muur  :-)

Wat je kan doen, mocht je dat nog niet gedaan hebben, is een inmeting doen als Height, en als Enabled, en die onder een Smart Select knop zetten, zo kan je makkelijk schakelen en 1 op 1 het verschil horen  :yes:  notworthy
:gp:
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 08, 2024, 23:25:46Dit gaat een test worden voor mijzelf, puur om te kijken wat in mijn situatie de beste opstelling zal zijn.
Dat zal voor andere ruimtes en setups anders uitpakken.

Ik ben dus gewoon benieuwd of er sowieso een hoorbaar verschil in zit, en of het Atmos effect verbetert kan worden door een ander type opstelling te gebruiken met dezelfde speakers.

Ik deel mijn bevindingen, doe ermee wat eenieder ermee wil doen  :yes:
Ik ben benieuwd, paar weken geleden had ik het er nog over dat mijn test opstelling niet ideaal was omdat mijn Boston Acoustic A25 niet gericht waren op de zitbank maar recht vooruit op zo' 2 meter hoogte.

Je zei toen geen verschil te hebben gehoord toen ze aan de muur of plafond gingen.
Uw test zal een indicatie zijn of er meer te halen is uit mijn atmos beleving dan ik vandaag heb uit mijn primitieve test.

Nu het project hoogte speakers staat wel on hold na de onverwachtse aankoop van een set Wharfedale Elysians. Ik las trouwens ergens van iemand dat de Elysian Center de beste center was dat hij ooit hoorde, maar die is niet allen duur 4000€ ook immens met zijn 32cm hoogte en 83cm breedte en ook nog eens 34cm diep en dat zet je niet zomaar ff onder de TV.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#58
Citaat van: dmeerpa op februari 09, 2024, 11:05:01Ik ben benieuwd, paar weken geleden had ik het er nog over dat mijn test opstelling niet ideaal was omdat mijn Boston Acoustic A25 niet gericht waren op de zitbank maar recht vooruit op zo' 2 meter hoogte.

Je zei toen geen verschil te hebben gehoord toen ze aan de muur of plafond gingen.
Uw test zal een indicatie zijn of er meer te halen is uit mijn atmos beleving dan ik vandaag heb uit mijn primitieve test.

Nu het project hoogte speakers staat wel on hold na de onverwachtse aankoop van een set Wharfedale Elysians. Ik las trouwens ergens van iemand dat de Elysian Center de beste center was dat hij ooit hoorde, maar die is niet allen duur 4000€ ook immens met zijn 32cm hoogte en 83cm breedte en ook nog eens 34cm diep en dat zet je niet zomaar ff onder de TV.


Mijn ervaring met de Height speakers was dat ik geen verschil kon merken van de speaker gewoon plat op de muur bij het plafond, of onder een hoek naar de luisterplek.

Een "lekker centertje" die Elysian Center  :-D  maar wat een geld, 4000,00 euro

Ik gebruik de Klipsch RP504CII, ook geen kleintje die 82b x 35d x 18h meet, en dan maar 550,00 kost  :-o
Zie dat de Elysian 35Hz doet bij 3dB, top waarde natuurlijk die weinig Centers halen, echter heeft dit weinig voordeel als er een crossover gebruikt gaat worden van 80Hz, de Klipsch doet 50Hz bij 3dB.
Of je zou de Center als fullrange willen gaan gebruiken, dan heb je die 35Hz wel nodig, anders past Audyssye een crossover toe, onder de 40Hz wordt het fullrange.

Ik zou de Elysian Center wel eens in een test naast de SVS Ultra Center (995,00 euro) willen horen die dezelfde speaker layout heeft als de Elysian Center, een W-TM-W.
Prachtige speakers die Elysian, zwaar "overkill" maar daar hou ik wel van  :yes:   :yes:

Jammer dat ze geen bijpassende subwoofer hebben, welk model Elysian heb je gekocht ?

Test van model 4 van Andrew Robinson (als het niet goed is zegt hij dat ook...), is er zeker positief over !!


https://www.youtube.com/watch?v=NXCq1Z6eY6E

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 09, 2024, 12:22:02Jammer dat ze geen bijpassende subwoofer hebben, welk model Elysian heb je gekocht ?

Test van model 4 van Andrew Robinson (als het niet goed is zegt hij dat ook...), is er zeker positief over !!


https://www.youtube.com/watch?v=NXCq1Z6eY6E

Ik heb de 4 gekocht, de 3 kon ik zelfs op veel sites niet meer vinden.
Op wharfedale.eu staan ze ook niet meer.

Volgens wat ik las op de factuur komt er een wijziging aan...mss dat de 'oude' center dan ook zakt. Maar mijn Opus Center is al 26cm, en komt al voor de dikke rand van mijn plasma, nog eens 6cm gaat niet, en TV hoger hangen ben ik niet van plan, zeker dat ik nu al weet dat de volgende TV groter dan de 60" zal zijn. En deze 30kg wegende center boven de TV plaatsen lijkt me niet evident.


Ja die review zag ik ook. Was die over de 3.0 die als epic ervaren werd en die zei de beste center die hij ooit hoorde.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25