De Blokkendoos van Fritz

Gestart door jwx, januari 15, 2010, 14:12:27

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mexicaanse Hond

Citaat van: viceadmiraal61 op januari 21, 2010, 14:02:56
de nieuwe kerk gemeente krijgt steeds meer gelovigen ..maar alle gekheid op een stekker..ook bij de mexicaanse
hond werkte het goed koopste tweakje weer wonder wel.de installatie had een lekker warme sound...
alleen geen diepte ..met het naar voren halen van de speakers ..veel beter en met aarding best wel top
leuk om eens een gezicht te zien achter en naam..wil de gast heer dan ook danken voor zijn open mind.....
en gast vrijheid.........
You're welcome...

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op januari 21, 2010, 13:32:53
nummertje 4

heerlijk

Welke Chinees hebben we het dan over?  :-D

mars

oi,

Gaaf zeg dat hij dan toch nog verbetering eruit weet te halen.
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Mexicaanse Hond

Citaat van: mars op januari 21, 2010, 14:41:41
oi,

Gaaf zeg dat hij dan toch nog verbetering eruit weet te halen.

Ja, en met hele simpele en goedkope ingrepen.
Ik zou het laag nog wat strakker kunnen krijgen met een zilver/gouden luidsprekerkabel i.p.v. mijn koperen Linn K-20, maar dat zal een aanmerkelijk duurdere tweak (oh nee, dat mocht ik niet zo noemen  :roll:) upgrade zijn. En dat vind ik dan weer niet in verhouding tot de rest van mijn installatie.

mars

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 21, 2010, 14:50:11
Ja, en met hele simpele en goedkope ingrepen.
Ik zou het laag nog wat strakker kunnen krijgen met een zilver/gouden luidsprekerkabel i.p.v. mijn koperen Linn K-20, maar dat zal een aanmerkelijk duurdere tweak (oh nee, dat mocht ik niet zo noemen  :roll:) upgrade zijn. En dat vind ik dan weer niet in verhouding tot de rest van mijn installatie.

Ja? die Linn K-20 heb ik er ook tussen zitten. Goud met zilver oke, eens ff lenen ergens :lol:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Mexicaanse Hond

Citaat van: mars op januari 21, 2010, 15:39:45
Ja? die Linn K-20 heb ik er ook tussen zitten. Goud met zilver oke, eens ff lenen ergens :lol:
"Ja meneer, die koperprijzen zijn zo gestegen. Daar hebt u een hele goede ruil aan, hoor."  :angel:

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 21, 2010, 14:21:22
Welke Chinees hebben we het dan over?  :-D
Die dame die zingt met dat vingergeknip
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op januari 21, 2010, 17:02:14
Die dame die zingt met dat vingergeknip
Lijkt een beetje op Peggy Lee qua stem. Is inderdaad een lekker nummer. Nummer 1 is ook niet te versmaden.  :kwijl:

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 21, 2010, 17:12:42
Lijkt een beetje op Peggy Lee qua stem. Is inderdaad een lekker nummer. Nummer 1 is ook niet te versmaden.  :kwijl:

Dat is een heeeellleeeee grote neger
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op januari 21, 2010, 17:16:33
Dat is een heeeellleeeee grote neger
En een heeeeellleeeeee lekkere bassist.

JohnWx

ja alleen die opname kwaliteit is zo jammer

ach het gaat om de emotie  :schater:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Mexicaanse Hond

Citaat van: jwx op januari 21, 2010, 17:22:55
ja alleen die opname kwaliteit is zo jammer

ach het gaat om de emotie  :schater:

Ach, Fritz komt ook nog maar net kijken. Dat kun je zo'n groentje niet kwalijk nemen.  :-D

JohnWx

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 21, 2010, 17:29:06
Ach, Fritz komt ook nog maar net kijken. Dat kun je zo'n groentje niet kwalijk nemen.  :-D

hij is toch SILTECH blauw
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

jowa

Zo, Frits is net de deur uit en ik ben bijgekomen van wat de tweaks wel niet allemaal doen en wel niet kosten.... shutup

Eerst vanavond bij Frits thuis langs geweest om naar zijn set te luisteren. Was wat verlaat doordat ik in m'n eigen wijk verdwaalde, was gaan lopen naar Frits...  :schater:, gebeurt anders nooit  :yes:.

Bij binnenkomst welkom geheten met een tas koffie en gelijk zeer veel respect voor wat hij heeft opgebouwd als set. De Wilsons zijn in het echt kleiner dan op foto's, maar wat een geluid, je kan merken dat Frits al lang in het vak zit en weet hoe hij zijn set aan het klinken kan krijgen. Verschillende muziek beluisterd en was zeer onder de indruk van het beeld wat er wordt neergezet, de kwaliteit van het geluid en het ritme gevoel.  notworthy
Hier werd ook door Frits aangetoond wat de blokjes voor effect hebben onder alleen al zijn CD-speler. Zonder de blokjes en met de originele voetjes werd het beeld iets kleiner en zakte het ritme effect iets in.

Nu natuurlijk heel nieuwsgierig geworden naar wat dat wel niet kan doen in mijn set, dus de blokkendoos meegenomen en een aantal demo cd's van Frits...huh, die laatste waren we in het enthousiasme blijkbaar toch vergeten bij aankomst bij mij thuis  :-D. Niet getreurd, Frits had nog een demo cd in de auto liggen (zit ook een mooie set in).

Eerst de cd van Frits in de cd-16 en geluisterd, alles klonk netjes, maar niet echt spannend of spetterend. Volgens Frits is de basis goed en klinkt het niet te hard, kan ik alvast in m'n zak steken  :lol:
De volgende stap was de aarding van de cd-16 onderhanden nemen, dus een geaarde 220V kabel genomen, pootjes vanaf geknipt en de aardedraad aan de speler gekoppeld.
Weer luisteren, stand van de versterker was niet veranderd, mond(en) vielen open, OK dit scheelt een complete vitrage voor de luidsprekers en er kwam al meer leven in de set. Kosten: een oude 220V kabel  :schater: whoea.

Daarna aan de slag met de blokkendoos van Frits, eerst drie blokjes alleen onder de cd-speler. Dit had ik absoluut niet verwacht: breder en hoger beeld, meer diepte, en meer ritme. De cd-16 maakte nu gehakt van de DV-8300. Kosten: niet veel, vijf ferrietkernen die ik had liggen tegen de blokjes geruild  byebye.

Volgende stap, ook onder de voorversterker. Daar eerst de AZE dempers onder vandaan gehaald, deze kostte al meer dan drie blokjes, en vervangen door drie van dezelfde blokjes. Nogmaals dezelfde nummers beluisterd (volumeregelaar was ondertussen nog steeds niet aangeraakt  nonono).
Mond viel verder open, ook die van Frits (had hij niet verwacht  :-D), beeld werd weer breder en hoger en dieper, sonoriteit van de muziek nam verder toe. Frits gaat Age van der Woud complimenten geven over de kwaliteit van de Xanadu 17E's (welke weer anders zijn dan van mexicaanse hond  :?).

Hier zaten dus twee volwassen mensen, die allebij een degelijke elektronica achtergrond hebben, met een grote grijns naar muziek te luisteren. Jammer voor de hardwareboeren, maar ik koop de komende tijd geen nieuwe componenten meer pompom. Voor degene op zoek naar Xanadu luidsprekers, er staat nog wat te koop op Marktplaats, maar niet die van mij  :-D

We zijn er nog niet, Frits had ook de grotere blokken meegenomen en deze werden met wat moeite, ook weer AZE dempers verwijderen, geplaatst onder de eindversterker
Weer luisteren op dezelfde volumestand met dezelfde muziek. Dit kan niet, dit klopt niet, is dit mijn set? Weer was de kwaliteit wat toegenomen, niet zoveel als bij de cd-speler, maar alle tweaks bij elkaar is het een grote stap vooruit. Normaal spreek ik echt niet van werelden van verschil, maar in dit geval kwam het aardig in die richting van een klein wereldje. :kwijl:

Volgende tweak: het plaatsen van een deurstopper van ongeveer een kilo op de cd-speler en vervolgens de track weer beluisterd. Door beide werd een klein verschil waargenomen in de saxofoon, geluid was iets (heel heel klein beetje) meer smoother geworden, iets meer body.

Ik ben normaal behoorlijk rationeel in tweaks en aanpassingen in mijn set, wissel ook niet elke dag/week van cd-speler, ik ben echter om wat betreft de inzet van de aarding van de cd-speler, de houten blokjes en het isoleren van trillingen.

Ik wil Frits bedanken voor zijn tijd en het op een hoger nivo helpen tillen van mijn set en dat voor de prijs van nog geen honderd Euro. Dit is al goedkoper dan een set nieuwe kabels en het effect is vele malen groter. HB

Volgende stap: betere afgeschermde 220V kabels (krijg twee sets op proef), de cd-16 en de stekerblokken gaan voorzien van afgeschermde kabels (gewoon dunne grondkabel halen bij een bouwmarkt). Tweaken is zo leuk, als het geen duizende Euro's kost  hello

Dus  stupid wat betreft de bevindingen van JWX, Hifi gek en Mexicaanse Hond.


Mexicaanse Hond

Heel leuk om te lezen, Joost. Het enthousiasme spat eraf. Ik denk dat ik toch maar eens naar een ander audiomeubel moet uitzien, want ik heb nu geen ruimte om blokjes onder de CD-speler en versterker te zetten.
Wat betreft de 17E's betreft: waarin verschillen onze luidsprekers?