Dolby Atmos Enabled vs Dolby Atmos Height speakers. RIP ATMOS......

Gestart door CBdicX, februari 10, 2024, 12:19:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 11, 2024, 20:17:09Horen zal je het denk ik wel met 6 Atmos speakers  HB

Geheel tegen alle regels in, maar dat heeft wel eerder goed uitgepakt  :wink:

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 11, 2024, 20:47:18Geheel tegen alle regels in, maar dat heeft wel eerder goed uitgepakt  :wink:

Ik moet het met de Alteco's op mn fronts doen,ik weet dat meerdere Atmos speakers beter is . Audyssey geeft ook de mogelijkheid om er 6 in te meten. Ik ben sowieso tevreden met mn surround omgeving.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#17
Citaat van: RHK op februari 11, 2024, 22:20:50Ik moet het met de Alteco's op mn fronts doen,ik weet dat meerdere Atmos speakers beter is . Audyssey geeft ook de mogelijkheid om er 6 in te meten. Ik ben sowieso tevreden met mn surround omgeving.

Niets mis met de Alteco's, ik vond het een fijne speaker, het was beter geweest als ie wat gevoeliger was gemaakt.
Een speaker verliest veel energie zodra er gereflecteerd gaat worden, een +90db gevoeligheid zou dan wenselijk zijn.

2 goed geplaatste Enabled speakers doen het (in theorie) beter dan 4 minder goed geplaatste, maar dat geld voor alles in de audio, zeker ook subs  :yes:

RHK

Citaat van: CBdicX op februari 12, 2024, 08:32:452 goed geplaatste Enabled speakers doen het beter dan 4 minder goed geplaatste, maar dat geld voor alles in de audio, zeker ook subs  :yes:

Geen woord van gelogen. Met mn nieuwe B&W 's heb ik bijna geen sub meer nodig, ik benadruk bijna   :-D  :-D
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#19
Ik ga na beraad het toch iets anders doen, het wordt een opstelling voor Auro3D met 5.1.5
Auro3D gebruikt een VOG speaker (Voice Of God) wat een centraal geplaatste speaker is, dus ipv L/R Surround Midden is het 1 Mono speaker in het midden.

Dit heb ik in een ver verleden al eens getest en dat vond ik beter werken dan Atmos.
Auro stuurt 50% naar VOG en de rest gemixt naar de Front en Rear Heights.
Komt er een vliegtuig aan van achter dan is het wel 100% Rear, dan alles naar VOG, dan alles naar Front, zoals Atmos ook werkt.
Maar zijn er hoogte "geluiden" die niet bewegen, dan zal in eerste alleen VOG werken.

Bij mij gaat VOG voor in het midden opgesteld worden, en er naast dus Front en Rear Height.

Moet dan nog wel een Stereo versterker "scoren" voor VOG, tijdelijk koppel ik ze aan Front Height.
De Vog speakers zullen onde een 48 graden hoek staan, op de luisterplek, Front zal op ca. 30 graden komen, Rear op ca. 70 graden.

Om VOG te laten werken moet alles wel via Auro3D afgespeeld worden, dus ook Atmos films.
Het grote voordeel van Auro3D is dat je via instellingen kunt bepalen hoeveel de hoogte kanalen gebruikt gaan worden.
Ook hebben ze een instelling voor het formaat van de kamer.....

Daarnaast kan Atmos en DTSX ook gewoon gebruikt worden, echter werkt de VOG dan niet en krijg ik 5.1.4
Auro3D kan wel alles upmixen naar 5.1.5 :-)
Ook stuurt Auro een klein beetje naar de Front L/R ipv alle vocalen naar de Center.

Als het zover is meld ik mij weer  :yes:   

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

#21
Citaat van: RHK op februari 12, 2024, 20:18:56Tja, zo blijf je wel lekker bezig    :-D

Ik heb de handel nu op Auro3D staan, er is ook een 2D versie voor muziek, ik moet zeggen dat het anders klinkt, nu zelfs zonder Atmos speakers, daar ben ik mee bezig.

De surrounds worden meer gebruikt en er zit duidelijk meer subwoofer gebruik in, ik heb de sub 3db lager gezet om het voor mij prettig te houden.
Ook het iets meer gebruik van de fronts samen met de center klinkt lekker.
Waar Dolby 100% center doet, mixed Auro er wat %tjes in de fronts.
Geeft een iets meer verbreed vocaal ervaring, minder strak in de center geplaatst.
Vind ik soms wat storend met muziek, dat bijna alles uit de center komt met Dolby.
Ik doe altijd "center spread" aan, dat doet Auro altijd maar dan net iets minder als wat center spread doet, ik vind het meer dan uitstekend wat Auro doet.

En dan komt het experimenteren met de hoogte speakers er nog aan  hello
 :-D  :-D

RHK

Als ik muziek in stereo afspeel, dan staan alleen mn fronts aan. Mn subs staan dan ook uit. Volledig bereik via de fronts is dan toch mooier.
Meerkanaals opnames gaan wel via alle speakers en subs.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op februari 12, 2024, 22:43:10Als ik muziek in stereo afspeel, dan staan alleen mn fronts aan. Mn subs staan dan ook uit. Volledig bereik via de fronts is dan toch mooier.
Meerkanaals opnames gaan wel via alle speakers en subs.

Snap ik, ik speel zelden stereo, wel multichannel stereo.
Maar ik moet wel zeggen dat mijn huidige fronts T301 niet bijster lekker klinken in stereo.
Die missen het fundament die de Kef R5 wel had.
In surround merk ik dat verschil niet dus vind ik dat geen probleem.

dmeerpa

Citaat van: CBdicX op februari 12, 2024, 21:27:35Ik heb de handel nu op Auro3D staan, er is ook een 2D versie voor muziek, ik moet zeggen dat het anders klinkt, nu zelfs zonder Atmos speakers, daar ben ik mee bezig.

Bij mij klinkt die Auro3D en 2D voor geen meter.
Voor meer kanaalsfilms gebruik ik het liefst de hetzelfde formaat als de bron met toevoeging van Neutral:X.
Nu dat ik voorlopig experimenteer met hoogte speakers die er niet echt zijn, gebruik ik puur Atmos bij Atmos bronsignaal.

Voor een 2 kanaalsfilm/series/programma's van mijn TV decoder gebruik ik DTS Neutral:X.
Vooral hier heb ik Auro geprobeerd, maar het mist gewoon laag, en alles klinkt zo gedempt. En er is nog iets dat me stoort maar kan moeilijk zeggen wat, maar misschien wel wat je zegt het geluid dat anders uitsluitend uit de center komt dan ook deels uit andere speakers komt en dat in mijn omgeving een averechts effect heeft.

We kunnen elkaar wel op ideeën brengen, maar wil duidelijk niet zeggen wat voor ene goed uitpakt het ook voor bij de andere goed doet. Zowel de ruimte als het type speakers zal daar veel in meespelen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: RHK op februari 12, 2024, 22:43:10Als ik muziek in stereo afspeel, dan staan alleen mn fronts aan. Mn subs staan dan ook uit. Volledig bereik via de fronts is dan toch mooier.
Meerkanaals opnames gaan wel via alle speakers en subs.

Stereo muziek wordt hier ook altijd in Pure Direct afgespeeld, maar de sub doet hier wel mee.
Dit weekend nog mee gespeeld toen ik het gebruik van de voorversterker in de SACD 30n met de c40 ging vergelijken. De sub voegt iets subtiel bij.
Nu ik keek even naar de specs van jouw B&W 702S3, en zie daar staan dat ze tot zie 28Hz gaan, vergeleken met jou Klipsch R-112-SW die 24Hz, is amper op papier 4Hz lager. In mijn geval gaan de Opussen tot maar 33Hz (Audessey laat zien met 0db verlies en 20 met amper verlies) , maar mijn SVS PB12+ is ingesteld op 12Hz (Audessey laat zien dat de praktijk 16db zonder verlies rond de 12Hz is dat een 4db verlies) en dat is natuurlijk wel een heel stuk lager.

Misschien moet ik mijn crossovers gaan aanpassen volgens wat Audessey heeft gemeten ipv in functie van de specs + 50%.

Al ben ik wel benieuwd hoe dat aspect gaat zijn met de Elysian 4's, die hebben een rating van 30Hz, maar extended naar 24hz +/-6db.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

CBdicX

#26
Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2024, 07:44:55Bij mij klinkt die Auro3D en 2D voor geen meter.
Voor meer kanaalsfilms gebruik ik het liefst de hetzelfde formaat als de bron met toevoeging van Neutral:X.
Nu dat ik voorlopig experimenteer met hoogte speakers die er niet echt zijn, gebruik ik puur Atmos bij Atmos bronsignaal.

Voor een 2 kanaalsfilm/series/programma's van mijn TV decoder gebruik ik DTS Neutral:X.
Vooral hier heb ik Auro geprobeerd, maar het mist gewoon laag, en alles klinkt zo gedempt. En er is nog iets dat me stoort maar kan moeilijk zeggen wat, maar misschien wel wat je zegt het geluid dat anders uitsluitend uit de center komt dan ook deels uit andere speakers komt en dat in mijn omgeving een averechts effect heeft.

We kunnen elkaar wel op ideeën brengen, maar wil duidelijk niet zeggen wat voor ene goed uitpakt het ook voor bij de andere goed doet. Zowel de ruimte als het type speakers zal daar veel in meespelen.


Heel apart hoe die verschillende kamers en opstellingen andere effecten produceren.

Zo zie je maar weer dat er nooit gezegt kan worden ( wat heel vaak gebeurd) het is fout wat je doet, of die opstelling klopt niet.
Ook Dolby geeft ook maar een sugestie in Atmos opstellingen, en die is gebasseerd op ideale setups, afstanden en reflexies, waar nagenoeg geen een huiskamer aan zal voldoen.

Zo ook met Auro, ik ervaar meer bass, en zet mijn sub zelfs 3dB lager, jij ervaar minder bass met Auro.
Wel heb ik met Auro de Dialog Enhansement op High staan, waar het met Dolby op Medium is, dus beide codecs doen duidelijk wat anders.
Waar jij NeuralX gebruikt, vind ik dat weer te dof en zwaar worden.....  :-o
Ik vermoed wel dat in het geval van Auro (en Virtual Atmos) jou "uit fase" Dipole's teveel invloed hebben, waar dat dan bij Dolby en DTS niet het geval is.

En dit is een waar woord van je waar ik ook 100% achter sta:

We kunnen elkaar wel op ideeën brengen, maar wil duidelijk niet zeggen wat voor ene goed uitpakt het ook voor bij de andere goed doet.
Zowel de ruimte als het type speakers zal daar veel in meespelen.
  :yes:

Je moet je eens voorstellen hoeveel ruimtes er zijn.
Is het een L kamer, is het een vierkant of rechthoekige kamer, is die klein of groot, hangen er gordijnen, is het een stenenvloer of tapijt, is het plafond hoog of laag of zelfs iets onder een hoek, waar is de luisterplek, in het midden, uit het midden of tegen de achterwand, zo kan ik nog wel door gaan....

Maar de meest belangrijke:
zit je vrouw in de kamer, en geeft zij commentaar welke speakers het worden, waar ze gaan staan, cq hangen, waar de subwoofer moet komen en hoe groot die mag zijn  :-D  :-D  :-D 

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2024, 08:02:17Stereo muziek wordt hier ook altijd in Pure Direct afgespeeld, maar de sub doet hier wel mee.
Dit weekend nog mee gespeeld toen ik het gebruik van de voorversterker in de SACD 30n met de c40 ging vergelijken. De sub voegt iets subtiel bij.
Nu ik keek even naar de specs van jouw B&W 702S3, en zie daar staan dat ze tot zie 28Hz gaan, vergeleken met jou Klipsch R-112-SW die 24Hz, is amper op papier 4Hz lager. In mijn geval gaan de Opussen tot maar 33Hz (Audessey laat zien met 0db verlies en 20 met amper verlies) , maar mijn SVS PB12+ is ingesteld op 12Hz (Audessey laat zien dat de praktijk 16db zonder verlies rond de 12Hz is dat een 4db verlies) en dat is natuurlijk wel een heel stuk lager.

Misschien moet ik mijn crossovers gaan aanpassen volgens wat Audessey heeft gemeten ipv in functie van de specs + 50%.

Al ben ik wel benieuwd hoe dat aspect gaat zijn met de Elysian 4's, die hebben een rating van 30Hz, maar extended naar 24hz +/-6db.

Dit zou ik zeker eens een keer proberen, ook voor de Center....  :yes:

RHK

#28


Citaat van: dmeerpa op februari 13, 2024, 08:02:17Stereo muziek wordt hier ook altijd in Pure Direct afgespeeld, maar de sub doet hier wel mee.
Dit weekend nog mee gespeeld toen ik het gebruik van de voorversterker in de SACD 30n met de c40 ging vergelijken. De sub voegt iets subtiel bij.
Nu ik keek even naar de specs van jouw B&W 702S3, en zie daar staan dat ze tot zie 28Hz gaan, vergeleken met jou Klipsch R-112-SW die 24Hz, is amper op papier 4Hz lager. In mijn geval gaan de Opussen tot maar 33Hz (Audessey laat zien met 0db verlies en 20 met amper verlies) , maar mijn SVS PB12+ is ingesteld op 12Hz (Audessey laat zien dat de praktijk 16db zonder verlies rond de 12Hz is dat een 4db verlies) en dat is natuurlijk wel een heel stuk lager.

Misschien moet ik mijn crossovers gaan aanpassen volgens wat Audessey heeft gemeten ipv in functie van de specs + 50%.

Al ben ik wel benieuwd hoe dat aspect gaat zijn met de Elysian 4's, die hebben een rating van 30Hz, maar extended naar 24hz +/-6db.

Nadat ik de AV7706 na reparatie opnieuw had laten inmeten, heb ik het geluid voor films naar tevredenheid met uitgebreide testen met Atmos  blu-rays en streaming ingesteld. Nu was stereo vanaf cd en Tidal aan de beurt. Uitgebreid geluisterd met de sub erbij, wat bij mij op pure direct standaard altijd zo ingesteld stond. Dan valt het toch op dat het middengebied met sub wat in weergave en detail wegvalt uit de B&W's en naar de sub gaat. De sub uit de speakerconfig. gehaald en dan is het stereo met het bijbehorende laag, gedetailleerder en mooier om naar te luisteren. De B&W's zijn dus prima in staat om voldoende laag weer te geven en met sub is het laag iets meer aanwezig, in die zin, het laag moet er alleen zijn als het op de track staat. Zoals jij al zegt, ruimte en akoestiek in je luisteromgeving is hier ook van invloed. Bij mij is de akoestiek aardig goed, scheelt ook natuurlijk.

Verder met Auro3D/NeutralX  heb ik hier  goede ervaringen, alle speakers, behalve Dolby's staan op full range, door Audyssey ingemeten en dat klinkt lekker.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*