PHONO Marantz 3250b

Gestart door lieven, maart 23, 2022, 12:55:52

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lieven

Even een technisch vraagje van mij. Dus mijn 3250b heeft natuurlijk een PHONO-ingang gezien zijn leeftijd (eigenlijk twee maar kom). Nu was deze altijd wat stiller dan bvba mijn tuner of mijn cd die in de aux zit. Dit is zowat altijd volgens mijn ervaring met vintage versterkes. Nu heb ik gemerkt dat na het toevoegen van mijn Subwoofer op preout 2 dat mijn muziek duidelijk luider gaat. Alleen mijn PHONO-ingang is nu op het dubbel van het volume van mijn cd/tuner om hetzelfde aan geluid te produceren. Mijn eindversterker kan nog altijd luid genoeg (een Marantz 500 is niet echt stil te krijgen), maar nu is eigenlijk de vraag hoe het komt dat vroeger het verschil met de PHONO-ingang minder was. Kwaad kan het op in mijn ogen niet. Aangezien het grote verschil stopt na het verwijderen van de Subwoofer. Mijn gedachten gaan uit naar de frequentie die de Subwoofer versterkt (begint rond 120hz en dan naar beneden) maar graag had ik jullie gedachten hierover. Gewoon om bij te leren en eventueel tot andere inzichten te komen.

Hoewie Loewie

#1
Hoi. Hoe luidt een bron wordt weergegeven, is afhankelijk van de sterkte van het afgegeven signaal (output) en waar de voorversterker op is ingericht (input). Ideaal is dat het op elkaar aansluit. De inputsensitivity van de PHONO-ingang van de 3250B is 1,8 mV lees ik in de specificaties. Als je daar nu een platenspeler op aansluit met een hogere output, dan klinkt het te luid en bij een lagere output te zacht. Het is dus zaak vast te stellen wat de output is van je platenspeler. Dat is ook afhankelijk van het gebruikte element. Een MM element bijvoorbeeld heeft (in de regel) een hogere output dan een MC element. Maar er zijn ook MC elementen met een hogere output dan gebruikelijk. Dus googlen naar de output van je element om te kijken of dat matched met de input van de Marantz.

De inputsensitivity van de TAPE IN, TUNER en AUX is 180 mV volgens de specificaties. Als je nu een CD-speler met 100 mV output op bijvoorbeeld de AUX aansluit (maar maakt in dit geval niet uit wat al deze ingangen hebben dezelfde input gevoeligheid) of je sluit er eentje aan met 200 mV output, dan zal de laatste veel harder doorkomen dan die van 100 mV.

Ik lees dat de output van de Marantz 3250B 1.5 volt is. Ofdat jouw subwoofer daar op aansluit, moet je dus weten wat de input van die subwoofer is. Gezien het luide gedrag, denk ik dat die input lager is dan 1.5 volt. Ook hier dus de specificaties van de subwoofer opzoeken. Overigens lijkt me niet dat het aansluiten van de subwoofer op zich invloed heeft op de input gevoeligheid van de PHONO-ingang. Die blijft gewoon 1.8 mV.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

#2
Citaat van: Hoewie Loewie op maart 23, 2022, 14:55:57
In plaats van mijn bericht te bewerken, drukte ik per ongeluk op citeren. frusty Dit bericht mag dus in de prullenbak. Kan ik zelf niet verwijderen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Emiel77

OK stap 1 is achterhalen welk type phono eindtrap ingebouwd is, MM of MC, als ik even snel op internet zoek zie ik dat beide opties aanwezig zijn in de 3250B.

stap 2, het geplaatste element, weer de vraag: MM of MC?? en daarnaast: welke output hoort specifiek bij dit element??

zoals Hoewie Loewie al aangeeft is MM over het algemeen hoge input naar de phono stage en MC lage input, aangezien de versterker beide versies aankan ga ik er even vanuit dat hiervoor een switch op de achterzijde zit.

zelf heb ik een MM Phono stage waar ik een MM element op gebruik met een output van 5,5 mV (PM8006), ik merk erg weinig verschil in uiteindelijke niveaus via de speakers tussen de verschillende bronnen.

MC elementen starten als ik me niet vergis ergens vanaf 0,5 mV tot ca 3,5 mV?? (niet heel erg in verdiept wegens het ontbreken van een MC Phono stage in mn PM8006) erg groot bereik met bijbehorende enorme verschillen zeg maar...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

lieven

Ok duidelijk omschreven, om even de vragen te beantwoorden mijn element is een MM met output 3mv (mp500 van nagaoka) en mijn versterker gebruik ik de Phono 1 die altijd op MM staat. Subwoofer regel ik met de gain van de Subwoofer zelf dus die zet ik zo hard ik wil.

Emiel77

Lieven, ik ken de Nagaoka series niet inhoudelijk, maar op basis van het  3 mVsignaal zou ik daar de storende facor zoeken.

ik schat in dat als je een element gebruik met ca 5 mV output het probleem opgelost zou moeten zijn... en nee heb even geen idee of deze bij Nagaoka beschikbaar zijn, excuus.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

lieven

Citaat van: Emiel77 op maart 24, 2022, 22:17:03
Lieven, ik ken de Nagaoka series niet inhoudelijk, maar op basis van het  3 mVsignaal zou ik daar de storende facor zoeken.

ik schat in dat als je een element gebruik met ca 5 mV output het probleem opgelost zou moeten zijn... en nee heb even geen idee of deze bij Nagaoka beschikbaar zijn, excuus.

Ok merci. Dan weet ik weer waaraan dat ligt. Element blijft wel nog even op de platenspeler staan (is een iets te kostelijke grap om deze nu al te vervangen). Mijn versterker zit nog maar aan 1/4 bij de Phono op mijn luistervolume.