Microfoon voor pink noise meting bij EQ515

Gestart door FrankMeeuwsen, april 27, 2014, 23:30:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

FrankMeeuwsen

Beste mensen,
Ik heb een eq515 equalizer maar helaas zonder de microfoon waarmee pinknoise metingen gedaan kunnen worden. Als ik het goed heb begrepen, is dit hulpmiddel nodig om eenmalig voor je kamer de toonregeling goed in te kunnen stellen. Eenmaal goed ingesteld lijkt me niet meer dat je nog aan de instellingen van de toonregeling gaat sleutelen.
Mijn vragen:
1 voegt dit inderdaad echt iets toe aan de muziekbeleving
2 zo ja, weet iemand een manier om zo'n microfoon nog ergens te kopen, of mogelijk van iemand een keer te kunnen lenen (met een passend presentje als wblijk van dank).
Groet,
Frank

bas focal marantz

Citeer1 voegt dit inderdaad echt iets toe aan de muziekbeleving
Ik heb heel sterk me twijfels of het meten met dit apparaat en dito microfoon enige nauwkeurigheid geeft .
En de in te stellen mogenlijkheden zijn zo ver uitelkaar liggend dat enige correctie niet mogenlijk is .
Je zal met een DSP of 31bands equalizer en nauwkeurige meting pas echt iets kunnen corrigeren .


Ik zou gewoon gaan luisteren en eens een schuifje proberen lichtjes te verschuiven of je het zelf beter of slechter vindt klinken .

Leuk spul maar echt veel te beperkt 10 schuifjes,

audiof. zonder budget

#2
Ja, het apparaat kan iets toevoegen aan de muziekbeleving. Ik neem aan dat de microfoon m.b.v. roze ruis het frequentiespectrum meet en terugkoppelt naar de equalizer, opdat je die zo kunt instellen dat je een vlakke(re) frequentiekarakteristiek kunt creƫren. Op die manier kun je staande golven weghalen. Dat is wel enigszins beperkt omdat je maar 10 schuiven per kanaal ter beschikking hebt.

Ik gebruikte met apparatuur vaak de Behringer ECM8000 als meetmicrofoon (helaas niet meer aanwezig). Dit zou eventueel een alternatief voor jou kunnen zijn afhankelijk van de aansluitingen die op je EQ zitten.

http://www.roomeqwizard.com/ is misschien leuk om te lezen.....

Ik sluit me trouwens bij bovenstaande post van Bas aan, je kunt het ook prima op gehoor doen, verwacht er geen wonderen van het 'automatisch" aanpassen.
Nunquam perfectum, Marantz PM-80, Marantz SA 8400
Set 1: Marantz SR7005, UD7006, Floating Cameleon Queen, Cameleon Melody, Cameleon Voice, 2x Klipsch KSW-10
Set 2: Pioneer VSX-LX52, BDP-LX52, 2x Pioneer S-71k, SS-LAC505ED , SS-LA500ED, BK-XXls400df

FrankMeeuwsen

Beste mensen,
Dank voor de reacties. Niet overschatten dus, wat dit toevoegt.