5220 in HELE nette staat!

Gestart door fredastaire2, mei 16, 2012, 13:54:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fredastaire2

Om eerlijk te zijn, ik had het nooit zo op cassette, ik ben meer iemand van "echte" tape. (reel to reel)
Mijn mening was altijd: marantz maakte mooie versterkers, nette draaitafels, fantástische (buizen)tuners en leuke speakers.

Cassettedecks zijn gevoelig, met veel te veel ultragevoelige fijnafstellingen die een crime zijn om te servicen..
Tot eergisteren. Ik kwam op MP een 5220 tegen die er op 1 schuifregelaar na (master level afgebroken, hoe KRIJG je het voor elkaar...) nagenoeg perfect uitzag. Ik dacht: kom, ik neem de gok voor die paar tientjes.

Mankementen;
- tellertje draaide niet
- ff/rew werkte niet
- afspelen met jengel
- kraakje in de schuifregelaar (master)
- cassettehuisverlichting defect
- geen pootjes

Nu de pluspunten;
- krasvrij... bodem, front, achterkant, pianotoetsen, buitenkap, schakelaars, alles op de "hex bolts" na, in perfect cosmetische staat.
Kap gedemonteerd en de bodemplaat, en wat denk je? van binnen werkelijk NIEUW! Alle lakverzegelingen zaten er nog, van de montageschroeven tot aan de trimmers op de diverse printen. Volledig vrij van rookaanslag of oxidatie...


















De service;
- schuifregelaars, schakelaars en potmeters (preventief) kraakvrij gemaakt waar nodig
- koppen, pinchroller, aandrukrol en capstan schoongemaakt + gedemagnetiseerd
- alle snaartjes vervangen
- alle draaipunten (tandwieltjes, vliegwiellagertje en asjes) gesmeerd
- afstand vliegwiel + weerstand lager afgesteld
- schakelmechanisme rew/ff bijgesteld + autoafslag (total shut off)
- aangesloten op geluidskaart PC (in/out) en testtonen opgenomen (40 Hz/100 Hz/400 Hz/1 kHz/2 kHz/5kHz/10kHz/16kHz/18kHz) met een maxell XLII S 90 bandje (nieuw)
- afspeelkop (in nieuwstaat...  :-)) a.h.v. bovenstaande testtonen afgeregeld (met software scope)
- rechter VU meter een tikkeltje bijgeregeld zodat "O dB" links en rechts exact overeenkwamen met elkaar en met de meting afgelezen op de PC.

Wel... de test.
CD direct aangesloten (line out --> line in) Norah Jones mee opgenomen..
dynamiek om je vingers bij af te likken (ook in de dolby stand), totaal geen jengel, loepzuiver (voor zover dat met het cassetteformaat mogelijk is natuurlijk) en mechanisch weer volledig functioneel.
"Klik-klak-tak" alles werkt alsof het zo uit de fabriek kwam... maar dan 36 jaar geleden.  :-D

Om je een idee te geven: spoelen van een C-90 duurt 160 seconden (ff EN rwd), de autoafslag schakelt in na 1.5 seconde. De opgenomen frequency sweep (40 Hz tot 18 kHz) was zichtbaar op de meter en (bijna) exact hetzelfde zichtbaar op de softwaremeter (pinguin audiometer) van de PC.

Ik denk dat ik hiermee een "leuk deckje" gered heb van de ondergang.
O ja: heeft iemand toevallig nog een slider over voor de afgebroken master-level?
Laat even wat weten. Alvast bedankt.  :wink:

edit// typo verwijderd.

fredastaire2

Nog een fotootje van het front;



fredastaire2

#2
Ja, inderdaad, dit is de opnamestand..


http://www.youtube.com/watch?v=Ukm35ElMgBo

Marantz 1965

Mooi deze revival van de 5220,en een leuk filmpje erbij toemaar te gek........... HB
Mag binnenkort mijn 5420 tapedeck ook weer ophalen bij SB Marantz,en om dit deck niet alleen te laten draaien heb ik er een 5020 bijgekocht........
Kan niet wachten,toch de tijd van mijn jeugd,cassettes en elpees..................................HEERLIJK.
Veel plezier met jouw deck HB

fredastaire2

Citaat van: Marantz 1965 op mei 16, 2012, 15:29:27
Mooi deze revival van de 5220,en een leuk filmpje erbij toemaar te gek........... HB
Mag binnenkort mijn 5420 tapedeck ook weer ophalen bij SB Marantz,en om dit deck niet alleen te laten draaien heb ik er een 5020 bijgekocht........
Kan niet wachten,toch de tijd van mijn jeugd,cassettes en elpees..................................HEERLIJK.
Veel plezier met jouw deck HB

Een 5420... ik ben lichtelijk jaloers...   notworthy
En de tijd zal uitmaken of ik mn service goed heb uitgevoerd, ik ben maar een amateur namelijk..  :-P
Ik hoop dat je 5420 weer de sterren van de hemel zal spelen.  :wink:

bas focal marantz


NICOR

Mooie fotos,mooie tuner :-D   pompom

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

fredastaire2


NICOR

tja als je hem niet hebt zoals ik kan ik het niet weten he pompom

jrm

Citaat van: fredastaire2 op mei 16, 2012, 14:38:57
Nog een fotootje van het front;



Die VU-meters blijven een lust voor je ogen :yes:

SB_Marantz

Citaat van: Marantz 1965 op mei 16, 2012, 15:29:27
Mooi deze revival van de 5220,en een leuk filmpje erbij toemaar te gek........... HB
Mag binnenkort mijn 5420 tapedeck ook weer ophalen bij SB Marantz,en om dit deck niet alleen te laten draaien heb ik er een 5020 bijgekocht........
Kan niet wachten,toch de tijd van mijn jeugd,cassettes en elpees..................................HEERLIJK.
Veel plezier met jouw deck HB


Ik ga vanmiddag even kijken hoe het deck klankmatig is en afregelen.  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marantz 1965

Net de 5420 en 5020 opgehaald,waanzinnig goed SB Marantz.........................
Speule lekker,wauw en lekker voor het weekend klaar,mijn complimenten..................
By the way,de 2215B is net zo diep als de 5020,tape staat onderop.
Alweer een toevoeging an de collectie........................
Fijn weekend iedereen. HB

SB_Marantz

Have fun and see ya soon!  8-)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

verho035

deze deck was van mij, had hem dubbel verkoop geen preul zozie je maar staat het op het forum.