Twee vragen over de Marantz 1070

Gestart door Elmo, maart 28, 2009, 00:14:55

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Elmo

Ja, ja mensen. Ik heb een Marantz vintage versterker weten te bemachtigen. Een 1070 in 'mint condition' en hij klinkt geweldig!!!!! HB HB HB HB HB HB HB HB

Niet verwacht dat uit zo'n kleine versterker zo'n geluid komt. Klinkt heel mooi zuiver en laag, midden en hoog zijn allemaal in de juiste verhouding aanwezig. Gaat ook lekker hard zonder te vervormen! Ik heb de versterker geïntegreerd in mijn home cinema opstelling d.m.v. pre out (HC) op de tape 1 van de 1070. Oud (1070) en nieuw (SR5001, DV4001 en CD 5001 OSE) met elkaar verenigd. De CD-speler uiteraard direct op de 1070 aangesloten. Hij veegt echt de vloer aan met de SR5001 als het gaat om audio.

Oké, ik ben mijn enthousiasme kwijt. Nu vallen me twee zaken op aan de 1070. Wellicht dat iemand mij dat kan uitleggen.
1. Wat is de functie van de tweede speaker aansluiting 'remote ambience' (alles nu gewoon op 'main' aangesloten)
2. Achterop zie ik een 'main in' en een 'pre out'. Ik zie daar wel eens van die brugjes die beiden met elkaar verbinden. Die zitten er bij mij niet op, is dat een probleem?

Maurice

Niemand die deze vragen kan beantwoorden?  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SB_Marantz

Op de remote speaker terminals kun je een 2e paar speakers aansluiten en met het schakelaartje achterop wat in feite een verzwakker is krijg je een ruimtelijker effect.
De voorloper van het surround gebeuren zeg maar.  :lol:

De pre-out en main - in hoeven niet verbonden te zijn met brugjes bij dit type.

Wil je hem als voortrapje gebruiken sluit je simpelweg een eindversterker aan op de pre-out uitgang en you are in business.

Leuke versterker trouwens.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Citaat van: Maurice op maart 31, 2009, 21:29:21
Niemand die deze vragen kan beantwoorden?  nopompom
Heb zowel de 1060 als de 1070.
Er zitten geen bruggetjes op omdat als je een cinchkabel op de pre out aansluit de eindtrap van de 1070 automatisch uitgeschakeld wordt.
De tweede speaker aansluiting heb ik nooit gebruikt dus moet het antwoord hierop schuldig blijven.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Elmo

Maurice: bedankt voor het onder de aandacht brengen van mijn vragen.

SB_Marantz en Paul: bedankt voor jullie reacties, het is mij nu duidelijk.

Tweede speakerpaar gebruik ik overigens niet. Ik luister stereo op de 1070 en mijn HC gebruikt de 1070 voor de fronts via de tape 1. Ik werd nieuwsgierig door vreemde benaming maar dat heeft dus te maken met surround achtige effect.