Gevoeligheid aan impedantie van een versterker

Gestart door 100%Marantz, oktober 23, 2013, 16:55:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bas focal marantz

Citaat van: mountainbiker op november 12, 2013, 23:43:36
Wat zijn dan de belangrijkste eigenschappen van een mid/woofer en woofer? Kijk regelmatig rond bij de specs van losse drivers en wat mij opvalt is dat er "goedkope" exemplaren tussen zitten die zo op het eerste oog betere specs hebben dan hele dure. Ben er toch elke keer weer door verrast. heb jiij daar een mening over?
jrdejong geeft ook al een aantal antwoorden , met name blindstaren op specs , goede specs slecht ingezet is nog steeds waardeloos klinken de speaker .

Met specs kan je kijken waarvoor een unit geschikt is , en anders om wat zijn je doelstellingen zoek daar de geschikte unit bij door te kijken naar de specs .

Gelukkig zijn specs van losse units vrij betrouwbaar , goed te verkrijgen met echt alles erop en eraan , een kantklaar speaker zie ik nooit echte specs op papier , ja bla bla dit en dat maar geen meting , geen induvidelen driver meting geen filteropbouw etc etc niets alleen wat zei zeggen , en je weet dat is de slager die zijn eigen vlees keurt .

Daarin tegen zijn metingen van versterkers en ander apparatuur veel duidelijker en eerlijker .

211

#61
Citaat van: 100%Marantz op oktober 23, 2013, 16:55:30
Men spreekt dikwijls van vermogen onder 8 Ohm, 4 of lager.
Het vermogen stijgt naargelang de impedantie daalt.
Men weet ook dat een versterker meer moeite heeft naargelang de impedantie daalt, zover zelfs dat een versterker kan stuk gaan als men te laag gaat in impedantie.

Wat maakt dat een versterker daar beter tegen kan dan een andere?
Waarom heeft de ene geen moeite op 2 Ohm, daar waar de ander schade kan oplopen?
Hoe meer vermogen, hoe beter hij er tegen kan of helemaal niets mee te maken?

Heeft iemand daar een antwoord op?

Hoi,

Lastig om uit te leggen zonder te vervallen in een hoeveelheid technische verklaringen, maar bij deze toch een (sterk versimpelde) poging :

Een ideale versterker, zonder inwendige weerstand en die onbeperkt vermogen kan leveren, levert 2x het vermogen als je hem 2x zo zwaar belast (van bv 8 naar 4 ohm).

"So far" het ideaal plaatje, de werkelijkheid is anders : Alle componenten in een versterker hebben een weerstand, zo ook de eindtrappen (transistoren) die uiteindelijk in verbinding met jou speakers staan en de boel aansturen.

Als je nu je versterker extreem zwaar belast met 2 ohm of minder, is dat voor een versterker haast een kortsluiting en gebeuren er meerdere dingen, maar bij deze 2 van de meest belangrijke :

1.   De hele "aandrijflijn" van de versterker, beginnend bij de voeding en eindigend bij de eindtrappen moet dat grote vermogen maar kunnen ophoesten. Alles moet dus voldoende groot gedimensioneerd zijn. Voeding, transistoren, bedrading, printplaten,.... Hier geldt : de keten is zo sterk als de zwakste schakel.

2.   Door de inwendige weerstand van de versterker wordt dat ding heet. Niet lineair maar kwadratisch! (I2R) met de hoeveelheid te leveren stroom. Als je versterker 2x de hoeveelheid stroom moet leveren gaat'ie globaal 4x zoveel warmte produceren.  Een versterker is geen strijkbout en boven de 85c houden de elektronische componenten het echt wel voor gezien. Er is dus gewoon een limiet in wat hij aan kan.

"Wat maakt dat een versterker daar beter tegen kan dan een andere?
Waarom heeft de ene geen moeite op 2 Ohm, daar waar de ander schade kan oplopen?"


Heel simpel : Dimensionering..... Gebruik een zware voeding, dikke bedrading en dito transistoren die goed gekoeld zijn en dikke stromen kunnen verdragen en je bent een heel eind.

Maar "dik" kost geld, en geld is toch een schaars goed en als het niet strikt noodzakelijk is voor grote vermogens of lastige boxen kan je dus met heel veel minder af.... En dus goedkoper....

Noot 1: Echte kortsluiting kan geen enkele versterker tegen (<1 ohm), vandaar vaak een "kortsluitvoorziening" waarbij de versterker af slaat of het vermogen tot een bepaald niveau beperkt..
Noot 2 : De maten waarin een versterker belasting aan kan of stroom kan leveren is niet per definitie een maatstaf voor muzikale kwaliteit

Groet, 211


Zolang je maar geniet....

SB_Marantz

#62
In grote lijnen ben ik het met je eens............

Ik heb ooit van iemand een zelfbouw versterker thuis gehad die een demo kwam geven.
Hij maakte gewoon botte sluiting en het ding gaf geen krimp....ook geen beveiliging die in actie kwam.

Voor veel vermogen heb je inderdaad een dikke trafo (lees hoge spanningszwaai na gelijkrichting) en veel power torren nodig.

Die tijd is feitelijk al even voorbij: zie b.v. een UCD 400. (zelfs al een wat ouder model)
Power, en dat uit een printje van 20 bij 20 cm!

Koeling?
Daarom hebben PA versterkers een geforceerde middels een fan.
Marantz heeft dit in 1971 al toegepast in zijn model 500. (2,2Kva trafo)

Deze versterker is stabiel tot 1 Ohm en verdubbeld het uitgangsvermogen bij halvering van de impedantie.
Ik heb er 2 dus weet waar ik het over heb, alsmede de latere modellen.
De latere 510 / 700 / 800 en 1000 ( 1 x 1,6Kva en Esotec series 2 x 800 Va) haalde dit niet hoewel het concept verder hetzelfde was.
Hoorbaar?
Neen.
Versterkers die die wel kunnen noemen ze een ''ideale'' spanningsbron.

Persoonlijk hecht ik hier niet zoveel waarde aan want je hebt met ''huiskamer'' omstandigheden te maken.
En echt vervelende luidsprekers zijn er niet veel zoals een Scintilla of kappa 9 (in extended mode)

Bij het merendeel van de speakers fluctueert de impedantie tussen de 3 en pak hem beet 25 a 30 Ohm.

Oja: bedrading/ pcb trace dikte van belang?

Tot op zekere hoogte wel ja maar dan meer in de trace dikte welke minimaal 70 micron moet zijn imho.
Ik zie maar al te vaak zogenaamde '' dikke'' bakken met door gefikte pcb sporen. (traces)

Lees: slecht ontworpen.




Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

Bedankt voor deze duidelijke uitleg, mooi uitgelegd aan een leek zoals ik.

3 opmerkingen:
1. Men kan er hieruit logisch  vanuitgaan dat een PM/SM 11 S... er beter tegen kan dan een PM 6005 of een MM 7025. Ook al is een PM 11 niet gemaakt om uren lang "volle bak" te spelen.

2. Men spreekt steeds van huiskamer omstandigheden, maar wie heeft nooit zelfs in de huiskamer het eens goed opengedraaid. Velen onder ons doen dat wel eens graag. Is natuurlijk wel niet te vergelijken met een versterker die moet versterken voor een concert of een discotheek, die moet tegen iets meer kunnen aangezien de tijd dat hij hard gaat moeten versterken.

3. Je zegt heel logisch, "de keten is zo sterk als de zwakste schakel" Dit wil toch heel duidelijk zeggen dat zelfs voor een "goede stevige" versterker hij altijd in perfecte staat moet zijn om gas te geven. Als ergens iets versleten is loopt men gevaar om de zaak op te blazen  :? :?

marantz, what else?

SB_Marantz

Citaat van: 100%Marantz op november 29, 2013, 17:25:06


3. Je zegt heel logisch, "de keten is zo sterk als de zwakste schakel" Dit wil toch heel duidelijk zeggen dat zelfs voor een "goede stevige" versterker hij altijd in perfecte staat moet zijn om gas te geven. Als ergens iets versleten is loopt men gevaar om de zaak op te blazen  :? :?


Dat heb je reeds mogen ervaren.......
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

100%Marantz

marantz, what else?

SB_Marantz

#66
100%  :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:13:11
Die tijd is feitelijk al even voorbij: zie b.v. een UCD 400.

De UCD units van Hypex zijn klasse-D versterkers. Het concept is totaal anders dan bij een "standaard A of A/B versterker" waarbij in klasse-D versterkers de eindtrap eigenlijk alleen maar "aan-of-uit" staat (op een hele hoge frequentie van 400Khz).

Doordat de eindtrap nooit in halfgeleiding staat, maar alleen maar helemaal-aan of helemaal-uit, telt het fenomeen van inwendige weerstand heel veel minder waardoor er enorme rendementen gehaald kunnen worden met heel veel kleinere/minimalere componenten en er nauwelijks sprake is van o.m. warmteontwikkeling.

Het concept is in de basis super simpel en dus goedkoop, maar in de praktijk heel moeilijk uit te voeren als het ook nog mooi moet klinken. Vandaar dat ze nu langzaam maar zeker mondjesmaat op de markt komen, maar zeker niet iedereen is gecharmeerd van het geluid.

De tijd van de "standaard A of A/B versterker" is dan ook nog zeker niet voorbij...

Noot 1 : Ook de UCD kent een "overbelastings beveiliging" waardoor deze niet uit elkaar spat bij het kortsluiten.
Noot 2 : Mijn eigen zelfbouw klasse-D versterker heeft héééle dikke voedingen (1Kilo-Watt per kanaal) omdat anders de kwaliteit en het vermogen niet van voldoende gehalte is....
Zolang je maar geniet....

SB_Marantz

#68
Wat bedoel jij met ''kwaliteit?''

Geluidskwaliteit staat los van vermogen.....
Het ding moet gewoon recht versterken aan een reactieve belasting.

Die techniek hadden ''ze'' in de 50-er jaren al onder de knie, misschien nog wel eerder.
Verder zijn er een handjevol concepten in de topologie der versterkers die feitelijk allemaal hetzelfde doen.

Noot: Ik heb met een handjevol mede techneuten de UCD aan de tand gevoeld en gemeten....niets mis mee.
Qua power wat minder dan een dikke 500 maar nog steeds ruim voldoende.

Ook met een Hiraga met het enorme vermogen van 2 x 8 Watt kan ik prima uit de voeten.

En ja de UCD is een andere soort topologie maar het gaat om vermogen en wordt deze daardoor uitgesloten omdat deze anders is?
Vreemd......



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Citaat van: 100%Marantz op november 29, 2013, 17:25:06
Bedankt voor deze duidelijke uitleg, mooi uitgelegd aan een leek zoals ik.

3 opmerkingen:
1. Men kan er hieruit logisch  vanuitgaan dat een PM/SM 11 S... er beter tegen kan dan een PM 6005 of een MM 7025. Ook al is een PM 11 niet gemaakt om uren lang "volle bak" te spelen.

2. Men spreekt steeds van huiskamer omstandigheden, maar wie heeft nooit zelfs in de huiskamer het eens goed opengedraaid. Velen onder ons doen dat wel eens graag. Is natuurlijk wel niet te vergelijken met een versterker die moet versterken voor een concert of een discotheek, die moet tegen iets meer kunnen aangezien de tijd dat hij hard gaat moeten versterken.

3. Je zegt heel logisch, "de keten is zo sterk als de zwakste schakel" Dit wil toch heel duidelijk zeggen dat zelfs voor een "goede stevige" versterker hij altijd in perfecte staat moet zijn om gas te geven. Als ergens iets versleten is loopt men gevaar om de zaak op te blazen  :? :?

Zoals gezegd was mijn verhaal een ver-simplificering om het geheel eenvoudig en begrijpelijk te houden...

1- Sluit een willekeurige versterker aan op een paar "normale" boxen van 6-8 ohm en meer en je kunt onder normale omstandigheden eindeloos "knallen" op 70-80% van het maximum. Zonder het risico van opblazen.

2 - Versterkers verslijten, maar dit heeft meer- en eerder impact op de audiokwaliteit dan dat ze er mee stoppen. Overigens komt aan alles een eind, dus ook aan de levensduur van een versterker...

3- Als versterkers slecht- of "te zuinig" ontworpen en/of gebouwd zijn is de kans op ontsporing bij langdurig vollast wel groter ja...

4- De PM/SM serie is netjes, degelijk en met gebruik van mooie materialen ontworpen en gebouwd. Daardoor robuust en errug lekker om naar te luisteren

Natuurlijk zijn er nog 1000 nuances en andere zaken te verzinnen. Maar voor de helderheid wil ik het graag bij mijn eerdere betoog laten....
Zolang je maar geniet....

211

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:50:35
Wat bedoel jij met ''kwaliteit?''

De grootte van de voeding is bij mijn "D-tje" van invloed op het geluidsbeeld.. Onafhankelijk van het gevraagde vermogen

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:50:35
Geluidskwaliteit staat los van vermogen.....
Het ding moet gewoon recht versterken aan een reactieve belasting.
Helemaal waar, beweer ik ergens iets anders ..???

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:50:35
En ja de UCD is een andere soort topologie maar het gaat om vermogen en wordt deze daardoor uitgesloten omdat deze anders is?
Vreemd......
Suggereer ik dat ergens ..?????
Zolang je maar geniet....

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bas focal marantz

Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:50:35


Noot: Ik heb met een handjevol mede techneuten de UCD aan de tand gevoeld en gemeten....niets mis mee.
Qua power wat minder dan een dikke 500 maar nog steeds ruim voldoende.


Dat was dus geen ucd2k    :wink:



Citaat van: SB_Marantz op november 29, 2013, 17:50:35

Ook met een Hiraga met het enorme vermogen van 2 x 8 Watt kan ik prima uit de voeten.

Als je daar nu eens speakers met 110+db aan rendement aan hangt geeft dat een enorme kick .
Daar kan in mijn ogen geen honderde watts versterker met 90db speakers tegen op .

SB_Marantz

102 is ruim voldoende.  :wink:

Niet voor op oorlogsterkte natuurlijk maar hard zat.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

211

Mijn bakjes spelen maar zelden op meer dan 10% van hun maximale vermogen.
Maar het gemak waarmee op huiskamer-niveau spelen is wel erg lekker...

Zolang je maar geniet....