+++ Streaming audio +++

Gestart door xander32, januari 10, 2016, 20:37:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

#120



:roll:


Spotify via de SBT werkt hier al jaren perfect. Spotify is juist dè reden* dat de SBT hier nog staat naast de NA11 (* èn internetradio èn het klokje).

Citaat van: KayaRahnee op januari 22, 2016, 21:22:33
@ xander: Upgrade?

Algemene vraag:
Gebruik van Spotify op Squeezebox Touch gaat dat nu goed of toch niet. (heb wel eens gelezen dat deze geen ideale combinatie is).

Citaat van: WilliamB op januari 22, 2016, 21:28:37
@xander32  :yes:

BrunoD

SBT werkt alleen met spotify premium of is er een workaround om toch de free versie te kunnen beluisteren?

xander32

Ow, dat zou kunnen. Daarin heb ik mij nooit verdiept daar wij vanaf het begin Spotify Premium hebben (als onderdeel van een 'gratis' KPN pakket).


Citaat van: BrunoD op januari 24, 2016, 11:13:15
SBT werkt alleen met spotify premium of is er een workaround om toch de free versie te kunnen beluisteren?

xander32

... ff geGoogled;

Het klopt; een Premium account is een vereiste.

Citaat van: xander32 op januari 24, 2016, 11:20:00
Ow, dat zou kunnen. Daarin heb ik mij nooit verdiept daar wij vanaf het begin Spotify Premium hebben (als onderdeel van een 'gratis' KPN pakket).

xander32

#124
Roon server & Tidal  (daar gisteren bij Wim kennis mee mogen maken);
Deze kent een korte responstijd, werkt soepel, ziet er gelikt uit en hetgeen waarmee deze server zich onderscheidt van andere servers, het tonen van verbanden, van achtergrondinformat ie over de muziek en diens uitvoerenden, is voor de echte muziekliefhebber, een dikke vette aanrader. Een Tidal abbo is wat mij betreft dan tevens een must. Daarmee verkrijg je de toegang tot haast een ongelimiteerde muziekbibliotheek, met daarin muziek in flac en tevens oneindig veel achtergrond info. Het enthousiasme van Wim kan ik nu goed plaatsen.


Roon: ben ik zelf om? Nee, nog niet :no:. Op dit moment kan ik het nog niet aan mijzelf verantwoorden, om €500,- af te tikken voor een stukje software, voor een app. ... Wel ben ik helemaal overtuigd van diens presteren, dat staat buiten kijf  :yes:.

Mijn overwegingen: Wanneer je iedere maand 2 of meer albums koopt, ben je met Tidal al snel voordeliger uit. En ja, ik vind €500 aftikken veel geld voor een app. Stel je maakt  als muziekliefhebber gedurende een drie jaar gebruik van Roon, dan kan je beter gaan voor drie maal het jaarabbo, deze kost je dat €10/maand en incl. Tidal €30/maand. In mijn vrienden-/kennissenkring geven velen meer uit per maand aan hun hobby  :roll:.

Waarom drie jaar; ik ben er op dit moment niet van overtuigd dat hetgeen wat Roon anno 2015/2016 biedt, over drie jaar nog zo onderscheidend zal zijn :?. Dat staat mij sowieso tegen op dat lifetime abbo. Om die eruit te halen t.o.v. het jaar abbo dien je minimaal vijf jaar van Roon gebruik te maken. Juist in deze tak van sport lijkt mij 5 jaar erg lang, gezien de ontwikkelingen om ons heen.




WimPeu

Ik vind de ontwikkelingen helemaal niet hard gaan op dat gebied. jah, wel elk jaar een andere streamer per merk op de markt maar de aansturing blijft hetzelfde. UPnp met een vaak erg matige  app. Kijk naar het al bijna 10 jaar oude Logitech concept. I-Peng is de besturing. Zolang als ik met SBT ed heb gewerkt is daar 0,0 aan veranderd. Roon komt van de ontwikkelaars van het Sooloos stream concept van Meridian. Dat concept is al een jaar of 5 zes oud en nog steeds actueel. Dat is nog steeds mijlen ver voor op de nieuwste Marantz stream ervaring.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

xander32

Daar zit ook zeker een kern van waarheid in Wim :yes:, maar ik kan het mij niet voorstellen dat 'de rest' het zich kan (blijven) veroorloven, zo'n achterstand te hebben opgelopen. Geen enkel weldenkend mens zal anno 2016 nog 3 mille neertellen voor een upnp streamer met een brakke besturings app, toch? Ongeacht welke merk dat betreft.

Maurice

Op zich ziet dat Roon er wel mooi uit, maar wel een enorm nadeel is dat je dus volcontinu een mac of een windows pc moet hebben draaien?
Dat is dan ook wel weer op te lossen door windows op mijn htpc te installeren, maar ja, ik heb ook nog een nas.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

xander32

Daar heb ik nog niet eens bij nagedacht, allert van je  :yes:.

Citaat van: Maurice op januari 24, 2016, 19:12:08
Op zich ziet dat Roon er wel mooi uit, maar wel een enorm nadeel is dat je dus volcontinu een mac of een windows pc moet hebben draaien?
Dat is dan ook wel weer op te lossen door windows op mijn htpc te installeren, maar ja, ik heb ook nog een nas.

TurboMarco

Citeermaar wel een enorm nadeel is dat je dus volcontinu een mac of een windows pc moet hebben draaien?

Dat lijkt mij erg sterk .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Nee, het klopt wel Marco: Roon heeft zoveel 'rekenkracht' nodig, dat het momenteel zelfs nog niet goed op een NAS wil draaien.

Citaat van: TurboMarco op januari 24, 2016, 19:58:58
Dat lijkt mij erg sterk .


Faxe

De server zonder grafische interface vraagt weinig tot niks van de computer waar het op draait. Als je het op een computer kunt installeren en het werkt, zal de computer vrijwel altijd snel genoeg zijn. Wil je ook de User Interface gebruiken op een computer dan is voldoende rekenkracht wel een vereiste. Bij mij draait de server zonder grafische interface op een Mac Mini (model 2014, 2.8GHz Dual-Core Intel Core i5 en 8 GB ram) en dit vraagt rond de 2% van de CPU en rond de 400 MB intern geheugen. Het schijnt ook prima te draaien op een Mac Mini uit 2009.

In een Virtual Machine (VM) kun je installeren op een QNap en Synology NAS. Dit is alleen niet heel eenvoudig en vereist een snelle NAS. Je dient dan eerst bijvoorbeeld Windows 7 te virtualiseren op je NAS en daarop installeer je dan vervolgens de Roon Server. Mijn NA-11S1 is ook geen Roon endpoint dus ook al zou het geïnstalleerd kunnen worden dan is nog niet heel interessant omdat ik dan alleen via Airplay kan luisteren.

xander32

... ik heb er ook nog mijn trouwe SBT staan :-). Deze week krijgt die zelfs nog een betere voeding, zodat Spotify en internetradio nòg beter klinken.

TurboMarco

#134
Citaat van: xander32 op januari 24, 2016, 20:03:11
https://community.roonlabs.com/t/what-are-the-minimum-system-hardware-requirements/103


:roll:
En dat te bedenken dat Wim een i5 2500 Sandy Bridge heeft  :-) .

De minimale systeemeigenschappen worden vrijwel altijd sterk overdreven ,maar ik snap wel dat Intel heel graag de nieuwe(re) cpu's wil slijten  :-D

edit: minimum systeemeisen staan overigens niet aangegeven ,wel de aanbevolen systeemeisen .Dat maakt nogal een groot verschil .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)