Vraag: Wat bepaald nu de klank? (Voorversterker of de Eindversterker)

Gestart door Jeroen, juli 17, 2009, 09:52:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Voor slashhead en wimpeu.

Hoe weet je wat het ideaal is wat je wilt horen, wordt dat bepaald door een eerdere sublieme gehoorervaring? Maw moet je het ideaal reeds eerder ooit ergens gehoord hebben? Ervaring als uitgangspunt dus?
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Sander

Marantz SR8002
Marantz SA7001KI
B&W CM7(front)
B&W CMC (Center)
Jamo compact 500 (Surround)
Squeezebox classic
W&M LS-01
v/d Hul Royal Yade
Oehlbach NF1 Interlink

Paul

Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 22:28:22
Binnenkort zal het wel duidelijk worden wat wel en wat niet het geval is.  :yes:
Ben benieuw wat Jacco Dekkers van het blauwe buurforum voor ons in petto heeft en dan kan ik pas weer een oordeel geven.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

Citaat van: Paul op juli 18, 2009, 11:29:42
Ben benieuw wat Jacco Dekkers van het blauwe buurforum voor ons in petto heeft en dan kan ik pas weer een oordeel geven.
ik denk dat ik de uitslag al weet  :lol:

Volgens de abx testen klinken alle versterkers,cd spelers,kabels eender.
En al die mensen die daar aan deelgenomen hebben verruilen hun apparaten niet voor een Sony van een paar tientjes  :schater:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op juli 17, 2009, 18:28:37

Ik kan hier geen touw aan vastknopen.
Een eindversterker die de dynamiek vergroot?
Dynamiek zit in de muziek en met de stijgtijd en slewrate zit het altijd wel goed.

Waar baseer je op dat een eindversterker een strakkere bas zal afleveren?
In vergelijk met wat?

Tuurlijk zit de dynamiek in de muziek, maar ik merk dat de weergave van de dynamiek door 2 factoren beïnvloed wordt, door de bron en de eindversterker. Maar ben akkoord als het niet in de opname steekt het er niet uitkomt. Bij de eindversterker denk ik dat het vooral het vermogen is die een invloed heeft op het dynamiek, waarschijnlijk doordat het groter vermogen de luidsprekers gemakkelijker aanstuurt. Ik denk dat dit ook de reden is waarom een eindversterker een invloed zal hebben op de bas weergave.

Je kan mijn uitspraak ook omkeren, ik wilde zeggen dat de eindversterker invloeden zal geven die je zal waarnemen in dynamiek, het laag, terwijl de voorversterker eerder de klankkleur bepaald, zoals Marantz gekend staat voor een warme klank.
Zo herkende ik die warme klank op mijn Marantz SR7500, SR8002, maar ook op de AV8003-MM8003 in de set van THX-UltraII of de set van Ken Ishiwata terwijl zij andere speakers hebben.

Speakers hebben inderdaad een invloed op het geluid. Of ze de klank bepalen hangt er eigenlijk vabaf wat met klank bedoeld wordt. Maar alle speakers die ik al hoorde op een Marantz hadden toch telkens de typische warme geluid (bij Stadium III, bij THX-UltraII, bij Ken Ishiwata en bij mij thuis met mijn drie speakersets die ik heb gehad).  Maar qua detail zit er wel veel verschil in.

En ik geef dan ook toe dat mijn grootste prestatie winst telkens te vinden is geweest in de speakers die in heb vervangen.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

WimPeu

Citaat van: vielzweck op juli 18, 2009, 11:12:46
Voor slashhead en wimpeu.

Hoe weet je wat het ideaal is wat je wilt horen, wordt dat bepaald door een eerdere sublieme gehoorervaring? Maw moet je het ideaal reeds eerder ooit ergens gehoord hebben? Ervaring als uitgangspunt dus?


Dat denk ik niet, ik heb wel een bepaald geluidsbeeld in mijn hoofd. Waar dat vandaan komt weet ik niet. Mijn jaren lang muziek maken met PA's en daarbij vaak heftige drum buhne monitoring (soms meer dan 2 meter hoog met 18'' of groter woofers op nog geen meter bij mij van daan) heeft iig wel bij mij de honger naar 'druk' in mijn systeem gevoed.

De monolith gaat dat wel bevredigen denk ik. :-D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

SB_Marantz

Citaat van: Paul op juli 18, 2009, 11:29:42
Ben benieuw wat Jacco Dekkers van het blauwe buurforum voor ons in petto heeft en dan kan ik pas weer een oordeel geven.


Om het interessanter te maken kunnen we het op de volgende manier doen.
Eerst zonder schakelkast luisteren en switchen van versterker A naar B. (met pauze ertussen dus)
Vragen wat de bevindingen zijn van iedereen en dan direct switchen met schakelkast ertussen.
De eerste versie van het vergelijken vergt wel even wat extra aandacht om de versterkers binnen 0,5 dB af te regelen anders heeft een dergelijk vergelijk totaal geen zin natuurlijk.

Ben benieuwd.  :mrgreen:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jeroen

Ik snap ook wel dat je met een receiver geen vergelijk kunt maken tov een stereo voor en eindversterker combinatie, maar je kunt het wel proberen om er zo dicht mogelijk tegen aan te zitten (is misschien wel heel moeilijk).
En misschien is het ook wel zo dat de stereo voorversterker die tussen de voor en eindversterker (van de homecinema receiver) komt te zitten ook weer van invloed is op de klank in 5.1. Ik weet het niet zeker hoor het is maar een idee.
Het feit is ook weer dat weinig tot helemaal geen receivers de mogelijkheid hebben om de voor en eindversterkers te splitsen, je kunt daar in tegen wel weer eindversterkers aan de receiver koppelen.

Gr. Jeroen
Yamaha RX-A1010, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2 / dragonfly red een AT ATH-A7 hoofdtelefoon.

Paul

Citaat van: Marco op juli 18, 2009, 11:38:59
ik denk dat ik de uitslag al weet  :lol:

Volgens de abx testen klinken alle versterkers,cd spelers,kabels eender.
En al die mensen die daar aan deelgenomen hebben verruilen hun apparaten niet voor een Sony van een paar tientjes  :schater:
Denk jij dat omdat je het vergelijk niet serieus neemt ?
Zou zeggen geef je op en trek je conclusie.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Snow

Dit soort testen wordt door believers nooit serieus genomen. De uitkomst is altijd gruwelijk voor de beminde gelovigen :lol:

TurboMarco

Citaat van: Paul op juli 18, 2009, 16:03:49
Denk jij dat omdat je het vergelijk niet serieus neemt ?
Zou zeggen geef je op en trek je conclusie.
nee dat niet paul,ik hecht er niet zoveel waarde aan omdat ik mij niet kan vinden in de randvoorwaarden van de uitgevoerde tests,ik heb hier meerdere malen iets over geschreven en er word niet serieus op ingegaan,zie de stelling van bv snow,hij neemt ook al een bevooroordeelde houding aan door mensen in 2 kampen te verdelen,wel grappig want hij heeft zelf een godsvermogen aan versterking uitgegeven,is dat iets om bepaalde tekortkomingen te kompenseren ??  :lol: :wink: ,ik trek mijn eigen conclusies en ik kan daar goed mee leven,jij blijkbaar niet paul.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Slashhead

#26
Citaat van: vielzweck op juli 18, 2009, 11:12:46
Voor slashhead en wimpeu.

Hoe weet je wat het ideaal is wat je wilt horen, wordt dat bepaald door een eerdere sublieme gehoorervaring? Maw moet je het ideaal reeds eerder ooit ergens gehoord hebben? Ervaring als uitgangspunt dus?

Voor de een misschien wel, voor de ander geldt dat misschien niet. Wel heeft bij mij een luisterervaring aan de basis gestaan om me open te stellen voor HiFi audio. Ik had er simpel gezegd nog nooit over nagedacht dat CD speler A anders kon klinken dan speler B.

Zelf ben ik muzikant (basgitaar) en ik weet hoe verschillende versterkers en luidspreker cabinetten het geluid kunnen beïnvloeden. Als je kijkt naar de component opbouw van mijn huidige basversterker (zie link hieronder, in mijn set topic) dan zie je dat daar een flinke ringkern inzit en een een stel elco's formaat verfblik. Ik heb nu eindelijk het geluid dat ik wil, maar heb wel 3 andere versterkers gebruikt (ook geen kleine jongens) voordat ik op dit punt aangekomen was. Voor mij is het dus opzoek zijn naar WAT ik wil horen. Mijn versterker moet me bij wijze van spreken een schop onder mijn hol geven als ik aan sla en een drive geven waardoor ik in geest vervoering kom :lol: .
Voor HiFi audio geldt voor mij hetzelfde, wel met andere kaders natuurlijk  :wink:

Snow

Die kosten voor versterking vallen reuze mee. Maar het klopt wel, ik heb meerdere integrated amps in bezit(gehad).
Hierdoor is het voor mij ook duidelijk geworden dat het met die zogenaamde klankverschillen wel meevalt. Noem het praktijkervaring :-D
En beste Marco, wat betreft persoonlijke tekortkomingen, geldt dat niet een beetje voor ons allemaal :-D

mars

oi


Als er verschil is ( wat niet zou mogen natuurlijk , want een versterker hoort alleen maar te versterken)

Dan zit het meeste verschil in verschillende voorversterkers ( een beetje goede eind versterker doet ALLEEN  maar versterken)

Terwijl de voor versterker ook wel stuurversterker genoemd ,af en toe ook mogelijkheden heeft om ''klank'' te manipuleren door middel van 'Bas regeling , treble regeling enz enz 
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

mars

Citaat van: Marco op juli 17, 2009, 19:17:18
In mijn situatie bepaald de vv de klank,de ev speelt een kleinere rol.

stupid  ja toch !! vind het ook wel logisch ook  :yes:
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun