Marantz CD 60

Gestart door Kronzilla, januari 19, 2010, 17:03:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kronzilla

Beste forumleden, ik ben door wat zoekwerk terechtgekomen op dit forum,mij maar meteen lid gemaakt :p

Ik heb vorige week een CD 60 gekocht op ebay, sommige zullen het veel vinde, voor 115€, maar ik ehb dit gedaan omdat er een super goed loopwerk inzit (CDM4-19) en ik eignelijk nog een splinternieuw loopwerk ervoor liggen heb,en de "legendarische" TDA1741A, die nu meer geroemd word voor zijn eigen klankkarakter (dus geen 1-bitters, of multi gigantische upgescalede versies  :-D
Het beestje is in 1989 geintroduceerd, dusja al 21 jaar oud. Ik wist al lang dat de enkelstraals cdm4 loopwerken super zijn (heb nog een Beocenter 2500 met ook radiale draaiarm en tda1741,en die klinkt stukken beter dan de cdpro).
Ik heb de servicemanual van deze cdspeler. Ik wilde enkele verbeteringen-modificaties aanbrengen,maar niet verkloten. Ik bouw zelf ook buizen versterkers dus ik weet wel wat ik doe,dus geen verminkingen  :-D

Ik denk dat ik eerst de opamp's ga vervangen door betere,en dan nieuwe elco's erin. Zou het zinvol zijn een externe klokoscillator te gebruiken of niet? Toen ik de cdspeler ontving,en hem installeerde, hoorde ik wel direct hoe lekker die klonk. Ik zal maar nix aan de c's aan de dac veranderen (smd types, zijn 100nf, men adviseert om er 220 of 330nf van te maken. Maar ik ga dit niet doen. Iemand ideeën welke opamp's ik zou gebruiken? Voor de elco's ga ik Elna Silmic nemen. Normaal ben ik anti-opamp,maar ik ga wel trug opamp's erin doen en gn ECC-buisjes erin doen want er eis eigelijk te weinig plaats voor die mod. En wil eigejk niets echt modificeren... alleen verbeteren.




Mexicaanse Hond

Welkom op het forum en gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb op zolder nog een CD 40 staan, volgens Lampizator identiek aan de CD 60, maar niet zo mooi. Lijkt me wel een mooi project om die eens onderhanden te (laten) nemen.
Ik neem trouwens aan dat je de TDA 1541A bedoelt.  :-)

ll0ll

#2
Hoi, goeie enthousiastme hier! :) Ja, een TDA1541A :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Kronzilla

ja sorry een collosale typfout,het is idd een tda1541, die klank is eigelijk door gn enkele andere chip te evenaren. Welja ik vind qua klank rijkdom  ook gn alternatief voor tubes dusja :-). ma ik ga der gn tubes inbouwen, gewoon elco's vervangen, en die opamp's eruit gooien,en vergulde dil-8 ic voetjes met vergulde tulp-contacten erin solderen,en dan een paar goeie opamps erin. welja opamps zijn niet super maja, ik ga niet de hele binnekant modificeren. Vind trouwens dat hij niet zo slecht klinkt eigelijk. en met die CDM4-19 single laser spele alle cds super af, vee lbeter dan bvb een cdpro of andere walgelijke plastic laserloopwerk. Dat vind ik een beetje een doorn in het oog, bvb de sacd loopwerken zijn qua constructie toch echt wel inferieur aan de goeie ouwe enkelstraals laserunits. Maja... alles gaat voort he :p
Is het aan te raden om een zoveel beter klinkende externe klok te monteren en de condensatoren onder de dac te verhogen? Ik wil niet alles onherroepelijk verknoeien. Ik kan smd's solderen,dat is het probleem niet,maar niet alle zgn tweaks zijn verbeteringen he, zoals ik al gezien heb hoe een prachtige oude versterker verkloot werd met een hele batterij elco's...

Wel tof dat er hier zoveel enthousiasme qua verbetering en herstelling is op het forum :-)

ll0ll

http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Kronzilla

CDM4-19, heb zelfs nog een splinternieuw "als reserve" liggen :p
en voor mijn Beocenter 2500 heb ik zelfs nog twee CDM4-38's liggen :p ook met de tda1541 he,
Als ik de kans krijg hamster ik soms preventief wat onderdelen die niet meer te krijgen zijn normaal,of uit restposten erg duur....

Het is wel de plastic versie,en nie de cdm4-19 industrieel,maar toch klinken die veel beter dan een cd-pro en ik wilde die cdspeler echt hebben omwille van de dac en de laserunit die erinzit :-)  en ben best wel trots dat dit een naar mijn eigen oren toch nog een audiofiel snoepje is van 21 jaar oud  :-D

ll0ll

Kewl :-D

Maar ik ben benieuwd, welke cdspeler met een cdpro heb je kunnen vergelijken?
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Kronzilla

#7
 nieuwere van marantz en andere concurrenten. Welja smaken veschillen he,en het is de klank die mij zo aansprak,ook al is ie al 21 jaar. OP de site van www.marantzphilips.nl kan je de verschillende cd loopwerken bekijken,ook inde gebruikte cd spelers,dus chipsset en cd loopwerk.... handig,niet?:-)

Dennis E36

Citaat van: Kronzilla op januari 19, 2010, 20:34:04
nieuwere van marantz en andere concurrenten. Welja smaken veschillen he,en het is de klank die mij zo aansprak,ook al is ie al 21 jaar. OP de site van www.marantzphilips.nl kan je de verschillende cd loopwerken bekijken,ook inde gebruikte cd spelers,dus chipsset en cd loopwerk.... handig,niet?:-)

En je weet van wie die site is?? :wink:
Pink Faun - Innuos - Audioquest - Kemp

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Kronzilla

Gn idee eigelijk maar,doet dat er eigelijk toe :p het is heel interessante informatie die erop staat :-) vind ik toch :d

ll0ll

Maakt inderdaad ook niet uit, als je maar happy bent met de speler. :)
http://www.dutchaudioclassics.nl:
Marantz project D1 | Philips LHH1000 | Sure SRH1540 | Philips L300 | Schiit spullen

Kronzilla

ik ben er zeer blij mee, echter, heb ik nog geen reactie gekregen welke opamp's ik beter zou gebruiken. Ik heb geen zin om heleboel verschillende te kopen,gewoon twee goeie,als die duur zijn maakt mij niet uit,ze moeten goed klinken :p

VK

Citaat van: ll0ll op januari 20, 2010, 07:21:43
Maakt inderdaad ook niet uit, als je maar happy bent met de speler. :)

Lol @ ll0ll  :-D

Uw bescheidenheid siert u!  pompom

Jan

In de bibliotheek was een elektuur met audioschakelingen. De laatste hoofdstuk was om de uitgangstrap van de CD60 te veranderen in een buizentrap. Als tweede voorbeeld was er een aantal modificaties voor de CD60.
Deze modificaties zijn o.a. (ik doe dit uit mijn hoofd):
- mute transistoren verwijderen
- op de voedingslijnen van de opamps zijn weerstanden van 33 ohm geplaatst, deze verkleinen naar 12 ohm of verwijderen
- tussen de + van de voeding en de uitgang van de opamp een Norton diode (3...4 mA) plaatsen