DE Marantz vintage eindversterker.

Gestart door Mr Marantz, juli 29, 2007, 00:29:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul

Stukje vakwerk, hoeveel uur arbeid heb je er inzitten ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

D.A.R.R.Y.L.

Nu de kap nog eens mooi kaalschuren met korrel 800 en dan mooi zwart spuiten!

MadVillain

Dat is een duchtige verkrachting als dat zou gebeuren clown1

Paul

#34
Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op januari 01, 1970, 01:00:11quote author=MadVillain link=topic=1071.msg10215#msg10215 date=1186239178]
Dat is een duchtige verkrachting als dat zou gebeuren clown1
Nu de kap nog eens mooi kaalschuren met korrel 800 en dan mooi zwart spuiten!
[/quote

Of met schuurpapier van 35 jaar oud.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

D.A.R.R.Y.L.

Ow vertel?
Verkrachting hoezo?
Als je Marantz Woodcase betere dagen gezien heeft, dan schuur je die toch ook weer op en zet je hem weer in bootlak. Nee, je moet lekker een roestige deksel met fijne krassen laten voor wat het is. Dat heet een volledige restauratie.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 04, 2007, 19:09:29
Ow vertel?
Verkrachting hoezo?
Als je Marantz Woodcase betere dagen gezien heeft, dan schuur je die toch ook weer op en zet je hem weer in bootlak. Nee, je moet lekker een roestige deksel met fijne krassen laten voor wat het is. Dat heet een volledige restauratie.

:-o Jachtlak! Duur spul. Veel blikjes van in m'n handen gehad bij m'n vorige baan....

Maar het is geen woodcase toch. Of ik heb scheef gekeken.

D.A.R.R.Y.L.

Ff lezen. Woodcase is een voorbeeld. Je beschouwt het overspuiten van een oldtimer auto toch ook als restaureren en niet als verkrachten ;-).

SB_Marantz

Citaat van: D.A.R.R.Y.L. op augustus 05, 2007, 13:15:26
Ff lezen. Woodcase is een voorbeeld. Je beschouwt het overspuiten van een oldtimer auto toch ook als restaureren en niet als verkrachten ;-).


Snap jij het nog dude?
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MadVillain

Ik ook niet  redface :roll:

Maakt ook niks uit!.

Iemand een tip om met dit warme weer in slaap te vallen? Ik ben al extra eerder naar bed gegaan.
Maar de slaap wilt maar niet komen. Om 6.00 gaat de wekker...Vakantie afgelopen :-(

SB_Marantz

We hebben het relais circuit ook maar eens aangepakt; En ALWEER zat het daar volgeplakt met MKP's en FKP's.

Gelijk maar de tang erin gezet en eerst maar een die troep eraf geknipt evenals de 4 zeer oude elco's van 40V-10.000 uf terwijl er maar 2 x 10.000 in hoort te zitten.

De bestelde elco's waren binnen dus aan de gang met dat ding zodat hij nu weer HE-LE-MAAL origineel is.

De foto's van de eraf gehaalde rommel post ik later nog................

En nu kunnen we zeggen dat ik een model 500 heb  :evil: clown1

Ik begrijp echt niet wat de man bezielde, die dit ding zo verkloot heeft?????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

De eigenlijke reden dit nog even te doen was dat op zeer laag volume 1 kanaal wegviel.
Wanneer je aan de print van het relaiscircuit zat kwam het weer in.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Onbegrijpelijk dat iemand zo,n eindversterker kan mishandelen.
Ben wel benieuwd wat je aan spare parts hebt overgehouden.

Hoef je de fundering niet aan te passen, gezien de hoeveelheid onderdelen die je verwijderd hebt.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

Voor de vermogens freaks onder ons; er kwam 71 V per kanaal uit wat neerkomt op 2 x 310 Watt @ 8 Ohm.

Aan 4 Ohm zou dit het dubbele moeten zijn.

Een 4 Ohm's dummy-load is in de maak.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#44
Het leek me dus wel interessant om deze 2 eens met elkaar te vergelijken.
Vanwege een defect aan de Technics welke dus een behoorlijk hard ploppend geluid over de speakers maakte besloot ik deze eerst eens na te lopen alvorens een verslag te schrijven.

De technics staat nog boven op de testbank waar hij het nu goed lijkt te doen dus ga ik hem alla minuut eerst nog even testen op vol vermogen.






Op vol vermogen blaast de Marantz 500 er ongeveer 71 VAC per kanaal uit wat gelijk staat aan 317 Watt per kanaal.

De Technics SE-A-100 komt tot 55 VAC per kanaal want correspondeerd met 190 Watt per kanaal.

Klankmatig staan beide versterkers op hoog niveau wat mij betreft.
Ik heb er al genoeg gehoord en voor mijn gevoel verslaat deze technics eerder beluisterde modellen zoals de Sansui B-2101, Bryston 4B.
Om de Nakamichi PA-7E te verslaan komt deze net wat te kort kwa transperantie in het middengebied.

De 500 is geheel gereviseerd door mij en weer in originele staat teruggebracht.
Verdere details hieromtrent kun je hier lezen; http://marantzforum.nl/index.php?topic=1071.0

Wetende dat de Marantz model 500 in feite al een stok oud parade paard is presteerd deze na revisie verbluffend goed en staat op gelijk niveau met de Nakamichi stasis PA-7E.

Na een vergelijkende luistertest tussen de Technics en de Marantz waren er veel raakvlakken; een erg zuiver mooi schoon hoog, ruimtelijke weergave in de breedte is van de technics erg goed te noemen en volgens mijn mening meteen ook het sterkste punt van deze eindversterker.

In de diepte wint de Marantz 500 het weer.
Het podium is duidelijk beter te horen en te plaatsen.
Transperantie en focus zijn ook net wat beter.

Kwa laagweergave staat het ongeveer gelijk.
Strak en met veel kracht word het de kamer ingeslingerd.

Met beide versterkers heb je absoluut top spul op de tafel staan en kun je geen buil vallen,behalve op je hoofd dan, gezien het gewicht van deze heren  ;D ;D



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM