het fast principe

Gestart door mountainbiker, november 26, 2012, 15:00:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin


Marvin

Psst, mijn luidsprekers zijn bijna 30 jaar oud....
Ik zie hier ook wel het vakmanschap vanaf....  :wink:

Zijn erg vaak toegepast de laatste decennia..

TurboMarco

#17
CiteerHet filter dat bij de breedbander systemen hoort is een z.g.n. notch filter.
Dit filter is afgestemt op de resonantiefrequenti e van het drivertje in een bepaald systeem en filtert dit weg met een hele stijle flank aan beide kanten van de afstemfrequentie (hoge Q). hierdoor blijft het impedantieverloop mooier en blijft het drivertje heel wanneer het echt voor fullrange wordt gebruikt.
:no:
Een notch pakt het gebied tussen 1k en 3k aan .
Wat jij bedoelt is gewoon een hoog doorlaat filtering die minimaal 2 oktaven onder of boven de res freq zit vd unit ,of zie ik het nu weer verkeerd ??

Typisch geval van notch :
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Citaat van: Marco op november 27, 2012, 03:07:05
of zie ik het nu weer verkeerd ??

Geen verstand van, maar je lijkt me in de goede richting zitten..  :-P

TurboMarco

Ik snap wel wat er bedoelt word als het gaat om de levensduur van een kleine breedbander ,deze heeft nu eenmaal een relatief kleine Xmax en dient in een fast systeem boven de eigen resonantie freq te opereren ,maar dat staat weer los van een notch .
Zelf ben ik bezig met een fast systeem te fabrieken waarbij de breedbanders in een dipool werken ,de woofer daarintegen zit dan in een eigen behuizing die variabel is in gesloten of gepoort ,de breedbanders worden dan 1e order gefiltert @ 400 Hz ,ver boven de eigen res freq dus .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Leg dat mes maar weg en ga gewoon luidsprekers maken....  :-D

TurboMarco

Morgen ga ik verder ,op Maandag zitten hier gvd de winkels dicht  :eerie:

Heb in ieder geval al wel mono kunnen beluisteren  pompom
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

CiteerNescio

De Nescio is een tweeweg ontwerp, gebaseerd op het zogenaamde F.A.S.T. principe. Een kleine hoogwaardige breedbander van Alpair wordt hier gecombineerd met een 20 cm woofer van CSS. beide luidsprekers zitten in een gesloten behuizing die volledig van elkaar gescheiden zijn.

Het grootste deel van het bereik wordt door de breedbander verzorgd, deze loopt vanaf ca 300 Hz totaan bijna 20 kHz. De woofer doet de rest onder de 300 Hz.

Voor de filtering is gebruikt gemaakt van de DSP (Digital Signal Processor) die ingebouwd is in de Hypex module.  Het signaal dat naar de verschillende speakers gaat kan hiermee bewerkt worden zodat het gedrag van de speaker naar wens kan worden aangepast. Zo kunnen bijvoorbeeld resonanties en afwijkingen gecompenseerd worden. Ook kunnen de speakers zo electronisch gefilterd worden zodat ze als 2 weg systeem op elkaar afgestemd zijn. Deze taak wordt gewoonlijk door een passief wisselfilter (met spoelen en condensatoren) uitgevoerd.

In diezelfde module huizen ook 2 versterker eindtrappen. Deze worden elk op een luidspreker aangesloten (dus 1 voor de breedbander en 1 voor de woofer).

Voor de afstemming van dit systeem zijn metingen gedaan in de dode kamer van Speakerland. Het blijkt namelijk dat met een gewoon hobby-meetsysteem onvoldoende nauwkeurig te doen. Wel kunnen later eenvoudig wat acoustische aanpassingen in het systeem in te voeren zonder de instellingen voor correctie en afstemming te beïnvloeden. Zo kan de complete luidspreker wat afgestemd worden op de acoustiek in de luisterruimte en persoonlijke voorkeur.

De gebruikte aktieve Hypex module is verkrijgbaar met (+ € 60,- meerprijs) en zonder S/PDIF ingang. Het voordeel van z'n ingang is dat zo de beide luidsprekers aangesloten kunnen worden op een digitale bron en er zo min mogelijk verliezen door A/D en D/A omzettingen zijn. Wel moet er dan een bedieningspaneel aangeschaft worden á € 45,- om het volume te regelen en power on/off te schakelen. Dat kan dan overigens ook met een IR afstandsbediening met Philips codes worden gedaan.
notworthy
Wat ik al vaker gezegd heb ,met de hypex dsp plate amps is heel veel mogelijk .
De CSS woofers zijn gewoon erg goed en de gebruikte Markaudio's breedbanders zijn voor het geld haast onverslaanbaar .
Een dergelijk systeem heb ik hier al in huis gehad en ben daar erg over te spreken  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

Ik heb het idee dat je nuchter bent Marco, -en dan nog in je vingers snijden met een kapmes...... violent1

:schater:

TurboMarco

Na een biertje of 10 ben ik nog wel nuchter  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marvin

 :schater:

Zit geloof ik aan de 10e halve liter Amstel, ik voel niets..  :-P
Een (ex)Marine man wordt hooguit moe...  clown1

Cornelis1921

Citaat van: Marco op november 27, 2012, 03:53:38
Na een biertje of 10 ben ik nog wel nuchter  :-D
Soms kunnen ze mij al na 1 biertje beter onder de wol stoppen om mijn roes uit te laten slapen. Ben namelijk zwaar allergies voor dat spul. Ooit een te lange tijd te diep in de glazen gekeken. Volgens de dokter gaat het nooit meer over. Ik ben volgens hem typisch gevalletje B.B. (Beschermde Bierdrinker) en verdien ik alle nodige zorg en bijstand, zoals levenslang gratis gerstenat op bestelling. Want: In de Hemel is geen Bier en daarom Drinken wij dat hier. puke :-D
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Marvin

Rustig maar, ik nivelleer me de pleuris....


Kan jij straks gewoon weer Coca Cola light drinken..  :schater: :schater:




:wink:

Marvin

Citaat van: Cornelis1921 op november 27, 2012, 04:03:03
Want: In de Hemel is geen Bier en daarom Drinken wij dat hier. puke :-D

Dan zou ik ook van de Moerberg springen, gelukkig weet ik dit morgen niet meer.....   :schater:

Cornelis1921

#29
Citaat van: marvin op november 27, 2012, 04:05:37
Rustig maar, ik nivelleer me de pleuris....


Kan jij straks gewoon weer Coca Cola light drinken..  :schater: :schater:




:wink:
Van nivelleren is voor watjes en men krijgt er puistjes van. (En van cola light trouwens ook.)
Solidariteit is voor mensen die er niets aan kunnen doen dat zij solidair zijn. Zij die slim zijn zorgen wel dat het schaap op tijd geschoren wordt en bij hoog water op de terp wordt gehezen. Want anders gebeuren er alleen maar ongelukken die op hun beurt weer tot ongelukken leiden etc. etc. Nee, dat nivelleren is niets voor mij: ben al bijna volledig genivelleerd. Maar je hoort mij ook niet klagen. Problemen, lees de dood in haar vele gedaantes, bestaat slechts alleen voor hen die ongelukkig zijn. Ongelukkig zijn is het ware probleem. Basta! Hiermee moet men het voorlopig mee doen. byebye, Cor. (Schiet mij maar lek... :-D)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *