Dolby Atmos toch niet zo nuttig, maar dat is niet de schuld van Dolby , alhoewel..?

Gestart door CBdicX, maart 16, 2024, 10:47:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Het is niet mijn bedoeling om Atmos of Dolby in twijfel te brengen, Atmos is in basis prima audio software met potentie, mits goed toegepast zoals Dolby dit beschreven heeft.

Neem de moeite om deze 23 minuten uit te zitten, en deze bekende tester (Fomo) komt tot de zelfde Atmos conclussie als ik.
De eind conclusie is ook wel interessant  :wink:

Het valt en staat met de mixers, maar als die geen duidelijke opdrachten krijgen, of het labeltje "Atmos" moet er op het laatst nog opgezet worden, het budget is te krap, want een goede Atmos mix kost bergen geld, ja, dan houd het snel op en gaat het nooit echt wat worden.
Maar zelfs een "goed" gemixte Atmos film heeft vreemde tekortkomingen betreft Atmos.

Het is nu 4 jaar later en de conclusie betreft Atmos (speaker gebruik) is niet verbeterd, en zelfs met Streaming Atmos nog verder verslechterd  :no:  :-(
Ok, is niet de schuld van Dolby, maar die faciliteren "misbruik" wel en willen alleen maar lisenties verkopen.
Wat diegene met die lisentie doet maakt Dolby schijnbaar niets uit.
De Dolby Atmos marketing trein rijdt op volle snelheid en is niet te stoppen......

Maar laat je niet afschrikken om Atmos (of DTSX en Auro) te gaan gebruiken, iedere kamer en setup is verschillend, probeer het eerst eens met goedkope speakers, en schaal daarna op als het goed bevalt.
Helaas zijn de Atmos gebruikers wel afhankelijk van de studio's, hoe die Atmos implementeren, en dat is te vaak niet goed  :-(

Veel kijk plezier  :yes:


https://www.youtube.com/watch?v=Nx4vve3UGUg

Marvin


CBdicX

En zoek op Youtube maar eens op "Atmos sucks".........  :-o  (maar dat geld voor meer dingen ;-) )

Marvin

Eigenlijk niks nieuws natuurlijk, maar dat heb ik al vaker gezegd.
Van mono naar stereo vond men al vreemd, maar ook dat lag aan de opnames. 
Een mono opname is trouwens ook gewoon prettig om te luisteren over een enkele luidspreker.
Toen dat 5.1 surround een beetje begon door te komen hadden we ook altijd wel wat te miepen, 6.1 7.1 7.2 11.4
Dat zijn natuurlijk een hoop kanalen om opmerkingen over te bedenken.

CBdicX

Citaat van: Marvin op maart 16, 2024, 12:00:49Eigenlijk niks nieuws natuurlijk, maar dat heb ik al vaker gezegd.
Van mono naar stereo vond men al vreemd, maar ook dat lag aan de opnames. 
Een mono opname is trouwens ook gewoon prettig om te luisteren over een enkele luidspreker.
Toen dat 5.1 surround een beetje begon door te komen hadden we ook altijd wel wat te miepen, 6.1 7.1 7.2 11.4
Dat zijn natuurlijk een hoop kanalen om opmerkingen over te bedenken.

Nee, niks nieuws, nieuwe dingen hebben gewenning nodig.
Maar het grootste Atmos probleem is dat het gebruikt kan worden, maar dat dat nu te weinig gedaan wordt, jammer en voer voor negatieve discussie.

Marvin

Citaat van: CBdicX op maart 16, 2024, 12:27:03Nee, niks nieuws, nieuwe dingen hebben gewenning nodig.
Maar het grootste Atmos probleem is dat het gebruikt kan worden, maar dat dat nu te weinig gedaan wordt, jammer en voer voor negatieve discussie.
Dat ben ik ook zeker helemaal met je eens!!
Er is genoeg ruimte voor verbetering.

CBdicX

Citaat van: Marvin op maart 16, 2024, 13:49:20Dat ben ik ook zeker helemaal met je eens!!
Er is genoeg ruimte voor verbetering.

Vraag mij af of die verbetering gaat komen.
Atmos bestaat al jaren, fabrikanten, studio's, iedereen weet nu wat de Atmos specs zijn en wat de bedoeling is.
Atmos is een verdien model geworden en overal wordt Atmos opgeplakt.
Een beetje zoals het woord "Turbo" in de jaren 80.

En mini soundbar met kleine knetterende omhoog gerichte speakertjes wordt Atmos soundbar genoemd, 5.1 streaming wordt Atmos genoemd, Atmos in je auto, Atmos koptelefoon, en ik heb al een Atmos ijskast gezien (geintje 😉).

Zo wordt Atmos, wat in basis goed kan zijn, te grabbel gegooid en geeft alleen maar negative reacties.
Jammer dat Dolby de naams gebruik van Atmos niet stakker in de hand houdt.
Zo worden de audio liefhebbers in de maling door Dolby, die alleen maar licenties willen verkopen.

Zo jammer, een mooi product als het goed toegepast wordt, maar helaas.....