Marantz PM-80

Gestart door erikv2, februari 02, 2024, 00:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

erikv2

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Erik, door wat fysieke ongemakken ben ik meer thuis en heb de audio hobby weer opgepakt. In mijn leven heb ik vooral Marantz cd-spelers gehad, op dit moment nog een cd-67SE. En en sta op het punt een PM-80 van iemand over te nemen. Zoekend naar informatie kwam ik dit forum tegen.

Het model dat ik over kan nemen is een PM-80 modified by JK Acoustics. Maar dan wel zo'n 10 jaar gleden gemodificeerd, daarna is er niks meer aan gedaan. Hij is champagne kleurig met zamac zijkanten, en dat vind ik eigenlijk wel mooi. Volgens de eigenaar speelt deze PM-80 helemaal goed, er kraakt niks. Potmeters en schakelaars werken goed en zonder klikken/tikken/kraken etc.

Wel wordt de pm-80 niet veel warmer in class A stand (ca. 31 graden) dan in de A/B stand (ca. 26 graden). Dus er is waarschijnlijk wel wat afregelwerk nodig.

Nu heb ik met Ketelaar gebeld (Martijn Ketelaar) en die vertelde dat als zo'n mk1 het begeeft, het volgens hem wel einde verhaal is. Dat dat een nadeel is. Maar hij zei ook fdat het model van voor zijn tijd is, dus dat hij er verder weinig zinnige dingen over kon zeggen. Maar hier zitten een aantal experts las ik al.

Wat me wel opvalt is dat de mk2 en SE versies populair zijn, maar de "gewone" of mk1 niet echt.Ook daarom dat ik me hier even meld. Waarom is de mk1 niet populair? Is dit omdat deze niet goed klinkt, of technisch kwetsbaar is (snel stuk gaat), of....?

Alle informatie en advies over de PM-80 is welkom!

Hartelijke groet, Erik

NB

Hoi welkom.
Ik heb er ook ooit eentje gehad, die begaf het. Verkocht voor zacht prijsje aan iemand die het kon repareren.
Vond het wel een heel fijne versterker.
Zou hem door SB Marantz op dit forum laten nakijken, als hij dat zou willen.
Die heeft er veel ervaring mee.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

dickitg

Citaat van: erikv2 op februari 02, 2024, 00:05:48Hallo, ik ben nieuw op dit forum, mijn naam is Erik, door wat fysieke ongemakken ben ik meer thuis en heb de audio hobby weer opgepakt. In mijn leven heb ik vooral Marantz cd-spelers gehad, op dit moment nog een cd-67SE. En en sta op het punt een PM-80 van iemand over te nemen. Zoekend naar informatie kwam ik dit forum tegen.

Het model dat ik over kan nemen is een PM-80 modified by JK Acoustics. Maar dan wel zo'n 10 jaar gleden gemodificeerd, daarna is er niks meer aan gedaan. Hij is champagne kleurig met zamac zijkanten, en dat vind ik eigenlijk wel mooi. Volgens de eigenaar speelt deze PM-80 helemaal goed, er kraakt niks. Potmeters en schakelaars werken goed en zonder klikken/tikken/kraken etc.

Wel wordt de pm-80 niet veel warmer in class A stand (ca. 31 graden) dan in de A/B stand (ca. 26 graden). Dus er is waarschijnlijk wel wat afregelwerk nodig.

Nu heb ik met Ketelaar gebeld (Martijn Ketelaar) en die vertelde dat als zo'n mk1 het begeeft, het volgens hem wel einde verhaal is. Dat dat een nadeel is. Maar hij zei ook fdat het model van voor zijn tijd is, dus dat hij er verder weinig zinnige dingen over kon zeggen. Maar hier zitten een aantal experts las ik al.

Wat me wel opvalt is dat de mk2 en SE versies populair zijn, maar de "gewone" of mk1 niet echt.Ook daarom dat ik me hier even meld. Waarom is de mk1 niet populair? Is dit omdat deze niet goed klinkt, of technisch kwetsbaar is (snel stuk gaat), of....?

Alle informatie en advies over de PM-80 is welkom!

Hartelijke groet, Erik

Elke PM80 versie is naar mijn bevooroordeelde mening de moeite. Er zijn nauwelijks verschillen tussen de varianten, technisch hoor ik van de geleerden dat de printplaatkwaliteit van allen minder is dan van de 70s marantz, maar drukt dat de pret?
Om geluidsmatig een betere versterker te scoren moet je in de winkel al gauw een veelvoud van de prijs wegleggen.
Iedere versterker van die periode of eerder, ongeacht het merk, heeft onderhoud nodig, de PM80 is daarop geen uitzondering, wel uitzonderlijk is dat je hier mensen vind die de pm80 met de ogen dicht kunnen reviseren, HAL9000 SB-Marantz en waarschijnlijk meerderen kunnen tegen een faire vergoeding je PM80 in bijna nieuwstaat brengen (feit).

Maar zoals ik zei , ik ben bevooroordeeld ;)
Set 1 PM80 CD80 SD62 ST50 all Zamac
Set 2 PM7001KI  SA7001KI ST7001
Set 3 Model 1050, 2050, 1820mk2 consoles in rack
etc etc ;)

JohnWx

Citaat van: dickitg op februari 07, 2024, 00:51:43Elke PM80 versie is naar mijn bevooroordeelde mening de moeite.


Yep

Marantz pm 80   10+

Marantz CD80/CD72 10+

Marantz SR-82  10+

Marantz SC80 10+

Marantz SM-80 10+


Zal vast minder zijn qua bouw maar jaa uuhhhh  tis mooi



En de Zamac zijpanelen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

SB_Marantz

Ik geef later uitleg.
Ook over het model in kwestie waar in geprutst is.

Even andere prioriteiten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#5
Deze foto is van het model in kwestie.
Zoals gezien kan worden is de voedingscapaciteit hoogstwaarschijnlijk verdubbeld!
Heeft totaal geen zin en met een beetje pech trek je op termijn de trafo en de brugcel naar de gallemiezen vanwege de inrush current.
Deze versterker heeft ook geen softstart.

https://imgur.com/a/cFfyuvb


Ik ga het later in deze post alleen over de pm 80 varianten hebben.

Het zwakkere punt in de mk 1 en SE versie is de spanningsversterker .
De STK module dus.
Er zijn kleine wijzigingen gedaan in de opvolgers maar eigenlijk niet noemenswaardig.
Alleen dat er in de MK 2 versie geen STK3102 meer zit.
Er is nog wel aan te komen en dus ook nog reparabel als deze de geest geeft.
Verder zijn de klankmatige verschillen nihil.
Tevens is er een ontwerp fout gemaakt maar dat is op te lossen.
De SE versie was een behoorlijk stuk duurder maar absoluut niet beter.
Verdere zwakke punten zoals de goedkope en kwetsbare printjes was reeds vermeld.
In veel gevallen moet alles met zeer veel beleid opnieuw in de tin gezet worden.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM