Ervaring met goede stereo versterker versus multikanaals?

Gestart door Audiotic, augustus 29, 2011, 22:45:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zoldar

ja man. zeulen met die spullen. koop een bos bloemen voor de vrouw.

ziet hier naar EQ in foobar te kijken. Die gaat tot boven de 20kzh. Bij diana krall in 24/96 zie ik toch echt de 25khz balk uitschieten. blij dat ik niet voor niets voor die extra bandbreedte heb betaald HB
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

JohnWx

Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 00:03:50
ja man. zeulen met die spullen. koop een bos bloemen voor de vrouw.

ziet hier naar EQ in foobar te kijken. Die gaat tot boven de 20kzh. Bij diana krall in 24/96 zie ik toch echt de 25khz balk uitschieten. blij dat ik niet voor niets voor die extra bandbreedte heb betaald HB

jij zit in de "twilight zone" audio  :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Perfect_audio

Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 00:03:50
ziet hier naar EQ in foobar te kijken. Die gaat tot boven de 20kzh. Bij diana krall in 24/96 zie ik toch echt de 25khz balk uitschieten. blij dat ik niet voor niets voor die extra bandbreedte heb betaald HB

Ik kan je verzekeren dat diana krall niet tot 25kHz gaat! En de instrumenten (piano, bas, drums, elec.gitaar) ook niet. Of je EQ overdrijft, of je hebt een stoorsignaal in het signaal. Die 'extra bandbreedte' is dus eigenlijk niet zo fijn.

ron
Mooier geluid door akoestiekcorrectie. Als je het niet gelooft, kom dan eens luisteren.

JohnWx

Citaat van: Perfect_audio op augustus 30, 2011, 09:30:57
Citaat van: Zoldar op augustus 30, 2011, 00:03:50
ziet hier naar EQ in foobar te kijken. Die gaat tot boven de 20kzh. Bij diana krall in 24/96 zie ik toch echt de 25khz balk uitschieten. blij dat ik niet voor niets voor die extra bandbreedte heb betaald HB

Ik kan je verzekeren dat diana krall niet tot 25kHz gaat! En de instrumenten (piano, bas, drums, elec.gitaar) ook niet. Of je EQ overdrijft, of je hebt een stoorsignaal in het signaal. Die 'extra bandbreedte' is dus eigenlijk niet zo fijn.

ron

er is vaker een vaag dipje in digital zie filmpje Menno van der Veen op "jouw pijp"
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

of het is een toegevoegd iets om de streamers van hd te kunnen laten zien dat het er is/kan/ ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

drees62

Toevallig heeft iemand bij de "buren" (HTforum) dit weekend een geïntegreerde stereoversterker (Marantz PM15-S2) vergeleken in zijn setup met o.a. Marantz SR-9600 omdat hij wat miste in stereo.
Zie hier het verslag en trek zelf dan maar je conclusies:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.10450

Overigens heb ik dezelfde versterker in gebruik voor stereo en fungeert deze als EV in HT voor mijn fronts. Ik maak dan gebruik van de "power amp direct" schakeling op de PM15

still life

Citaat van: WimPeu op augustus 29, 2011, 22:48:12
Verspilde moeite. Een EV moet alleen versterken en als jouw speakers genoeg aan de MM hebben wat zou dan de winst zijn denk je.



stupid

als je verschil of verbetering hoort, ligt dat niet aan de betere stereo kwaliteiten v/d andere spullen..


The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

lo

Waar komen de dynamiek en kracht van een versterker vandaan? Als voorbeeld, het verschil tussen mijn voormalige PM14mk2KI en mijn huidige accuphase E-450 is toch erg groot in het voordeel van de accuphase. Dat komt toch uit de eindversterker volgens mij.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Audiotic

Citaat van: drees62 op augustus 30, 2011, 10:57:16
Toevallig heeft iemand bij de "buren" (HTforum) dit weekend een geïntegreerde stereoversterker (Marantz PM15-S2) vergeleken in zijn setup met o.a. Marantz SR-9600 omdat hij wat miste in stereo.
Zie hier het verslag en trek zelf dan maar je conclusies:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.10450

Overigens heb ik dezelfde versterker in gebruik voor stereo en fungeert deze als EV in HT voor mijn fronts. Ik maak dan gebruik van de "power amp direct" schakeling op de PM15
Dank je, mooie link, goed leesvoer.
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

WimPeu

Citaat van: lo op augustus 30, 2011, 18:22:41
Waar komen de dynamiek en kracht van een versterker vandaan? Als voorbeeld, het verschil tussen mijn voormalige PM14mk2KI en mijn huidige accuphase E-450 is toch erg groot in het voordeel van de accuphase. Dat komt toch uit de eindversterker volgens mij.

De accu heeft bijna 2 maal zoveel vermogen....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

lo

Dus toch uit de EV  pompom
Dus dan maakt een EV wel degelijk uit  :yes:
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

jowa

Ik heb zelf tijdens het zoeken naar een nieuwe set voorversterker en eindversterker als proef jaren geleden een set van MF in huis gehad (3-serie).
Ik heb toen o.a. getest hoe de set klonk als ik alleen de toenmalige Sugden voorversterker verving door een MF voorversterker en dit ook gedaan  met de eindversterkers, waarbij de eindversterkers elkaar qua vermogen niet veel ontliepen.

Opvallend was dat de grootste winst zat in de voorversterker. De combi van MF vv en Sugden ev was echt zeer mooi qua klank.

Ik ben toendertijd niet voor de MF set gegaan, was mij iets te veel bling bling waren en het geluid als set te clean werd.
En met bling bling, bedoel ik echt bling bling  8-):






WimPeu

#42
Citaat van: lo op augustus 30, 2011, 18:29:53
Dus toch uit de EV  pompom
Dus dan maakt een EV wel degelijk uit  :yes:

Natuurlijk maakt die uit. Maar als je speakers hebt die niet meer vragen dan een versterker kan leveren maakt het in mijn ogen niets meer uit. Toen ik met de Classe CA-200 draaide op mijn Focals 816v was dat niks beter dan toen ik terug ging naar de Classe CAV-75. De CA-200 gaf 2 maal 200 watt stabiel naar de fronts en de CAV-75 2 maal 75Watt. Ik hoorde geen verschil. Dit komt omdat de Focals makkelijk aanstuurbaar waren. Dat was ook de reden dat ik terug ben gekomen op al die modder vette eind versterkers en nu een zelfde geluid uit alleen een receiver haal. Scheelt nieuw prijs gauw €4000,- Ik zie het nog steeds vaak gebeuren (vooral op het HT forum) dezelfe illusie als ik had.

Toen:


Nu;
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Audiotic

Citaat van: WimPeu op augustus 30, 2011, 21:33:36
Citaat van: lo op augustus 30, 2011, 18:29:53
Dus toch uit de EV  pompom
Dus dan maakt een EV wel degelijk uit  :yes:

Natuurlijk maakt die uit. Maar als je speakers hebt die niet meer vragen dan een versterker kan leveren maakt het in mijn ogen niets meer uit. Toen ik met de Classe CA-200 draaide op mijn Focals 816v was dat niks beter dan toen ik terug ging naar de Classe CAV-75. De CA-200 gaf 2 maal 200 watt stabiel naar de fronts en de CAV-75 2 maal 75Watt. Ik hoorde geen verschil. Dit komt omdat de Focals makkelijk aanstuurbaar waren. Dat was ook de reden dat ik terug ben gekomen op al die modder vette eind versterkers en nu een zelfde geluid uit alleen een receiver haal. Scheelt nieuw prijs gauw €4000,- Ik zie het nog steeds vaak gebeuren (vooral op het HT forum) dezelfe illusie als ik had.



Wow, dat is een clean-up!! Nu, mijn Nuberts hebben wel wat vermogen nodig, 100 minimaal (4 ohm), de MM8003 doet dat makkelijk (170), de korte conclusie is dat ik nu moet blijven waar ik ben, en software ipv hardware tot me nemen. :-)
Auralic Aries + Marantz NA-11S1 PCM/DSD streamer - Marantz UD9004 - Primare Pre32 - CI Audio D-200 MkII - Nubert NuVero 60 + R.E.L. R-528SE - Sennheiser HD800 & Schiit Lyr 2 HPA - Siltech & ProLine custom made Silver & Gold. En veel SD en HD muziek

WimPeu

Groot gelijk heb je. Wat is de gevoeligheid van je speakers? Die van mij zijn ook 100watt (wat helemaal niks zegt maar goed andere discussie) en 4 Ohm bij 90dB. Mijn Onkyo laat ze zingen en bulderen zonder enig moeite. Denk dat de Onkyo nog geen 100 watt haald in stereo.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES