Welke speakers Marantz sr 6014

Gestart door Ronaldo, september 18, 2021, 08:13:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: mountainbiker op september 19, 2021, 19:43:11
Er is een tweedehandsmarkt.

Zeker voor speakers te doen.
Ik heb slechte ervaringen met versterkers en receivers maar er zijn ook lieden die al jaren spelen met gebruikt.
Ik had dat geluk niet ☹️

Ronaldo

Citaat van: CBdicX op september 19, 2021, 11:53:25
Ohhhh, hier kunnen wij heeeeeel lang over discussiëren.

Een 3 weg speaker met een ingewikkelde crossover filter(s) wat zeer kostbaar is (als het correct en goed wordt gemaakt) dus in een (wat lager budget) speaker redelijk nutteloos, helaas alleen maar marketing.

Ik zou het op een 2 weg houden met dit budget, zal een stap beter zijn dan een 3 weg.
Een mid-driver ga je niet missen in een goed ontworpen systeem zoals oa de Klassieke Tannoy serie en Fyne Audio.
Zelfs met mijn breedband Gallo Adiva SE heb ik voldoende midden.......

En dan nog gesloten of een open speaker 😵😵

Een Ultieme 2 weg speaker deze Fyne Audio, wel even de bank op de hoogte brengen en het dag limiet een stukje omhoog, maar dan heb je wat en geen gebrek aan midden. Maar voor een stuk minder poen kan het ook, en goed, maar dit   :yes:

Fyne Audio is te koop bij Marcel H&C en die heeft ook wat staan om te luisteren.
Heb ik een tijd geleden gedaan en was zeer onder de indruk wat Fyne Audio neer zet, en dat in een grote open ruimte.

Bedankt voor dit advies
Zijn 2 weg speakers in mijn situatie dan een beter alternatief? Mijn huis heeft een U indeling en de zithoek is 350x350mm. Waarom dan juist de 2 weg speakers en waarom geen gebrek aan midden?

CBdicX

#17
Citaat van: Ronaldo op september 19, 2021, 20:09:22
Bedankt voor dit advies
Zijn 2 weg speakers in mijn situatie dan een beter alternatief? Mijn huis heeft een U indeling en de zithoek is 350x350mm. Waarom dan juist de 2 weg speakers en waarom geen gebrek aan midden?

Gezien jou budget van 1000-1200 euro zou een 2 weg van "betere" kwaliteit kunnen zijn dan een 3 weg.
Een goed ontworpen 2 weg systeem zoals Fyne Audio heeft gewoon midden gebied zoals ieder goed ontworpen 2 weg systeem zal hebben.
In zo'n systeem werken de bas-driver, tweeter, en filter, perfect samen voor het midden gebied (de cross-over).
In de goedkopere klasse zie je dat de hoeveelheid drivers vaker oploopt om bepaalde fouten in een systeem en/of filter ontwerp te verdoezelen.
Een echt goed 3 weg systeem (wat zeer lastig is om goed voor elkaar te krijgen) zoals B&W, Kef ect. kost best wel wat en lopen de bedragen richting enkele duizenden tot 10 duizenden euro's.

Dus mijn mening is liever 1000 euro in een 2 weg kast en laat de 3 weg voor wat het is, of je moet echt meer gaan uitgeven.

Hier een voorbeeld hoe het niet moet:

4 bas-drivers
(alleen om SPL op te krikken, want voor de Hz maakt de hoeveelheid natuurlijk niet uit, 40 Hz blijft 40 Hz, al stop je er 20 drivers in, maar staat wel "duur" en stoer),
midden-driver in B&W geel, een softdome tweeter, en om het helemaal af te maken een bass reflexpoort aan de voorkant.
129,00 euro voor een set en gratis verzonden  puke  nonono

Zo'n speaker kost denk ik vanuit de fabriek (China) 2 - 3 tientjes.
Wat zou hier voor drivers, kast en filters gebruikt worden ?
Voor 129,00 euro krijg ik bij Gallo 3 speaker frontjes voor de Adiva SE, en dan moet ik het verzenden ook nog betalen !

Misschien had deze fabrikant er gewoon 1290,00 van moeten maken, klinkt al meteen wat serieuzer  :wink:
En er zijn meer van die spotgoedkope, multi driver sets de markt aan het overspoelen, en ze zien er allemaal prima uit, maar ik wil ze wel eens horen op 75 dB reverence level met een zware actie/sifi film :schater:

Marvin


Hoewie Loewie

Citaat van: Ronaldo op september 19, 2021, 14:37:46
Het betreft idd stereo opstelling
Okay. Misschien is het zinvol om de aansluitingen van de Dali 5005 te checken of het op de juiste wijze aangesloten is en ik zou eens goed kijken naar de speaker instellingen van de Marantz. Je zegt dat je ook nog achterspeakers en een subwoofer hebt maar dat je die alleen gebruikt voor films. Hoe schakel je dan van stereo naar surround? Ik weet niet of dat op de Marantz simpel en snel te schakelen is? Ik vraag dat omdat de speaker instellingen voor stereo gebruik en surround gebruik anders zullen zijn.
Citaat van: Ronaldo op september 19, 2021, 14:37:46
In de hifi winkel heb ik geluisterd naar dali Oberon 5
Een andere box dan je hebt dus en een volledig andere akoestiek. Vergelijking is onmogelijk.

Gezien de leeftijd van de boxen, zou je de onderdelen van het filter eens kunnen meten of ze nog aan de specificaties voldoen. Daar valt in sommige gevallen ook wel eens winst te boeken. Ben jij zelf al 25 jaar eigenaar van die boxen of heb je ze tweedehands aangeschaft?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

TurboMarco

Citeer4 bas-drivers
(alleen om SPL op te krikken, want voor de Hz maakt de hoeveelheid natuurlijk niet uit, 40 Hz blijft 40 Hz, al stop je er 20 drivers in, maar staat wel "duur" en stoer),
Meerdere drivers resulteren ook in een lagere vervorming ,ook niet geheel onbelangrijk om te weten.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#21
Schijnen mooie speakers te zijn.
Ik wilde ooit de grotere D-700 proberen,maar daar vragen ze gerust 2000 Euro voor.
Oud maar een goed ontwerp (puntbron)
En daar komt nog bij dat de ene Tannoy de andere niet is....lees mooi en niet mooi.

Maar dat geld voor alle speaker frabrikanten.

Een 2 weg is niet beter dan een 3 weg of zelfs 4 weg qua x -over.
Het ligt er maar aan waar de gekozen overname punten liggen.
En zelfs dan is het heel goed mogelijk dat de op papier betere speaker het minder doet vanwege de akoestiek.
Gemakshalve wordt ook nog het kastvolume en de woofer vergeten.
Dat bepaald de druk in het laag
De Q factor is ook belangrijk. (Het soort/type laag/ bass)
Maar ook dit alles is afhankelijk van de akoestiek/plaatsing.
Die maakt of breekt de weergave. (of ergens tussenin)
Hoe een speaker meet zegt ook helemaal niets!
In een andere ruimte zal deze toch weer een ander beeld neerzetten.

Toch maar besloten om wat uitleg te geven al is dat reeds meerdere malen gedaan.

Hou het simpel want geen hond kan je goed adviseren.
Ook ik niet.

Met woorden en merken gooien heeft totaal geen zin.
Ook het luisteren bij een ander of winkelier niet.

Je kunt proberen goed te omschrijven wat je nu mist en graag wenst maar het is en blijft uitermate moeilijk om je van een gedegen advies te voorzien.





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

JohnWx

Citaat van: SB_Marantz op september 20, 2021, 09:39:54
Schijnen mooie speakers te zijn.
Ik wilde ooit de grotere D-700 proberen,maar daar vragen ze gerust 2000 Euro voor.
Oud maar een goed ontwerp (puntbron)
En daar komt nog bij dat de ene Tannoy de andere niet is....lees mooi en niet mooi.

Maar dat geld voor alle speaker frabrikanten.

Een 2 weg is niet beter dan een 3 weg of zelfs 4 weg qua x -over.
Het ligt er maar aan waar de gekozen overname punten liggen.
En zelfs dan is het heel goed mogelijk dat de op papier betere speaker het minder doet vanwege de akoestiek.
Gemakshalve wordt ook nog het kastvolume en de woofer vergeten.
Dat bepaald de druk in het laag
De Q factor is ook belangrijk. (Het soort/type laag/ bass)
Maar ook dit alles is afhankelijk van de akoestiek/plaatsing.
Die maakt of breekt de weergave. (of ergens tussenin)
Hoe een speaker meet zegt ook helemaal niets!
In een andere ruimte zal deze toch weer een ander beeld neerzetten.

Toch maar besloten om wat uitleg te geven al is dat reeds meerdere malen gedaan.

Hou het simpel want geen hond kan je goed adviseren.
Ook ik niet.

Met woorden en merken gooien heeft totaal geen zin.
Ook het luisteren bij een ander of winkelier niet.

Je kunt proberen goed te omschrijven wat je nu mist en graag wenst maar het is en blijft uitermate moeilijk om je van een gedegen advies te voorzien.

Mogguh kan op een tegel Wilfred  :-D :wink:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

Citaat van: SB_Marantz op september 20, 2021, 09:39:54
Hou het simpel want geen hond kan je goed adviseren.

Met woorden en merken gooien heeft totaal geen zin.
Ook het luisteren bij een ander of winkelier niet.

Je kunt proberen goed te omschrijven wat je nu mist en graag wenst maar het is en blijft uitermate moeilijk om je van een gedegen advies te voorzien.
Precies! notworthy

Daarom is mijn insteek ook optimalisatie van hetgeen topicstarter nu heeft (plaatsing van de luidsprekers, aansluitingen en instellingen van de Marantz en check van de filters van de boxen). Met aanpassingen in de demping van de luidsprekers kan ook veel verdiend worden maar dat is een aparte tak van sport.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

CBdicX


CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op september 20, 2021, 09:39:54
Schijnen mooie speakers te zijn.
Ik wilde ooit de grotere D-700 proberen,maar daar vragen ze gerust 2000 Euro voor.
Oud maar een goed ontwerp (puntbron)
En daar komt nog bij dat de ene Tannoy de andere niet is....lees mooi en niet mooi.

Maar dat geld voor alle speaker frabrikanten.

Een 2 weg is niet beter dan een 3 weg of zelfs 4 weg qua x -over.
Het ligt er maar aan waar de gekozen overname punten liggen.
En zelfs dan is het heel goed mogelijk dat de op papier betere speaker het minder doet vanwege de akoestiek.
Gemakshalve wordt ook nog het kastvolume en de woofer vergeten.
Dat bepaald de druk in het laag
De Q factor is ook belangrijk. (Het soort/type laag/ bass)
Maar ook dit alles is afhankelijk van de akoestiek/plaatsing.
Die maakt of breekt de weergave. (of ergens tussenin)
Hoe een speaker meet zegt ook helemaal niets!
In een andere ruimte zal deze toch weer een ander beeld neerzetten.

Toch maar besloten om wat uitleg te geven al is dat reeds meerdere malen gedaan.

Hou het simpel want geen hond kan je goed adviseren.
Ook ik niet.

Met woorden en merken gooien heeft totaal geen zin.
Ook het luisteren bij een ander of winkelier niet.

Je kunt proberen goed te omschrijven wat je nu mist en graag wenst maar het is en blijft uitermate moeilijk om je van een gedegen advies te voorzien.

:gp:   :gp:

CBdicX

#26
Citaat van: TurboMarco op september 20, 2021, 09:34:58
Meerdere drivers resulteren ook in een lagere vervorming ,ook niet geheel onbelangrijk om te weten.

Dan dienen de drivers wel van een beetje kwaliteit te zijn, en niet van die flubber dingen, anders gaat de vervorming alleen maar omhoog 😁

Ronaldo

#27
@Hoewie Loewie
Bedankt voor je opmerking.
Aansluitingen heb ik gecheckt. Als ik de tv aanzet dan schakelt de Marantz automatisch naar surround en als ik HEOS via Tidal start dan schakelt de Marantz automatisch stereo in.

In de hifiwinkel was het anders had te maken met akoestiek en andere klasse van de speaker. Het schelle was niet aanwezig tijdens gezang.
Ik heb de speakers nieuw aangeschaft.

@SB_Marantz
Wanneer er gezongen wordt bijvoorbeeld door Danny Vera en hij gaat de hoogte in dan ervaar ik dat het geluid schel wordt ondanks ik de hoge tonen naar beneden draai. Echter het geluid van violen is dit probleem niet aanwezig.
Het gaat dus om de hoge tonen.

Misschien is het woord 'schel' niet het juiste woord. Ik heb wel gevoelige oren en hoge tonen moeten mooi klinken en  niet schel. Misschien heeft het met vervorming te maken, al is dit minimaal wat de meeste niet niet eens horen maar ik wel. Dit is de ervaring dan.

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op september 20, 2021, 11:06:42
Dan dienen de drivers wel van een beetje kwaliteit te zijn, en niet van die flubber dingen, anders gaat de vervorming alleen maar omhoog 😁
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

RHK

Citaat van: SB_Marantz op september 20, 2021, 09:39:54
Schijnen mooie speakers te zijn.
Ik wilde ooit de grotere D-700 proberen,maar daar vragen ze gerust 2000 Euro voor.
Oud maar een goed ontwerp (puntbron)
En daar komt nog bij dat de ene Tannoy de andere niet is....lees mooi en niet mooi.

Maar dat geld voor alle speaker frabrikanten.

Een 2 weg is niet beter dan een 3 weg of zelfs 4 weg qua x -over.
Het ligt er maar aan waar de gekozen overname punten liggen.
En zelfs dan is het heel goed mogelijk dat de op papier betere speaker het minder doet vanwege de akoestiek.
Gemakshalve wordt ook nog het kastvolume en de woofer vergeten.
Dat bepaald de druk in het laag
De Q factor is ook belangrijk. (Het soort/type laag/ bass)
Maar ook dit alles is afhankelijk van de akoestiek/plaatsing.
Die maakt of breekt de weergave. (of ergens tussenin)
Hoe een speaker meet zegt ook helemaal niets!
In een andere ruimte zal deze toch weer een ander beeld neerzetten.

Toch maar besloten om wat uitleg te geven al is dat reeds meerdere malen gedaan.

Hou het simpel want geen hond kan je goed adviseren.
Ook ik niet.

Met woorden en merken gooien heeft totaal geen zin.
Ook het luisteren bij een ander of winkelier niet.

Je kunt proberen goed te omschrijven wat je nu mist en graag wenst maar het is en blijft uitermate moeilijk om je van een gedegen advies te voorzien.

En zo is het.   :gp:
Mn Klipsch/ Hepta combi laat ik daarom voorlopig lekker staan.   8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*