Welke speakers Marantz sr 6014

Gestart door Ronaldo, september 18, 2021, 08:13:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronaldo

Ik heb nu een jaartje de Marantz sr 6014 en niet helemaal tevreden met het geluid uit mijn Dali 5005.
Laatst nog wezen luisteren bij een hifi winkel maar dan zie ik toch dat de akoestiek en de grote van de winkel totaal anders is dan mijn huiskamer.

Mijn huis is een U woning. De afmeting waar ik zit is ongeveer 350mm x 3350mm. Vloer laminaat met in het zit gedeelte een groot vloerkleed.

Budget ongeveer 1000-1200 euro.


Welk advies en tips kunnen jullie geven.
Bedankt alvast

AlexH

Wat luister/ kijk je?
Ik heb monitor audio en dali speakers gehad, stuk voor stuk mooie speakers, maar niet het geluid wat ik zocht. Momenteel heb ik een paar klipsch rp-f 6000 staan. Zeker voor de prijs een prachtige speaker die in ieder geval meer dan aan mijn verwachtingen voldoet.
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

Ronaldo

Citaat van: AlexH op september 18, 2021, 09:35:36
Wat luister/ kijk je?
Ik heb monitor audio en dali speakers gehad, stuk voor stuk mooie speakers, maar niet het geluid wat ik zocht. Momenteel heb ik een paar klipsch rp-f 6000 staan. Zeker voor de prijs een prachtige speaker die in ieder geval meer dan aan mijn verwachtingen voldoet.

Ik houd van klassiek en beetje pop, jazz en country muziek
Wat was voor jou het verschil tussen Dali en Klipsch?

AlexH

Dali was erg ingetogen. Klipsch daarentegen is redelijk "in your face" , maar daar hou ik wel van. De detaillering en gelaagdheid komt erg goed naar voren, vind ik. Dali was simpelweg wat braaf en iets te weinig laag.
Marantz PM7005
Marantz CD6003
Project Debut Carbon DC Walnut
Klipsch RP-6000f Walnut
Audioquest Rocket 11
Audioquest interlinks
Beyerdynamic DT 860
Samsung Q60B

CBdicX

#4
Het probleem is dat speakers, welke dan ook, zeer persoonlijk zijn.

Hou je van hoog, hou je van midden, hou je van laag, dat bepaald voor een zeer groot deel welk merk/serie je zal aanstaan.
De versterker maakt maar 10% uit in deze keuze, 90% van het geluid bepalen de speakers, ook in een surround setup.

Mijn mening is dat advies vragen welke speakers niet veel nut heeft.
Wat een andere ervaart met geluid is in zijn kamer (het belangrijkste deel), zijn oren, zijn apparatuur, zijn oordeel, en zijn vrouw.......... !!
Het laatste is samen met de kamer het belangrijkste onderdeel.
Speakers kunnen nog zo mooi klinken, als je week in, week uit, naar gezeur moet luisteren omdat de speakers te groot, te zwart of te wit zijn, is ook een garantie voor weer inruilen.
Dus ga samen luisteren en kijken bij een leverancier, wat echt wel of niet bevalt, en laat haar (of hem) de keus in welk model en/of formaat.

En de speakers THUIS luisteren, en thuis uit proberen.
Dit is altijd weer anders, zeker weten.......... :yes:

mountainbiker

Citaat van: Ronaldo op september 18, 2021, 08:13:50
Ik heb nu een jaartje de Marantz sr 6014 en niet helemaal tevreden met het geluid uit mijn Dali 5005.
Laatst nog wezen luisteren bij een hifi winkel maar dan zie ik toch dat de akoestiek en de grote van de winkel totaal anders is dan mijn huiskamer.

Mijn huis is een U woning. De afmeting waar ik zit is ongeveer 350mm x 3350mm. Vloer laminaat met in het zit gedeelte een groot vloerkleed.

Budget ongeveer 1000-1200 euro.


Welk advies en tips kunnen jullie geven.
Bedankt alvast
Probeer om 3 weg speakers aan te schaffen met een gesloten systeem.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

CBdicX

#6
Citaat van: mountainbiker op september 19, 2021, 11:00:21
Probeer om 3 weg speakers aan te schaffen met een gesloten systeem.

Ohhhh, hier kunnen wij heeeeeel lang over discussiƫren.

Een 3 weg speaker met een ingewikkelde crossover filter(s) wat zeer kostbaar is (als het correct en goed wordt gemaakt) dus in een (wat lager budget) speaker redelijk nutteloos, helaas alleen maar marketing.

Ik zou het op een 2 weg houden met dit budget, zal een stap beter zijn dan een 3 weg.
Een mid-driver ga je niet missen in een goed ontworpen systeem zoals oa de Klassieke Tannoy serie en Fyne Audio.
Zelfs met mijn breedband Gallo Adiva SE heb ik voldoende midden.......

En dan nog gesloten of een open speaker 😵😵

Een Ultieme 2 weg speaker deze Fyne Audio, wel even de bank op de hoogte brengen en het dag limiet een stukje omhoog, maar dan heb je wat en geen gebrek aan midden. Maar voor een stuk minder poen kan het ook, en goed, maar dit   :yes:

Fyne Audio is te koop bij Marcel H&C en die heeft ook wat staan om te luisteren.
Heb ik een tijd geleden gedaan en was zeer onder de indruk wat Fyne Audio neer zet, en dat in een grote open ruimte.

Hoewie Loewie

Citaat van: Ronaldo op september 18, 2021, 08:13:50
Ik heb nu een jaartje de Marantz sr 6014 en niet helemaal tevreden met het geluid uit mijn Dali 5005.
Hoi. Even gegoogled en zie dat een SR6014 een 9.2 surround versterker is. Dan komt bij mij meteen de vraag op: hoeveel Dali's 5005 heb je aangesloten?
Voordat je de Dali's af gaat boeken, zou ik nog eens wat gaan spelen met plaatsing van de boxen. Wat verder van de muur af of wat dichter er naartoe. En ook zou ik eens proberen om ze op een standaard te zetten, zodanig dat de tweeters op oorhoogte komen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Ronaldo

Citaat van: Hoewie Loewie op september 19, 2021, 12:37:57
Hoi. Even gegoogled en zie dat een SR6014 een 9.2 surround versterker is. Dan komt bij mij meteen de vraag op: hoeveel Dali's 5005 heb je aangesloten?
Voordat je de Dali's af gaat boeken, zou ik nog eens wat gaan spelen met plaatsing van de boxen. Wat verder van de muur af of wat dichter er naartoe. En ook zou ik eens proberen om ze op een standaard te zetten, zodanig dat de tweeters op oorhoogte komen.

Ik nog een sub woofer en twee achter speakers staan die alleen gebruikt worden voor films.
De speakers zijn ongeveer 25 jaar en de hoge tonen komen schel over.

Hoewie Loewie

Dus je vraag betreft gebruik in een stereo-opstelling?

Overigens heb ik nog een vraag naar aanleiding van je opmerking in je eerste post dat je in een winkel was gaan luisteren. Waar heb je naar geluisterd?

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Ronaldo

Citaat van: Hoewie Loewie op september 19, 2021, 14:21:42
Dus je vraag betreft gebruik in een stereo-opstelling?

Overigens heb ik nog een vraag naar aanleiding van je opmerking in je eerste post dat je in een winkel was gaan luisteren. Waar heb je naar geluisterd?

Het betreft idd stereo opstelling
In de hifi winkel heb ik geluisterd naar dali Oberon 5

SB_Marantz

Citaat van: CBdicX op september 18, 2021, 22:06:51
Het probleem is dat speakers, welke dan ook, zeer persoonlijk zijn.

Hou je van hoog, hou je van midden, hou je van laag, dat bepaald voor een zeer groot deel welk merk/serie je zal aanstaan.
De versterker maakt maar 10% uit in deze keuze, 90% van het geluid bepalen de speakers, ook in een surround setup.

Mijn mening is dat advies vragen welke speakers niet veel nut heeft.
Wat een andere ervaart met geluid is in zijn kamer (het belangrijkste deel), zijn oren, zijn apparatuur, zijn oordeel, en zijn vrouw.......... !!
Het laatste is samen met de kamer het belangrijkste onderdeel.


En de speakers THUIS luisteren, en thuis uit proberen.
Dit is altijd weer anders, zeker weten.......... :yes:

Hier ben ik het helemaal mee eens hoewel reeds tientallen malen aangehaald.
Ik hou het altijd bij de feiten zoals de meesten wel weten.

Dus.....

:gp:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#12
Citaat van: SB_Marantz op september 19, 2021, 18:11:28
Hier ben ik het helemaal mee eens hoewel reeds tientallen malen aangehaald.
Ik hou het altijd bij de feiten zoals de meesten wel weten.

Dus.....

:gp:

Klopt Wilfred, je zou denken met het Internet en 14 dagen uit proberen, en zelfs langer bij een aantal merken, dat mensen dat gaan doen, en niet naar de mening van een ander vragen, maar helaas, het blijft door gaan en zal ook niet snel veranderen.
Het blijft een dingetje dat vragen om speaker advies, kan ik mij wel wat bij voorstellen als audio "newbie", maar zelf luisteren is en blijft het advies en niet wat een ander zegt of denkt !  :yes:

Alhoewel, wat ik zeg is wel altijd waar .......... violent1  LOL  :-D

CBdicX

#13
Citaat van: Ronaldo op september 19, 2021, 13:26:54
Ik nog een sub woofer en twee achter speakers staan die alleen gebruikt worden voor films.
De speakers zijn ongeveer 25 jaar en de hoge tonen komen schel over.

Ik moet de eerste 25 maanden nog halen met een speaker set of surround opstelling  :-D
Ik ben nu ruim 25 dagen onderweg met Gallo Adiva SE en 2 SVS 3000 Micro subs.

Mijn psychiater zegt dat het gaat lukken, ben benieuwd.......

mountainbiker

Citaat van: CBdicX op september 19, 2021, 11:53:25
Ohhhh, hier kunnen wij heeeeeel lang over discussiƫren.

Een 3 weg speaker met een ingewikkelde crossover filter(s) wat zeer kostbaar is (als het correct en goed wordt gemaakt) dus in een (wat lager budget) speaker redelijk nutteloos, helaas alleen maar marketing.

Ik zou het op een 2 weg houden met dit budget, zal een stap beter zijn dan een 3 weg.
Een mid-driver ga je niet missen in een goed ontworpen systeem zoals oa de Klassieke Tannoy serie en Fyne Audio.
Zelfs met mijn breedband Gallo Adiva SE heb ik voldoende midden.......

En dan nog gesloten of een open speaker 😵😵

Een Ultieme 2 weg speaker deze Fyne Audio, wel even de bank op de hoogte brengen en het dag limiet een stukje omhoog, maar dan heb je wat en geen gebrek aan midden. Maar voor een stuk minder poen kan het ook, en goed, maar dit   :yes:

Fyne Audio is te koop bij Marcel H&C en die heeft ook wat staan om te luisteren.
Heb ik een tijd geleden gedaan en was zeer onder de indruk wat Fyne Audio neer zet, en dat in een grote open ruimte.
Er is een tweedehandsmarkt.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1