Modificeren van CD-speler

Gestart door Maurice, november 09, 2005, 22:37:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Citaat van: Pierrot op september 07, 2006, 15:31:47
Dan hebben we de systeemklok. We klokken de systeemnchip, dacs en loopwerk via een veel stabielere Tentlanbs XO-2 klok. De speler wint hierdoor enorm aan resolutie en diepte plaatsing. De nieuwe klok krijgt tevens zijn eigen voeding.
Mijn ervaring met de klok is anders, maar dat zal natuurlijk per apparaat verschillen!
Mods zien er erg goed uit, Bas weet wel waar ie mee bezig is! Heb hem toendertijd nog wel op het forum van hifi.nl gevolgd, waar ie ook al druk met modificaties bezig was.
Zelf ben ik eigenlijk nog wel benieuwd naar zo'n ultracurve!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Zonet ff mijn cd-speler opengeschroeft, zodat ik foto's kon maken van de mod's.

Shot van boven:


Binnenkant kap:


IEC ingang:


XO2:


Loopwerk:


Zijkant:


Bitumen had ik nog over van een DIY speakerproject, dus heb ik royaal toegepast  shutup
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

#32
Heeft iemand ook de voedings sectie aangepakt? ,behalve Pierot dan  :-)

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Gouden Kabeltjes

Heeft iemand ervaring met de Audio Art / vM mod voor SA15?

Ik zit daar zelf over te denken. De Sound Evolution mod ziet er ook goed uit; wel wat duur en ik moet zeggen dat ik nog nooit van ze gehoord heb. Heeft iemand (goede) ervaring met hun mods?

Thx.
Aurender N100H
Holo Audio May KTE DAC
Accuphase e5000
B&W804D3 + Gaia II
Townshend Isolda DCT interconnect + speaker kabel
Audioquest Carbon USB
Siltech SPX-20 + Octopus
Denon AH-D9200
Rega Planar 8 + Aphetta 2 MC
Rega Aria

Maurice

Citaat van: Gouden Kabeltjes op september 17, 2006, 21:10:44
Heeft iemand ervaring met de Audio Art / vM mod voor SA15?

Ik zit daar zelf over te denken. De Sound Evolution mod ziet er ook goed uit; wel wat duur en ik moet zeggen dat ik nog nooit van ze gehoord heb. Heeft iemand (goede) ervaring met hun mods?

Thx.
Sound Evolution is ontstaan door een hobbyist en ongelooflijke muziekliefhebber (speelt zelf in een band en schijnt een absoluut gehoor te hebben). Hij draaide zelf toen met Infinity Classics speakers (die grote met aparte baszuilen, type weet ik niet meer). Zelf modificeerde hij alles wat los en vast zit en is dat uiteindelijk met wat mensen proffesioneel gaan doen.
Nooit zelf ervaring mee gehad, wel diverse mensen gesproken die enthousiast waren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

BernHardN

je kan ook een contact opnemen met Musifoon in Emmen die verbouwen marantz en ook Cambridge met behoud van het orgineel deze schijnen beter te klinken dan een standaard Naim die 3x duurder is

Pierrot

Citaat van: Gouden Kabeltjes op september 17, 2006, 21:10:44
Heeft iemand ervaring met de Audio Art / vM mod voor SA15?

Ik zit daar zelf over te denken. De Sound Evolution mod ziet er ook goed uit; wel wat duur en ik moet zeggen dat ik nog nooit van ze gehoord heb. Heeft iemand (goede) ervaring met hun mods?

Thx.
Dat Sound Evolution wat duurder is dan van Medevoort (450 euro) komt denk ik omdat ze bij SE het uiterste uit de speler hebben gehaald, dure onderdelen hebben gebruikt en ze hebben zelf de voedingsprinten gemaakt. Maar ook bij SE kun je wel goedkoper hoor, dan wordt het alleen wat minder uitgebreid gemod 8-)

Kijk maar eens op hun site http://www.soundevolution.nl/

rene

Citaat van: BernHardN op september 18, 2006, 10:02:24
je kan ook een contact opnemen met Musifoon in Emmen die verbouwen marantz en ook Cambridge met behoud van het orgineel deze schijnen beter te klinken dan een standaard Naim die 3x duurder is

Ik kan ook Musifoon aanraden. Ze hebben een SA8400 ombouwd en die klinkt echt heel goed. Heb deze in vergelijking met een Naim cd5x en een Array gehoord en klonk beter. De vergelijking was met cd's, met sacd's klinkt het nog beter.
Ik had een cd/sacd van de 9e van  van Beethoven ( Karajan '62/'63 Berlijn) meegenomen, kun je het verschil horen tussen beide systemen. Sacd wint het wel.
Musifoon is trouwens geen nieuweling zo doen al meer dan 30 jaar in audio.

Yvar

Hallo,

Mijn naam is Yvar en ik ben nieuw op dit forum. De berichten over de gemodificeerde Marantz SA8400 van Musifoon in Emmen trokken mijn aandacht. Vorig jaar was Roelof van Musifoon zo aardig om mij 2 cd spelers mee naar huis te geven om ze een paar dagen te kunnen beluisteren. De gemodificeerde SA8400 was er toen ook bij. Een waarlijk prachtige speler voor 1500 euro. Eerst moest ik een nieuw bed, computer, auto enz. enz. De nieuwe cd speler moest simpelweg even wachten. Toen ik drie maanden geleden kon 'scoren' met een SA7001 KI heb ik besloten die te kopen. 650 euro of 1500 euro is immers een groot verschil. Ik ben erg tevreden met deze cd speler, maar ik heb hem niet bij Musifoon gekocht. Ergens knaagt dat een beetje. Ik vind de speler ergens ook wel een beetje 'lief'. In het laag schiet 'ie in mijn beleving wat te kort. Zijn er hier nog meer mensen die ervaringen hebben met gemodificeerde apparatuur van Musifoon?

Goeds,

Yvar.

ssassen

Mja, modificeren, do's en don't's, ik heb d'r al een aantal de revue zien passeren. Om gewoon eens een populaire modificatie als voorbeeld te nemen: een klok upgrade heeft alleen zin als je ook de klokdistributie binnen een speler kent, anders schiet je er misschien helemaal niks mee op. Als de speler volgens de regels is opgebouwd zou de masterklok aan de DAC vastgeknoopt moet zitten, alle andere onderdelen (digitaal filter, loopwerk, etc.) zijn dus ondergeschikt (slave) aan deze klok. Als jouw speler bv. een Marantz CD7300 is dan heeft een nieuwe klok weinig zin, zeker als je die gewoon ipv. het nu aanwezige kristal aansluit, dit zit namelijk op helemaal de verkeerde plek, namelijk bij de microcontroller die ook 't loopwerk aanstuurt, de DAC krijgt zelfs helemaal geen direct kloksignaal aangeboden! Je zou dus de klokdistributie in deze speler geheel moeten wijzigen, da's meer werk dan even een kristal uitsolderen en een nieuwe klok insolderen, daarvoor moet de halve speler op de schop.

Ook andere modificaties zijn twijfelachtig als men klakkeloos componenten vervangt zonder dat men over de werking ervan nadenkt, ook de diverse modificaties door 'professionals' die ik hier voorbij heb zien komen doen mij deftig fronsen, ook daar heb je ogenschijnlijk niet de garantie dat men weet wat een waardevolle modificatie is en wat niet. Gezien de op gaatjesprint en met schroefcontacten uitgevoerde voedingsprint die ik voorbij zag komen kan ik niks anders zeggen dan dat je daar iig. niet moet wezen als je wilt dat er met kennis van zaken een modificatie wordt uitgevoerd. Ook een overdosis bitumen is niet altijd een verbetering, maar strategisch aangebracht bitumen kan een speler wel wat meer fysiek gewicht geven zodat hij stabieler staat en wellicht wat minder last heeft van overslaan bij trillingen.

Maar goed, ik kan nog wel pagina's vullen over het modificeren van audio apparatuur, eerst de reacties op mijn eerste post op dit forum maar eens afwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Maurice

Citaat van: ssassen op oktober 10, 2006, 22:05:25
Maar goed, ik kan nog wel pagina's vullen over het modificeren van audio apparatuur, eerst de reacties op mijn eerste post op dit forum maar eens afwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Eerste reactie op jouw post dan  pompom

Ik ben het volledig met jou eens dat teveel mensen klakkeloos onderdelen wijzigen in hun speler, zonder dat er ook maar enige indicatie is dat het voor hen beter uitpakt.
De wijzigingen die ik heb doorgevoerd zijn in mijn situatie gelukkig goed uitgepakt, maar dezelfde speler in een andere set klonk niet mooi meer (terwijl de speler eerst wel goed paste).
En dat is dan denk ik ook weer gelijk het moeilijkste van modificaties uitvoeren: je weet van te voren niet of het goed uitpakt en je kunt geen A/B vergelijk doen om dit te staven.

Maar er zijn natuurlijk altijd mensen/partijen die zichzelf al wel hebben bewezen op dit gebied, waar je dan ook redelijk van kan aannemen dat een modificatie de aangegeven werking heeft. Vanuit dit oogpunt ben ik ook erg benieuwd naar jouw visie!
Daarentegen zijn er ook veel mensen die iets voor waarheid verkopen, wat kant noch wal raakt (vanuit technisch perspectief), denk aan C2, kabeldragers, cd-demagnetizers, magische muntjes en gewichtjes en ga zo maar door....
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

ssassen

Maurice,

CiteerMaar er zijn natuurlijk altijd mensen/partijen die zichzelf al wel hebben bewezen op dit gebied, waar je dan ook redelijk van kan aannemen dat een modificatie de aangegeven werking heeft. Vanuit dit oogpunt ben ik ook erg benieuwd naar jouw visie!

Kijk, breng je je speler nu naar Guido Tent of Peter van Willenswaard dan mag je ervanuit gaan dat er ook echt vakwerk wordt geleverd, de prijs is er dan ook meestal naar, maar da's logisch, een paar andere condensatoren insolderen kan iedere leek met een beetje oefening, werkelijk de werking van een apparaat doorgronden en daarin verbeteringen aanbrengen vraagt toch om een heel andere benadering en idem achtergrond.

CiteerDaarentegen zijn er ook veel mensen die iets voor waarheid verkopen, wat kant noch wal raakt (vanuit technisch perspectief), denk aan C2, kabeldragers, cd-demagnetizers, magische muntjes en gewichtjes en ga zo maar door....

Mja. ik ben daar altijd heel sceptisch over, als zo'n fabrikant een blinde AB test aandurft wil ik 't wel proberen, maar zeker bij sjoelschijven die op luidsprekers moeten worden geplakt of viltstiften voor je CD's kan je eigenlijk op voorhand al zeggen dat er van audiofiele kwakzalverij sprake is.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Maurice

Citaat van: ssassen op oktober 11, 2006, 23:18:19
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Wat zijn volgens jou dan goede tweaks? Jij bent op dit gebied volgens mij ook wel actief, dus deel je kennis!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

ssassen

CiteerWat zijn volgens jou dan goede tweaks?

Een punt waar altijd op bezuinigd wordt zijn uitgangscondensatoren, dus de bestaande elco's vervangen door een nette polypropyleen (MKP) is feitelijk een must en een modificatie die eenvoudig is uit te voeren. Andere modificaties hangen sterk af van de staat waarin de CD-speler verkeert en uiteraard hoe e.e.a. vanaf de fabrikant is opgebouwd, d'r zijn zat fabrikanten die in beginsel een nette CD-speler kunnen bouwen die na wat kleine modificaties echt factoren beter wordt. Helaas is het niet zo dat zulk soort spelers altijd in 't hogere prijssegment zitten, Marantz spelers uit de CD42/CD72 serie bv. zijn spelers die na een aantal modificaties werkelijk zeer goed zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Sebastiaan

Citaat van: ssassen op oktober 10, 2006, 22:05:25
Mja, modificeren, do's en don't's, ik heb d'r al een aantal de revue zien passeren. Om gewoon eens een populaire modificatie als voorbeeld te nemen: een klok upgrade heeft alleen zin als je ook de klokdistributie binnen een speler kent, anders schiet je er misschien helemaal niks mee op. Als de speler volgens de regels is opgebouwd zou de masterklok aan de DAC vastgeknoopt moet zitten, alle andere onderdelen (digitaal filter, loopwerk, etc.) zijn dus ondergeschikt (slave) aan deze klok. Als jouw speler bv. een Marantz CD7300 is dan heeft een nieuwe klok weinig zin, zeker als je die gewoon ipv. het nu aanwezige kristal aansluit, dit zit namelijk op helemaal de verkeerde plek, namelijk bij de microcontroller die ook 't loopwerk aanstuurt, de DAC krijgt zelfs helemaal geen direct kloksignaal aangeboden! Je zou dus de klokdistributie in deze speler geheel moeten wijzigen, da's meer werk dan even een kristal uitsolderen en een nieuwe klok insolderen, daarvoor moet de halve speler op de schop.

Ook andere modificaties zijn twijfelachtig als men klakkeloos componenten vervangt zonder dat men over de werking ervan nadenkt, ook de diverse modificaties door 'professionals' die ik hier voorbij heb zien komen doen mij deftig fronsen, ook daar heb je ogenschijnlijk niet de garantie dat men weet wat een waardevolle modificatie is en wat niet. Gezien de op gaatjesprint en met schroefcontacten uitgevoerde voedingsprint die ik voorbij zag komen kan ik niks anders zeggen dan dat je daar iig. niet moet wezen als je wilt dat er met kennis van zaken een modificatie wordt uitgevoerd. Ook een overdosis bitumen is niet altijd een verbetering, maar strategisch aangebracht bitumen kan een speler wel wat meer fysiek gewicht geven zodat hij stabieler staat en wellicht wat minder last heeft van overslaan bij trillingen.

Maar goed, ik kan nog wel pagina's vullen over het modificeren van audio apparatuur, eerst de reacties op mijn eerste post op dit forum maar eens afwachten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Beste Sander,

Jammer dat je hierboven heel makkelijk ons onderuit haalt zonder echt te weten wat we feitelijk doen. Daarom zal ik als eigenaar van Sound Evolution het een en ander graag toelichten.

De getoonde foto's tonen een prototype van ons, de uiteindelijke modificatie hebben we expoxy printen voor laten maken, zoals dat altijd gaat nadat we het prototype hebben uitgewerkt.

Sommige spelers kosten meer dan 3 maanden om een redesign voor te bedenken en is alles dan simpelweg componentjes vervangen. We willen eerst de belagrijkste design elementen doorgronden.

-Hoe werken de I-V converters?
-Hoe hebben ze de lowpass filtering gemaakt?
-Hoe schoon is de analoge voeding?
-Hoe werkt het hudige klok circuit?
-Wat zit er in de signaalweg?

Het door jou denigrerende genoemde gaatjesprint, zijn printjes van expoxy die we toepassen voor proto types. De elco's solderen we hardwired door met koperstrippen, De schroefcontacten maken uiteraard geen enkel contact met een van de voedingsbanen!!!!  We gebruiken deze expoxy boarden omdat we simpelweg niet voor elke prototype cd speler printjes op maat kunnen laten maken. Echter elco's hardwirded doorsolderen geeft trouwens een lagere voedingsimpedantie dan dunne printspoortjes, maar dat terzijde. We hebben voor de SA15 op de genoemde fotos een nieuwe analoge voeding gebouwd met eigen trafo. Het voedings principe zoals wij toepassen heeft zicht klankmatig en meet technisch al lang bewezen voor ons. Dit zijn elementen die naar onze mening echt zin hebben.

Je verhaal over klokken ben ik met je eens. En dat is ook exact wat we doen! Het klok circuit doorgronden en de servo, dacs en digital filter direct klokken. In sommige gevallen reclocking van de bitclock bij de dac chips.

Simpel componentjes vervangen is nu juist wat we niet doen! We doorgronden het apparaat eest, lusiteren er vooral naar, en gaan dan aan de hand van onze bevindingen wat bedenken. Zo hebben we voor de marantz spelers nieuwe circuits boards ontwikkelt en laten maken voor de uitgangsstage. DC gekoppeld en in klasse A. Binnenkort meer daarvan op onze website.

Uitgangs condensatoren vervangen is makkelijk te doen, en vaak klankmatig een grote stap voorwaarts. Immers het hele muziek signaal gaat door dit componenten. Echter gaan we dat in de zeer snelle toekomst toch anders oplossen met een DC servo die momenteel in ontwikkeling is. Op deze wijze hoeven er helemaal geen elcos meer in de signaalweg. De DC servo waar we mee bezig zijn zal een uniek ontwerp worden (althans heb het nog niet eerder zo gezien) en zal in de audiobandbreedte absoluut geen invloed hebben. Dan krijg ej een dc direct gekoppeld circuit wat je normaliter alleen tegenkomt in de zeer excotische wadias en Mark Levinsons. Wanneer je zo ver gaat qua herontwerpen kun je dus wel van een fiat een ferrari maken ;)

Modifceren in het algemeen: We denken absoluut niet dat we het wel "even" beter weten dan de fabrikant. We willen juist in de filosofie en gedachte kruipen van de ontwerpen en daarmee aan de slag. Echter elk comemrcieel produkt zal een compromise zijn. Hoe goed de ontwerper ook is, voor een x bedrag moet er gesneden worden. Zelf lopen we daar al tegen aan met ons eigen d/a converter ontwerp. Je wilt alles non compromise doen, maar dan is het simpelweg niet meer te verkopen. Die kosten lopen erg snel ver op.

Bij Marantz zelf weten ze dat ook, vandaar dat er KI versie's bestaan.

Met volle overtuiging vanuit het hart ben ik ervan overtuigd dat we het uiterste uit een Marantz weten te halen op een manier zoals niemand anders dat doet.

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan de vries
www.soundevolution.nl