De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Marantz 81


xander32

Veel plezier vandaag mannen, in het bijzonder Arjan zelf. Ben nu al weer benieuwd naar de verslagen :yes:.

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Janver

Hier kan uw reclame staan!

bramdg

PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

Janver

Hier kan uw reclame staan!

Marantz 81


lo

#2032
Ik ook... :-D

Nou vandaag bij Arjan op bezoek geweest. William stond rond 12:15u bij mij voor de deur en ik mocht instappen om gezamelijk de reis te ondernemen. Wel relaxt hoor zo opgehaald worden  :yes:
Rond enen bij Arjan aangekomen en weer met een brede smile welkom geheten door hem.
Bij binnenkoms stonden natuurlijk de Focus 220's nog steeds op hun vertrouwde plek, het audiomeubel heeft weer plaats gemaakt voor het voorgaande meubel. (zal Arjan nog wel ergens in opslag hebben gehad). In het midden van het meubel trots de zwarte aanwinst in de vorm van de onkyo. Machtig apparaat om te zien, zowel vanaf de voorzijde alswel van af de bovenzijde. De ruimte waarin de onkyo staat is behoorlijk hoog dus je hebt een heel goed zicht op de bovenkant. Man wat een diepte heeft die reciever, past maar ternauwernood in de kast :-o. Wordt ook lekker warm aan de achterkant waar volgens Arjan het "video board" in het apparaat zit.

Zo dan maar eens gaan luisteren. Arjan heeft gisteren nog een nieuwe meting gedaan voor de audyssey correctie. Het hoog en midden zijn behoorlijk aanwezig terwijl het laag fundament erg terughoudend wordt weer gegeven tov de situatie die ik mij herinner van zijn PM7001KI. Het is in ieder geval zo dat de "staande golf" tot een mimimum is gereduceerd dus in dat opzicht is er in ieder geval winst geboekt. Diverse CD's beluisterd en het eea klinkt gewoon goed. Maarrrrrr.... tsja.... ik mis wat.... Nog meer CD's passeren de revue en worden diepgaand besproken. Natuurlijk ook weer over van alles en nog wat zitten ouwebetten maar dat is bekend inmiddels  :-D. Op een gegeven moment heeft Arjan natuurlijk ook de audyssey uit...en aan... en uit... en aan... gezet. Het verschil is heel erg goed waarneembaar. Audyssey aan: Aanwezig hoog en midden en erg terughoudend laag. Audyssey uit: hoog en laag een stuk gedempter en weer de staande golf bij een aantal songs, maar vooral ook een erg ongecontroleerd laag. De invloed van audyssey wordt dan wel heel erg duidelijk natuurlijk... maar toch :|

Op een gegeven moment was Arjan even weg, en komt ie uiteindelijk weer met zijn PM7001KI aan sjouwen. Netsnoertje d'r bij, interlinkje d'r bij, speakerkabeltjes d'r bij en jaar hoor aansluiten dat ding en spelen met die hap...

Ja hoor daar was het weer... het zo bekende weldadig rijke geluid uit die Focussen waar ik, en Arjan ook, zo'n liefhebber van ben. Niks geen plat geluid meer, niks geen bekrompen stereobeeld meer... hè wat een verademing... notworthy
Natuurlijk komt dan bij een aantal nummers de staande golf weer om de hoek kijken, die met de schuimrubber proppen in de reflexpoorten toch nog redelijk onder  controle komt, maar wat klinkt dat een stuk lekkerder zeg.
Arjan wist dat natuurlijk al, maar William en ik zaten toch met een redelijke verbazing naar dit "schouwspel" te luisten. Tsja ik besef dat ik met het schrijven van voorgaande toch weer het eea losmaak, niet in de laatste plaats bij Arjan (die dit al wist  :lol:)

Het was weer een gezellige en vooral leerzame middag.
Arjan bedankt voor je gezelligheid en gastvrijheid, en William bedankt voor de gezelligheid en het feit dat ik mee mocht rijden. We gaan dit snel weer eens herhalen maar dan bij William.
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

pameijer

Leuk verslag, helder en eerlijk opgeschreven Lo! Wel verbazend trouwens, had echt verwacht dat de Onkyo de PM zou wegblazen..., Arjan heeft weer een mooie keuze te maken. Wel opvallend, WimPeu vindt nu ook een dedicated stereo mooier dan z'n Integra's. Terwijl ik net door alle berichten hier steeds meer overtuigd werd van een bovenklasse HT-installatie met roomcorrection.
Herken jij Lo's ervaring Arjan? Of vind je de Audessey Onkyo mooier dan de PM7001?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

xander32

Mooi en lekker leesbaar verslag Lo :yes:.
Wel een verrassende uitkomst betreft de versterking, na alle lofuitingen aangaande EQ/DSP in een stereoketen hier op het forum en op het buurforum ...

Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn. Een meer strakke, droge bass is gehoormatig gewoonweg minder aanwezig ...

xander32

Citaat van: pameijer op februari 09, 2013, 21:02:16
Leuk verslag, helder en eerlijk opgeschreven Lo! Wel verbazend trouwens, had echt verwacht dat de Onkyo de PM zou wegblazen..., Arjan heeft weer een mooie keuze te maken. Wel opvallend, WimPeu vindt nu ook een dedicated stereo mooier dan z'n Integra's. Terwijl ik net door alle berichten hier steeds meer overtuigd werd van een bovenklasse HT-installatie met roomcorrection.
Herken jij Lo's ervaring Arjan? Of vind je de Audessey Onkyo mooier dan de PM7001?
Zowel bij Wim als (al een tijdje terug) bij Theo, vond ik het zonder de bemoeienis van EQ/DSP steevast vloeiender en natuurlijker klinken dan met ... Met EQ aan komt er iets synthetisch over het geluidsbeeld heen ... Kan het niet goed duiden.

WilliamB

Vandaag op luisterbezoek geweest bij Marantz81. HB
Deze keer was het speciaal, omdat Arjan de nieuwe Onkyo had gekocht.  Ik was erg benieuwd naar deze receiver.

Maar goed, de dag begon halverwege al erg gezellig omdat ik Leo ging ophalen.
Eenmaal aangekomen deed Arjan met een big smile open. HB

Bij binnenkomst vallen de Dynaudio`s gelijk op. Mooie luidsprekers zeg !!( nooit wegdoen Arjan ) nonono
De Onkyo ziet er erg indrukwekkend uit. Een 9.2 versterker met erg veel mogelijkheden, maar deze wordt alleen gebruikt in Stereo.

De reden van deze aankoop is het akoestiek probleem, in het laag  (staande golf).
Diverse cd`s beluisterd van: Maria Mena, Trijntje Oosterhuis, Clanned, Secret-Garden, Dire straits, Labryenco , Dali vol3 en nog vele andere die ik vergeten ben.
Deze beluisterd met audysie en zonder audyssey. Het verschil was er duidelijk.
Met audyssey klinkt het hoog veel gedetailleerder, al vond ik wel soms iets te scherp. Maar dat kan natuurlijk gewenning zijn.
Het laag vond ik diep en minder vet aanwezig , maar ook terughoudend ( misschien is dit op te lossen met wat instellingen )
Mijn voorkeur gaat naar "audyssey aan" :yes:

Ook een vergelijk gedaan met Arjan zijn oude Marantz PM 7000ki. Wouw wat is dit ook een mooie versterker, met een erg mooie klank. notworthy
Maar nu hebben we toch wel bij sommige cd`s een probleem, met het laag.
We hebben geëxperimenteerd met proppen erin, en eruit bij de Dynaudio`s. Proppen erin en het laag was een stuk beter, maar gaat dan ook iets ten koste van het midden bereik.
Proppen eruit en het laag was weer een stuk vetter.

Kortom de Onkyo is een mooie versterker, en het geluid is erg goed met audyssey aan. Met audyssey uit vind ik de Marantz wat meer gedetailleerder.
Pfff, wat ging de tijd weer erg snel en dus het was weer tijd om naar huis te gaan. nopompom

Arjan, nog bedankt voor deze gezellige middag en je gastvrijheid.

Tot 9 maart. hello

Groet, William
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Eip

Dag Lo, mooi verslag heb je geschreven, ik heb het met plezier gelezen. Verassend ook dat de pm7001KI ook beter uit de bus komt dan de onkyo. Ik ben nu benieuwt wat Marantz 81 nu gaat doen, met deze nieuwe ervaring van zijn set.
Elac BS 203.2
Marantz SR5023
Marantz CD6006
Panasonic DMP-BDT 167

Zoldar

mooi verslag mannen.

Ik lees in jullie verslagen wat ik al een tijdje ervaar met audyssey. Het laag wordt er heel mooi strak van meer er gebeurd ook iets met het hoog en het stereobeeld. Het is allemaal minder natuurlijk of vloeiend. Ik zet audysesy voor muziek luisteren altijd UIT. Want ik vond wat adsy met het hoog doet niet mooi.

Er is echter met een TX-NR3008/5009 een gulden midden weg. In de menus equaliastion kun je buiten de audysesy EQ ook voor een eigen EQ keizen. Je kunt dan voor elk kanaal met een 6-7 bands EQ aan de slag (+/- 6 db correctie). Ik heb een room mode op 63hz en de onkyo een EQ band die op 65 hz ligt. Zo kon ik de room mode wegfilteren ZONDER het hoog of midden aan te tasten.

arjan, als je een keer je kamer wilt door laten meten, laat maar weten, is in 5 min gebeurd met een laptop en je eigen mic, dan weet je op welke frequentie die bult zit. Daarna is het een koud kunstje om met de EQ bij de hand zelf wat correcties uit te voeren zonder het hoog of midden te beroeren.  pompom



Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

pameijer

Citaat van: Zoldar op februari 09, 2013, 21:39:37
arjan, als je een keer je kamer wilt door laten meten, laat maar weten, is in 5 min gebeurd met een laptop en je eigen mic, dan weet je op welke frequentie die bult zit. Daarna is het een koud kunstje om met de EQ bij de hand zelf wat correcties uit te voeren zonder het hoog of midden te beroeren.  pompom

Erg interessant Zoldar! Hier be nik echt heel nieuwsgierig naar. Zou je hier mss een nieuw topic over willen maken waarin je uitlegt hoe je eea meet en corrigeert?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15