werkelijk klankverschil tussen kabels?

Gestart door bertheeren, november 19, 2008, 20:24:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertheeren

Net wat zitten stoeien met wat kabels tussen mijn speakers en receiver. Eerst had ik er audioquest tussen zitten, en soms had ik het idee dat de "s" klanken wat scherp waren. Nu een kabel van een vaag onbekend merk(ooit gekocht voor 1,50 per meter) ertussen gefrut (en echt wel frutten met die marantz, deze staat op een moeilijke plek) en heb het idee dat ik nu een voller(warmer) geluid heb en een zachter hoog met veel minder die scherpe "s"
Vooral het vollere valt erg op

Is dit nu verbeelding, of hebben kabels werkelijk een klankkleur?

dmeerpa

Zelf heb ik ook 4 kabels gebruikt.

1. was gewone elektrische draad zoals gebruikt voor een bureaulamp.
2. zelfbouw kabel van gevlochten netwerkkabel (UTP Cat 5e).
3. dikke gamma luidsprekerdraad
4. Monster Sigma 2

Ik heb vroeger wat elektriciteit en elektronica gehad op school, en was van gedachte een draad is een draad.
En had nog wat kabel liggen.

Na het lezen van een DIY (doe het zelf) projectje van hoe je een goeie luidsprekerkabel van gevlochten netwerkkabel kon maken. Met dat het niet veel koste, en ik ook wat van die kabel had liggen was dit een mooi projectje. En het resultaat was verbluffend. Zowel vrouw als kinderen hoorden direct dat er iets verbeterd was aan de set. Ook de meet microfoon hoorde verschil. Voordien werd de cross over automatisch op 100Hz gezet, sinds de nieuwe kabel op 80 Hz.

Omdat na meer dan een jaar, de draadeinden oxideerden heb ik toen dikke gamma luidsprekerdraad gekocht, ik hiermee geen verschillen opgemerkt, ook is deze kabel niet lang gebruikt want ik kon een paar maand later een tweedehands Monster Sigma 2 kopen voor een nog geen 250€, als je weet dat die kabel nieuw ooit 2000€ koste. Heb ik die gekocht. Dit gaf wederom een verbetering in het geluid, iets meer detail.

Nu die laatste kabel is met zijn beschermmantel wel 2cm dik, de allereerste kabel was maar 0,75 of 1,5. Wat de oorzaak van de klank verschillen was is mijn nog steeds een raadsel. Betere geleiders, betere isolatie en dus minder storingen van andere apparaten en stroomkabels, beide, geen idee. In mijn geval zijn de drie verschillen ook waargenomen door 3 totaal verschillende soorten kabels.

Of er ook verschil is in klank kleur, geen ervaring mee, maar merendeel zegt wel dat kabels met zilveren kernen wel meer hoog doorgeven
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

Snow

Citaat van: bertheeren op november 19, 2008, 20:24:48
Net wat zitten stoeien met wat kabels tussen mijn speakers en receiver. Eerst had ik er audioquest tussen zitten, en soms had ik het idee dat de "s" klanken wat scherp waren. Nu een kabel van een vaag onbekend merk(ooit gekocht voor 1,50 per meter) ertussen gefrut (en echt wel frutten met die marantz, deze staat op een moeilijke plek) en heb het idee dat ik nu een voller(warmer) geluid heb en een zachter hoog met veel minder die scherpe "s"
Vooral het vollere valt erg op

Is dit nu verbeelding, of hebben kabels werkelijk een klankkleur?

Iemand in je omgeving die goed kan frutten, laten frutten. Vervolgens jij gaan luisteren zonder te weten welke kabel aan je speakers hangt. Als je dan na 20 x luisteren 18 keer de juiste kabel aangeeft, kun jij klankverschillen van kabels waarnemen. Het zou me zeer verbazen, want je zou de eerste zijn die dit kan :wink:

Gr.-S

gerard

Citaat van: Snow op november 19, 2008, 23:59:27
Iemand in je omgeving die goed kan frutten, laten frutten. Vervolgens jij gaan luisteren zonder te weten welke kabel aan je speakers hangt. Als je dan na 20 x luisteren 18 keer de juiste kabel aangeeft, kun jij klankverschillen van kabels waarnemen. Het zou me zeer verbazen, want je zou de eerste zijn die dit kan :wink:

Gr.-S

Je hebt zelf de allergoedkoopste 2,5mm2 LS kabels en zo'n standaard dropveter met rood/witte stekkers neem ik aan? :wink:

Erg mooi dat je daar tevreden mee kunt zijn.

Bij mij hebben de kabels wèl invloed op het geluid, zij het subtiel.

Groetjes gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Snow

De topicstarter stelt een vraag over klankkleur en eventuele klankverschillen tussen kabels. Of ik tevreden ben met een dropveter of goedkope kabel van de MM(je weet wel van die reclame "ik ben toch niet gek") is niet het issue :wink:

Gr-S

gerard

 :-) :-)

Je hebt helemaal gelijk.

Er zal trouwens toch altijd een deel zijn die geen verschil hoort en een ander deel die het wèl hoort.
Daarom zijn er zoveel soorten kabels. :wink:


Groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

bertheeren

Misschien denk ik te simpel, maar is het verschil wat te horen is tussen kabels, niet gewoon vervorming? De ene kabel vermormt anders, dan de andere . . .

cheese

ik weet niet wat het is maar ik ben dit jaar van gewone dropveters naar van de hull jade gegaan.....en dat was bijna geen verbeterering.........toen via marktplaats bij Ronald in Almelo terecht gekomen die mij naar aanleiding van dit verhaal gewoon een set kabels meegaf.............en toen ging er echt een wereld voor mij open, veel meer detail en veel zuiverder......en dat terwijl ik echt sceptisch was..........heb ze er toen weer afgehaald en hoorde weer het verschil......dus snel er weer op


http://www.conceptdesignaudio.nl/


Groeten Kees
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

MadVillain

Hahaha! Ik kom ze vaak tegen op Marktplaats en ben ik nog steeds aan het denken om daar eens een netkabelt en interlink te bestellen. Al is het gewoon om te testen!



bramdg

Hoiii Iedereen

Ik denk er ook eens aan om men interlink tss versterker en cd player te veranderen
Nu is het een "monitor" kabel die wel niet veel verschil maakt met een standaard

ben aan het twijfelen tss

W&M Audio AC-01 Analog RCA audio interconnect
of een
VAN DEN HUL D-102 III HYBRID

Heeft iemand ooit kunnen vergelijken tss die 2

die W&A Audio ziet er precies wel heel vet uit ....hij zal daardoor mischien wel beter klinken ook dan  :schater:

Groetjes

Bram




PrimaLuna ProLogue Two
Marantz CD17mkII+ST
Squeezebox Touch
Metrum NOS QUAD DAC
Clearaudio Emotion + Ortofon 2M Black
Pro-Ject Tube Box II

Klipsch RP-280F
Ah! KB10 Bi-Wired
JvG Z/G
Veloce Black Cat

PS Audio Quintet
VDH Mainstream
Siemens Cyl Fuse Cart

cheese

Hey Madvaillan,


moet je gewoon doen en kijken hoe jij het vind......  ik begreep allen jouw ha ha ha aan het begin avn het bericht niet.

groetjes Cheese
Primare SPA21, Primare cd21,Totem Staff,canton plus xl
,canton av 700.2,synergistic research alpha luidspekerkabel, 47 labs analoge interlink, Supra le Road power cords, Subwoofer BK Gemini II,Sony 40ex700,metrum acoustic NOS quad DAC,sonos zp90 en bridge

HiFi gek

Ikzelf hoor ook de klankkleur verschillen tussen de diverse merken kabels duidelijk .
Vooral V/D Hul heeft een geheel eigen klankkleur die andere merken niet hebben .

Groeten  EDWIN  B

Bernard Hi-5

#12
...

TurboMarco

heb je een link naar die kassa uitzending,ik ben wel benieuwd naar de uitzending die ik helaas nog niet gezien heb.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Lapti

Bij digitale kabels is het pas interessant wat meer geld uit te geven als je langer dan 2 meter nodig hebt.

Ik gebruik bijvoorbeeld hier en daar een video-composiet kabeltje voor mn digitale interlinks. Werkt prima en hoor geen tot nihil verschil met duurdere kabels.

amp: Marantz pm84mkII
receiver: Marantz sr5003
cd\sacd\: vM Philips 963SA
fronts: Vifa vivace '94
rears: Magnat vector 55
center: Vifa carat center
sub: Titus-sub (spkrlnd, spkr&co sub 5)
interlinks: Taralabs en Ixos