Kabels hebben zeker invloed

Gestart door tifosi, oktober 04, 2005, 10:44:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

tifosi

Kabels hebben zeker invloed op je totale geluidsbeeld, maar de match moet goed zijn, wat in de ene set mooi klinkt kan in de ander helemaal niks zijn.

Vooral luidspreker kabel heeft grote invloed, voorheen heb ik met Ocos en Ixios gespeeld, het was mwa mwa, via Art-Speak heb ik een kabel op proef gehad en deze is gebleven, het kabel is niet duur, niet analystisch maar erg muziekaal.
Zo heb ik ook de netkabels vervangen door het kabel van Art-Speak.

Ooit zelf eens wat netkabel gemaakt met installatie bekabeling, getwist en gevlochten, bij mij klonk het hard en gemeen, nu kan zo'n kabel bij iemand anders wel perfect matchen.

Wat ik zelf een goede interlink vindt, zijn die van Prefer, vooral de MGK-18 en 226, de 18 gebruik ik voor de cd-speler, waarmee deze wat minder puntig wordt en de 226 voor mijn draaitafel.
Nu is het wel zo, dat de draaitafel gevoeliger is voor interlinks als de cd-speler, ik heb jaren met tevredenheid de JK Acoustics type II gebruikt, maar op de draaitafel wordt het niks, ik heb hem vergeleken met de Prefer MGK 226, die zet een veel mooier en vooral breder en dieper beeld neer.

Een mooie site voor deze zelfbouw is www.platenspeler.com

gr tifosi

edit maurice: link naar platenspeler.com klikbaar gemaakt[/color]

TurboMarco

Ze zeggen wel eens een kabel kan een set maken of breken.
Ik ben het met die stelling in ieder geval niet eens want als de basis,en daar bedoel ik mee een zorgvuldig gematchte setup klinkt in de eerste plaats al goed met dropveters 8) ,je kan met verschillende kabels wel de puntjes op de i zetten,en dat kan met een dropveter en met Siltech.
Zelf heb ik oa Intertechnic KX80 cinch en microphone kabels met IT pluggen waar ik zeer tevreden mee ben.
Onlangs heb ik ook van die mooie blauwe kabeltjes op de kop getikt,en daar ben ik uitermate tevreden over :D















De blauwe kabels van de Gamma
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Ik geloof ook in goede kabels, al hoeven ze helemaal niet zoveel te kosten!
Met zelfbouw zijn erg goede resultaten te behalen.

Verder heb ik nog een oude reactie opgeduikeld van toen ik mijn Siltech SQ28 Classic kabel net op mijn set had aangesloten:
    Patricia Barber, nummer Nardis op Caf? Blue: meesterwerk!!! Nummer kan ik dromen en blijft gewoon geweldig.
    Het leek gelijk al (20 seconden) of er het spreekwoordelijke doek was weggehaald (nou doek, scherm dan). Maar nu hoorde ik ook in ene keer geluiden die ik nog nooit eerder had gehoord En die contrabas?? Veel strakker en dieper dan met mijn Monster, wat toch ook niet een misselijke kabel is voor 300 gulden toen...... En met veel bedoel ik ook echt goed hoorbaar veel! Maar ook de bekkens, die klonken nu meer naar blik en niet meer uitgesmeerd zoals het eerder bleek te klinken. Drums veel meer attack, droger, sneller?
    De stem van Patricia stond bij mij altijd op tweeter hoogte, maar die lijkt nu ook wel zeker een halve meter hoger. De instrumenten staan veel losser van elkaar.....

    Ik kreeg spontaan kippevel.... Ik hoop dat het zo blijft!
    Het hoog is wel ietsje feller dan bij de MOnster, maar daar kan ik nog niet van zeggen of het hinderlijker is of beter, dat zal de tijd moeten uitwijzen........

    Het is trouwens al een G5 kabel......

    Om ff aan te geven hoe groot het verschil daadwerkelijk is, wil ik het volgende vergelijk te geven:
    Het is van dezelfde orde van grootte als een Marantz DD92 met dubbele DAC7 als DA-converter op mijn cd-speler plaatsen. TurboMarco weet dan wel hoe groot dat verschil is biggrin.gif
    [/list:u]

    Deze mening is na 3 jaar nog onveranderd!
    Alleen niet elke verandering is ook altijd voor iedereen een verbetering, dus denk daar aan!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Fireman

Het moet idd een goede match zijn tussen je amp/CD of wat dan ook. Maar het puntje op de i (zoals marco al vertelde) kan door een kabel komen. Ik heb zelf dan NAIM. Daarvan zegt men dat je altijd de standaard kabels moet gebruiken. Had ik ook, tot vanmiddag.

Ik had bij RT-audio een paar meter Lapp Oelflex Classic afgeschermde netkabel 3x 1,5mm?  gekocht.


En een paar mooie euro-stekkers Eurostekker (Schuko) model Wattgate 320





en ik had zelf nog de Siltech (BALS type 73...) liggen



Ik heb het geheel, amp/CD-speler en stekkerblok voorzien van deze kabel en stekkers. En ik moet zeggen dat alles net effe wat frisser klinkt. Het spat er nu helemaal vanaf. En het laag was al gecontroleert maar het lijkt nu n?g n?t effe beter. Kan natuurlijk ook zijn dat ik dat gewoon wil horen. Maar goed ik heb daar plezier van.

Neem maar eens het 4e nummer op die CD van twarres. En dan bij 1:05 meen ik komt er een bass/drum inzetten. Die moet je afgerond kunnen horen en geen wollige zware bass. Hij gaat wel laag maar gecontroleert. Dat detail komt heel duidelijk over. Is dit een beetje te begrijpen?

Deze CD:



Nummer This Is How It Is


Maar goed, kabels. Als je het kan horen is het mooi meegenomen. Zoniet, dan niet in geloven.

SB_Marantz

Ik ben van mening dat alleen Luidspreker kabels invloed op het geluids beeld kan hebben en dit is ook te verklaren.

1,5 MM tov 4 MM is al duidelijk te horen.

Meer demping op het laag en dus meer controle.

Interlinks is weer een ander verhaal; Heb wel eens een dropveter vergeleken met de Siltech New-York.

Resultaat; NIHIL  

Meerdere mensen waren op dat moment aanwezig en deelden deze mening.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Fireman

Citaat van: Mr MarantzIk ben van mening dat alleen Luidspreker kabels invloed op het geluids beeld kan hebben en dit is ook te verklaren.

1,5 MM tov 4 MM is al duidelijk te horen.

Meer demping op het laag en dus meer controle.

Interlinks is weer een ander verhaal; Heb wel eens een dropveter vergeleken met de Siltech New-York.

Resultaat; NIHIL  

Meerdere mensen waren op dat moment aanwezig en deelden deze mening.

En het prijsverschil was niet nihil :)

D.A.R.R.Y.L.

Ik vind het verschil bij interlinks juist significanter aangezien dit een signaal is dat gevoeliger is voor externe invloeden en materiaalgebruik dan bij een speakerkabel waar door de hoge stromen, de invloed minder is.

Wat ik ook niet snap is dat mensen extreem dure kabels kopen voor aan hun speakers (mag van mij hoor), maar de interne bedrading niet vervangen door dezelfde kabel.

Struikie

Citaat van: Fireman

Deze CD:




Hier krijg ik een slappe kabel van...  :shock:  :wink:

Maurice

Citaat van: Jaap

Hier krijg ik een slappe kabel van...  :shock:  :wink:
\:D/
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Fireman

Citaat van: Jaap
Citaat van: Fireman

Deze CD:




Hier krijg ik een slappe kabel van...  :shock:  :wink:


Waar krijg jij dan wel stijve kabels van ??? 's kijken of dat bij mij dan ook zo is.  :roll:  :wink:

Struikie

Citaat van: Fireman
Waar krijg jij dan wel stijve kabels van ??? 's kijken of dat bij mij dan ook zo is.  :roll:  :wink:

Benny Neyman...  :shock: :shock:  :wink:

On topic:

Ik gebruik Profigold interlinks. Heb het idee dat ze beter klinken dan de standaard dropveters die ik eerst had. Ze zijn niet zo duur en het zijn nette kabels. Speakerkabel iets van Oehlbach, niets bijzonders geloof ik. Ben er (financieel) nog aan toe echt met mijn bekabeling te experimenteren.

Fireman

Citaat van: Jaap
Citaat van: Fireman
Waar krijg jij dan wel stijve kabels van ??? 's kijken of dat bij mij dan ook zo is.  :roll:  :wink:

Benny Neyman...  :shock: :shock:  :wink:

On topic:

Ik gebruik Profigold interlinks. Heb het idee dat ze beter klinken dan de standaard dropveters die ik eerst had. Ze zijn niet zo duur en het zijn nette kabels. Speakerkabel iets van Oehlbach, niets bijzonders geloof ik. Ben er (financieel) nog aan toe echt met mijn bekabeling te experimenteren.

Waarschijnlijk moet er "niet" in jou laatste zin staan.

Ik heb laatste een setje puur zilveren kabel mogen proberen op mijn setje. Resultaat; geen laag weergave geen leven er meer in. Echter wel een iet wat betere diepte plaatsing.
Dus mocht iemand een teveel aan bass hebben en een betere plaatsing willen dan is puur zilver weer wel goed.

Ik heb toen maar weer gauw mijn NAC A5 speakerkabel terug geplaatst

Marantzfreak

Ik heb met kabels zeker de ervaring dat dit een heel groot verschil kan maken, zelfs de verschillende soorten per merk.
Ik heb tussen mijn CD7300 en PM7200KI een v.d.Hul The Jubilee geplaatst nadat ik eerst begonnen was met de or. dropveters, daarna profigold geprobeerd en een v.d.Hul The Bay C5.
De The Jubilee geeft een veel breder, dieper en hederder beeld dan de voorgaande kabels.
Ook met de speakerkabels heb ik meerdere merken en aansluitmogelijkheden geprobeerd en ben uitgekomen op een Bi-Amped aansluiting met v.d. Hul CS122 afgemonteerd met R.M.S. banaanstekkers.
Dit Bi-Ampen resulteerde in een strakkere bass en mid en een sprankelender hoog. Zelfs de plaatsing van de instrumenten werd door deze kabel verbeterd en door te Bi-Ampen nog beter.

TurboMarco

Gelukkig  is er nog niemand over het inspelen van draad begonnen  :-#
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: PM95Gelukkig  is er nog niemand over het inspelen van draad begonnen  :-#
Ik heb wel behoorlijk verschil gemerkt na het inspelen van mijn luidsprekerkabels!
Inspelen kan dus wel degelijk zin hebben!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude