Pm80 mk2 vs PM8006

Gestart door franciscus88, januari 13, 2024, 21:17:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

franciscus88

Beste mede-Marantzfans,

Ik zit in een dilemma over het al dan niet vervangen van mijn Marantz. En hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Al jarenlang ben ik een tevreden gebruiker van mijn PM80MK2. Ik heb hem in het verleden wel een paar keer moeten laten reviseren, maar hij werkt alweer een flinke tijd probleemloos.

Toch twijfel ik eraan om hem te vervangen, uiteraard door een Marantz.

Ik heb onlangs B&W b&w dm603 speakers op de kop weten te tikken. En ook een Marantz NA6005.

Mijn oog is nu gevallen op de PM8006. Die staat erg mooi bij de NA. De specs van de PM8006 lijken echter niet beter dan die van de PM80 mk2 (zie specs in de linkjes hieronder)

https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm-80.shtml

https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm8006.shtml

Ik heb er niet veel verstand van, maar zie bijvoorbeeld wel dat de PM8006 'slechts' 70 watt output geeft, waar de PM80 mk2 er 100 geeft. 

Hebben jullie een idee of de PM8006 hierdoor minder zal klinken dan de PM80? Of zijn er andere specificaties die in het voordeel van de PM8006 zijn?

De tijd staat natuurlijk niet stil en ik kan me voorstellen dat er naast wattage andere specificaties belangrijk zijn.

Ik hoef er qua sounds niet per se op vooruit te gaan, maar ik wil er ook niet op achteruit gaan :).

Ik hoop dat jullie mij van adviezen kunnen voorzien!

Ik luister overigens voornamelijk LP's en verder spotify (via hoogst mogelijke afspeelkwaliteit).

Alvast hartelijk dank!

Groeten Frank


JohnWx

Hoi

voor mij lood om oud ijzer

ze versterken allebei

doe wat jouw het mooiste vind staan

een versterker klinkt niet maar versterkt

er op achteruit ga je niet alleen anders
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Frits Denon

Kijkend naar het gewicht, denk ik dat de PM8006 een zwaardere trafo heeft. En goede voeding is altijd fijn. En het oog wil ook wat, toch??
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

franciscus88

Dank voor jullie reacties! Dat het oog ook wat wil is zeker waar.

Zou het alleen jammer vinden als ik €700-800(?) spendeer voor een tweedehands en het geluid tegen blijkt te vallen.

Maar dat zal het geval niet zijn begrijp ik. Dank!


JohnWx

Citaat van: franciscus88 op januari 14, 2024, 18:18:07Dank voor jullie reacties! Dat het oog ook wat wil is zeker waar.

Zou het alleen jammer vinden als ik €700-800(?) spendeer voor een tweedehands en het geluid tegen blijkt te vallen.

Maar dat zal het geval niet zijn begrijp ik. Dank!



nee dan is er iets stuk



Heb nu zelf een Cyrus 3 50 watt stuurt bijna alles aan
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Uit eigen ervaring: de PM8006 is niets mis mee, de volumeregeling is wat gevoelig maar dat went snel genoeg.

PM80 is al wel wat op leeftijd, de kans bestaat dat deze toe kan zijn aan onderhoud, hier zal rekening mee moeten worden gehouden naast aanschaf.

Die "slechts" 70W is trouwens al meer dan genoeg voor thuis ook.
Zelf heb ik de PM8006 gepaard met 4 Ohm speakers, kom je toch weer op 100W :-D

Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op januari 14, 2024, 20:51:53Uit eigen ervaring: de PM8006 is niets mis mee, de volumeregeling is wat gevoelig maar dat went snel genoeg.

PM80 is al wel wat op leeftijd, de kans bestaat dat deze toe kan zijn aan onderhoud, hier zal rekening mee moeten worden gehouden naast aanschaf.

Die "slechts" 70W is trouwens al meer dan genoeg voor thuis ook.
Zelf heb ik de PM8006 gepaard met 4 Ohm speakers, kom je toch weer op 100W :-D




Ervaring :

Al jarenlang ben ik een tevreden gebruiker van mijn PM80MK2. Ik heb hem in het verleden wel een paar keer moeten laten reviseren, maar hij werkt alweer een flinke tijd probleemloos.   :-D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Ah, overheen gelezen.

Dan snap ik de vraag al helemaal niet :-D  lekker doorgaan met de PM80 zou ik zeggen.
Besteed je budget dan liever aan betere speakers of de akoustiek van de ruimte te verbeteren.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

SB_Marantz

Citaat van: franciscus88 op januari 13, 2024, 21:17:15Beste mede-Marantzfans,

Ik zit in een dilemma over het al dan niet vervangen van mijn Marantz. En hoop dat jullie mij wat tips kunnen geven.

Al jarenlang ben ik een tevreden gebruiker van mijn PM80MK2. Ik heb hem in het verleden wel een paar keer moeten laten reviseren, maar hij werkt alweer een flinke tijd probleemloos.

Toch twijfel ik eraan om hem te vervangen, uiteraard door een Marantz.

Ik heb onlangs B&W b&w dm603 speakers op de kop weten te tikken. En ook een Marantz NA6005.

Mijn oog is nu gevallen op de PM8006. Die staat erg mooi bij de NA. De specs van de PM8006 lijken echter niet beter dan die van de PM80 mk2 (zie specs in de linkjes hieronder)

https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm-80.shtml

https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm8006.shtml

Ik heb er niet veel verstand van, maar zie bijvoorbeeld wel dat de PM8006 'slechts' 70 watt output geeft, waar de PM80 mk2 er 100 geeft. 

Hebben jullie een idee of de PM8006 hierdoor minder zal klinken dan de PM80? Of zijn er andere specificaties die in het voordeel van de PM8006 zijn?

De tijd staat natuurlijk niet stil en ik kan me voorstellen dat er naast wattage andere specificaties belangrijk zijn.

Ik hoef er qua sounds niet per se op vooruit te gaan, maar ik wil er ook niet op achteruit gaan :).

Ik hoop dat jullie mij van adviezen kunnen voorzien!

Ik luister overigens voornamelijk LP's en verder spotify (via hoogst mogelijke afspeelkwaliteit).

Alvast hartelijk dank!

Groeten Frank



Citaat van: JohnWx op januari 14, 2024, 08:40:16Hoi

voor mij lood om oud ijzer

ze versterken allebei

doe wat jouw het mooiste vind staan

een versterker klinkt niet maar versterkt

er op achteruit ga je niet alleen anders


Marantz is al jaren niet meer wat het ooit was.
De laatste jaren lijken die dingen veel 3e harmonische vervorming te genereren.
En dat hoor je wel degelijk.
Een PM80 en eerdere modellen zijn simpelweg Philips.
Tevens hebben ze zo het al meerdere malen is gebleken nog steeds de loodvrije tin niet onder de knie. (verboden sinds 2014)

Meerdere malen moeten laten reviseren of repareren die PM80?  nonono

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: Emiel77 op januari 14, 2024, 20:51:53Die "slechts" 70W is trouwens al meer dan genoeg voor thuis ook.
Zelf heb ik de PM8006 gepaard met 4 Ohm speakers, kom je toch weer op 100W :-D




Wat apart een continue impedantie van 4 Ohm..............
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM