Luistermoeheid, waar door wordt dit veroorzaakt?

Gestart door ArjenAH, april 02, 2024, 08:49:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ArjenAH

Ik beschik over een Marantz PM7000N een geïntegreerde DAC/Streamer/versterker. De apparatuur ziet er mooi uit, met veel mogelijkheden. Ik beschik ook nog over een tweetal Focal vloerstaanders.
Vanaf de eerste dag dat ik de apparatuur in huis had, werd in na tienminute luisteren geïrriteerd en het liefst zet ik de muziek dan weer uit. Dit fenomeen wordt in de literatuur ook wel luistermoeheid genoemd. Waaraan kan dit aan liggen? Ik heb een hoofdtelefoon van het merk Audeze model X en een FIIO KA17 DAC aangesloten op mijn laptop via usb, waarop ik uren muziek kan luisteren zonder luistermoe te worden.
Dit moet dan toch aan de Marantz liggen? Kan iemand mij daarover adviseren?
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

ArjenAH

De luistermoeheid is opgelost. Ik heb in Roon de EQ zo ingesteld dat het veel acceptabeler klinkt.
Ik heb het hoog verlaagd met -5dB en het laag iets verhoogd en dit nauwkeurig toegepast over het
frequentie spectrum. Na een halfuur uitproberen en luisteren was het opgelost. Het klinkt nu
beter. Zo zie je maar dat een EQ wonderen kan verrichten.
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Frits Denon

Het lag dus niet aan de Marantz, maar aan de Roon instellingen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Het lijkt mij aan de luidsprekers te liggen, daar luister je immers naar.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: TurboMarco op april 03, 2024, 16:09:15Het lijkt mij aan de luidsprekers te liggen, daar luister je immers naar.
Deels... maar ook de electronica heeft zijn signature mee aan de set. Maar ik denk dat we gerust mogen zeggen dat Marantz nu niet een vermoeiende set is om naar te luisteren.

Maar ik vermoed dat ook de ruimte een oorzaak kan zijn, en da kan Room Correctie wel helpen. Room Correctie is uiteindelijk ook een EQ instelling net zoals het heen je nu gedaan hebt.

Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

JohnWx

Een versterker versterkt

En "luistermoeheid" ligt dat aan de stemming van jezelf dan of ?

Zag dat je het ook al op het zweef forum had geplaatst en zelfs die konden geen oplossing vinden met ingestraalde lampen of tegels kurk opplakken

En een hoofdtelefoon vind ik naar 2 x mono luisteren en ons hoofd maakt er wel wat van, dan moeten onze hersenen werken en is er aandacht in ons brein

Maar ik dacht altijd stereo zo kort mogelijk : bron versterker speakers en niet allemaal eq instellingen die je nu gebruikt 
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

JohnWx

Citaat van: dmeerpa op april 03, 2024, 16:26:02Deels... maar ook de electronica heeft zijn signature mee aan de set. Maar ik denk dat we gerust mogen zeggen dat Marantz nu niet een vermoeiende set is om naar te luisteren.

Maar ik vermoed dat ook de ruimte een oorzaak kan zijn, en da kan Room Correctie wel helpen. Room Correctie is uiteindelijk ook een EQ instelling net zoals het heen je nu gedaan hebt.



Ja maar jij komt altijd met je dikke Rotel  :-P die je overal door heen sleept als het ware  :-D


Is positief bedoeld het is jouw rots in de branding


Ik ben een audio prostitué wat de klant betaald ben ik
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

ArjenAH

Citaat van: Frits Denon op april 03, 2024, 15:10:11Het lag dus niet aan de Marantz, maar aan de Roon instellingen.
Zonder EQ instellingen is Roon transparant. De oorzaak was dus niet Roon.
Ik zoek het meer in de ruimte (45 vier kante meter) en de afmetingen van de speaker. Deze zijn
tamelijk groot voor de ruimte. 'Tussen de oren' zat het zeker niet, het was echt een
irritant geluid. Nu staat de set de hele dag aan, en geen irritatie meer, klinkt gewoon lekker.
Arcam SA30
Focal's Chora 826
Sub SVS SB-1000 Pro
Marantz CD6007
Sonos soundbar
2 X Sonos play 5
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

TurboMarco

Citaat van: ArjenAH op april 03, 2024, 17:40:15Zonder EQ instellingen is Roon transparant. De oorzaak was dus niet Roon.
Ik zoek het meer in de ruimte (45 vier kante meter) en de afmetingen van de speaker. Deze zijn
tamelijk groot voor de ruimte. 'Tussen de oren' zat het zeker niet, het was echt een
irritant geluid. Nu staat de set de hele dag aan, en geen irritatie meer, klinkt gewoon lekker.
Mooi dat het zo lekker klinkt, met een dosis EQ zijn goede resultaten te behalen.
Luidsprekers/akoestiek zijn allesbepalend en je hebt d.m.v EQ settings de mogelijkheid om de match te vinden.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Citaat van: dmeerpa op april 03, 2024, 16:26:02Deels... maar ook de electronica heeft zijn signature mee aan de set. Maar ik denk dat we gerust mogen zeggen dat Marantz nu niet een vermoeiende set is om naar te luisteren.


Deels?? voor 99,9 %  luister je naar de luidsprekers en de akoestiek, wanneer een klanksignatuur :roll:  van een stuk elektronica 5db in het hoog verschilt t.o.v een andere versterker kan je heus stellen dat er sprake is van een defect.
Ik heb trouwens zelf ook wat Focal speakers thuis gehad en om eerlijk te zijn vermoeide die mij ook, maar ik heb in geen geval gebruik gemaakt van EQ.
Het valt mij lezende op andere forums ook op dat er veel Focal bezitters zijn die continu wisselen van versterkers tot kabels aan toe, waar zou die onrust toch vandaan komen?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mountainbiker

Citaat van: ArjenAH op april 03, 2024, 13:49:25De luistermoeheid is opgelost. Ik heb in Roon de EQ zo ingesteld dat het veel acceptabeler klinkt.
Ik heb het hoog verlaagd met -5dB en het laag iets verhoogd en dit nauwkeurig toegepast over het
frequentie spectrum. Na een halfuur uitproberen en luisteren was het opgelost. Het klinkt nu
beter. Zo zie je maar dat een EQ wonderen kan verrichten.

Ik heb het opgelost door de EQ tot 70 hz op min 6db te zetten. Daarvoor leek het wel alsof ik alleen naar basdrum zat te luisteren.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

Emiel77

Een voledige EQ op alle banden is niet eens nodig naar mijn idee...

Simpele verstellingen van bass mid en high is genoeg in mijn oren, ga er echt nooit een "echte EQ" tussen gooien ook, is in mijn oren domweg verlies.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: mountainbiker op april 03, 2024, 22:25:52Ik heb het opgelost door de EQ tot 70 hz op min 6db te zetten. Daarvoor leek het wel alsof ik alleen naar basdrum zat te luisteren.

He lekker pump up the bass  HB
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dmeerpa

Citaat van: JohnWx op april 03, 2024, 17:01:11Ja maar jij komt altijd met je dikke Rotel  :-P die je overal door heen sleept als het ware  :-D
:-D

De klank van die Rotel ligt in lijn van de Marantz ;)
Maar heb indertijd ook Vincent en Primaire gehoord, en dat klonk toch heel anders en dat was een 1 op 1 vergelijk in mijn woonkamer op mijn luidsprekers samen met mijn oude Marantz en mijn 'trouwe' Rotel om die er nu weer doorheen te slepen :p

Dus ja een versterker versterkt, maar ze doen dat nu eens net elk op hun manier.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

RHK

Citaat van: dmeerpa op april 04, 2024, 14:55:29:-D

De klank van die Rotel ligt in lijn van de Marantz ;)
Maar heb indertijd ook Vincent en Primaire gehoord, en dat klonk toch heel anders en dat was een 1 op 1 vergelijk in mijn woonkamer op mijn luidsprekers samen met mijn oude Marantz en mijn 'trouwe' Rotel om die er nu weer doorheen te slepen :p

Dus ja een versterker versterkt, maar ze doen dat nu eens net elk op hun manier.
+1  8-)    En dan nog een weergaveverbetering met mn nieuwe  B&W s
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*