lp's schoonmaken

Gestart door pg, oktober 14, 2011, 15:35:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pg

hoi,

ik zou graag willen weten hoe jullie je lp's schoonmaken?
en het mag natuurlijk niet te veel kosten.. :-)
ik haal ze wel door Knosti Disco Antistat heen maar ik blijf toch van die tikjes houde.
krijg je die wel weg of sommige niet?

alle tips zijn welkom.

mvg,




Paul

Citaat van: pg op oktober 14, 2011, 15:35:18
hoi,

ik zou graag willen weten hoe jullie je lp's schoonmaken?
en het mag natuurlijk niet te veel kosten.. :-)
ik haal ze wel door Knosti Disco Antistat heen maar ik blijf toch van die tikjes houde.
krijg je die wel weg of sommige niet?

alle tips zijn welkom.

mvg,




De Knosti is voor mij een prima oplossing en voor het draaien met een platen borstel nog een keer de tikken tja dat hoort bij vinyl hoewel dat wel meevalt.
Na het reinigen met de Knosti moet je het vinyl in nwe anti statische binnen hoezen doen, zijn via internet te koop.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

pg

ja dat doe ik ook
met borstel er zachjes overheen en heb van mofi hoesjes van nutters audio.
dat het tik oke maar soms zitten er mijn wat veel in.
moet ik dan zo'n duur ding kopen of zo?

pietjepc

Ik denk dat je met schoonmaken niet altijd alle tikjes eruit krijgt. Hoeft niet altijd viezigheid te zijn. Als mensen de plaat met een slechte naald, teveel naalddruk o.i.d. afspelen, zal dit de groeven niet ten goede komen :no:
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pg

oke.
maar ik heb niet veel oude platen.
en als ze dan oud zijn zijn ze bijna niet gedraai (door me schoonvader was toen zijn muzieksmaak niet).
dus ik heb allemaal nieuwe platen.
naald druk is oke.
dus je krijg het er gewoon moeilijk uit dan.

pietjepc

Ik bedoelde niet dat jij/jullie de platen verkeerd afspelen. Dat zou door de vorige eigenaar gedaan kunnen zijn.
Maar goed, de tikjes zitten er en ik ben bang dat je ze er niet altijd allemaal uit gaat krijgen.
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Zoldar

hier ook knostie lp badje met borstel. meteen als ik ze gekocht heb. meeste kraakjes wel weg. sommige platen kraken meer als andere maar bijn nooit echt heel storend.

okki nokki schijnt ok te zijn maar daar koop je ook veeeel platen voor. of een mooi element of een hele platen spelert  :roll:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Cornelis1921

 byebye :lol: :wink:
Dat krijg er nu van als je aan archaïsche techniek blijft hangen. Met CeeDee meer tevree!
Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

pg

de ene tik meer dan de andere dacht misschien weten jullie meer.
laat ik het hier maar niet zeggen dat er een andere platen speler kom of elementje.
laat deze voorlopig mooi staan dik tevrede en er loop nog een kleine rond hier die er graag naar kijk nog.
de cd is leuk maar me pro ject klink toch beter ook met tikjes....

zal als ik tijd heb is proberen de lp's is langer in bad te houden.

mvg
patrick,

Zoldar

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 15, 2011, 03:50:10
byebye :lol: :wink:
Dat krijg er nu van als je aan archaïsche techniek blijft hangen. Met CeeDee meer tevree!
Cor.

Kom een keertje luisteren naar een LP versie van een bekende CD en we praten verder  :yes:
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

De smaak van nostalgie is niet weg te poetsen.
Zo dronk ik graag een bakkie bij mijn oma, heerlijk die nostalgie.
Helemaal nu ik weet dat ze oploskoffie schonk...  :schater:

WimPeu

Citaat van: marvin op oktober 15, 2011, 09:36:37
De smaak van nostalgie is niet weg te poetsen.
Zo dronk ik graag een bakkie bij mijn oma, heerlijk die nostalgie.
Helemaal nu ik weet dat ze oploskoffie schonk...  :schater:


:schater:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Zoldar

Het enige waar ik nostalgisch over zou kunnen worden is de CD. Zo 1982. Een formaat in het digitale domein bedacht toen we nog met deze computers werkten:



Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

Marvin

Adem in adem uit...  :-o

Ook ik luister naar LP's, maar dat is enkel wanneer m'n netwerk eruit gedonderd is.  :-D
Daar zit trouwens een behoorlijke stoflaag op, ook de naald kan men als breipen gebruiken.
Ik vind het heerlijk en kom tot de conclusie dat oudere opnames van plaat beter klinken dan de gedigitaliseerde versie op cd. Zelfs met al die tikjes en foute afstellingen.
En dan heb ik niet eens een hele fancy draaitafel en dito naald/element/phono-pre.
Maar ik vind het wel heel erg bewerkelijk zo zonder afstandsbediening.  :-D

Zoldar

#14
ik heb niks tegen digitale muziek. zo is de huidige LP van dark side of the moon, een persing die van een 24/96 khz conversie van de analoge master komt. Als ze die gewoon op HD tracks zetten, ook goed.

want laten we wel wezen: naaldje schoonmaken, plaatje baden, plaatje borstellen, opstaan na 20 of 10 minuten, plaatje omdraaien, contra gewichtje afstellen, klooien met vta, 2 snaartjes verwisellen als je van 33 rpm naar 45 rpm gaat; dat doe je niet voor je lol. dat doe je alleen als je er veel voor terug krijgt. muziek.

aan de andere kant heb ik deze week net zo lang zitten klooien met de SB touch. in de SBT inloggen, toolkitje instaleren, flac op de server laten decoderen, wireless uitzetten, alle uitgangen behalve spdif uitzetten. je kunt zelfs gaan zitten programeren om de buffer aan te passen. en het werkt nog ook, al die tweaks. nu nog een fatsoenlijke router zodat ik zonder drop outs (wie het ook alweer over kraakjes?) 24/96 bestanden in lpcm naar de SBT krijg. maar daarna wel lekker op de bank heel veel muziek benaderen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden