Upgrade: wat gaat er komen na de PM-95?

Gestart door Maurice, maart 19, 2008, 19:38:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

Momenteel ben ik bezig met de zoektocht naar nieuwe / betere apparatuur, waarbij ik als eis heb dat voor- en eindversterker gescheiden zijn.

Wat wil ik verbeteren t.o.v. de PM-95:
- Minder warm / neutraler geluid
- Snellere en betere definitie
- Strakker laag

Dit betekent dus ook dat ik afscheid ga nemen van mijn PM-95. Momenteel is er nog een klein defect, maar die gaat Jon vast en zeker oplossen (Jon PM mij je telefoonnummer even). Indien iemand al interesse heeft, dan kan die zich bij mij melden  :-D

Ik heb nu op proef staan:
- Rotel RC995 pre (van Marco)
- Sphinx Project 2 pre
- NAD 218 eindversterker (van Marco).

Marco is vandaag bij mij even wezen luisteren, en hij mag de eerste feedback geven op deze combinaties!

Als iemand verder nog tips heeft, dan zijn deze natuurlijk ook welkom  :-D
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

lol  :schater:

ik heb al een review geplaatst  byebye
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op maart 19, 2008, 20:15:52
lol  :schater:

ik heb al een review geplaatst  byebye
Je bent daarbij wel de vergelijk met de RC995 vergeten, en wat beider sterkere punten waren ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

Citaat van: Maurice op maart 19, 2008, 20:19:15
Je bent daarbij wel de vergelijk met de RC995 vergeten, en wat beider sterkere punten waren ;)
Dat laat ik aan jou over  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maurice

Citaat van: Marco op maart 19, 2008, 20:15:52
lol  :schater:

ik heb al een review geplaatst  byebye
En dat heeft Marco >>>hier<<< gedaan  pompom

Zit nu al weer / nog steeds te luisteren en te schakelen tussen de Rotel en de Sphinx. Moet zeggen dat het een redelijk close call is.

+ Rotel:
Ruimtelijkheid (al begint dit verschil al kleiner te worden nu de Sphinx langer aanstaat).
Definitie en aanwezigheid laag
Phono trap
Formaat (de Sphinx is 19" breed en past daardoor niet in kast)
Afstandsbediening
Beeld vanuit de diepte opgebouwd
Zeer neutraal, zonder kleuring
Gebalanceerde uitgangen

- Rotel:
Geen idee of dit een gemodificeerde versie is (zaten namelijk blackgates in)
Daar waar de Sphinx zwart opvult, lijkt de Rotel wat galm te hebben (geen idee hoe dit te verwoorden, dit moet je horen)

+ Sphinx:
Stabiel beeld. Een stem staat rotsvast, net als de instrumenten.
Net een zwarter beeld tussen de instrumenten en stemmen, waardoor er meer rust en meer transparantie is
Dynamisch, wat meer in-your-face
Natuurlijk geluid zonder kleuring
Strak laag

- Sphinx:
Geen AB
Geen phono trap
Breder dan meubel, dus past niet in de kast
Dunner laag (dunner dan bij Rotel, maar dat is mogelijk op te vangen door volume sub te verkleinen)
Geen gebalanceerde uitgangen

Maar beiden gaan met de NAD eindversterker als een idioot  notworthy notworthy
Toen Marco er was hebben we Café Blue met nummer Nardis op een absurd niveau gehad over beide voorversterkers. Daarbij viel op dat de Sphinx de piano aanslagen net iets mooier plaatsten / weergaven.
Beiden rete-dynamisch en precies. Ik herkende mijn hele speakers niet meer, zo strak klonken ze. Let wel, het volume stond zodanig dat de babyfoon een verdieping hoger reageerde  :-D :evil:
Uiteindelijk komt de percussie solo met Nardis, en dat is zooo ongelooflijk realistisch en dynamisch. Zo'n attack en snelheid dat ik nog op weinig / geen sets gehoord heb. Ben werkelijk onder de indruk.

Marco durfde het eigenlijk nooit te zeggen, maar hij vond mijn set saai klinken. Bedenk me dat ik eigenlijk ook meer praatte over muziek/hifi dan dat ik daadwerkelijk luisterde. Maar dat is nu wel anders!
Ben helemaal gekluisterd aan de bank  HB

Met beide voorversterkers ben ik er wel weer achter gekomen dat mijn cd-speler de nieuwe zwakke schakel is  nopompom
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Wat bedoel je met de cd speler is de zwakste schakel ?
Voldoet deze niet in deze samenstelling of zijn de andere componenten "te goed" ? :-D
Hoor je dan veel verschil t.o.v. de PM95 ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

mars

oi

Ja waarom is de cd speler de zwakste schakel in jouw set maurice?  Jij hebt toch een 6000 met modificatie? 

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Leonneke

Citaat van: Maurice op maart 19, 2008, 19:38:56
Momenteel ben ik bezig met de zoektocht naar nieuwe / betere apparatuur, waarbij ik als eis heb dat voor- en eindversterker gescheiden zijn.
Wat wil ik verbeteren t.o.v. de PM-95:
- Minder warm / neutraler geluid
- Snellere en betere definitie
- Strakker laag
Dit betekent dus ook dat ik afscheid ga nemen van mijn PM-95. Momenteel is er nog een klein defect, maar die gaat Jon vast en zeker oplossen (Jon PM mij je telefoonnummer even). Indien iemand al interesse heeft, dan kan die zich bij mij melden  :-D

Ik heb nu op proef staan:
- Rotel RC995 pre (van Marco)
- Sphinx Project 2 pre
- NAD 218 eindversterker (van Marco).

Marco is vandaag bij mij even wezen luisteren, en hij mag de eerste feedback geven op deze combinaties!

Als iemand verder nog tips heeft, dan zijn deze natuurlijk ook welkom  :-D

Hoi Maurice .............

Tja ..............  Vorig jaar heb ik ook een upgrade gedaan.
Ik ben overgestapt naar het merk Advance Acoustic.
Vorig jaar was dat prijstechnisch nog een HELE interessante koop.
De prijzen stijgen echter van dit merk.

Wat ik je graag wil meegeven. Advance Acoustic levert enorme stabiele, fijne, mooie versterkers.
Het geluid staat als een huis. Je beschrijving kun je zo toeschrijven aan dit merk.
Enrom strak. Zeer goede definitie. Super strakke bas. Zet een enorm mooi totaalplaatje neer.

Ik ben zeer zwaar onder de indruk van dit merk. Betaalbare eindbakken. Zeer goed uitgevoerd.
Voor dat geld koop je zeer hoge kwaliteit. Voorversterkers zijn echt geweldig.
C.d. speler is top. Docking-station voor de iPod is een wonderkastje ...............

Als je de bezitter bent van een Marantz PM 95, dan denk ik dat je wel iets zou kunnen regelen bij Speakerland. ( Marantz en Advance dealer ) .......

Ik zou zeker een keer Advance thuis proberen. Geweldig spul.
Zeer sober uitgevoerd. Moet je wel van houden natuurlijk. Prachtige blauwe ledverlichting.
Enorme VU meters .................   Proberen zou ik zeggen. Ik wil niks anders meer.
Groetjes Leonneke .  . ...

Maurice

De cd-speler lijkt nu de zwakste schakel, aangezien deze nu steeds meer opvalt alszijnde niet muzikaal en digitaal klinkend. Ik heb al eerder een keer een CD-11 op mijn set geprobeerd, dus ik weet wat er mogelijk is op dit gebied.
Zowel de Rotel als de Sphinx zijn zo gedetaileerd dat ze dit feilloos laten horen.

@Leonneke: Dat Advance Accoustics heb ik bekeken, maar vind het toch niet direct een aantrekkelijk merk (let wel, ik heb deze niet gehoord!). Naar mijn smaak zijn deze toch ook te druk, met die felblauwe verlichting en grote VU meters.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Maurice

Eindversterking is nu definitief, dat gaat de Rotel 990BX worden, en dat ziet er van binnen zo uit:


En van voren zo:


Heb al wel begrepen dat deze een behoorlijk strak laag heeft, wat sommigen dun vinden klinken. Moet dit nog vergelijken op mijn set, en dan zowel de 995 pre als de sphinx.

Tegelijk heb ik ook de 995 pre gekocht, grote kans dat deze blijft, maar nog niet helemaal zeker  shutup
Gelukkig weet ik waarschijnlijk al iemand die deze dan eventueel zou willen overnemen.

Morgen ga ik alles ophalen!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

thom

rotel ziekten aan de had, voorlopig maar geen m&g mot ik daarlijk een zoon ding :-D

nee hoor, mooi mauriche notworthy

Paul

Zo dan, proficiat met de aankoop.
Je twijfelt nog over welke pre het gaat worden ?
Gooi je cd collectie er op los en laat het ons weten.  pompom

Trouwens aardig stukje rijden naar het noorden.  :yes: HB

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Paul

Citaat van: thom op maart 21, 2008, 15:38:31
rotel ziekten aan de had, voorlopig maar geen m&g mot ik daarlijk een zoon ding :-D

nee hoor, mooi mauriche notworthy

Je zou nog een keer langs komen ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

Citaat van: Paul op maart 21, 2008, 16:24:58
Je zou nog een keer langs komen ?

kom ik ook maar zet je die rotel maar in de kast wahahahaha

Maurice

Nog steeds een spannende strijd!
Inmiddels staat mijn eigen Rotel set te spelen, maar de Sphinx lijkt nog steeds op het gehoor een voorsprong te hebben. Alleen is die Rotel wel praktischer, aangezien deze een AB, een phonotrap (MM en MC) en gebalanceerde uitgangen heeft. De laatste heb ik (nu nog) niet nodig.

De Rotel RB-990bx eindversterker doet zijn werk goed, weet nog niet waar ik de voorkeur voor heb, de NAD 218 of deze. Blijkt maar weer dat er tussen eindversterkers weinig verschil zit. Rotel staat bekend om strak laag bij de eindversterkers, maar deze is eigenlijk niet anders dan de NAD. Wel is de Rotel lichter qua vermogen, gewicht en kleiner dus handzamer.



Hmmmmm, dilemma's.......
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude