Wat is het meest kritische component in een set?

Gestart door Maurice, maart 16, 2008, 22:36:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wat is het meest belangrijk?

Luidsprekers!
Versterker
Bron
Bekabeling

Paul

@ Vielzweck, je bedoelt zeker bastaardsuiker ? :lol: :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

vielzweck

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Citaat van: vielzweck op maart 19, 2008, 10:32:31
Is daar een verklaring voor? Ik bedoel waarom vette bassen en geen middentonen, andere culturen andere voorkeuren?
Zijn bassen zoiets als suiker?

sorry, niet zo heel erg 'ontopic'
Mwah, het gemiddelde Sjonnie en kroegenganger gehoor met bijbehorende muzieksmaak ;)
Veel mensen die naar House/dance/jumpstyle etc willen graag vette en luide bassen horen.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

TurboMarco

hmmmmm  :roll:

Ik heb vandaag weer mogen meemaken wat een verschillende manier van voorversterking doet met het geluid,luidsprekers die ik eerst leuk en aardig vond klinken spelen na een versterker wissel ineens waanzinnig goed!!  notworthy notworthy

Ik denk dat ik eerst nog meer ga beluisteren voordat ik een final oordeel ga vellen over de meest kritische component  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

gerard

Volgens mij is de volgorde:
1) luidsprekers
2) versterking
3) bron

In mijn set heb ik ongeveer 65% besteed aan de luidsprekers + bekabeling, 20% aan de dvd/sacd en maar 15% aan de receiver. Alhoewel de SR4600 maar een instap model receiver is en de DV6600vm een iets duurdere speler, vind ik de totale combinatie erg goed klinken. Marantz maakt goeie instapmodellen :-D

Het belangrijkste deel van het geluid wordt dus grotendeels door de speakers bepaald en je hebt niet perse dure
versterking nodig wanneer je luidsprekers hebt die niet al te moeilijk aan te sturen zijn.

De versterking is vanaf de instapmodellen al behoorlijk goed: goeie dynamiek, ruimtelijk etc.
Uiteraard zullen de duurdere receivers met meer vermogen luidsprekers beter aan kunnen sturen.
Maar of het daar echt heel anders door gaat klinken... :?

Een dure bron zal vast en zeker een zuiverder signaal naar de vesterker sturen dan een goedkope.
De verschillen in muziekbeleving zal je bij dure sets vast wel beter kunnen horen, maar ja is dat de meerprijs waard??
 
Noodgedwongen heb ik een tijdje gespeeld met een dvd speler van €40 (mediamarkt...)
De muziek klonk best goed, kanaalscheiding, ruisnivo detailweergave ed. waren zeer acceptabel, alleen was de bas wat overdreven en de ruimtelijkheid was een stuk platter, het geluid "plakte aan de speakers".
Ik kon er prima mee naar muziek luisteren, uiteraard is het nu wel een stuk beter :yes:

Maar ja, waar hebben we het over wanneer we bijvoorbeeld mp3 gaan afspelen.... (en die zijn er best veel)
Hoe bedoel u geluidskwaliteit....
Wat moet je dan met een dure bron?

Groetjes Gerard


Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Nicowico

Citaat van: gerard op maart 22, 2008, 20:34:33
Volgens mij is de volgorde:
1) luidsprekers
2) versterking
3) bron

In mijn set heb ik ongeveer 65% besteed aan de luidsprekers + bekabeling, 20% aan de dvd/sacd en maar 15% aan de receiver. Alhoewel de SR4600 maar een instap model receiver is en de DV6600vm een iets duurdere speler, vind ik de totale combinatie erg goed klinken. Marantz maakt goeie instapmodellen :-D

Het belangrijkste deel van het geluid wordt dus grotendeels door de speakers bepaald en je hebt niet perse dure
versterking nodig wanneer je luidsprekers hebt die niet al te moeilijk aan te sturen zijn.

De versterking is vanaf de instapmodellen al behoorlijk goed: goeie dynamiek, ruimtelijk etc.
Uiteraard zullen de duurdere receivers met meer vermogen luidsprekers beter aan kunnen sturen.
Maar of het daar echt heel anders door gaat klinken... :?

Een dure bron zal vast en zeker een zuiverder signaal naar de vesterker sturen dan een goedkope.
De verschillen in muziekbeleving zal je bij dure sets vast wel beter kunnen horen, maar ja is dat de meerprijs waard??
 
Noodgedwongen heb ik een tijdje gespeeld met een dvd speler van €40 (mediamarkt...)
De muziek klonk best goed, kanaalscheiding, ruisnivo detailweergave ed. waren zeer acceptabel, alleen was de bas wat overdreven en de ruimtelijkheid was een stuk platter, het geluid "plakte aan de speakers".
Ik kon er prima mee naar muziek luisteren, uiteraard is het nu wel een stuk beter :yes:

Maar ja, waar hebben we het over wanneer we bijvoorbeeld mp3 gaan afspelen.... (en die zijn er best veel)
Hoe bedoel u geluidskwaliteit....
Wat moet je dan met een dure bron?

Groetjes Gerard




Als ik het zo lees is het nog niet iedereen duidelijk wat onder een "bron" wordt verstaan.
In mijn ogen is een bron:

Speel je met een CD-speler dan is de CD de bron, speel je met een DVD speler dan is de DVD de bron, speel je met een draaitafel dan is de plaat de bron, speel je met een cassette speler dan is het cassette bandje de bron.
Als ik bovenstaand bericht leest, dan versta je onder de bron de platenspeler, cd=speler etc. of zie ik dat verkeerd?
Sansui X-1 X-treme, CD12/DA12, Genesis Digital Lens, Vifa Vivace.

mars

yeps

eigenlijk is het cd'tje wat je in je ding schuift de bron, en als die bij mij niet goed ( cd'tje :roll:) dan dondert alles in elkaar

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

TurboMarco

 :yes:

Ik heb hier wat cd's liggen die echt niet om aan te horen zijn,de muziek zelf is wel ok maar de opname is ronduit slecht  puke ,maar goed het is een muziekdrager en je kan het ook als de bron zien  clown1
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

gerard

 :? :?

Bron is cd dvd ed??

Dan is het toch vreemd dat in het topic "bronnen" alleen over de spelers ed word gesproken en niet over de geluidsdragers :?
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Paul

Citaat van: gerard op maart 24, 2008, 14:44:20
:? :?

Bron is cd dvd ed??

Dan is het toch vreemd dat in het topic "bronnen" alleen over de spelers ed word gesproken en niet over de geluidsdragers :?
Daarom heb ik als nr.1 de bron aangegeven.
Als de "bron" dus de cd / dvd van mindere kwaliteit is dan zal de rest ook minder presteren.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HiFi gek

Wat mij vooral opvalt is dat er een aantal heel belangrijke aspecten worden vergeten die vooral op een topset van groot belang zijn , maar minder van belang zijn naarmate de kwaliteit van de komplete set afneemt .

Om te beginnen moet de stroomvoorziening in orde zijn .
Dit kan zijn een aparte audiostroomgroep in samenwerking met een netfilter .
Je bent dan voorzien van schone stroom , zonder vervuiling op het lichtnet .

Dan komen de netsnoeren van de versterker en van de bron .
Het gaat hier vooral om de isolatiemantel van de netsnoeren .
Goede netsnoeren van de bekende merken ( Van den Hull  e.d. ) hebben een isolatiemantel die geen storingen e.d. van buitenaf oppakken , en ook eventuele storingen binnen de kabel houden zodat deze niet worden opgepakt door de andere kabels op de installatie en hierdoor het signaal nadelig beïnvloeden .

Voor de gebruikte interlinks en speakerkabels geld precies hetzelfde mits deze van een serieuze kwaliteit zijn .
Ook deze kunnen dan geen stoorinvloeden oppikken en uitstralen naar buiten

Je kunt trouwens ook de klankkleur beïnvloeden met de gebruikte kabels , vrijwel alle goede kabel merken hebben hun eigen specifieke klankkleur en muziekale eigenschappen .


Wat de    ( bron -- versterker -- luidsprekers )    betreft , deze moeten allen van dezelfde kwaliteit zijn .
Een slechte bron op een hoogwaardige versterker en luidsprekers werkt niet  ( er mogen absoluut in een topset geen zwakke schakels zijn , dat wordt keihard afgestaft ) .
Dus de bron en de versterker en de  luidsprekers moeten in verhouding tot elkaar staan .


Ik ben met dit alles serieus bezig geweest en heb ook alle genoemde aspecten zelf op mijn eigen installatie uitgetest .

Mijn huidige versterker ( Accuphase E-408 ) staat ver boven mijn vorige ( Marantz PM14mk2 ki ) .
Mijn huidige luidsprekers ( Focal - electra 1037BE ) zijn veel beter dan mijn vorige ( B&W Nautilus 804 ) .
Mijn vorige cd speler ( Marantz SA11-S1 ) was niet in verhouding met mijn huidige versterker en luidsprekers , inmiddels is deze vervangen door een ( Marantz SA7-S1 ) .
Nu is alles in verhouding tot elkaar en dat is ook te horen ook , het is echt adembenemend zo goed .
Een SA11-S1 is geen partij voor een SA7-S1 .
De SA7 doet zoveel meer , dit had ik zelf ook niet verwacht .

Kort samengevat : hoe beter de installatie is , hoe meer een zwakke schakel negatief opvalt .


Groeten   EDWIN  B

Maurice

Hallo Hifi Gek,

Ik vind het leuk dat je zegt dat alles in verhouding moet staan, want daar gaat het om als je op zoek gaat naar de zwakste schakel. Ik heb zelf geprobeerd een eerste nuance te geven door aan te geven welk component mijns hoors de meeste invloed op een bepaald aspect uitoefent.
De discussie over verhoudingen is echter nog niet gevoerd.

Veel mensen roepen dat je 50% aan speakers moet uitgeven, en dan 40% aan versterking en 10% aan bron (die orde van grootte). Dat zijn meestal ook de mensen die aangeven dat speakers het meest kritisch zijn.
Wat is jouw visie hierop en welke verdeling zou jij maken?
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Leonneke

Citaat van: HiFi gek op maart 25, 2008, 20:21:14

A) Je kunt trouwens ook de klankkleur beïnvloeden met de gebruikte kabels , vrijwel alle goede kabel merken 
    hebben hun eigen specifieke klankkleur en muzikale eigenschappen.

B) Wat de  ( bron -- versterker -- luidsprekers )  betreft , deze moeten allen van dezelfde kwaliteit zijn.

C) Kort samengevat : hoe beter de installatie is , hoe meer een zwakke schakel negatief opvalt .

Groeten   EDWIN  B

A) Serieuze vraag:  Als een kabel GOED is, mag deze dan een eigen specifieke klankkleur hebben ????
In mijn bescheiden optiek laat een goede kabel het signaal ongestoord door aan de luidsprekers. Ik ben het met je eens dat vooral de duurdere kabels het geluid veranderen. In mijn optiek is dat direct ook het grootste nadeel.
Dat wat de bron en de versterker proberen te vertellen, moet onbeschadigd belanden in de luidsprekers ....
Het blijft natuurlijk een tricky onderwerp; maar kabels met muzikale eigenschappen ben ik nog nooit tegengekomen. Wel tal van muzikanten die deze eigenschappen bezitten. :-D

B) Welke criteria hanteer je om het begrip kwaliteit te benoemen ? Behuizing / electronica / prijs / analoog / digitaal / gewicht ??? Zelfde merk of zelfde serie ?

C) Ik denk hier eerder het omgekeerde. Bij een zeer slechte installatie zal de zwakste schakel vrij eenvoudig te benoemen zijn. Bij een zeer goede installatie zal een zwakke schakel naar mijn mening minder opvallen.
Als voorbeeld durf ik hier aan te halen:  Een installatie van topkwaliteit met speakerkabel van een paar Euro en een netsnoertje van de Gamma klinkt naar mijn bescheiden mening zeer goed.
Groetjes Leonneke .  . ...

dmeerpa

Ik denk dat je ook onderscheid moet maken tussen stereo weergave en surround weergave. Lees muziek of film. Bij film vind ik dat een goed laag, veel meer toevoegd aan het wawwww effect van een film, meer dan detail, helderheid, enz ...

Dus voor film zou ik zeggen de SUB.
Ik was het meest onder de indruk van mijn set (bij film) na aanschaf van een degelijke sub.

Voor muziek was dit na aanschaf van mijn Wharfedale OPUS speakers. Veel meer dan met de aanschaf van een andere CDspeler, speakerkabel, interlink of zwaardere receiver.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

HiFi gek

Citaat van: Maurice op maart 25, 2008, 20:41:57
Hallo Hifi Gek,

Ik vind het leuk dat je zegt dat alles in verhouding moet staan, want daar gaat het om als je op zoek gaat naar de zwakste schakel. Ik heb zelf geprobeerd een eerste nuance te geven door aan te geven welk component mijns hoors de meeste invloed op een bepaald aspect uitoefent.
De discussie over verhoudingen is echter nog niet gevoerd.

Veel mensen roepen dat je 50% aan speakers moet uitgeven, en dan 40% aan versterking en 10% aan bron (die orde van grootte). Dat zijn meestal ook de mensen die aangeven dat speakers het meest kritisch zijn.
Wat is jouw visie hierop en welke verdeling zou jij maken?



MAURICE


Die genoemde 50% aan speakers en dan 40% aan versterking en dan 10% aan de bron klopt naar mijn mening echt niet .
Ik zal het verklaren .

Stel je koopt een paar luidsprekers van 8000 euro en een versterker van ongeveer 7000 euro  dan gaat het tot nog toe prima , je mag er van uit gaan dat deze qua presteren in verhouding tot elkaar zullen staan .
Maar als je daar een bron op aansluit uit de instapklasse van ongeveer 1800 euro dan zal de installatie nooit volledig tot zijn recht komen .

Ik bedoel , de verhouding wordt uit elkaar getrokken t.o.v. elkaar .
De luidsprekers en de versterker in dit voorbeeld zijn van een veel hogere kwaliteit dan de bron .
Wat krijg je dan ?
De bron staat dan op 100% te presteren terwijl de luidsprekers en de versterker misschien maar op 60% presteren .
Dus zal je nooit te horen krijgen wat de luidsprekers en versterker werkelijk in huis hebben , hier zou je dan fors op kunnen besparen want zo'n installatie is flink overgedimentioneerd .
Een installatie zal nooit en te nimmer meer kunnen weergeven dan wat de bron aankan , de informatie op de geluidsdrager die verloren gaat kan nooit meer weergegeven worden ook al heb je luidsprekers van 1.000.000 euro .

Let ook maar eens goed op op de hifi show's .
Soms zie je daar installaties van een paar 100.000 euro's , en je zal nooit een cd speler op platenspeler  daarop zien staan spelen van een paar duizend euro's .
Dit zijn altijd exotische exemplaren met prijzen van tig duizenden euro's waar wij een mensenleven voor moeten sparen .
Als hier een bron op wordt aangesloten die totaal niet in verhouding is met de rest van de apparatuur slaat zo'n importeur met zijn demo een gigantische flater .
De luisteraars zullen dan zeggen :was dat nou alles , zo'n peperdure set maar je hoorde het er niet vanaf ( oorzaak is hier de bron ) .
Sluit de importeur hier een bron op aan die in verhouding is met de rest , dan waan je je in het hifi walhalla en ben je een onvergetelijke ervaring rijker .


Andersom werkt uiteraard ook niet een peperdure bron met goedkope luidsprekers of versterker .
De bron kan dan veel meer weergeven dan de rest aankan .

En wat ook niet vergeten mag worden en dat is de belangrijkste van allemaal .
Wat is je doelstelling , hoe ver wil je gaan met perfectioneren .
Wat voor de één betaalbaar is is voor een ander onhaalbaar .
Waar de één naar streeft daar interesseerd een ander zich misschien totaal niet voor , de meesten zullen zeggen als het maar lekker klinkt meer is niet nodig .

En de prijzen van apparatuur zeggen ook niet alles , want het moet wel matchen met elkaar .
Een installatie uit dure componenten kan ook tegenvallen als het niet goed kombineerd met elkaar .
Het is de kunst van het combineren die het eindresultaat bepaald , en het hoeft niet altijd maar duur te zijn .

Misschien een lang zijk verhaal geworden .
Ik probeerde het zo duidelijk mogelijk te verworden .


Groeten   EDWIN  B