beelddenken en audioliefhebber

Gestart door vielzweck, januari 25, 2008, 10:01:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

Ik ben iemand die zich het snelste informatie eigen maakt als ie er een fotootje/tekeningetje van ziet en van gelezen tekst zie ik wanneer ik het moet reproduceren de tekst ook vaak voor me.

Zal wel nooit onderzocht zijn of mensen die meer auditief zijn in gesteld meer nuances horen en vaker geluidsliefhebber zijn (dat is dus méér dan alleen van muziek houden)

Gisteren samen met mensen die me dat gevraagd hadden een geluidsinstallatie gaan uitzoeken. Ik had nogal wat werk van de voorbereiding gemaakt en afgesproken dat ik mijn advies zou geven wanneer zij hun keuze hadden gemaakt. (voorbereiding voor mijn rekenig keuze voor hun rekening)
Als ik mijn ervaringen terughaal kan ik moeilijk vertellen welke boxen we beluisterd hebben maar ik heb wel een beeld waar ze stonden hoe ze er globaal uitzagen en welk geluid erbij paste.

Ik vind dat niet hinderlijk is maakt het alleen onmogelijk je ervaringen te delen met mensen die er niet bij waren.

Als ik muziek moet beschrijven gaat dat heel vaak in vorm van beelden en dan weer heel vaak beelden van waarmee ik emoties onderga.

Bijvoorbeeld voor degene die de band kent bij de 'joy division' onderga ik beelden van beroeste kleddernatte met kapotte ramen en naar buiten waaiende vuilgrijze glasgordijnen leegstaande fabrieken en vergane installaties, kathedralen van vergankelijkheid.

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen in beelden denken, de mens is dus erg visueel ingesteld. We hebben ook allemaal een rijkelijke verbeelding, dus gek vind ik het niet.

Ik betrap mijzelf er ook op dat ik vaker structuren zie dan dat ik de benamingen etc ken. Dit stelt mij echter wel in staat om snel te leren.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

vielzweck

Citaat van: Maurice op januari 25, 2008, 11:50:45
Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste mensen in beelden denken, de mens is dus erg visueel ingesteld. We hebben ook allemaal een rijkelijke verbeelding, dus gek vind ik het niet.

Ik betrap mijzelf er ook op dat ik vaker structuren zie dan dat ik de benamingen etc ken. Dit stelt mij echter wel in staat om snel te leren.

ondersteuning en verdere nuancering:

Visual thinking
From Wikipedia, the free encyclopedia

Picture thinking, visual thinking or visual/spatial learning is the common phenomenon of thinking through visual processing.

Thinking in pictures, is one of a number of other recognized forms of non-verbal thought such as kinesthetic, musical and mathematical thinking. Multiple thinking and learning styles, including visual, kinesthetic, musical, mathematical and verbal thinking styles are a common part of many current teacher training courses.

Visual thinking has been found to be the most common thinking style, accounting for up to 60%-65% of the general population.[1]

Research by Child Development Theorist Linda Kreger Silverman, however, suggests that on closer inspection, whilst visual thinking may be the most common thinking style, the figures for those who use it more exclusively may differ. She suggests that less than 30% of the population strongly uses visual/spatial thinking, another 45% uses both visual/spatial thinking and thinking in the form of words, and 25% thinks exclusively in words. According to Kreger Silverman, of the 30% of the general population who use visual/spatial thinking, only a small percentage would use this style over and above all other forms of thinking, and can be said to be 'true' "picture thinkers".[2]

While visual thinking and visual learners are not synonymous, those who think in pictures have generally claimed to be best at visual learning. Also, while preferred learning and thinking styles may differ from person to person, precluding perceptual or neurological damage or deficits diminishing the use of some types of thinking, most people (visual thinkers included) will usually employ some range of diverse thinking and learning styles whether they are conscious of the differences or not.


en dan vervolgt het artikel (na te lezen op http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_thinking )
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte