high-end principieel ni

Gestart door vielzweck, december 31, 2007, 10:03:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vielzweck

het blijft moeilijk om in nulletjes en eentjes te spreken zodat je geen idee hebt of je donder en verdommenis over je afroept. HLP
Mocht dat gebeuren dan leg ik bijvoorbeld de schuld bij mij.  :-P

daar komt ie: waarom lijkt het dat een gedeelte van de high-end liefhebbers elke technisch oplossing in versterker bron luidspreker kameracoustiek wel waarderen maar een knop meer of minder :bas, loudness (ja ja loudness) of wat dan ook niet, (of is dat al een foute aanname)

Kan een knop per definitie niet brengen wat menig ander veranderingetje wel kan brengen en waarom niet. Is het enkel een kwestie van luisteren, luisteren en nog eens luisteren?

Kortom waarom moest ik met de tengels van de basknop afblijven :-)
klinkt soms iets pietsie beter vind ik    redface

de emmer pek staat in de hoek van de virtueele kamer, de veren liggen in de doos ernaast   :evil:

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

gerard

tja, waarom zou je niet aan de knoppen mogen draaien om een "beter geluid" te krijgen?
Het blijft tenslotte jouw gehoor wat tevreden moet zijn met de geluidskwaliteit. :yes:
Waarom zou je dan andere luidsprekers, kabels of versterker moeten kopen terwijl je ook aan een knopje kan draaien??  :?
Bij mij klinkt het wel naar m'n zin op standje pure direct, maar ja voor ieder wat wils, moet kunnen. :-)
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Stadium III

Draai aan die knop als het voor jou iets maakt wat je tevreden maakt

Hier draai ik ook veel op source direct en dat bevalt me goed
Ik draai ook nog wel eens aan de knop van de rel als ik iets meer of minder wil
Luisteren luisteren luisteren kan wel maar als je weet dat het met de knop naar je zin kunt maken gewoon doen !!!
En dan zullen andere speakers /versterkers en kabels je niet blij kunnen maken als je niet mag draaien
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

vielzweck

Citaat van: Stadium III op december 31, 2007, 10:43:08
Draai aan die knop als het voor jou iets maakt wat je tevreden maakt

Hier draai ik ook veel op source direct en dat bevalt me goed
Ik draai ook nog wel eens aan de knop van de rel als ik iets meer of minder wil
Luisteren luisteren luisteren kan wel maar als je weet dat het met de knop naar je zin kunt maken gewoon doen !!!
En dan zullen andere speakers /versterkers en kabels je niet blij kunnen maken als je niet mag draaien

uiteindelijk zul je altijd wel weer tegen een onvolkomenheid aanlopen........toch?

Het niet aan de knoppen draaien (een poosje) gebruik ik ook als test wat hoor ik en kan ik daar mee leven? Meestal wel totdat ik het op een gegeven moment met de gegeven spullen het helemaal anders ga doen.

kapotte spullen, kraakjes, piepjes dat moet ik niet.  :x

Doet me denken aan dat joch uit die dommelsch bier reclame wiens heavy metalbeleving werd verstoord door een plop (ik zal geen opmerking maken over headbangers en bierdrinkers :evil: )
Dat joch dat ben ik   :lol: (uuh...... figuurlijk dan)

Ik heb eens een franse persing gehad van Tommy van de Who op vinyl dus, drie maal terug gebracht want er zat een persfout in.
70 kilometer fietsen op een zware benso en nog niet goed.

30 jaar later krig ik Tommy via cd in mijn bezit . Ik speel de cd  ik kom op het kapotte punt van mijn toenmalige elpee, en mijn tenen en buik krimpen samen.
(ja ja ik weet wat een posttraumatische stresssoornis betekent   :evil: )

ik kon gewoon niet geloven dat ie het deed  :-o

Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

TurboMarco

Ik kan mij er niet druk over maken wat een ander met zijn spullen doet,al draait die bass helemaal open met de loudness aan en de trebble helemaal terug,zolang ik het niet hoeft aan te horen vind ik het helemaal prima.
En "high end" .......... :gaap: vind ik maar een kreet waar ik helemaal niet wakker van kan liggen.

greetz en draai ze
         
           Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

mars

Citaat van: Marco op december 31, 2007, 11:32:54
Ik kan mij er niet druk over maken wat een ander met zijn spullen doet,al draait die bass helemaal open met de loudness aan en de trebble helemaal terug,zolang ik het niet hoeft aan te horen vind ik het helemaal prima.
En "high end" .......... :gaap: vind ik maar een kreet waar ik helemaal niet wakker van kan liggen.

greetz en draai ze
         
           Marco

yeps vind ik ook ; wanneer is iets high end?  Als het een bepaalde prijs heeft? Of als het op een bepaalde manier presteert

grtz mars

Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

erwin

Wat voor de een mooi is is voor een ander weer drie keer niks.
Iemand kan met een setje van 300 euro naar volle tevredenheid draaien,en iemand met een set ven 50.000 blijft maar upgraden .
En zo is het met instellingen ook,ieder moet voor zich uitmaken wat hij wel en niet mooi vind.
Vrienden van mij draaien bijvoorbeeld met een naar mijn mening te volle bass,maar zei zijn er tevreden mee en daar draait het toch om.
Dus lekker draaien aan die knoppen,zitten er trouwens ook niet voor niks op.

Grtz Erwin
marantz sr 5600
marantz dv6600
marantz 250 MKI
advance acoustic mcd 203
iq7,iq3,iq6c,psw2500
interlinks van de gamma

SoundZ

De redening achter het idee dat draaien aan de knoppen niet goed is, is gelegen in het gegeven dat dit faseverdraaiingen introduceert. Dit geldt in ieder geval bij traditionele analoge schakelingen.

Dit klopt ook wel, maar je moet het nou eenmaal doen met de ruimte waarin je woont. Naast aanpassingen aan de akoestiek - die niet voor iedereen te realiseren zijn door gebrek aan kennis, meetapparatuur of budget - kan er ook met bass, mid, treble en loudness worden gespeeld om het binnen jouw mogelijkheden (en in ieder geval voor de korte termijn) redelijk op te lossen.

Loudness heeft bovendien wel degelijk een functie. Onze oren zijn gevoeliger voor middenfrequenties. Als de muziek  zachtjes aanstaat - je hebt bijvoorbeeld gasten waarmee je aan tafel zit - verschuift de focus van je oren naar het gesprek. Als je de versterker zachter zet verdwijnt de 'body' en zijn het vooral middentonen die je het meest uit de luidsprekers waarneemt. Maar daar zit ook de spraak. Schakel je nu de loudness in, worden de gebieden rond 100Hz en 10kHz opgelift. Gesprekken en muziek zitten elkaar nu minder in de weg en de achtergrondmuziek klinkt warmer.

Wie een uitgebreidere EQ wil, zonder de fase-nadelen van de analoge toonregeling, kan voor niet al te veel een Behringer Ultracurve (meetmic optioneel) aanschaffen. Zelf prefereer ik de oudere 2 units hoge 19" modellen boven het nieuwe 1 unit hoge model, daar het scherm groter is.
Bonus: extra digitale i/o's  (alhoewel dit niet bij alle types standaard was)





vielzweck

Citaat van: SoundZ op december 31, 2007, 12:57:07

De redening achter het idee dat draaien aan de knoppen niet goed is, is gelegen in het gegeven dat dit faseverdraaiingen introduceert. Dit geldt in ieder geval bij traditionele analoge schakelingen.

8><

Wie een uitgebreidere EQ wil, zonder de fase-nadelen van de analoge toonregeling, kan voor niet al te veel een Behringer Ultracurve (meetmic optioneel) aanschaffen. Zelf prefereer ik de oudere 2 units hoge 19" modellen boven het nieuwe 1 unit hoge model, daar het scherm groter is.
Bonus: extra digitale i/o's  (alhoewel dit niet bij alle types standaard was)


Dank voor je  reactie SoundZ weer wat bijgeleerd (en je mailtje in mijn mapje "lezenswaardig" opgeslagen) :-)

Die behringer kent geen faseverschuivingen maar kent wel andere nadelen?

In principe zou iets 'not done' moeten zijn in het verkrijgen van het perfecte geluid (wat ik daar dan ook onder vesta) als het afbreuk doet áán dat perfecte geluid. (Mijn  norm). *1)

Verder is alles toegestaan: als een openstaande klikko mooie diep geeft dan is een openstaande klikko toegestaan. Dat stel ik.... maar zijn er geluidsminnende reden om dat per definitie niet zo te vinden?

Zijn er voor mensen hier op dit forum absolute grensen? Waar gaat muziek luisteren over in high end beleving of is high end net zo'n lege huls als de emotionele beleving van de term hifi?

Ik persoonlijk kan heel goed over weg met het onderstaande voorbeeldje:

Iemand zegt: "trebble gebruik ik niet op mijn reciever want dat leidt tot faseverschuiving en ik hoor dat meteen."

Dat kan ik heel goed navolgen in de zin van voorstellen, begrip voor kunnen brengen.

Zijn er dwingerende grenzen waar ik begrip voor zou moeten opbrengen en waarom?


ad *1) mijn norm ligt wijdt. Als kind kon ik langdurig luisteren naar de radio als ik de zenderkeuzeknop helemaal naar het einde had gedraaid naar wat ik daar allemaal hoorde.Ver voorbij het zender bereik dus.

Free jazz, noise en experimenteel werk is wel aan mij besteedt ik ben al gauw geboeidt. Ik houdt ook heel van klassieke muziek (er bestaan maar 2 soorten muziek goede en slechte dus)  voor mij    :-)


Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

vielzweck

Citaat van: SoundZ op december 31, 2007, 12:57:07


Loudness heeft bovendien wel degelijk een functie. Onze oren zijn gevoeliger voor middenfrequenties. Als de muziek  zachtjes aanstaat - je hebt bijvoorbeeld gasten waarmee je aan tafel zit - verschuift de focus van je oren naar het gesprek. Als je de versterker zachter zet verdwijnt de 'body' en zijn het vooral middentonen die je het meest uit de luidsprekers waarneemt. Maar daar zit ook de spraak. Schakel je nu de loudness in, worden de gebieden rond 100Hz en 10kHz opgelift. Gesprekken en muziek zitten elkaar nu minder in de weg en de achtergrondmuziek klinkt warmer.



De loudness verwijst naar een regeling voor .....uh loudness, ja?  :-)
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Maurice

Die Behringer apparaten zijn wel interessant ;)
Heb het zelf volgens mij niet nodig, maar ik wil tzt mogelijk wel met een actief filter gaan werken met de nog (steeds) te bouwen speakers. Behringer heeft daar ook een oplossing voor begreep ik.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

SoundZ

Behringer maakt 3 actieve scheidingsfilters:

Ultradrive Pro DCX2496 met naast 6-48db/oct filters ook Limiter-, EQ- en Delay-opties per uitgang. Dit type verwerkt audiosignalen in het digitale domein; vandaar dat er ook een digitale input opzit. Ook is er een aansluitng voor een meetmicrofoon, die niet inbegrepen is (type ECM-8000).

SUPER-X Pro CX2310 met een extra SUB-woofer uitgang

SUPER-X PRO CX3400 met naast 24db/oct filters Delay- en Limiter-opties per uitgang

de SUPER-X modellen hebben een Linkwitz-Riley opbouw, de Ultradrive biedt de keuze tussen Butterworth, Bessel en Linkwitz-Riley filters.

HiFi gek

Vrijwel alle erg dure versterker fabrikanten hebben een taboe op toonregeling .
Waarom dat persé zo moet slaat nergens op vind ik .
De weinige versterkers die wel een toonregeling hebben uit de erg dure prijsklasse hebben een TONE DEFEAT knop waarmee je de toonregeling overbrucht .
Ik heb dit verschil wel eens uitgetest , ik hoorde zeer zeer zeer weinig verschil ( nihil ) .
Het probleem is dat de zogenaamde Hi End liefhebbers zo'n versterker niet voor vol aanzien , en daar spelen de fabrikanten dus op in ( ze moeten wel ) .

Maar er zijn gelukkig ook uitzonderingen .
Bijv : ACCUPHASE
Van instapmodel ( 3250 euro geïntegreerde versterker )  tot het topmodel van  ( 16000 euro voorversterker ) hebben ze allemaal toonregeling , loudness , stereo / mono , balance .

Accuphase is op dat punt lekker eigenwijs .
En daarom heb ik zelf ook een versterker van dit merk  ( de  E-408 )  .

IK heb een aantal cd's waarin het laag naar mijn smaak te hard is opgenomen , met de basknop op -2 is het wel in orde .
Met de verkeerde versterker zonder toonregeling had ik deze cd's nooit meer willen draaien en nu dus wel met dank aan de toonregeling .






Groeten   EDWIN



mars

Citaat van: HiFi gek op januari 18, 2008, 19:07:48
Vrijwel alle erg dure versterker fabrikanten hebben een taboe op toonregeling .
Waarom dat persé zo moet slaat nergens op vind ik .
De weinige versterkers die wel een toonregeling hebben uit de erg dure prijsklasse hebben een TONE DEFEAT knop waarmee je de toonregeling overbrucht .
Ik heb dit verschil wel eens uitgetest , ik hoorde zeer zeer zeer weinig verschil ( nihil ) .
Het probleem is dat de zogenaamde Hi End liefhebbers zo'n versterker niet voor vol aanzien , en daar spelen de fabrikanten dus op in ( ze moeten wel ) .

Maar er zijn gelukkig ook uitzonderingen .
Bijv : ACCUPHASE
Van instapmodel ( 3250 euro geïntegreerde versterker )  tot het topmodel van  ( 16000 euro voorversterker ) hebben ze allemaal toonregeling , loudness , stereo / mono , balance .

Accuphase is op dat punt lekker eigenwijs .
En daarom heb ik zelf ook een versterker van dit merk  ( de  E-408 )  .

IK heb een aantal cd's waarin het laag naar mijn smaak te hard is opgenomen , met de basknop op -2 is het wel in orde .
Met de verkeerde versterker zonder toonregeling had ik deze cd's nooit meer willen draaien en nu dus wel met dank aan de toonregeling .






Groeten   EDWIN




Ik vind dat je groot gelijk hebt notworthy

en jou accuphase , is zo'n  versterker waar mee ik een einde aan mijn zoekt tocht zou maken ( als je begrijpt wat ik bedoel :wink:)

erg mooi ding dus

grtz mars
Marantz PM17 pm82 pm8000,creek evo,classe cap101-cap151,naim nait 5i +verschillende nac en nap's
Sugden Mystro , octave , kanzy , blumenhofer ,
belachelijk veel bekabeling.
nu;
Valve Audio Predator
mc-sytems
Rega CDP
denon
Oyaida , furutech , pink faun

Maurice

Ik ga ook even vloeken, ik heb momenteel op de 2215B de loudness aanstaan!
Volume kan momenteel niet hoog (vanwege bellende vriendin op de laptop), maar op laag volume klinkt het erg dun. De loudness erbij aan maakt het geluid voller, en aangenamer. Tot ik zometeen het volume weer kan opengooien!
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude