De Marantz geschiedenis en zijn onduidelijkheden.

Gestart door Mr Marantz, oktober 03, 2005, 14:38:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 48 gasten bekijken dit topic.

SB_Marantz

Zijn er vragen over de geschiedenis van dit elitemerk, stel ze gerust aan mij!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Ik zou zeggen vertel er eens wat over :D

Jij weet er meer van dan ik 8)

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Saul Bernard Marantz; geboren 1911 in New-York.

Hij had een Militaire electronica achtergrond en door zijn grote interesse in muziek kwam hij mede door zijn vrouw tot de ontwikkeling van de Model 1 Pre-Amp.

Dit prototype was klaar voor testen in 1949 en werd door zijn vriendenkring zeer goed ontvangen.

Hij was ontevreden over de geluidskwaliteit wat toendertijd geboden werd en daardoor gedreven een Amp te ontwikkelen die aan zijn eisen voldeed.

Dit was de start van de Marantz Company.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nicolas

entoenentoenentoenentoenentoenentoen??!!!  :D

btw Is Saul Marantz ondertussen zeer oud of zeer dood?
Marantz Esotec Sc-6 preamp
Marantz EQ-10 equalizer

SB_Marantz

Citaat van: Nicolasentoenentoenentoenentoenentoenentoen??!!!  :D

btw Is Saul Marantz ondertussen zeer oud of zeer dood?


Saul is overleden op 86 jarige leeftijd in 1997  :(  :(
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Nicolas

Ik denk dat de man zijn apparatuur zelf ook niet voor 86-jarige leeftijd overlijdt, dus hij zit nog een tijdje zonder kwaliteit daar!

Wordt dit een vervolgverhaal met telkens weer een stukje Marantz geschiedenis?
Marantz Esotec Sc-6 preamp
Marantz EQ-10 equalizer

SB_Marantz

Citaat van: NicolasIk denk dat de man zijn apparatuur zelf ook niet voor 86-jarige leeftijd overlijdt, dus hij zit nog een tijdje zonder kwaliteit daar!

Wordt dit een vervolgverhaal met telkens weer een stukje Marantz geschiedenis?


Vraag maar raak Olivier  :lol:  :lol:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

vertel ons iets over het Superscope tijdperk :idea:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

Laat ik dan maar over alle perioden vertellen;


1949 t/m 1965  De zogenaamde Old Marantz periode waarin de Buis centraal stond.

Door de te hoge productie kosten van de legendarische Model 10B Tuner werd Saul gedwongen zijn bedrijf te verkopen aan Superscope Inc.
in 1965.

Saul bleef echter nog een paar jaar actief meedraaien voor hij met pensioen ging.

Jozef tushinsky stond toendertijd aan het roer bij Superscope en zijn eisen waren eveneens hoog.

In 1980 werd Superscope gedwongen Marantz af te stoten door een eigenlijk stomme zet; Hij bouwde een enorme fabriek in Chatsworth wat hij zich dus niet kon veroorloven.

Uiteindelijk werd Marantz Japan Inc. voor 50% aan Philips N.V. verkocht.

In 2001 kocht Marantz Japan Inc. zich uit en ging samen met Denon in zee.

Genaamd; D&M holding's.

McIntosh lab's zit er tegenwoordig ook bij.


Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen te melden zoals dat Saul Marantz een soort van come-back wilde maken onder een andere naam maar dit plan is nooit van de grond gekomen en bleef beperkt tot een paar prototypes.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Hififreak

Het merk Standard zweeft ook nog ergens in deze geschiedenis.  Superscope en Standard hebben zeer veel overeenkomsten.

Gr.

Hififreak

Paul

#10
Citaat van: S.B.Marantz op oktober 06, 2005, 21:03:21
Laat ik dan maar over alle perioden vertellen;


1949 t/m 1965  De zogenaamde Old Marantz periode waarin de Buis centraal stond.

Door de te hoge productie kosten van de legendarische Model 10B Tuner werd Saul gedwongen zijn bedrijf te verkopen aan Superscope Inc.
in 1965.

Saul bleef echter nog een paar jaar actief meedraaien voor hij met pensioen ging.

Jozef tushinsky stond toendertijd aan het roer bij Superscope en zijn eisen waren eveneens hoog.

In 1980 werd Superscope gedwongen Marantz af te stoten door een eigenlijk stomme zet; Hij bouwde een enorme fabriek in Chatsworth wat hij zich dus niet kon veroorloven.

Uiteindelijk werd Marantz Japan Inc. voor 50% aan Philips N.V. verkocht.

In 2001 kocht Marantz Japan Inc. zich uit en ging samen met Denon in zee.

Genaamd; D&M holding's.

McIntosh lab's zit er tegenwoordig ook bij.


Er zijn natuurlijk nog wel meer dingen te melden zoals dat Saul Marantz een soort van come-back wilde maken onder een andere naam maar dit plan is nooit van de grond gekomen en bleef beperkt tot een paar prototypes.

Laatste posting dateert uit 2005 neem aan dat er daarna nog wel wat gebeurd is ?
Heeft Denon nog profijt gehad van de kennis die men in huis had of niet ?
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

SB_Marantz

De fusie heeft puur en alleen te maken met strategie.
Dus om een versterkte markt positie te krijgen.

Lijkt me ook logisch want de glorie jaren zijn allang voorbij.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site