HD radiostreams gezocht

Gestart door Bozo29, maart 18, 2024, 08:47:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bozo29

Ik ben een trotse bezitter van een SR6013 die wordt aangestuurd door een tap op de kookeland waar o.a. allerlei radio zenders en muziek genre zijn voorgeprogrammeerd.
Bijna alle zenders etc. komen van Juke.nl omdat deze ook HD ondersteund en google chromecast speelt het af.
In Homey staan alle flows met de bijbehorende URL's en stuurt deze naar de chromecast.
Nu is het mogelijk om rechtstreeks een (geluids)URL naar HEOS te sturen en dan omzeil ik de chromecast en de stream kan dan ook in AAC worden gestreamd.
Wat is nu het probleem: de radiostreams. Via Juke kan het alleen op de telefoon, dan kan ik de HD stream niet meer onderscheppen.
Vraag: Waar kan ik lijsten vinden van vooral de Nederlandse HD of Hi-res radiostreams?
Ik heb internet en deze forum al afgezocht maar weinig kunnen vinden, althans niet wat ik zoek.

JohnWx

Waarom die zogenaamde HD kwaliteit voor radio ?

Vind de kwaliteit van fm en streaming van radio zenders perfect

Je weet toch nooit wat ze versturen naar je toe, je jan 128kbps converteren naar cd audio maar crap blijft crap, zelfde als men een 24 bit opname maakt als die ruk is blijft het ruk



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

NB

Citaat van: JohnWx op maart 18, 2024, 11:10:40Waarom die zogenaamde HD kwaliteit voor radio ?
Vind de kwaliteit van fm en streaming van radio zenders perfect
Je weet toch nooit wat ze versturen naar je toe, je jan 128kbps converteren naar cd audio maar crap blijft crap, zelfde als men een 24 bit opname maakt als die ruk is blijft het ruk

Lekker positieve reply weer. :-(
Hij vraagt niet wat jij vind, hij vraagt naar internet radio stations.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Hoewie Loewie

Citaat van: Bozo29 op maart 18, 2024, 08:47:39aangestuurd door een tap op de kookeland

In Homey staan alle flows met de bijbehorende URL's en stuurt deze naar de chromecast.
Ik denk dat ik oud aan het worden ben. Wat is een "tap op de kookeland" en wat is "Homey"? Het lijkt wel turbotaal. :-)

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

NB

Citaat van: Hoewie Loewie op maart 18, 2024, 20:44:51Ik denk dat ik oud aan het worden ben. Wat is een "tap op de kookeland" en wat is "Homey"? Het lijkt wel turbotaal. :-)

Vermoedelijk kookeiland...tap ken ik alleen van bier en Homey heb ik gevonden:

https://homey.app/nl-nl/?utm_source=google-cpc&utm_medium=cpc&gad_source=1&gclid=CjwKCAjwzN-vBhAkEiwAYiO7oIwKJGgYguSkfNvFYcVU2oECSlMBq6EWoQsNwmFqz2ikfzCrosYPPhoCSRcQAvD_BwE
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Emiel77

Hmm dus als ik het goed begrijp wordt er gezocht naar hi-res stations, om het vervolgens draadloos naar een chromecast te streamen.

Lijkt me wat nutteloos gezien het kwaliteitsverlies van draadloos streamen, maar ok.
Daarnaast is de hele hi-res hype naar mijn mening ook zwaar overschat.

Ga eens luisteren naar diverse formaten van 1 bepaalde bron en vergelijk, denk dat je er dan achter gaat komen dat er voornamelijk volumeverschillen zijn, de winst in kwaliteit is maar minimaal.

Begrijp me niet verkeerd, 24 bits is in mijn ogen echt wel een verbetering, maar alles boven de 44 kHz is eigenlijk bullshit in mijn oren, en dan heb ik het nog niet eens over mastering (denk dat dat vooral het punt was van John).
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op maart 18, 2024, 21:52:45Hmm dus als ik het goed begrijp wordt er gezocht naar hi-res stations, om het vervolgens draadloos naar een chromecast te streamen.

Lijkt me wat nutteloos gezien het kwaliteitsverlies van draadloos streamen, maar ok.
Daarnaast is de hele hi-res hype naar mijn mening ook zwaar overschat.

Ga eens luisteren naar diverse formaten van 1 bepaalde bron en vergelijk, denk dat je er dan achter gaat komen dat er voornamelijk volumeverschillen zijn, de winst in kwaliteit is maar minimaal.

Begrijp me niet verkeerd, 24 bits is in mijn ogen echt wel een verbetering, maar alles boven de 44 kHz is eigenlijk bullshit in mijn oren, en dan heb ik het nog niet eens over mastering (denk dat dat vooral het punt was van John).

Dank voor toelichten

Maar kom op we luisteren radio dan is alles goed

Ik heb zelf of ben nog nooit gaan zitten voor kwaliteit  van een radio zender

Wel de klokradio ivm mooi of lekker nummer

O ja daar gaar het om muziek emotie beleving

Van de week veel mensen luisteren graag naar cassette of reel to reel. En klinkt prima maar zou maar in de buurt konen qua kwaliteit van 8 bits
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Emiel77

Voor mij is het heel simpel...

Radio is meer achtergrond geluid, kwaliteit is dan minder belangrijk.

Als ik echt muziek ga luisteren wordt het anders, dan ga ik er echt voor zitten ook, daar heb ik vinyl voor omdat digitaal het gemak van skippen etc te groot maakt. Dan ga ik ook echt albums luisteren zoals ze zijn, bij voorkeur goed gemasterd.

Digitaal is makkelijk, maar niet heilig, radio is achtergrond geluid en dan heeft hi-res geen nut.

just my 2 cents...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Bozo29

Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat inderdaad om een tablet op een kookeiland.
Nu wordt er een stream naar chromecast gestuurd (door Homey) en de bedoeling is om chromecast te verwijderen.
Je kan een URL naar de SR6013 sturen zodat de Marantz de stream opzoekt en verwerkt.
En ja, ik weet het, het is radio en streamen. Toch zit er verschil tussen de streams.
Als voorbeeld had ik radio 10 van Juke gehaald. Juke bevat ook een HD switch en als ik de stream dan naar de Marantz stream hoor ik echt wel een verschil. Alleen dat kan nu alleen nog maar met de telefoon.
De bedoeling is dat de URL van een zo hoog mogelijke kwaliteit van Nederlandse zenders (zoals Arrow, Sublime etc.) naar de Marantz wordt gestuurd om af te spelen.

JohnWx

Bekijk het zo is op Juke heeft niets met HD te maken


Het is op 128 kbps mp3 of of 320 kbps mp3 maar 320 is prima
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Vinyl_Fuchs

Misschien niet in HD gestremd, maar wel van goede kwaliteit: Hi On Line Radio en Radio Paradise. En dan kun je bij de zenders nog kiezen qua muziekgenre. 
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

JohnWx

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 19, 2024, 18:43:10Misschien niet in HD gestremd, maar wel van goede kwaliteit: Hi On Line Radio en Radio Paradise. En dan kun je bij de zenders nog kiezen qua muziekgenre. 

Radio 128 of hoger prima en genieten
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Hoewie Loewie

Hoi. Interessant, die nieuwe gadgets. Ik heb op de site van Homey gevonden dat er een app is voor Denon Heos maar aangezien Denon en Marantz uit dezelfde stal komen, zou het me niks verbazen als die app ook voor de Marantz Heos werkt. Kijk maar eens of je er iets mee kunt: https://homey.app/nl-nl/app/com.denon.heos/Denon-HEOS/

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Jaapwal25@gmail.com

Citaat van: Vinyl_Fuchs op maart 19, 2024, 18:43:10Misschien niet in HD gestremd, maar wel van goede kwaliteit: Hi On Line Radio en Radio Paradise. En dan kun je bij de zenders nog kiezen qua muziekgenre. 
Bedankt voor deze tip, net een paar zenders beluisterd, ik hoor toch wel degelijk kwaliteitsverschil!