Ik luister of kijk nu naar (oud en vertrouwd onderwerp) Part 2

Gestart door WimPeu, april 30, 2010, 18:32:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

 :mrgreen: Je hoeft geen jazz-o-fiel te zijn om er een brede muzikale belangstelling op na te houden. gr. Cor.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Cornelis1921

 :yes: Erg mooi Harry, kende deze song van die verzamelaar. Ook in mijn bezit gehad, doch hetzelfde lot beschoren als zoveeele andere CDs: om 'onverlaarbare' redenen verkocht aan de 2ehandsplatenboer, idg Pieter van Ulden, Burgsteeg, Leiden: "The heart is a lonely hunter", sierdt zijn winkelpui. Maar goed; onder het genot van een colaatje luister ik nu naar de laatste (SA)CD van de Amsterdam Sinfonietta, met werken van Brahms (een bewerking v. strijkork. v/h strijkkwartet nr.1, Opus 51) en Schönberg ('Verklärte Nacht' versie voor strijkorkest. (Channel Classics CCS SA 30411) Twee heerlijke (laat)romantische werken.  Bevlogen en herkenbaar uitgevoerd. Opgenomen in een zeer fraaie akoestiek: De Filharmonie, Haarlem. Gekocht tijdens de ten doop ervan houding in het Muziekgebouw aan 't IJ februari j.l.. Een (inter)nationaal product met internationale allure. CDs van de A.S, worden ook in het buitenland doorgaans zeer goed tot uitstekend ontvangen. De eigen klank die dit gezelschap olv Candida Thompson heeft ontwikkeld spreekt blijkbaar velen aan, gezien de zaalbezetting die zij weten realiseren. Maar ook voor de A.S. hangen de plannen ,van het huidige kabinet, voor cultuursector als het zwaard van Damocles boven hun hoofden.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :evil: Het eeuwige zetduveltje: ...te realiseren...en de ... de cultuuursector... Sorry, dank U.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :-) Brahms: vioolsonates, Kyung-Wha Chung/Peter Frankl (EMI, 1997/ "encore" ©2009). Niet de beste uitvoering (Osestowizs/Tomes, Helios) doch zeer genietbaar. Op de kop getikt in de Mediamarkt, Rijswijk voor €3,99. Afwisselend lichtere en donkere laat-romantische melancholie. Volgens het doosje vond Hi-Fi News & Record Review deze CD 'One of Chung's finest-ever discs.'  Al met al, zeer aangename muziek, die ook nog eens zeer fraai vertolkt is en tevens dito vastgelegd in September 1995. Persoonlijk een bewogen tijd toen. Beschikte toendertijd over plastieken alles-in-een zonder CDafspeelmogelijkheid, een donatie van de familie. Kocht in Sept. '99 mijn allereerste CD-spinner, een Denon cda252 in de Koopjeskelder van Correct voor de prijs van Fl. 249,= en tegelijkertijd een 4 jr. oude NAD-receiver (2x30 Watt) van een kennis. Samen met een paar Mission boekenplank-2-2wegjes, was het voor het eerst sinds 20 jaar weer eens 'serieus' muziekluisteren. Nog geen klassiek, wel Frank Zappa's 'Wawajakawa', m'n allereerste CD ooit, gekocht bij dezelfde 2ehands-platenboer, waar ik hem kort daarna, als zovelen, weer terugbracht. Ja, muziekluisteren moet men ook leren, zeker als het om 'nieuwe' en onkende klanken gaat. Ik luisterde weleswaar veel en vaak naar de radio: VPRO-Radio 3 en Arrow Classic Rock enzo. Alfred Lagarde leefde toen nog, evenals Arjan Grollemans (KINK fm). Daarna verschoof mijn belangstelling ook naar eerst jazz en later ook in de richting van de klassieke muziek. Vanaf 2 feb. 2006, bezoek ik ook de concertzaal, zeer, regelmatig, zowel in Leiden als in Amsterdam. Zowel muziek uit vervlogen tijden als hedendaags (Donderdagavondserie) hebben mijn belangstelling. Misschien ben ik wel een snob, door zo'n grote muzikale broek aan te trekken: "...bent U soms  musicoloog?..." -"Nee, niet meer dan een liefhebber!":  programmeur Willem de Bordes (A.S.) tijdens een gesprek met weet-niet-beter-Cor. Zo zie je maar: het kan verkeren...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

 :-) Muziek van Benjamin Britten (1913-1976): o.a. 'Variations on a Theme by Frank Bridge'* en 'The Person's Guide to the Orchestra' (Var. and Fugue on a theme of H. Purcell)-ECO*-LSO/Steuart Bedford, cond./Naxos 8.557200 (2005). Oorspronkelijk Collins Classics, 1992. De Bridge Variations worden ook door de Amsterdam Sinfonietta met enige regelmaat, in de concertzaal, ten gehore gebracht. Bridge was één van Britten's compositieleraren. Het thema van dit werk is afkomstig uit de 'Three Idylls for Stringquartet' van de gelijknamige Frank Bridge en gebruikt als uitgangspunt voor deze compositie voor strijkorkest als hommage voor zijn voormalige leraar en wijlen vriend. Daarentegen is The Young Person's Guide... een werk voor groot orkest en geschreven op rijpere leeftijd. Dit is misschien wel Britten's  meest bekende en evenzo poulaire compositie. Een soort Bolero maar dan compleet anders. Leuk voor beginners en gevorderden en beslist intigrerend genoeg voor de muzikaal verwende 'high-brows', zeg maar snobs. Britten componeerde, sublieme, muziek in de meest uiteenlopende stijlen en genres èn voor iedereen. Britten met recht een muzikale duvelstoejager genoemd worden. Pacifist en pacifier èn plezante pleaser van meest uiteenlopende aard. Kwam al vroeg uit voor zijn homoseksualiteit: leefd het grootste deel van zijn leven samen met de tenor Peter Pears. Britten is misschien wel Brittain's grootste componist uit vorige eeuw: grote Benjamin dus.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

Citaat van: Cornelis1921 op mei 08, 2011, 03:48:29
:evil: Het eeuwige zetduveltje: ...te realiseren...en de ... de cultuuursector... Sorry, dank U.
This time we'll see it through the fingers.  :-P
Trouwens, bladerprogramma's voor internet schijnen tegenwoordig aan spellingcontrole te doen.  :wink:
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Cornelis1921

 :wink: Echt iets voor mij, maar ik bedien mij v.l. van Wii-internet: hoofdtelefoon op en gaan...
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

Citaat van: Cornelis1921 op mei 08, 2011, 07:10:04
:wink: Echt iets voor mij, maar ik bedien mij v.l. van Wii-internet: hoofdtelefoon op en gaan...
Al die nieuwlichterij.  :-P
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Cornelis1921

 clown1 Wie is er oud? De duvel is oud! De Wii is al van 2008...HHH.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Uit de BP-jubileumserie 'Im Takt der Zeit': Mahler 6/BP/Simon Rattle (Stiftung Berliner Philharmoniker, 1987/©2006)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Cornelis1921

 nopompom De ene BP zorgt voor een vervuilt milieu, in meerdere opzichten dan ook nog wel. De andere BP schoont de geest op en zorgt voor een opgeruimd gemoed. Helaas hebben zij elkaar nodig, of is dat te negatief gesteld?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Mexicaanse Hond

Een symfonieorkest kost veel geld en dat moet wel ergens vandaan komen. In die zin heb je gelijk, denk ik.
Goed stel oren, goed stel luidsprekers

Cornelis1921

 :-( Sponsoring door het ('vuige')bedrijfsleven is helaas zeer binnenkort harder nodig dan ooit, met dank aan een regering waar "...rechts Nederland zijn vingers bij aflikt." en een premier van 'alle' Nederlanders.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *