Set van Zoldar

Gestart door Zoldar, november 20, 2011, 11:02:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Zoldar

- Buizen inspelen?
Geen idee. Maar de eerste paar dagen was het zo zo met de Graaf en de nieuwe buizen bezetting. Wim is echter een vakman en na wat uren erop te hebben zitten begint het allemaal weer op zijn plek te vallen. Over het inspelen van buizen lees je op het interweb de meest uiteenlopende meningen.

- VTA instellen op de Rega 251
Het hoog licht er wat dik bovenop, dus Michael Fremer advies opgevolgd en de arm bij de base omlaag gebracht. Zo komt de naald van de Ortofon 2M Black onder een gunstigere hoek te staan.

- Phase op de Sub
De BK XLLS400 sub moet nog goed worden afgesteld i.c.m. met de triangles en de Graaf. Dit is handmatig. Geen Audyssy hulpmiddelen die het netjes voor mij doen helaas. Cross over en gain gaat nog wel. Maar phase? not a clue. Hoor wel verschil maar niet veel.


- Metrum Octave en Moon 300D Dac
Beide Dac s kunnen beluisteren op een mooie set PMC OBi1 met Electrocompaniet versterking. De Octave zet een mooi en vooral strak en fris plaatje neer. Het laag is erg dynamisch en punchy met veel detail. Dit ligt ook aan de machtige bass control van de PMC s. Die laten elk basloopje feilloos horen en voelen. Zonder overhang als het niet in de opname zit.
De Moon is qua hoog wat meer laid back. Je krijgt wel wat meer ruimte info en een vloeiendere, vloeibare weergave. Bij sommige muziek, met namen vrouwen stemmen, klinkt de muziek wat humaner, minder digitaal. De PMC laten ook horen dat de Moon zijn bass regionen minder onder kontrole heeft dan de Metrum.  De Metrum beukt ook harder een beat de kamer in.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

IS het niet zo dat de fase van een sub het beste bepaald wordt aan de hand van de 'vetste' bas, dus gaan draaien met de fase schakelaar totdat je die stand gevonden hebt waar de bas het volst klinkt.

Marvin

#77
Ik begrijp wel wat je bedoeld met je center kanaal.
Maar zet eens 5 identieke luidsprekers neer, allemaal een subwoofer én ééntje (of twee) :-P voor het LFE.
Ga dan eens een film kijken en vertel dan nog maar eens met droge ogen dat een center niks toevoegd....  :-D

In je ééntje in het midden op de bank inderdaad geen probeem.
Met meedere, kritische, mensen is het mét gewoon een stuk duidelijker.
En het zou gewoon een geheel fullrange systeem moeten zijn eventueel aangevuld door een eigen subje.
Voor muziek misschien niet zo heel aantrekkelijk, maar met films en games echt een verrijking.

Zelf heb ik enkel voor de center nog geen eigen subwoofer, geen ruimte.
Maar de rest van de luidsprekers wel, -én een LFE sub.
Dat zijn voor films echt gruwelijke toevoegingen, een beetje in de orde van 50" plasma of een beamer.

Ik heb vele test opstellingen gehad in meerdere richtingen van de kamer.
Zeker met die PA dingen, die stapelen zo lekker handing...  :-D
Dus ook met én zonder center, boven de tv, onder de tv, aan het plafond.
Large, small, met eigen sub zonder eigen sub.
3 subs op LFE en alles small, noem maar op....

Dus zit je alleen en altijd in het midden, geen probleem en inderdaad verscrhrikkelijk homogeen.
Maar homogeen is het ook met dezelfde luidsprekers, akoestische invloed daargelaten.

En verder moet je lekker door rommelen!
Alleen zo kom je voor jezelf tot je gewenste 'bubble' ...

We (ik dus) blijven het volgen.....

(Ik heb hier ooit eens wat white papers oid gepost van alle in's en out's van surrroud mix voor films tov muziek en bioscoop tov thuis, etc. Zal het eens opzoeken).

Gevonden

Marvin

Als je echt niet achter de fase komt, gewoon even een paar dagen op nul en daarna eens schakelen.
Telkens schakelen in een nummertje wordt je helemaal gestoord van, hoor je op een gegeven moment gewoon niet meer.
Die sub wat verschuiven of draaien kan ook veel doen.

Marvin


Zoldar

dank voor de white paper.

Een 3 rde Triangle Genese Quartet gaat een beetje voor het beeld zitten  :mrgreen:
Maar ik geloof meteen dat dat de juiste setup is. Heb op een vele fotos kunnen zien dat er in 5.1 studios gewoon 5.1 full range monitors worden gebruikt.



Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SmauG

Een subwoofer afstellen doe je niet in 1 dag. Maar een goed uitgangspunt vinden moet wel te doen zijn. Vanaf daar ga je in een paar weken finetunen.

Je begint met gain en crossover zoals je zelf al aangeeft. Als je de plek gevonden hebt waarop de sub het best aansluit op het geluid van je luidsprekers qua crossover en ouputlevel ga je net zolang aan de fase draaien tot het geluid versmelt. Bijstellen van de gain en crossover kan nodig zijn omdat er precies op de crossoverfrequentie bulten/dippen kunnen ontstaan. Speel hier een tijd mee!
Concetreer je dus op het gebied waar je sub en speakers samenspelen. En dat is vaak de kickbass 30~150hz

Uiteindelijk wil je naar een situatie waarin je geen idee hebt dat er een subwoofer meespeelt totdat je hem uitzet.
Succes ermee!

Zoldar

dank voor het advies. De sub integreren is geen senicure.

eerst de kamer
die heeft duidelijk wat room modes (minimaal 2 die er echt uit springen in een sweep van 20hz tot 150 hz). de bank verschuiven helpt tot op zekere hoogte. rechtop zitten is strakere bass. bank te veel naar achteren is bloom.

Phase op de Sub
hier heb ik heel veel mee zitten klooien.
ik heb veel rock muziek en daar moet de kick drum en bass gitaar lekker overkomen zonder te veel bloom. dit gaat prima bij 0.
voor ultra en veel laag yello erin. mega bloom, definitie weg. dus met phase gepeeld en zo tussen 180 en 90 is het mooi in balans. de gain kan nu veeel hoger om bij normale rock muziek nog impact te maken.

maar wat ben ik eigenlijk aan het doen? een room mode aan het corrigeren door de pahes bij te stellen en dan behoorlijk vol de gain open te draaien? staat het nu uit phase?

zou dit wel eens met meet aparatuur en een programma willen doen.

of gewoon zo'n sub erbij die zich zelf calibreert op de high gain ingangen.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

Citaat van: SmauG op februari 18, 2012, 23:46:03
Concetreer je dus op het gebied waar je sub en speakers samenspelen. En dat is vaak de kickbass 30~150hz


kick-bass situreer ik zo rond 40 ~ 60 Hz

als je zuilen hogere support nodig hebben zijn dat eerder monitors, & dan nog..  :-D

het helpt om je sub & speakers niet zozeer samen te laten spelen maar heel precies te gaan crossen
zodat hij echt ondersteunend werkt.. (eens uitgezet, mis je die dan ook beslist)

die (cross) punten worden vrij goed met de sweeps van ADSY bepaald/herkend

Citaat van: Zoldar op februari 22, 2012, 17:21:14
Phase op de Sub
hier heb ik heel veel mee zitten klooien.
ik heb veel rock muziek en daar moet de kick drum en bass gitaar lekker overkomen zonder te veel bloom. dit gaat prima bij 0.
voor ultra en veel laag yello erin. mega bloom, definitie weg. dus met phase gepeeld en zo tussen 180 en 90 is het mooi in balans. de gain kan nu veeel hoger om bij normale rock muziek nog impact te maken.



met phase trek je uw (speaker) woofers op lijn met die van je sub (zodat deze in sync uitslaan)
in principe laat je die op 0 & speel je eerder met de plaatsing/positie van je sub

maar het probleem is idd dat bij de meesten hun sub-laag nogal 'bloesemt'
vinden ze dan ook  8-)  &  HB, maar  :no: idd.. luistert erg moeizaam..

je kan veel beter afregelen met testsignalen dan met muziek (elke cd is anders opgenomen)
zo stel je af volgens/naar een referentie, daarna ga je muziek luisteren/weergeven zoals het opgenomen is..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

Citaat van: still life op februari 23, 2012, 15:44:36
kick-bass situreer ik zo rond 40 ~ 60 Hz

als je zuilen hogere support nodig hebben zijn dat eerder monitors, & dan nog..  :-D

het helpt om je sub & speakers niet zozeer samen te laten spelen maar heel precies te gaan crossen
zodat hij echt ondersteunend werkt.. (eens uitgezet, mis je die dan ook beslist)

die (cross) punten worden vrij goed met de sweeps van ADSY bepaald/herkend

met phase trek je uw (speaker) woofers op lijn met die van je sub (zodat deze in sync uitslaan)
in principe laat je die op 0 & speel je eerder met de plaatsing/positie van je sub

maar het probleem is idd dat bij de meesten hun sub-laag nogal 'bloesemt'
vinden ze dan ook  8-)  &  HB, maar  :no: idd.. luistert erg moeizaam..

je kan veel beter afregelen met testsignalen dan met muziek (elke cd is anders opgenomen)
zo stel je af volgens/naar een referentie, daarna ga je muziek luisteren/weergeven zoals het opgenomen is..

ah ok. de crossover staat nu wel erg hoog. audsy kapt het af bij 40hz. mischien dat ook maar handmatig instellen.
de duitsers hebben dit gemeten
Maximale Lautstärke oberer Wert 103 dB
untere Grenzfrequenz (-3dB) 40 Hz
Untere Grenzfrequenz (-6 dB) 30 Hz


phase staat op 0. is wel het beste zo.
zal eens met een test CD in de weer gaan









Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

Citaat van: Zoldar op februari 23, 2012, 17:18:55
ah ok. de crossover staat nu wel erg hoog. audsy kapt het af bij 40hz. mischien dat ook maar handmatig instellen.
de duitsers hebben dit gemeten
Maximale Lautstärke oberer Wert 103 dB
untere Grenzfrequenz (-3dB) 40 Hz
Untere Grenzfrequenz (-6 dB) 30 Hz

je ziet dat het vrij goed ingemeten wordt, 40 Hz is m.i. ook een correcte X op je zuilen

dit icm met een small instelling op je fronts zal aardig werken:
* dat diepste stuk wordt dan afgeknipt (gaat niet naar je EV, ontlasting dus van je amp)
* dat actief bi-ampen ga je terughoren in je weergave, betere prestaties op je fronts
* je bent 'het' niet kwijt: dat sub-sonic stuk laat je sub veel beter/zonder afval horen (als het in de opname zit)

je monitors zullen iets hoger gecrossed mogen worden, manual settings op de sub bij inmeten:
phase, 0: adsy bepaalt de fase sofware-matig via de ingemeten afstandswaarde
X volledig open: adsy bepaalt sofware-matig de juiste X
volume kwartje open: adsy stuurt sofwate-matig over pre-out het volume uit (db-afstelling)

uiteraard kun je de bekomen settings nadien handmatig gaan bijstellen/tweaken

succes..  :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

SmauG

 stupid Ik bedoelde natuurlijk te zeggen dat in dat gebied de subwoofer zich gaat bemoeien en je dus op dat gebied moet concentreren.
Het gewicht van de kickbass is  ook een ondertoon en die ligt natuurlijk ook lager als 80hz.

Zoldar

While in general I agree with siwedlar... 's answer, I wanted to throw my two cents in.

If you are talking *acoustic* drums, then a kick drum has a certain frequency response that's pretty consistent from kick to kick... the bottom end is between 60-80 hz, the mids are somewhere between 400-800 hz, and the attack is somewhere around 3 khz. If you want to increase the vibration "thud" then you'd boost a little between 60-80 hz, while if you want it more "up front/edgy" then boost around 3 khz. Often the two go together.

geinig. zo had ik nooit naar gekeken.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

SmauG

#88
As stated  :yes:

@still life
Citeer
........
maar het probleem is idd dat bij de meesten hun sub-laag nogal 'bloesemt'
vinden ze dan ook    &  , maar   idd.. luistert erg moeizaam..
........

Wat bedoel je met bloesemen?

Waar je in de meeste gevallen mee te maken hebt is een verschil in flanksteilheid aan beide kanten van het crossoverpunt, doordat we de fullrange speakers niet filteren (wel in HT opstellingen). Voor een reflexsysteem is dit 24dB/oct in het laag, waarbij de meeste subs met 12dB/oct in het hoog. waardoor het moeilijk is fasegedrag exact op elkaar te leggen.
Output Bassreflex 90graden.
12dB/oct verschuift 180graden rond het crossoverpunt
24dB/oct verschuift 360graden rond het crossoverpunt

Ideaal zou zijn 2x12dB/oct voor het mooiste verloop en samensmelten van het geluid. Echter gaan de drivers elkaar wel beinvloeden hetgeen de klankkleur van je luidsprekersysteem beinvloed. Juist fasegedrag is hier key. TIP: Poort dichtstoppen en iets hoger crossen, daar een gesloten kast een natuurlijke afval van 12dB/oct heeft.

Wanneer je 2x 24dB/oct hebt, heb je minder last van overname dus ook minder problemen met fase incorrectheid. Wel maakt dit eventueel plaatsen van verschillende drivers makkelijker omdat het geluid minder tot haast niet samensmelt.

In beide gevallen is de juiste fase belangrijk, maar nog belangrijker is het juist afstellen van de gain. het laag moet niet teveel "getilt" worden door een sub.
Zoals eerder vermeld, afstellen met een testoon.... ik heb dat eens gedaan in een wedstrijdauto met RTA meting ernaast, zo vele mogelijk vlak proberen te realiseren.... klonk nergens naar  nopompom
Zelf luisteren, met je eigen muziek is misschien we het allerbelangrijkst stel het zo af dat jij het prettig vind klinken.


Pfft. heel verhaal.
Veel succes met je setup! erg mooi overigens  :wink: ik ga een pilsje pakken! cheers


Ok, een dingetje nog.
Mijn subwoofer staat op 180graden en geeft mij daar tot nog toe de beste versmelting. Fysiek is er geen sub te bespeuren.
Toch is dit vreemd, want mijn sub staat achter mijn frontspeakers, en zou dus ALTIJD te laat zijn :-D er is eigenlijk helemaal geen theorie op los te laten. just try.

still life

Citaat van: SmauG op februari 25, 2012, 19:57:08
@still life
Wat bedoel je met bloesemen?

wat zoldar als 'bloom' aangaf: ongecontroleerd laag eigenlijk, wat makkelijk gaat overheersen..

het gaat hier over de integratie v/e sub in een HT-opstelling dmv inmeten & antimode via dsp
(multichannel/multiband) low-level aangestuurd => de sub doet geen signal-processing  :wink:

je gaat een aardig eind door over versmelting rond de wisselfrequenties tss drivers in een d'appolito configuratie bvb, ik benader de zaak als volgt:

de cross bepaalt hoe laag je een speaker gaat inzetten, je voert dus een beperking in
daaronder stopt het dan ook (voor die speaker) & is het gewoon zaak de sub correct te laten aanvullen

CiteerOk, een dingetje nog.
Mijn subwoofer staat op 180graden en geeft mij daar tot nog toe de beste versmelting. Fysiek is er geen sub te bespeuren.

dan heb je die goed verstopt..  :-D  je bedoelt vast dat je hem vaak niet eens hoort
kan best zijn want sub-laag is niet altijd aanwezig bij muziek..

ik weet niet in hoeverre dit allemaal nog bijdraagt a/d 'set van zoldar'
mss beter verder miepen in het algemene sub-topic  clown1
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300