Set van Zoldar

Gestart door Zoldar, november 20, 2011, 11:02:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zoldar

Gisteravond in de weer geweest met de sub op de stereo installatie.

audessy zou de fronts bij 40 hz afkappen. Ik de de cross van de sub zo tegen de 45-50 gezet en dat gaf eigenlijk meteen een mooi harmonierend geheel.

Ook wat sweeps gedaan met een test cd en ik heb duidelijke room modes bij ong 30 hz en nog een paar daarboven. die van 30 hz is het lastigst. met wat indraaien van de speakers wordt dat wat minder. vreemd genoeg is het aanzetten van de sub een verbetering in dit geval en zorgt voor minder bloom. ik weet niet waarom maar: don't question my luck  :-D

De positie van de sub daar heb ik nog niet mee gespeeld want dan krijg ik waf aangelegenheden. dus die staat wel goed zo.

al met al een lekker avondje kunnen genieten van wat cd's en lp's.


Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

cz79

Het kan natuurlijk zo zijn dat je sub in tegengestelde fase staat als je fronts, dus als je teveel bas hebt rond de 30 Hz (waar ken ik dit toch van  :angel: heb ik ook) dan kun je met de sub juist dat teveel gedeeltelijk oplossen door met de fase te gaan spelen (op de sub).

Dezelfde test heb ik een aantal weken geleden uitgevoerd en dat pakte redelijk goed uit, mijn baspiek van 32Hz nam met een 15dB af toen ik de sub op één lijn zetten met de fronts, na het draaien van de fase (180 graden) en het spelen met de crossover, verdween er dus een gedeelte van de bas.

Wellicht dat dat bij jou nu het geval is

Zoldar

daar zeg je wat.

ik kan de sub wel naar voren halen zodat hij gelijk staat met de bafle van de triangle (waf matig is dit te doen)
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life



Citeerkan de sub wel naar voren halen zodat hij gelijk staat met de bafle van de triangle (waf matig is dit te doen)

:yes:  beetje de 'textbook' setup
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

cz79

Gewoon proberen of daar nog wat winst te behalen is, leuk dat je je basprobleem met een sub (juist gemaakt voor de bas) gedeeltelijk op kan lossen

Zoldar

Sub integratie
Dat zit nu wel snor op high level. De sub is langzaam de kamer in gekropen (elke dag 2 cm :evil:)


Onkyo TX-NR709: To Audessy or not to Audessy
Nu er ook bij de achtermuur een dressoir en platenkast staat was het weer tijd voor een nieuwe Audyssey beurt. Met 8 metingen. Dus hup vrouw de deur uit, honden op de gang, ramen dicht, gordijn ervoor. Mic op oorghoogte, level neergezet met de spirit level van de draaitafel. Na een goed uur tieren en vloeken waren alle 8 metingen goed gedaan.

Films
DTS HD MA. Spraak wordt eruit gelicht. Mischien iets te. Je kunt het speeksel huren als het ware van de acteurs die duidelijk ADR hebben gedaan. Bass is super strak. Geen bloat, geen overhang, wel stevig wanneer het in de film zit. Met THX stand gaat er wat van die edge weg uit het hoog/stemmen.  In het weekend lekker Avatar erin en blazen maar. Heerlijk.

Muziek DVD
Hier heb het langst me zitten heen en weer AB en. Kijk er zitten genoeg room modes in de kamer en met de juiste muziek verzuipt de boembass de kamer en het nummer. Voorbeeld: welcome to the machine op de DVD van roger waters.

+ In DD met ADSY super strakke bass. Zet direct of pure audio en je hebt weer boembass.
Helaas doet ADSY ook nog iets anders.

-  Het midden en middenhoog krijgen een flinke lift. Dat zou nog niet zo erg zijn maar met name cymbals krijgen een wat onnatuurlijke klank. Alles heeft meer hash, minder lucht. Er komt wat hardheid in het geluid. Het klinkt minder echt, als ik de live voorstelling als referentie neem. Zelfde geld voor de Marillion DVD's.
Het versterker gedeelte van de Onkyo loopt niet in de moeilijkheden in het hoog of midden. Heeft mischien wat roll-off t.o.v. van de Graaf. Maar de correctie van audessy introduceert vervorming als remedie.
Bij de meeste muziek DVD's zal ik direct mode gebruiken tenzij er veel moeilijk bass materiaal in zit.

Het mooiste zou zijn als Adsy zijn magie op de bass kan doen en verder in het spectrum geen rol speelt.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

je ziet dat ADSY goed kan werken, maar niet altijd..
de oorzaak v/h probleem ligt dan ook vaak elders..  :angel:

* crap in/crap out  :wink:
* probeer eens low-lvl aan te sturen
* je fronts lager te crossen
* uitkijken voor dubbel laag bij surround (small-instelling)

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

m.i. werkt het prima voor bass correctie.

de processing die in het hoog en midden gebeurd is niet geheel uitgekristaliseerd of verfijnd.

vergelijk het met de eerst auto's met ESP. Dat greep zo grof in dat je daarbuiten nog weinig lol aan de auto beleeft. De nieuwere varianten grijpen wat subtieler in.

zo lijkt het ook met die hele level correctie op het hoog en midden. De metingen zullen best ok zijn, maar de correctie te grof.

En ik ben een aarts zijkerd als het op hoog en stemmen aankomt. Niet zuiver of grainy hoog is meteen exit.

Daar gaat een andere crossover frequentie weinig aan doen. (staan nu alle 4 op 40hz na meting)
wat is low level aansturen?
wat gaat geen dubbel laag aan cymbals of hoog verbeteren?

Dat argument dat het aan alles behalve het heilige audysey ligt, gaat er bij mij niet in.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

Citaat van: Zoldar op maart 07, 2012, 16:16:44
Dat argument dat het aan alles behalve het heilige audysey ligt, gaat er bij mij niet in.

niet zozeer heilig hoor,
maar als het niet altijd goed klinkt, ligt dat aan adsy?

Citeerwat is low level aansturen?

via pre-out, hi-lvl is imho niet nodig met een receiver
werkt ook veel beter icm adsy

CiteerDaar gaat een andere crossover frequentie weinig aan doen. (staan nu alle 4 op 40hz na meting)

ah, dacht dat je ze hoger had staan, looks good..  :yes:

Citeerwat gaat geen dubbel laag aan cymbals of hoog verbeteren?

probeer je fronts eens small, zodat het stuk onder 40Hz enkel via je sub loopt bij surround
ofwel je sub setting niet op both maar enkel lfe..
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Zoldar

Citaat van: still life op maart 07, 2012, 16:26:49
niet zozeer heilig hoor,
maar als het niet altijd goed klinkt, ligt dat aan adsy?

Als ik bij een muziek dvd bijv DD aan staat en ik zet alleen audessy uit klinkt het goed, als het aan staat niet. Ceterus paribus.

"via pre-out, hi-lvl is imho niet nodig met een receiver
werkt ook veel beter icm adsy"

Zeker! Staat ook zo aangesloten. De BK staat op de sub out van de onkyo. Alleen de Graaf staat op de high level. Ik gebruik de onkyo adsy als referentie voor de stereo setup. Zoals gezegd is de bass gewoon rete goed met audessy. Bleef het maar met zijn fikken af van de rest van het spectrum.


"ah, dacht dat je ze hoger had staan, looks good..  :yes:"

Zo heeft adsy het af geregeld en voor de integratie van de sub had ik het niet beter gekund.



"probeer je fronts eens small, zodat het stuk onder 40Hz enkel via je sub loopt bij surround
ofwel je sub setting niet op both maar enkel lfe."

eehhmmmm die heb ik nog niet gevonden in de 10001 menu's van Onkyo. Ik ga weer een weekendje stoeien zie ik.  :-D

.
Speakers: Klipsch RP-280F/RP-160m/RB-10+ BK XXLS400FF
Versterking: Graaf GM50B | Onkyo TX-NR747
Digitaal: Mytek Digital Stereo-192 DSD DAC | JRiver
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M
Kabels: Chord | Audioquest | Belden

still life

#100
Citaat van: Zoldar op maart 07, 2012, 17:24:46

Als ik bij een muziek dvd bijv DD aan staat en ik zet alleen audessy uit klinkt het goed, als het aan staat niet. Ceterus paribus.

wat niet gelijk blijft is de opname/soundtrack..  :wink:

maar zolang je het op 1 of andere manier goed kan laten klinken is het feest toch?
choose your weapons: adsy, PD of via de buisjes..  pompom

CiteerIk gebruik de onkyo adsy als referentie voor de stereo setup. Zoals gezegd is de bass gewoon rete goed met audessy. Bleef het maar met zijn fikken af van de rest van het spectrum.

het doet ze best, a/h midden wordt vast nagenoeg niet geraakt, beetje lift i/h hoog
als er nogal freaky wordt bijgeregeld moet je die hap speakers beter opstellen.. 

CiteerIk ga weer een weekendje stoeien zie ik

word je enkel blijer & wijzer van..   :-D
The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Het is natuurlijk fijn als het op de een of de andere manier werkt.
Nog fijner lijkt het me om niet steeds met instellingen te hoeven rommelen.
Of dat nu enkel adsy aan of uit is zou voor mij al irritant genoeg zijn.



still life

referentie vs preferentie..

take your pick..   :angel:

The Splendour Of Music,  eclipsed by empty words & dead rhetoric ...

Marantz SR7005/CD5003/UD5005 --->  bi-amped Canton Vento 890 DC <--- sub-bass by yamaha YST-SW300

Marvin

Zo'n vergelijk gaat me iets te ver.

Leuk dat alles plat getrokken wordt, ik heb ook hele vreemde parameters voorbij zien komen, maar dat is nog geen garantie dat je een referentie set hebt gecreëerd.



TurboMarco

Citaat van: marvin op maart 07, 2012, 17:52:20
Zo'n vergelijk gaat me iets te ver.

Leuk dat alles plat getrokken wordt, ik heb ook hele vreemde parameters voorbij zien komen, maar dat is nog geen garantie dat je een referentie set hebt gecreëerd.
Je kan niet zeggen dat ADSY alles plat trekt ,het eea hangt af van de gebruikte luidsprekers in een bepaalde akoestiek ,zo zou het ook kunnen gebeuren dat ADSY een lift geeft ,maar om zeker te weten wat je luidsprekers doen kan je die het beste in verschillende ruimtes plaatsen en zodoende een indruk te krijgen wat het klankkarakter is van de betreffende speakers ,zet ze bijvoorbeeld maar eens buiten neer en laat daar een meting over heen gaan ,vervolgens sla de de analyse op en zet je de luidsprekers weer op de oude vertrouwde plek in de kamer neer en ga je weer meten ,daarna nog eens de analyse doornemen  :wink:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)