Impedantie

Gestart door PM95, januari 27, 2010, 20:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WimPeu

#45
Citaat van: RonaldW op januari 29, 2010, 13:14:01
ok. dus als wil je knallen met een zwakke versterker dan moet je veel db's hebben en wil je knallen met speakers met een laag db dan moet je een zwaardere versterker hebben, weer wat opgestoken, mijn speakers zouden volgens kenners nog beter af zijn met een zwaardere versterker als mijn huidige Pm8000, daar ben ik zeer tevreden over maar als ik ga upgraden denk ik aan een Pm 16 maar nu is de kassa leeg dus dat word voorlopig niets.

Het gaat niet zo zeer om een zwaardere versterker als wel een stabiele versterker.
vb: Een stabiele 2*90 watt versterker is beter dan een niet zo stabiele (vaak recievers) 2*130watt. Een PM-16 (2*90 watt aan 8 Ohm) zal in de praktijk daarom eigenlijk altijd beter presteren dan welke SR ook uit het Marantz gamma.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

inderdaad het 'uithoudings vermogen' van de versterker is niet afhankelijk van het uitgestuurde wattage, maar van het opgenomen stroom. voeding dus.
wel blijft het zo dat een zeer stabiele versterker harder moet spelen met minder gevoelige speakers.

het zijn dingen die je in het achterhoofd moet houden met nieuwe aanschaffen, er is wel wat aan af te leiden.

voor een surroundreceiver is het altijd fijn wanneer er hoog rendementspeakers aan hangen, dan hoeft hij minder te leveren om dezelfde geluidsdruk te behalen.
en aan het grafiekje te zien kan het geen kwaad om de eindtrappen iets te ontzien door hier rekening mee te houden.
let wel, dit alles begint pas echt belangrijk te worden wanneer je erg hard wilt kunnen draaien....

joep

Dus ga voor een stabiele een versterker (bijvoorbeeld met 100 watt aan 8 ohm en 200 watt aan 4 ohm etc. etc.). Dus met een verdubbeling in watt bij halvering aan ohm. Nu is dit niet alleen belangrijk als je met een hoog volume naar je muziek zou willen luisteren. Het is altijd fijn reserve te hebben. McIntosh, Krell en Mark Levinson etc. zijn hier sterk  in. Wil muziek zo natuurlijk mogelijk willen beluisteren (en dan heb ik het niet over het volume) dan heb je gewoon een hoop vermogen nodig.

Marvin

ik hou ook wel van een beetje rantsoen in de kelderkast....

WimPeu

#49
Citaat van: joep op januari 29, 2010, 13:42:14
Dus ga voor een stabiele een versterker (bijvoorbeeld met 100 watt aan 8 ohm en 200 watt aan 4 ohm etc. etc.). Dus met een verdubbeling in watt bij halvering aan ohm. Nu is dit niet alleen belangrijk als je met een hoog volume naar je muziek zou willen luisteren. Het is altijd fijn reserve te hebben. McIntosh, Krell en Mark Levinson etc. zijn hier sterk  in. Wil muziek zo natuurlijk mogelijk willen beluisteren (en dan heb ik het niet over het volume) dan heb je gewoon een hoop vermogen nodig.

Precies, en die reserves worden vaker aangesproken dan je denkt. Niet alleen bij zware dreunen maar ook bij bv. cymbal passages ed....
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Tigger

Audiolab Opus: 4 Ohm - 92 dB
Audiolab Thesis en Thesis Center: 4 Ohm - 92 dB
Marantz / REL / Audiolab / QED / Philips

RonaldW

Word het rendement van een speaker( of eigenlijk de units) standaard bepaald door wat hij of zij aankan? of word dat ook weer door andere factoren bepaald, zelf heb ik 11 jaar electrisch gereedschap van een A merk verkocht en als je 3 boormachines van 1000watt (opgenomen vermogen) naast elkaar legt van div fabrikanten is het rendement, dus wat er aan de uitgaande as uitkomt, bij allemaal anders, wat veroorzaakt word door de zuiverheid van opbouw en de gebruikte onderdelen, er zijn dus ook maar weinig merken die het afgegeven vermogen in watt opgeven omdat dit aangeeft hoe goed hij werkelijk is en dit aan richtlijnen is gebonden, net als bij versterkers kijken mensen altijd naar Watt maar zegt dit niets maar hoe zit dit bij speakerunits ? ik heb door het upgraden van mijn filter een veel beter geluid maar zou mijn db waarde daardoor veranderen of is dit gewoon DE waarde zoals het is ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Mexicaanse Hond

Citaat van: WimPeu op januari 29, 2010, 13:45:26
Precies, en die reserves worden vaker aangesproken dan je denkt. Niet alleen bij zware dreunen maar ook bij bv. cymbal passages ed....
Een enkele stem die uithaalt kan ook heel veel vragen..., soms ook van de luisteraar, maar dat is weer een ander verhaal... :wink:

Marvin

Word het rendement van een speaker( of eigenlijk de units) standaard bepaald door wat hij of zij aankan?



dat heeft zo ongeveer met alles waaruit een luidspreker is opgebouwd te maken..
van kast tot spreekspoel.

Marantz 81

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 29, 2010, 00:11:19
Als er diepe dalen in de impedantiecurve  zitten, dan krijgt de versterker het moeilijker.  


dat weet ik vandaar dat ik er ook benieuwd naar ben  :-)

zelfde geldt voor versterkers tot hoever ze stabiel zijn

je hebt ook mono blokken die 0,5 / 1 ohm stabiel zijn  HB

die 4/6/8 ohm  zijn ook maar een gemiddelde en kan heel stabiel zijn over het hele tonen gebied ,maar ook van 1,5 ohm tot 12 ohm lopen of hoger

Mexicaanse Hond

Citaat van: Marantz 81 op januari 29, 2010, 20:04:53
dat weet ik vandaar dat ik er ook benieuwd naar ben  :-)

   

Ik weet dat je dat weet, maar ik dacht even dat Marvin ernaar vroeg.  :-)

Marantz 81