Impedantie

Gestart door PM95, januari 27, 2010, 20:12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mexicaanse Hond

Citaat van: marvin op januari 29, 2010, 11:46:53
ehhh,....  :-D

100db vind ik had genoeg...

Ik weet niet, maar iets zegt me dat jij niet niet vaak orkestmuziek hebt opstaan...  :-D

Marvin

Citaat van: Vlearmoes op januari 29, 2010, 11:52:15
Wat zou de SR 8002 presteren op 4/6 Ohm ??

ik denk dat je zo rond de 200watt uitkomt op 4 ohm.
je hebt er een tabbeletje voor, maar dan nog moet je meer van het interne weten om die goed in te vullen.
maar een verdubbeling redt een receiver vaak niet, een stereo versterker ook niet dus dat is geen enkel probleem..
hij heeft 125 op 8 ohm, ik gok dat er iets van 75% bij komt.

dit is ook wel een leuke grafiek, dit is dan van een 6003.
kijk maar eens wat de versterker inkakt met meerdere speakers, terwijl het gewoon een zeer fijne receiver is.


Marvin

Citaat van: Mexicaanse Hond op januari 29, 2010, 11:56:46
Ik weet niet, maar iets zegt me dat jij niet niet vaak orkestmuziek hebt opstaan...  :-D

correct, en als ik het al luister dan niet al te hard.
al is het wel erg stoer.....

Mexicaanse Hond

Citaat van: marvin op januari 29, 2010, 12:07:57
correct, en als ik het al luister dan niet al te hard.
al is het wel erg stoer.....
Vooral als je dan ook gaat dirigeren...

Marvin

dat doe ik al als 'Dikkertje Dap' opstaat...  hello

RonaldW

ehm... ik ben nogal een leek hierin... maarre is het nu zo dat een laag aantal db's gunstig is ?
bijvoorbeeld mijn eigen speakers 6ohm en 88 db ?
wat zegt dat ? is dan bijv 90db beter of 86 db ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Marvin

het heeft niet zozeer met beter of slechter te maken.

de (bv) 90db van speaker A geeft aan dat deze op 1 meter afstand gemeten een akoestische energie (geluid) afgeeft van 90db op 1 uitgestuurde Watt van je versterker.

speaker B van 94db geeft met dezelfde 1Watt 4db meer geluid.
wat dus betekend dat speaker B een lichtere versteker vereist om even luid te spelen als speaker A.

kom je onder de 85db uit, dan ga je een zwaardere versterker nodig hebben wil je op oorlogs volume spelen.
daarbij heb je nog de weerstand van een speaker, wanneer deze 4 ohm is verhoogt het wattage uit je versterker.
een speaker van 4 ohm en 85db is dus alweer harder mee te spelen dan 85db met een weerstand van 8 ohm.
dit moet je versterker wel leuk vinden allemaal, geluid zal je altijd krijgen.

de vraag is, hoe moeilijk ga je het je versterker maken wanneer je luider dan gemiddeld wilt spelen.

Mexicaanse Hond

Ik weet dat je bij Xanadu de impedantiecurve kunt laten 'gladstrijken'. Dat maakt de luidspreker geschikter voor versterkers met minder vermogen, zoals bijvoorbeeld buizenversterkers. Hoe doe je zoiets eigenlijk?

Marvin

geen idee, dat mag een technischer persoon vertellen...

RonaldW

mmm ok das duidelijk, geld dat andersom ook? heeft een zwaardere versterker een beter rendement bij een 85db speaker als dat hij dat zou hebben bij een 95db speaker? of is het alleen zo dat een speaker met lager db gewoon een een betere versterker vraagt ?
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

WimPeu

De Onix heeft een impedantie  8 Ohm met een efficientie van 87dB, de Focal heeft ook 8 Ohm maar een gevoeligheid van 91.5 dB. De Classe heeft met beide speakers geen enkel probleem (2*200watt bij 8Ohm en 2* 400 watt bij 4Ohm) wel kon ik merken dat er bij de Onix gewoon een tandje volume bij moest.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200
HT : Anthem AVM60 * PVA7 - Denon DBT-3313UD - Usher CP6381BE * HT1 * V601 * S520 - Cabasse Io2 -  Rythmik F15HP-SE - Sony VPL-50ES

Marvin

Citaat van: RonaldW op januari 29, 2010, 12:59:43
mmm ok das duidelijk, geld dat andersom ook? heeft een zwaardere versterker een beter rendement bij een 85db speaker als dat hij dat zou hebben bij een 95db speaker? of is het alleen zo dat een speaker met lager db gewoon een een betere versterker vraagt ?

andersom gaat dat niet op.
zoals Wim al aangeeft, komt het er op neer dat een degelijke versterker geen moeite heeft met 85db. je zal alleen de volume knop wat verder open moeten zetten tov een speaker met een hoger rendement. (en juist dát moet de versterker kunnen blijven leveren.)
ik zal het lijstje eens opzoeken, staat ergens op het hififorum dacht ik.

RonaldW

ok. dus als wil je knallen met een zwakke versterker dan moet je veel db's hebben en wil je knallen met speakers met een laag db dan moet je een zwaardere versterker hebben, weer wat opgestoken, mijn speakers zouden volgens kenners nog beter af zijn met een zwaardere versterker als mijn huidige Pm8000, daar ben ik zeer tevreden over maar als ik ga upgraden denk ik aan een Pm 16 maar nu is de kassa leeg dus dat word voorlopig niets.
Marantz PM 16
Marantz NA 7004
Lenco-Goldring GL75
Zelfbouw speakers based on Jamo Concert V met filter upgrade
Canare 4S8
Van den Hull C-bay 5
Superscope R310, Superscope R330, Jamo concert 2

Vlearmoes

Kijk zo leren we nog eens iets  :yes: notworthy
Integra DTR 9.9 & Audyssey MultEQ XT Pro | Marantz BD8002 | Panasonic 50PV20 | Technisat Multytenne & HD S2 plus | Kef Reference series Model Three, Model 200, Calinda| Synlogy 110j  Asus G50v

Marvin

kan het niet meer vinden...  violent1