Marantz 8000 kraak classe a

Gestart door Niels1080, juni 27, 2018, 17:36:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Niels1080

Hallo allemaal,
Mijn marantz pm-8000 kraakt sinds kort in classe a. Wat zou dit kunnen zijn.

In ab is er niets aan de hand en speelt ie geweldig.

Alvast bedankt!

Groet niels

HAL9000

Hallo Niels,

Als je op class A drukt, dan vliegt de bias ineens naar 50mV, Ook schakelt deze dan over opto couplers van sharp. In het verleden heb ik wel eens een rotte opto coupler gevonden. Dit is uiteraard gis werk wat ik nu doe. Het zou dit probleem kunnen zijn, er zijn ook andere oorzaken mogelijk.  violent1

Jon
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Niels1080

Citaat van: HAL9000 op juni 28, 2018, 10:01:54
Hallo Niels,

Als je op class A drukt, dan vliegt de bias ineens naar 50mV, Ook schakelt deze dan over opto couplers van sharp. In het verleden heb ik wel eens een rotte opto coupler gevonden. Dit is uiteraard gis werk wat ik nu doe. Het zou dit probleem kunnen zijn, er zijn ook andere oorzaken mogelijk.  violent1

Jon

Dank je wel. Voor uw reactie. Zover ik weet is het classe a knopje alleen ingedukt wanneer de amp uit staat. Ik ga het na kijken!

Groet niels

Vinyl_Fuchs

Mooie versterker als ie in het zwart is.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

SB_Marantz

Beste Niels,

Kraken is een relatief begrip.
Heb je de bias op beide kanalen gemeten in de ''A'' stand?
Het zou kunnen dat er geen bias loopt.
Volgens het SM moet deze 90 mV +- 5 mV.
Ben je in het bezit van een scoop, toongenerator en dummyload?
Mocht je het SM niet hebben kan ik je deze wel toesturen middels de mail.
Als je er niet uitkomt mag je me altijd benaderen.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Niels1080

Citaat van: SB_Marantz op juni 29, 2018, 08:31:33
Beste Niels,

Kraken is een relatief begrip.
Heb je de bias op beide kanalen gemeten in de ''A'' stand?
Het zou kunnen dat er geen bias loopt.
Volgens het SM moet deze 90 mV +- 5 mV.
Ben je in het bezit van een scoop, toongenerator en dummyload?
Mocht je het SM niet hebben kan ik je deze wel toesturen middels de mail.
Als je er niet uitkomt mag je me altijd benaderen.

Service manual heb ik. Al die meet apparatuur heb ik helaas niet.
Kraak... er komt zwaar vervormd geluid uit de luidsprekers. Herkent de muziek bijna niet. Ab speelt ie perfect dus dan Moet dan toch wel haast iets zijn uit het classe a circuit toch?

thanatos

Pm-8000 serie kennen net als zijn leeftijds genoten veel klachten.

Door de hogere bias krijg je een hogere temperatuur een slechte transistor kan dan besluiten de geest te geven.. Kraak/spetter/ruis is vaak een transistor.

Standaard doorsolderen is stap 1.

Je zou voorzichtig met een houtje oid (achterkant penseel) op alle componenten kunnen tikken. Soms het je geluk en kun je door het tikken klacht laten verschijnen/verdwijnen en zo een foutief component isoleren.

Andere truck is om met warmte (soldeerbout) en koude (koude spray) langs de componenten te gaan. Als er een slechte transistor tussen zit komt dat wel naar voren met deze methode.

Enfin.. spoorzoeken. Het kan van alles zijn.

Niels1080

Citaat van: thanatos op juni 29, 2018, 18:52:40
Pm-8000 serie kennen net als zijn leeftijds genoten veel klachten.

Door de hogere bias krijg je een hogere temperatuur een slechte transistor kan dan besluiten de geest te geven.. Kraak/spetter/ruis is vaak een transistor.

Standaard doorsolderen is stap 1.

Je zou voorzichtig met een houtje oid (achterkant penseel) op alle componenten kunnen tikken. Soms het je geluk en kun je door het tikken klacht laten verschijnen/verdwijnen en zo een foutief component isoleren.

Andere truck is om met warmte (soldeerbout) en koude (koude spray) langs de componenten te gaan. Als er een slechte transistor tussen zit komt dat wel naar voren met deze methode.

Enfin.. spoorzoeken. Het kan van alles zijn.

Ik ga dit maandag proberen waneer ik weer vrij ben!! Dank u voor de tips !

Ook merk ik nu dat 1 koelrib heel erg warm word ten opzichte van de andere.... de linker word erg snel erg heet.

Groet niels

Niels1080

Citaat van: Vinyl_Fuchs op juni 28, 2018, 20:32:12
Mooie versterker als ie in het zwart is.
Haha helaas hetnis de champagne kleur.

SB_Marantz

Citaat van: Niels1080 op juni 29, 2018, 20:13:28


Ook merk ik nu dat 1 koelrib heel erg warm word ten opzichte van de andere.... de linker word erg snel erg heet.

Groet niels

Bias probleem, dat is wel duidelijk.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Niels1080

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2018, 16:37:42
Bias probleem, dat is wel duidelijk.

Oke dan ga ik er onderzoek naar doen. Dank jullie wel voor jullie hulp.

SB_Marantz

Soldeer het hele driverboard maar eens opnieuw op.
Grote kans dat je er dan vanaf bent.
Zo niet dan wordt het zoeken en meten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Niels1080

Citaat van: SB_Marantz op juni 30, 2018, 17:09:06
Soldeer het hele driverboard maar eens opnieuw op.
Grote kans dat je er dan vanaf bent.
Zo niet dan wordt het zoeken en meten.

hallo,
ik heb de pm-8000 nu uit elkaar liggen en heb een hele slechte soldering gevonden op de tone board de cap 220 uf 26v op positie 2505 is er heel slecht aan toe het materiaal waar de tin zich aan hecht op de print plaat is helemaal kapot en is nu eigenlijk niet meer bruikbaar.... hoe kan ik dit oplossen? ik kan redelijk goed solderen en ben redelijk handig..

thanatos

De printplaten van deze series zijn echt heel belabberd idd.. hele printbanen trek je zo weg.

Ik zou verwijderen wat eventueel is aangetast door de lekkende elco. Dan de vervangende elco plaatsen en kijken of je met de volle lengte van de leads kan bruggen naar het eerst volgende punt.

Als dit niet meer kan een draad brugje leggen. Het mooiste is om dit op de plek van het oude printspoor te lijmen met seconde lijm.

Niels1080

Citaat van: thanatos op juli 02, 2018, 21:02:56
De printplaten van deze series zijn echt heel belabberd idd.. hele printbanen trek je zo weg.

Ik zou verwijderen wat eventueel is aangetast door de lekkende elco. Dan de vervangende elco plaatsen en kijken of je met de volle lengte van de leads kan bruggen naar het eerst volgende punt.

Als dit niet meer kan een draad brugje leggen. Het mooiste is om dit op de plek van het oude printspoor te lijmen met seconde lijm.

Ga ik dat proberen.  Zal de SM wel raadplegen waar ze de verbinding heen gaat. Dank je wel voor uw reactie.