De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Kunnen de mod's dit onderwerp even splitsen ?
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81


Marantz 81

Van mij mag de discussie hier gerust verder gaan  :yes:

WilliamB

Best leerzaam en interessant.
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

Marantz 81

#2749
Citaat van: xander32 op september 28, 2014, 21:50:28
De grootte van de sweetspot hangt in eerste instantie m.n. van de ls. af, diens bouw, diens afstralingsgedrag.

E.e.a. kan je zeker wel beïnvloeden middels de opstelling. Maar met ls. die door hun fysiek een beperkte sweetspot kennen, kan je blijven schuiven tot je een ons weegt, maar de sweetspot zal er niet veel anders op worden.

Ja ook nog de acoustiek invloed ,kwaliteit dynamiek in de opname enzv

maar het ging erom dat ik een keer gelezen heb dat iemand honderden uren heeft besteed aan opstelling toen beste plek heeft gevonden ,daarna werden ze waterpas gezet en herkende die ze niet meer terug ze stegen tot grote hoogte  :-o enzv blablabla clown1 daar liep ik de draak mee te steken dat zulke verschillen niet realistisch zijn

Ik hoor ook duidelijk verschil  of ik links of rechts op de bank zit ,hoever de speakers zijn ingedraaid hoever ze uit elkaar staan ,hoever van de achterwand plaatsing in de ruimte , daar heb ik honderden uren aan gespendeerd en uiteindelijk de beste plek gevonden ,  maar als ik ze nu een paar graden verdraai is het wel waarneembaar in nuance verschillen omdat ik zo,n kritische luisteraar ben neem ik die verschillen waar maar zijn zo klein dat je je uiterste best moet doen om de verschillen überhaupt waar te nemen

Marvin

Het indraaien en dergelijke kan iedereen zich wel in vinden denk ik. Het ging hier voornamelijk om waterpas zetten wat zo'n groot verschil zou moeten zijn.

xander32

Iemand die het onderstaande loopt te verkondigen zou ik ook niet al te serieus nemen :-).
wederom een discussie om niets dus  :wink:.


Citaat van: Marantz 81 op september 30, 2014, 20:49:40
... maar het ging erom dat ik een keer gelezen heb dat iemand honderden uren heeft besteed aan opstelling toen beste plek heeft gevonden ,daarna werden ze waterpas gezet en herkende die ze niet meer terug ze stegen tot grote hoogte  :-o enzv blablabla clown1 daar liep ik de draak mee te steken dat zulke verschillen niet realistisch zijn
...

TurboMarco

Citaat van: Marantz 81 op september 30, 2014, 20:00:05
Splitsen hoezo dan ?
Omdat er weer een andere discussie is aangeslingerd .
Citaat van: TurboMarco op september 30, 2014, 19:52:52
OK , maar hoe weet je hoe de opname gemaakt is dan ?
Dan moet je er toch bij geweest zijn .
Dit na aanleiding van :
Citeerik wil stemmen die strak naar voren staan als ze zo ook zijn opgenomen.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: TurboMarco op september 30, 2014, 19:52:52
OK , maar hoe weet je hoe de opname gemaakt is dan ?
Dan moet je er toch bij geweest zijn .

Nee hoor.

Je hebt het hele geluidsbeeld. Als er wat niet klopt trekt het beeld een kant op. De meeste stemmen zijn overigens zo gemixt dat ze in het midden staan. Maar regelmatig ook niet. Je hoort direct wel of de balans klopt.

Ik heb overigens een tijd gehad dat ik met een digitale afstandsmeter vanaf mijn zitplek de luidsprekers exact op afstand stelde. Maar tegenwoordig doe ik het op gehoor. Want de gulde snede is er niet. Per speaker ook weer anders (wissel regelmatig).

Overigens kun je de luidspreker opstelling ook goed op gehoor uitrichten met alleen een stem die spreekt of ruis.

TurboMarco

Het ging eigenlijk hier over :
Citeerik wil stemmen die strak naar voren staan als ze zo ook zijn opgenomen.
Dan moet je toch in de hoofden van de producenten en opnametechnicus kunnen kijken , of bij de opname aanwezig geweest zijn .
Anders kan je alleen maar een voorstelling maken hoe een opname tot stand gekomen is .
Een live opname is dan wat makkelijker in te beelden als je daarbij aanwezig was , maar een studioalbum is dan toch heel wat anders .
Ik weet uit ervaring dat een liveopname en eindmix ook verschillen , als je dat thuis gaat beluisteren denk je ook van hier klopt er iets niet .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: TurboMarco op oktober 01, 2014, 10:18:20
Het ging eigenlijk hier over :Dan moet je toch in de hoofden van de producenten en opnametechnicus kunnen kijken , of bij de opname aanwezig geweest zijn .
Anders kan je alleen maar een voorstelling maken hoe een opname tot stand gekomen is .
Een live opname is dan wat makkelijker in te beelden als je daarbij aanwezig was , maar een studioalbum is dan toch heel wat anders .
Ik weet uit ervaring dat een liveopname en eindmix ook verschillen , als je dat thuis gaat beluisteren denk je ook van hier klopt er iets niet .

Je kunt je alleen maar een voorstelling maken met je eigen interpretatie. Dit zoals met alles.

Wat ik aangeef is dat ik mijn stereobeeld op orde wil hebben. Lijkt mij niks vreemds.

TurboMarco

It ain't nothing  but Myfi  :-)

Niets mis mee overigens .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

Citaat van: xander32 op oktober 01, 2014, 06:59:11
Iemand die het onderstaande loopt te verkondigen zou ik ook niet al te serieus nemen :-).
wederom een discussie om niets dus  :wink:.

Je bent zelf de discussie gestart  ,en je Quote alleen maar wat je wilt lezen

xander32

Arjan, jij interpreteert mijn voorgaande post niet juist; ik besef juist heel goed dat ik zelf de discussie startte. Mijn voorgaande reply was meer cynisch richting m'n eigen en om aan te geven dat ik met de aanvullingen die jij gaf op jouw eerste post, jou geheel kan volgen, ik er eigenlijk zelfs mee eens ben :wink:.

Betreft quoten: dat doe ik idd. alleen met hetgeen ik relevant vind :yes:.


Citaat van: Marantz 81 op oktober 01, 2014, 16:58:16
Je bent zelf de discussie gestart  ,en je Quote alleen maar wat je wilt lezen

Marantz 81

ok dan begreep ik het verkeerd dacht dat het aanmijzelf gericht was  :wink: