De set van Marantz 81

Gestart door Marantz 81, april 05, 2009, 22:22:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marantz 81

#1080
 byebye

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

TurboMarco

Maar goed dat je geen 24ltr inhoud genomen hebt ,dat is namelijk de netto inhoud ....dus zonder woofer  :wink:
en voor de poort had je ook een gebogen poort kunnen nemen om aan die lengte van 26cm te komen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

JohnWx

Citaat van: Marantz 81 op oktober 30, 2011, 16:25:42
Er zijn wel mogelijkheden om hem in die 24 liter te krijgen ,maar dat wil ik niet ( lang verhaal  :schater:)

Heb hoop zitten lezen en de data nagegaan en wat er dan gebeurt ,het wordt een 28 liter kist  :yes: in geheel 22 mm MDF

@ Lo ,kwa vorm zoals deze kist KLIK

Nog wat foto,s

is dit ook op mijn racemonster te maken / in te bouwen voor voortstuwing ?

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

lo

Makkelijk, maar moet je wel een bagagedrager nemen. Gestroomlijnde kast natuurlijk en aan de voorzijde "luchthappers" :-D
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Marantz 81

Citaat van: Marco op oktober 31, 2011, 08:55:34
Maar goed dat je geen 24ltr inhoud genomen hebt ,dat is namelijk de netto inhoud ....dus zonder woofer  :wink:
en voor de poort had je ook een gebogen poort kunnen nemen om aan die lengte van 26cm te komen .

Weet ik  :wink: maar die worden weer opgeheven door de isolatie die netto inhoud 1.1 X vergroot

Heb ook een E-mail gestuurd naar hun van dat ik er niet uit kom ,kist kan wel groter als 24 liter ,maar is ontworpen voor een middenklasse auto , het wordt een 24 liter kist met 20 cm poort , dan zit de poort dichterbij de achterwand als normaal waardoor de sub een langere poort zit omdat flow vertraagd wordt , ook kun je hem nog aan de zijkant plaatsen dan wel 26 cm ,maar dat heb ik in het verleden ook gehad en gaf een onrustig geluid vondt ik

TurboMarco

Ik denk niet dat isolatie ook maar iets met het volume doet,of je moet dempingsmateriaal bedoelen  :lol: ,maar dan nog vergroot het niet met een factor 1 ,denk eerder aan 0,.. en de berekening van het volume staat los van de auto ,dat ze dat bij heijhorst niet snappen  :-P is mij een raadsel en begin aub niet aan een universele behuizing of natte vingerwerk want dan haal je niet uit de sub wat er in zit ,neem gewoon de parameters en een goede calculatieprogramma en ga daar mee aan de gang .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#1087
Ja ik bedoelde dempingsmateriaal  :-)  factor 1.1  (de sub 10 %  meer inhoud ziet ) dat is wat ik vondt op het net bij 12vhifi

Ik heb de E-mail gestuurd naar DLS zelf  :wink: en het hele verhaal voogelegd dat ook mijn calculatie,s niet overeenkomen met hun ontwerp ten opzichte van de berekeningen als ik een grotere kist zou bouwen o.a met de basspoort lengte en ik m.b.t de parameters op het net ga zoeken verschillende dingen en meningen adviezen vindt wat het allemaal nog meer onduidelijker maakt  :|

Bij DLS geven ze aan geen grotere kist te bouwen maar dat 24 Liter het beste is  :-) en daar vetrouw ik wel op  :yes: ze geven wel aan dat de kist wordt berekend aan de hand van de oppervlakte waarin deze moet spelen en is uitgegaan van een middenklasse auto ,ze hebben ook manuals online staan waarin ze in een veel grote enclosure spelen voor thuis gebruik in de woonkamer en de ruimte dan ook veel groter is

Blijf het lastig vinden  frusty gezien de cabine van mijn auto vrij groot is ,maar gaat me ook niet om spl maar om strak en genoeg kracht ,daarom ook deze sub gekozen omdat ik weet waartoe die in staat is  :-o

dit zijn de parameters http://dls.se/econtent/files/149/man_ref_subs_eng_06.pdf  ( MW10 )

TurboMarco

Ik verwacht dat de woofer 1,5 ltr inhoud in beslag neemt ,maar dat is en blijft gokken dus kan je voor de zekerheid gewoon die 24ltr aanhouden en later evt wat demping toevoegen ,met demping ga je namelijk de inhoud vergroten ,de poort moet een diameter hebben van 7,5cm en met een lengte van ca 25cm en je kan beter de poort lang houden zodat je later hem wat korter kan maken .
12v.hifi.nl is een richtlijn voor de hobbyisten onder ons net zoals dit forum ,maar die 10% is gewoon uit de lucht gegrepen .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

TurboMarco

Ik heb trouwens nog wel een testbehuizing van 30 ltr ,die mag je van mij hebben ,je kan dan de behuizing opvullen met stukken(gelijmd) hout om de inhoud te verkleinen ,dat scheelt je weer een hoop werk en je verkloot niet meteen een boel mdf .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

die 25/26 cm poort is alleen mogelijk (met 24 liter) als je de poort aan de zijkant plaatst  i.p.v aan de voorzijde

poort is 7,5 cm  :yes: ( binnenmaat 6.9 cm )

Begrijp ik dat het een richtlijn is ,daarom is het ook zo lastig omdat ik ook via het net verschillende info vindt

De adviezen die ik van DLS heb gehad in het verleden en de manuals die hun geschreven hebben om een installatie te bouwen zijn duidelijk/goed en gebaseerd op feiten

m.b.t die demping had ik zelf ook gedacht en ook al gelezen op hun site hoe je de poort lengte moet tunen indien deze niet correct is

Marantz 81

Citaat van: Marco op oktober 31, 2011, 23:21:37
Ik heb trouwens nog wel een testbehuizing van 30 ltr ,die mag je van mij hebben ,je kan dan de behuizing opvullen met stukken(gelijmd) hout om de inhoud te verkleinen ,dat scheelt je weer een hoop werk en je verkloot niet meteen een boel mdf .

Ja das goed  :yes:  stuur je wel even een pm

TurboMarco

Het mooiste is nog wanneer je versterker op de low/pass een subsonic filter heeft zitten ,deze kapt frequenties beneden 24Hz zeer steil af waardoor de woofer hoger belastbaar word en veel strakker klinkt .

En ga nou gewoon af op de info van DLS en houd die kast volume incl poortlengte aan ,dit hebben ze niet voor niks gedaan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Marantz 81

#1093
Vanavond naar de gamma geweest en platen laten zagen voor de kist

Past allemaal maar net  ( 24,5 liter )

Had me eigen alleen vergist in de plaat mdf die ik gekocht heb , ze hebben 1/4 platen en hele platen ,nu heb ik een hele plaat 244 bij 121 cm hadden eigenlijk 2 x 1/4 plaat moeten zijn en nogal wat hout over  :schater: kan ik altijd nog een andere kist bouwen  :-D

Zaterdag even naar speaker&co om een paar WBT pluggen ,bitume en isolatie te halen


lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.