Marantz Sr6012 -> mm7025

Gestart door ronjes, februari 16, 2024, 20:42:54

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ronjes

Hallo allemaal,

Ik heb nogal een probleem wat ik hier probeer uit te leggen.

Ik heb een Marantz SR6012 Heos waar ik een 7-2 speakeropstelling aan heb hangen bekabeld dit speelt prima.

Nu heb ik op deze SR6012 op de pre-out zone 2 een Marantz MM7025 eindversterker aangesloten waaraan ik 2 Teufel Definion-3 vloerstaanders bekabeld heb aangesloten.

Na een aantal weken gingen deze beide Teufel speakers stuk de (CA155CU01-01 coax driver for Axum F) werden na garantie vervangen in Hamburg bij Teufel.

Nu heb ik de speakers weer aangesloten en doen het prima.....althans na een week wederom zijn ze weer stuk geluid is weer dof  dus weer een mankement.

Wat mij ook opvalt nu en de eerste keer dat ze stuk zijn gegaan is....als ik de eindversterker op half vermogen zet dan knalt hij in de beveiliging en moet ik hm daarna eerst weer uit en aan zetten.

Nu heb ik vandaag telefonisch contact gehad met Teufel en word volgende week teruggebeld door de TD.

De eerste keer toen ze stuk zijn gegaan toen waren ze aangesloten op een Rotel eindversterker, nu de tweede keer hangen ze aan de MM7025.

Mijn vraag is...is er iemand die misschien weet wat het zou kunnen zijn ? zelf ben ik radeloos... :cry:  :cry:

Alvast dank... hello


CBdicX

#1
Citaat van: ronjes op februari 16, 2024, 20:42:54Hallo allemaal,

Ik heb nogal een probleem wat ik hier probeer uit te leggen.

Ik heb een Marantz SR6012 Heos waar ik een 7-2 speakeropstelling aan heb hangen bekabeld dit speelt prima.

Nu heb ik op deze SR6012 op de pre-out zone 2 een Marantz MM7025 eindversterker aangesloten waaraan ik 2 Teufel Definion-3 vloerstaanders bekabeld heb aangesloten.

Na een aantal weken gingen deze beide Teufel speakers stuk de (CA155CU01-01 coax driver for Axum F) werden na garantie vervangen in Hamburg bij Teufel.

Nu heb ik de speakers weer aangesloten en doen het prima.....althans na een week wederom zijn ze weer stuk geluid is weer dof  dus weer een mankement.

Wat mij ook opvalt nu en de eerste keer dat ze stuk zijn gegaan is....als ik de eindversterker op half vermogen zet dan knalt hij in de beveiliging en moet ik hm daarna eerst weer uit en aan zetten.

Nu heb ik vandaag telefonisch contact gehad met Teufel en word volgende week teruggebeld door de TD.

De eerste keer toen ze stuk zijn gegaan toen waren ze aangesloten op een Rotel eindversterker, nu de tweede keer hangen ze aan de MM7025.

Mijn vraag is...is er iemand die misschien weet wat het zou kunnen zijn ? zelf ben ik radeloos... :cry:  :cry:

Alvast dank... hello



Enige wat ik kan bedenken is dat die Zone te hard wordt uitgestuurd en dat het richting vervorming gaat.

Dat wordt dan voluit versterkt door de eindversterker en betekend het einde van de tweeters.
Maar dat is ook maar een gok.......

Een 7025 kan niet op half vermogen gezet worden.

ronjes

Citaat van: CBdicX op februari 20, 2024, 19:57:24Enige wat ik kan bedenken is dat die Zone te hard wordt uitgestuurd en dat het richting vervorming gaat.

Dat wordt dan voluit versterkt door de eindversterker en betekend het einde van de tweeters.
Maar dat is ook maar een gok.......

Een 7025 kan niet op half vermogen gezet worden.

Dat zou misschien kunnen maar de speakers kunnen constant 140 watt aan met een piek van 200 watt, de 7025 stuurt 140 watt uit, het rare is ook dat als ik de 6012 op half volume zet de 7025 in de beveiliging valt (clipping) heb trouwens van Teufel antwoord gehad zal ff copie hieronder plakken

ronjes

Wij hebben elkaar afgelopen vrijdag gesproken vanwege de defecte tweeters op je Definion 3.
 
Ik heb ten eerste nog een aantaal vragen:
 
Welke receivers heb je precies en hoe zijn de speakers hier aangesloten? Welke ohm instelling gebruik je op de receiver? Hoe oud zijn de receivers? Hoe lang gebruik je de combinatie van Definion 3 en de receiver al?
 
Na een discussie met collegas zijn wij er allemaal mee eens dat het lijkt dat de receiver het probleem moet zijn. Vooral ook omdat je zei dat de receiver "eruit knalt" met een bepaald volumen, dit lijkt dat de receiver te hard moeten werken en dan in de clipping gaat om zichzelf te beschermen. Maar blijkbaar gebeurd dit niet vroeg genoeg doordat dan de speaker/tweeter overbelast wordt en opblast.
 
Ik kan je aanbieden dat wij de speakers nog eens naar ons service center halen, daar kunnen ze kijken of de tweeter schade door overbelasting is ontstaan. In dit geval valt de schade niet onder garantie en de reparatie gaat op je eigen kosten. Wel kunnen wij ook hier kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
 
Maar is zeker slim om nu al te kijken of de receivers echt geschikt zijn voor de speakers, niet dat ze direct naar de reparatie weer defect raken.
 
Ik zie je antwoord tegemoet en wens je nog een fijne dag!
Mit freundlichen Grüßen aus Berlin

Sabrina Schlüter

CBdicX

Citaat van: ronjes op februari 21, 2024, 20:18:58Dat zou misschien kunnen maar de speakers kunnen constant 140 watt aan met een piek van 200 watt, de 7025 stuurt 140 watt uit, het rare is ook dat als ik de 6012 op half volume zet de 7025 in de beveiliging valt (clipping) heb trouwens van Teufel antwoord gehad zal ff copie hieronder plakken

Iedere speaker sneuvelt als die met vervorming te maken krijgt, heeft weinig te maken hoeveel wattage ze aankunnen.
Hoop dat je eruit komt met Teufel en wat het nu precies is, maar dat er wat mis is, is duidelijk.
Zeker als je de 6012 op halve volume zet, en de 7025 er dan mee kapt.......

Sterkte  notworthy

TurboMarco

140 Watt continu op een speaker loslaten is wel heel erg veel hoor en afhankelijk wat voor een soundtrack afspeelt een moordactie op welke driver dan ook.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Citaat van: ronjes op februari 21, 2024, 20:21:35Wij hebben elkaar afgelopen vrijdag gesproken vanwege de defecte tweeters op je Definion 3.
 
Ik heb ten eerste nog een aantaal vragen:
 
Welke receivers heb je precies en hoe zijn de speakers hier aangesloten? Welke ohm instelling gebruik je op de receiver? Hoe oud zijn de receivers? Hoe lang gebruik je de combinatie van Definion 3 en de receiver al?
 
Na een discussie met collegas zijn wij er allemaal mee eens dat het lijkt dat de receiver het probleem moet zijn. Vooral ook omdat je zei dat de receiver "eruit knalt" met een bepaald volumen, dit lijkt dat de receiver te hard moeten werken en dan in de clipping gaat om zichzelf te beschermen. Maar blijkbaar gebeurd dit niet vroeg genoeg doordat dan de speaker/tweeter overbelast wordt en opblast.
 
Ik kan je aanbieden dat wij de speakers nog eens naar ons service center halen, daar kunnen ze kijken of de tweeter schade door overbelasting is ontstaan. In dit geval valt de schade niet onder garantie en de reparatie gaat op je eigen kosten. Wel kunnen wij ook hier kijken wat wij voor jou kunnen betekenen.
 
Maar is zeker slim om nu al te kijken of de receivers echt geschikt zijn voor de speakers, niet dat ze direct naar de reparatie weer defect raken.
 
Ik zie je antwoord tegemoet en wens je nog een fijne dag!
Mit freundlichen Grüßen aus Berlin

Sabrina Schlüter

Het lijkt erop dat ze uw setup niet hebben begrepen, maar hun conclusie lijkt me de juiste.
Het is niet de receiver die eruit knalt en de ohm instellingen van de receiver spelen geen rol voor jou zone 2.

Gezien je het probleem met 2 eindversterkers hebt, lijkt het de voorversterker (in jouw geval de SR6012) te zijn.
Daar moet iets mis zijn met de pre-out van zone 2. Die lijkt me te hoog waardoor het uitgangssignaal van de Rotel/MM7705 gaan clippen.


Stel dat je een versterker met een versterking van 10 hebt.

Als de voedingsspanning 12v is, zou je een ingang met een maximale waarde van 1,2v kunnen versterken (zonder rekening te houden met verliezen over de PN-knooppunten in de transistors).

Dus als je ingang pieken heeft van bijvoorbeeld 1,5 V, zal deze worden geclipt naar 12 V, hetzelfde als wanneer de ingang 1,2 V zou zijn, zoals geïllustreerd in onderstaande grafiek:


Dit leidt tot vervorming van de uitgang en kan zelfs de versterker beschadigen omdat je de transistors verzadigt.

Een geclipt signaal kan een luidspreker beschadigen. Het maakt niet uit of de versterker of een ander audioapparaat het signaal in het systeem clipt. Er kan zelfs schade optreden als de versterker niet op volle vermogen staat.

Wanneer de uitgang van de eindversterker gaat clippen, betekend dat ook dat de voeding van de operationele versterker is ingesteld op vaste waarden en de amplitude van het uitgangssignaal niet verder kan gaan dan deze waarde, dat zal dan ook de reden zijn dat de versterker op een bepaald moment uitvliegt.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

SB_Marantz

#7
Citaat van: ronjes op februari 16, 2024, 20:42:54Hallo allemaal,

Ik heb nogal een probleem wat ik hier probeer uit te leggen.

Ik heb een Marantz SR6012 Heos waar ik een 7-2 speakeropstelling aan heb hangen bekabeld dit speelt prima.

Nu heb ik op deze SR6012 op de pre-out zone 2 een Marantz MM7025 eindversterker aangesloten waaraan ik 2 Teufel Definion-3 vloerstaanders bekabeld heb aangesloten.

Na een aantal weken gingen deze beide Teufel speakers stuk de (CA155CU01-01 coax driver for Axum F) werden na garantie vervangen in Hamburg bij Teufel.

Nu heb ik de speakers weer aangesloten en doen het prima.....althans na een week wederom zijn ze weer stuk geluid is weer dof  dus weer een mankement.

Wat mij ook opvalt nu en de eerste keer dat ze stuk zijn gegaan is....als ik de eindversterker op half vermogen zet dan knalt hij in de beveiliging en moet ik hm daarna eerst weer uit en aan zetten.

Nu heb ik vandaag telefonisch contact gehad met Teufel en word volgende week teruggebeld door de TD.

De eerste keer toen ze stuk zijn gegaan toen waren ze aangesloten op een Rotel eindversterker, nu de tweede keer hangen ze aan de MM7025.

Mijn vraag is...is er iemand die misschien weet wat het zou kunnen zijn ? zelf ben ik radeloos... :cry:  :cry:

Alvast dank... hello




Het is een beetje lastig een juiste diagnose te stellen.

Jij beweert dat je de SR op half vermogen zet maar ik kan niet zeggen of dat daadwerkelijk zo is.
Ik weet zo ook niet hoeveel Vac er dan uit komt en nog belangrijker of die feitelijke preamp niet de mist in gaat. Ook een preamp kan de mist in gaan door of een slecht ontwerp of een defect.
Beide coaxiale drivers gingen stuk en dat zet mij aan het denken.......

De eindversterker ken ik niet maar is made in China.
Zou een max uitgangsvermogen hebben van 2 x 140 Watt @ 8 Ohm.
Dat is tevens de continue belastbaarheid van de Teufel.

De eindversterker schiet in protectmodus zeg je, dus de oorzaken kunnen divers zijn.
Wanneer de preamp zijn werk goed doet is de eindversterker de oorzaak en vice versa.
Je zegt hetzelfde probleem te hebben gehad met een Rotel eindversterker?
Welk type was dat?

Een eindversterker springt niet voor niets in protectmodus: Maar dat gebeurt bijna altijd te laat.
Wat ik vreemd vind is dat alleen beide coaxiale drivers stuk gaan.
Zwak punt van deze speaker??

Je hebt 2 opties: Rustiger spelen en / of beide apparaten laten testen om mogelijke defecten/afwijkingen uit te sluiten.
Mijn verdenking gaat op dit moment naar de preamp.
Meten is weten.



Ter aanvulling:


https://www.marantz.com/nl-nl/product/archive-av-receivers/sr6012/810238.html








Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

#8
Citaat van: CBdicX op februari 21, 2024, 20:28:07Iedere speaker sneuvelt als die met vervorming te maken krijgt, heeft weinig te maken hoeveel wattage ze aankunnen.
Hoop dat je eruit komt met Teufel en wat het nu precies is, maar dat er wat mis is, is duidelijk.
Zeker als je de 6012 op halve volume zet, en de 7025 er dan mee kapt.......

Sterkte  notworthy

Nee hoor: Een driver gaat stuk door overbelasting waardoor de spoel verbrand, oscillatie (hoogfrequent) (Met name de tweeter.)
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#9
Citaat van: SB_Marantz op februari 22, 2024, 09:56:41Nee hoor: Een driver gaat stuk door overbelasting waardoor de spoel verbrand, oscillatie (hoogfrequent) (Met name de tweeter.)

Dat zeg ik toch, iedere speakers kan stuk door vervorming cq overbelasting ongeacht de wattage.
Dat een lager wattage speaker eerder stuk gaat dan en hoog wattage, kan ik mij in vinden, maar beide kunnen kapot, zoals de OP mee maakt met de Teufel speakers.

Het lijkt mij dat de 6012 naar Audio Service kan, of naar jou....... :wink:

ronjes

Hallo allemaal, iedereen alvast bedankt voor jullie reacties... hello

Ik heb onderstaand bericht weer gehad van Teufel en die komen tot dezelfde conclusie als jullie antwoorden...toch de SR6012



Beste Ronald,
 
Bedankt voor je uitgebreid antwoord.
 
Er lijkt iets mis te gaan met de hoofdversterker. Blijkbaar worden hier verkeerde signalen doorgestuurd (peaks) naar de eindversterker en deze geeft deze peaks door aan de speakers, wat ertoe leidt, dat de speakers defect raken en de receiver in de clipping gaat (dit om zichzelf te beschermen).
 
De Marantz MM7025 en de Rotel RB-991 zijn allebei geschikt voor de Definion 3 en deze zullen, alleen an deze receiver aangesloten prima moeten werken. Maar hoezo dan ook lijkt het alsof de receivers alleen clipping/peak signalen doorsturen naar de speakers en dit mag niet gebeuren.
 
Als ik jou was zal ik eens de Marantz support bellen of met hun contact opnemen om te kijken wat er precies aan de hand is en welke instellingen misschien voor dit probleem zorgen.
 
Well kunnen wij natuurlijk de speakers weer naar ons service center halen, wel valt deze reparatie niet onder garantie en zal dus op basis van een kostenraming plaats vinden.
 
Als wij de speakers bij jou zullen ophalen, dan laat het maar weten.
 
Ik wens je nog een fijne dag!

dmeerpa

Citaat van: ronjes op februari 22, 2024, 18:01:32).
 De Marantz MM7025 en de Rotel RB-991 zijn allebei...
Even off-topic, Ik heb zelf ook de Rotel RB-991, maar ben benieuwd hoe hij zich vergelijkt met de Marantz MM7025.
Marantz Cinema 40 , SACD 30n
Rotel RB-991
Dune HD Max (te koop)
X-box Series X met KODI
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Opus 2 (soon Elysian 4), Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25